TANGGUNGJAWAB
SEBAGAI KHALIFAH ALLAH DIBUMI NYATA
(Disiarkan pada 12. 1.2019)
Manusia merupakan sejenis makhluk
ciptaan Allah yang bersifat unik dan mempunyai identiti yang istemewa. Mereka
dikurniakan oleh Allah dengan sifat khusus untuk memboleh kan mereka menaggung
amanah sebagai khalifah Allah di muka bumi dengan menegakkan agama Allah yang
tidak tertanggung oleh makhluk yang lain. Allah berfirman surah al-Baqarah ayat
2:30 yang bermaksud: (terjemahan)
“(Dan ingatlah hai Muhammad) ketika Tuhanmu (Allah) berfirman kepada
malaikat: “Sesungguhnya Aku menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).”
Maka jawab mereka itu: “Adakah Engkau menjadikan seorang khalifah di atas bumi
yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), sedang kami
tasbih memuji Engkau dan mensucikan Engkau,” berfirman Allah: “Sesungguhnya Aku
mengetahui apa-apa yang tiada kamu ketahui.”
Al-Qur’an menjelaskan penciptaan
manusia dalam dua tahap yang berbeza, iaitu tahap awal dan tahap biologi. Pada
tahap awal, Allah mencipta Nabi Adam a.s. sebagai manusia yang pertama. Jasad
Nabi Adam dicipta dari tanah yang dibentuk oleh Allah dalam bentuk yang seindah-indahnya Kemudian Allah meniupkan roh-Nya ke dalam
jasad yang telah dibentuk itu. Berita mengenai penciptaan manusia diisytiarkan
sendiri oleh Allah di hadapan para malaikat.
Firman Allah surah al-Hijr ayat
15:28 – 29 yang bermaksud: (terjemahan)
“Ketika Tuhanmu berkata kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menciptakan
manusia dari tanah kering (yang berasal)
dari lumpur hitam, yang telah berubah. Apabila Aku telah sempurnakan
kejadiannya, dan Aku tiupkan ke dalamnya daripada roh-Ku, maka tunduklah kamu
(malaikat) kepadanya (Adam) dengan bersujud.”
Allah menjelaskan bahawa manusia
terdiri daripada dua unsur, iaitu jasad dan roh. Jasad manusia boleh dilihat
kerana ia dibentuk daripada bahan tanah lumpur yang terdapat di bumi, manakala
roh manusia tidak boleh dilihat kerana ia terbentuk daripada bahan roh Allah
yang hanya terdapat di sisi Allah. Roh manusia termasuk perkara ketuhanan
bersifat ghaib dan kekal, manakala jasad manusia yang termasuk perkara keduniaan
bersifat nyata dan semantara. Cantuman dua unsur yang mempunyai cirian, sumber,
keadaan, orientasi dan bentuk yang berbeza itulah menghasilkan sejenis makhluk
yang dikenali sebagai manusia.
Dengan tercipta Nabi Adam a.s.
dan Hawa, maka terbentuklah zuriat manusia. Dengan itu, proses kejadian manusia
selepas Nabi Adam dan Hawa adalah berbeza daripada proses kejadian yang dialami
oleh mereka berdua. Pada tahap biologi itu, jasad manusia tidak lagi dicipta
secara langsung daripada tanah, tetapi terhasil daripada percantuman sel sperma
lelaki (spermatozoon) dengan telur matang wanita (ovum). Walaupun begitu,
manusia masih mempunyai unsur jasad dan unsur roh sebagaimana kejadian NabiAdam
pada tahap awal.
Allah berfirman menjelaskan kejadian
manusia pada tahap biologi seperti dalam firman-
Nya
dalam surah al-Mu’minun ayat 23:12 – 14 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dami sesungguhnya Kami(Allah) telah menjadikan manusia(Adam) itu daripada
pati (yang dikeluarkan) dari tanah. Kemudian manusia (keturunan Adam) itu Kami
jadikan (berasal daripada) setitis air mani (yang dipertaruhkan) di dalam
simpanan yang kukuh (rahim ibu). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal
darah, lalu darah yang segumpal itu Kami jadikan seketul daging, lalu seketul
daging itu Kami jadikan rangka tulang, maka tulang itu Kami bungkus dengan
daging, kemudian Kami jadikan dia makhluk yang lain, maka Maha berkat Allah, Tuhan sebaik-baik
pencipta.”
Dari ayat di atas, kita boleh
dapati perkaitan di antara kejadian manusia pada tahap biologi dengan tanah.
Perkaitan itu memang jelas kerana air benih (nutfah) dari lelaki dan perempuan
yang membentuk zigot adalah hasil dari proses pemakanan dimakan oleh manusia,
dan asal pemakanan itu adalah dari bahan
tanah.
Kemudian Allah telah menjadikan air mani berupa darah yang beku, iaitu
setelah 40 hari lamanya air mani itu
tersimpan di dalam rahim. Jangka masa itulah merupakan perkembangan yang
pertama kemudian setelah berubah menjadi segumpal
darah yang beku merupakan perkembangan yang kedua dan mengambil masa selama
40 hari juga.
Kemudian Allah
jadikan pula benih manusia itu dalam proses perkembangannya yang ketiga menjadi
seketul daging dalam jangka masa
yang serupa, iaitu 40 hari.
Dari seketul daging dijadikan
bahagian-bahagian tulang yang menjadi
rangka kepada tubuhnya. Tulang itu pula disalut dengan daging, ototnya
menjadi pembungkus yang penutupnya. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang lain.
Dapatlah dibezakan di antara ciptaan pada peringkat yang mula-mula dahulu dengan kejadiannya
pada kali ini sebagai makhluk yang lain.
Adapun perubahan keadaannya menjadi makhluk yang lain pada kali ini, kerana
sudah ditiupkan roh ke dalam
tubuhnya, yang membolehkan bercakap-cakap pada hal sebelumnya dia bisu,
membolehkan dia mendengar sebelumnya dia pekak dan membolehkan dia melihat
padahal sebelumnya dia buta.
Semua ini adalah merupakan
bekalan yang sangat ajaib dan tidak terkira banyaknya yang telah dibekalkan
oleh Allah kepadanya, sama ada bekalan yang lahir mahupun yang batin yang merupakan naluri dan tabiatnya yang semula jadi.
Manusia terbentuk daripada unsur
jasad dan unsur roh. Oleh sebab unsur jasad berasal daripada bumi, maka segala
keperluan hidup yang bersifat jasmani atau kebendaan adalah juga berasal
daripada benda-benda yang terdapat di bumi. Keperluan itu membabitkan beberapa
aspek seperti fisiologi, keselamatan, ekonomi, emosi dan sosial.
Unsur roh pula mempunyai
keperluan yang berbeza daripada unsur jasad. Sebahagian keperluan jasad yang
berpunca daripada alam nyata, maka demikian juga keperluan roh itu berpunca
daripada alam kekudusan. Keperluan roh membabitkan aspek akidah, akhlak, tazkiyah,
dan pengabdian dari kepada Allah. Dari sudut fungsian, jasad hanyalah merupakan
alat yang digunakan oleh roh untuk mencapai matlamat kerohanian semasa
menjalani kehidupan di alam dunia yang bersifat benda.
Menurut Islam, keperluan jasad hanya
merupakan jalan ke arah pemuasan keperluan roh. Oleh itu, manusia yang memberi tumpuan
semata-mata dianggap sebagai manusia
kebendaan. Manusia seperti ini betaraf lebih rendah daripada benda, kerana
manusia yang sepatutnya menjadi tuan kepada benda, telah menurunkan tarafnya
menjadi hamba kepada benda.
Manusia mempunyai potensi kekuatan dan
kelemahan yang tertentu (surah al-Insyirah ayat 4: 5 – 6 ). Kekuatan atau
kelemahan mana yang berkembang subur banyak begantung padas faktor kosmologi
jiwa manusia, corak asuhan, pendidikan, persekitaran fisikal, dan persekitaran
sosiobudaya. (Nik Azis, 1990). Dari segi kekuatan, manusia diciptakan oleh
Allah dalam bentuk yang sempurna sebagai sebaik-baik kejadian (surah at-Tin
ayat 95:4). Mereka telah mengenali Allah sebagai Tuhan yang Maha Esa semenjak
dari alam roh (surah al-A’raf ayat 7:172) dan mempunyai sifat suci atau fitrah
(surah ar-Rum ayat 30: 30).
Allah menjadikan benda-benda di bumi
untuk kegunaan manusia (Surah al-Baqarah ayat 2: 29) dan manusia melebihi
makhluk lain dengan diangkat menjadi khalifah Allah di muka bumi (Surah
al-Baqarah ayat 2 : 30). Mereka
dimuliakan dan diberi segala macam keistemewaan dan kebolehan (surah
al-Isra’ ayat 17 : 70). Seterusnya, manusia dibekalkan dengan potensi atau
keupayaan terpendam untuk membezakan di antara yang baik dan yang buruk (Surah
al-Syams ayat 91 : 7 – 10 ).
Menurut Islam, Manusia mempunyai dua
tugas yang berbeza, tetapi saling berkait antara satu sama lain, iaitu tugas
sebagai hamba Allah dan tugas sebagai khalifah-Nya di dunia. Dengan penyempurnaan kedua-dua tugas ini,
manusia dianggap beribadah kepada Allah. Allah berfirman dalam surah
Az-Dzariyat ayat 51:56 – 58 yang bermaksud: (terjemahan)
(“Dan
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-
Ku. Aku tidak
menghendaki rezeki daripada mereka dan tidak pula menghendaki supaya mereka
memberi Aku makan. Sesungguhnya Allah pemberi rezeki lagi mempunyai kekuatan
yang sangat kukuh.”
Ilmu adalah satu
alat penting bagi pembangunan diri dan masyarakat. Ilmu yang mengandungi
kebenaran dan keyakinan membawa manusia mengenali Allah dan membolehkan manusia
mentafsir ciptaan Allah dengan betul. Dari sudut keilmuan, Islam hanya
mengiktiraf dua golongan manusia sebagai golongan yang produktif, iaitu orang
pintar cerdas yang berfungsi sebagai pengajar dan orang kurang pintar cerdas
yang berfungsi pelajar. Manusia akan menjadi jahil dan mundur sekiranya mereka
mengabaikan proses keilmuan serta memandang rendah kepada proses pembudayaan
dan pengislaman (Nik Azis, 1994).
Ilmu merupakan faktor utama bagi
perlaksanaan amal (kerja, tugas, tindakan, gerak balas, atau usaha) yang soleh.
Manakala amal saleh bukanlah
sebarang perbuatan, tetapi merupakan sejenis perbuatan diredai Allah yang
batasnya ditentukan oleh iman dan ilmu. Perbuatan tersebut membabitkan
penyempurnaan dua tugas insan, ia itu tugas sebagai hamba
Allah
dan tugas sebagai khalifah Allah di muka bumi.
Terkandung dalam pengertian hamba Allah ialah semua perkara yang
terdapat pada diri manusia adalah menjadi hak milik Allah dan seharusnya
digunakan mengikut kehendak Allah yang menciptakannya. Jadi tanggungjawab asas
setiap hamba Allah ialah melakukan sujud dan menyerah diri kepada Allah dengan
mematuhi suruhan dan larangan-Nya. Firman Allah Surah an-Nisa’ ayat 4:125 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan tiadalah orang yang lebih baik agamanya daripada orang yang
menyerahkan dirinya kepada Allah.”
Seterusnya,
terkandung dalam pengertian khalifah
Allah pula ialah menguasai dan mentadbir, ataupun sifat ketuanan.
Sebagai khalifah atau pewaris Allah di muka bumi, manusia diberi mandat dalam
bentuk amanah untuk menjadi “tuan” ke atas segala ciptaan Allah di dunia.
Bagaimanapun, sifat ketuanan hanya terpakai dalam kontek perlaksanaan tugas
khalifah mengikut petunjuk Allah. Untuk menjadi khalifah Allah dimuka bumi,
seseorang wajib mengabdikan diri kepada Allah semoga tugas tersebut dapat
dilaksanakan dengan sebaik mungkin.
Sesiapa yang gagal bebuat
demikian, dan semata-mata menurut kehendak hawa nafsu akan hilang sifat ketuanan yang dianugerahkan Allah
secara automatik. Sebagai khalifah Allah di dunia, manusia perlu hidup menurut
peraturan dan adab yang ditetapkan oleh Allah demi kebahagian diri dan
kesejahteraan makhluk lain di bumi.
Tugas sebagai hamba dan khalifah Allah membabitkan empat
tanggungjawa asas, iaitu tanggungjawab kepada Allah, tanggungjawab kepada
manusia, tanggungjawab kepada alam dan tanggungjawab kepada diri sendiri.
Tanggungjawab kepada Allah merupakan kewajipan yang utama. Manusia yang
melaksanakan keempat-empat tanggungjawab ini dengan sempurna dianggap manusia
yang bertakwa kepada Allah. Allah berfirman dalam surah al-Hujurat ayat 49:13
yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah ialah
orang yang paling bertakwa di antara kamu.”
Misi untuk
menjadi Khalifah Allah di dunia merupakan misi yang dipertanggung
jawabkan
kepada semua manusia. Misalnya, setiap individu bertanggungjawab terhadap
manusia
dan makhluk lain dan ada dalam persekitarannya. Oleh itu, tugas sebagai khalifah
Allah meliputi tiga tanggungjawab asas, iaitu tanggungjawab kepada manusia,
tanggung jawab kepada alam, dan tanggungjawab kepada diri sendiri.(1)
Dalam menjalani kehidupan
duniawi, Allah memberi peringatan kepada manusia bahawa mereka tidak dijadikan
dengan sia-sia (Surah an-Nur ayat 23 :115) dan tidak akan dilahirkan begitu
sahaja (Surah al-Qiyamah ayat 75:36). Malah setiap perbuatan manusia, walaupun
sebesar zarah (atom) sekalipun akan dinilai dan diberi balasan yang sewajarnya
(Surah al-Zalzalah ayat 99:7 – 8 )
Kehidupan yang paling baik
ialah kehidupan yang bersifat sederhana. Gambaran kehidupan yang sederhana
adalah seperti firman Allah Surah al-Qasas ayat 28:77) yang bermaksud:
(terjemahan)
“Dan carilah daripada apa yang
telah dianugerahkan oleh Allah kepadamu
(kebahagian) negeri akhirat dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari
(kenikmatan) dunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah
telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan dimuka bumi.
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-oramg yang berbaut kerosakan.”
Ayat ini ada
kaitannya dengan kisah Qarun dari bangsa kamum Bani Israil yang menyobongkan
diri dengan kekayaannya yang banyak. Lantaran itu ia ditegur dan dinasihati
oleh kaumnya, supaya ia jangan leka dengan bersenang-lenang sahaja.
Seterusnya ia diingatkan
dengan nasihat-nasihat yang baik seperti yang tersebut dalam ayat ini. Tentunya
yang menjiwai nasihat-nasihat itu ialah Allah sendiri. Walaupun pada lahirnya
kepada Qarun, namun tujuan nasihat-nasihat itu untuk umum, supaya dijadikan
panduan oleh sesiapa sahaja.
Hendaklah engkau tuntut
keselamatan di kampung akhirat dengan kekayaan yang dianugerahkan Allah kepada
Engkau. Hendaklah engkau cari pahala yang ada di sisi Allah di akhirat dengan
membelanjakan harta yang dikurniakan Allah kepadamu pada jalan yang
mendatangkan keredaan Allah. Hendaklah engkau rebut kebahagiaan hidup di
kampung akhirat itu dengan membelanjakan kemewahaan dunia yang sedang engkau
nikmati, kerana kebahagian hidup di kampung akhirat itu lebih baik dan lebih kekal
dari bersenang-lenang dengan kemewahan dan kelazatan dunia.
(1)
Nik
Azis Nik Pa: POTENSI INTELEK. Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur 1999.
No comments:
Post a Comment