Friday, January 25, 2019

MULIAKAN AGENDA MEMAKMURKAN ALAM KEHIDUPAN


MULIAKAN AGENDA MEMAKMURKAN ALAM KEHIDUPAN
(Disiarkan pada 26. 01. 2018)
Setiap agenda yang kita sediakan untuk kemanfaatan hidup adalah wajar kita beri perhatian yang amat berat kerana ia sebagai sebahagian daripada ciri-ciri kehidupan kita yang sewajarnya mendapat keredaan Allah S.W.T.. Hidup ini seharusnya mendapat sandaran di atas ke dua-dua unsur manusia, iaitu jasmani dan rohani. Dalam erti kata lain manusia berfikir mengenai agenda yang wajar dimuatkan dalam pembangunan kehidupan seharusnya memfo- koskan kebajikan kepada kedua-dua unsur manusia.
Unsur jasmani atau benda, kiblat pemikiran untuk menyediakan agenda demi memakmurkan kehidupan bersendikan kepada keadaan alam sekeliling yang kita alami dan terokai iaitu kepada benda-benda yang nyata dan boleh disentuh atau dilaksanakan dalam memakmurkan amal-amal ibadat kepada Allah. Dalam erti kata lain benda-benda tersebut semestinya wujud di atas tanah.
Dalam amalan hidup untuk memakmurkan kehidupan sama ada yang bersifat nyata ataupun yang ghaib atau dalam erti kata lain agenda memakmurkan kehidupan untuk jasmani  mahupun untuk rohani kita, adalah digalakkan melaksana ibadah berkenaan dalam budaya istiqamah, kerana Allah lebih suka hamba-Nya yang mempunyai disiplin demikian berbanding dengan ibadah yang bermusim itu.
Allah berfirman dalam surah Al-Jin ayat 72:16 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan bahawasanya, jikalau mereka tetap berjalan lurus (istiqamah) di atas jalan itu (agama Islam) benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar atau rezeki yang banyak.”
Istiqamah ertinya teguh hati, tetap pendirian. Walaupun tidak semua orang dapat bersikap istiqamah namun memeluk agama Islam untuk mendapatkan hikmah secara mendalam sangat memerlukan sikap istiqamah ini. Keperluan terhadap sikap istiqamah ini sangat digunakan pada setiap masa, lebih-lebih lagi ketika di zaman moden ini.
Diwahyukan kepada Rusul-Nya Muhammad (S.A.W.) seandainya bangsa manusia dan bangsa jin itu tetap berjalan di atas jalan itu yakin mahu beragama Islam, pasti Allah akan meluaskan rezeki kepada mereka dan memberi minum pula kepada mereka air yang segar – dimaksudkan di sini ialah dilimpahkan kepada mereka kemewahan dunia.
Lafaz “air yang segar” itulah punca kehidupan, dan dengan banyaknya air pula datang lah kemewahan. Lantaran itu ada peribahasa yang menyebutkan: “Di mana ada air di situlah ada harta, dan di mana ada harta di situlah dia menjadi ujian.”
Hidup seharusnya dimuliakan dengan beragama Islam kerana dengan cara itu sahaja kita dapat memahami cara hidup yang diredai Allah S.W.T.. Firman Allah surah Al-Maidah ayat 5:3 yang bermaksud: (terjemahan)
“.....Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agama mu dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat-Ku dan telah Ku redai  Islam itu jadi agama bagi mu.”
Baginda Rasulullah S.A.W. telah menerima wahyu daripada Allah S.W.T. dalam perantaraan Malaikat Jibril selama 21 tahun. Dokumen wahyu tersebut ialah al-Quran yang mengandungi firman Allah sebanyak lebih kurang 6,666 ayat mengenai tatacara pembangu- nan kehidupan di dunia dan di akhirat.
Ayat inilah merupakan ayat terakhir Baginda Rasul Nabi Muhammad S.A.W.  mene- rima dari Allah S.W.T.. Ada suatu riwayat menyebutkan: Manakala ayat ini diturunkan, Sayidina Umar telah menangis. Nabi (S.A.W.) bertanya: “Apa yang menyebabkan engkau menangis ya Umar?” dijawabnya: “Yang menyebabkan saya menangis ialah, kerana kami masih mengharapkan adanya tambahan dalam agama kami. Kiranya dianya telah sampai kepada tingkatan sempurna. Sesungguhnya bila sesuatu itu telah sempurna maka kemudian nya akan berkuranglah dia.” Nabi (S.A.W.) menjawab: “Benar kata mu.”
Maksud kata-kata tersebut, iaitu sesuatu yang sudah sampai kepada puncaknya, tiada
ada lagi jalan yang boleh dilalui, hanya jalan menurun. Dan jika agama Islam semasa itu telah sempurna dilengkapkan Tuhan, bererti Rasulullah yang membawa agama itu tidak lama lagi akan berpisahlah dengan mereka yang ada, kerana telah selesai tugasnya. Kerana itulah Sayidina Umar menangis bersedih hati. Benarlah kemudian, mulai dari turunnya ayat ini Rasulullah (S.A.W.) hanya hidup kira-kira 81 hari, lalu meninggal dunia pada hari Isnin 12 Rabiul Awal tahun 11 hijrah.
               Allah telah memberikan tuntunan hidup bagi kita berupa agama Islam, sebagai pedoman yang sempurna, kerana di dalamnya terkandung hukum dan ketentuan-ketentuan yang bertalian dengan urusan dunia dan akhirat.
               Dalam difinasi, kita jumpai tentang agama, iaitu yang bermaksud: (terjemahan)
               “Agama ialah tuntunan illahi untuk segenap orang yang berotak waras untuk mencapai kesejahteraan dunia dan akhiat.”
               Pengertian definisi di atas ialah Islam adalah agama hidup dan kehidupan; oleh sebab itu Islam mengatur tata-hidup manusia, baik dalam hubungan dengan sesamanya, mahupun hubungan manusia dengan Maha Penciptanya. Kita menyedari perlunya hubungan sesama hamba Allah dalam melaksanakan tugas-tugas hidup, lantaran kita tidak boleh melepaskan diri dari masyarakat, bahkan saling memerlukan satu sama lain.
               Hal ini kita sedar kerana keterbatasan kemampuan manusia meskipun Allah telah memberikan anugerah akal - fikiran  yang merupakan kelebihan manusia atas segala makhluk.
               Memang dengan akal kita dapat membezakan baik dan buruk, perintah dan cegah, sehingga bagi manusialah Allah mengamanatkan Agama. Firman Allah dalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 2:132 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya’qub. (Ibrahim berkata): Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam.”
               Sebagai petanggungan – jawab, maka pekerjaan kita hanya kerana mengharapkan rida’ Allah semata-mata.
Firman Allah Surah Al-An’am, ayat 6:162-163 yang bermaksud: (terjemahan) 
“Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagi-Nya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah).”
Dengan demikian semua amal perbuatan yang kita lakukan adalah benar-benar merupa kan pancaran cahaya Iman; dari sanalah terbentuknya akhlaqul karimah dan laku perbuatan terpuji/amal salih.
Kepada merekalah Allah akan memberikan kebahagiaan dunia dan tempat yang baik kelak di akhirat, sebagaimana firman Allah dalam Surah Ar-Ra’d ayat 13: 29 yang bermak- sud: (terjemahan)
“Orang-orang yang beriman dan beramal salih, bagi mereka kebahagian dan tempat kembali yang baik.”
Ayat di atas merupakan penegasan janji Allah bagi orang-orang yang beriman dan beramal salih. Amal salih yakni perbuatan yang baik adalah meliputi tindak laku peribadi dan pergaulan bermasyarakat. Tegasnya seorang mukmin harus bersikap dan berbuat baik terha- dap diri sendiri dan masyarakat sekitar.
Terhadap diri sendiri ia harus memelihara perangai dan tata hidup sesuai tuntunan Allah: terhadap masyarakat sekitar iapun harus berbuat dan bergaul dengan sikap terpuji. Manusia adalah sebaik-baik makhluk Allah; kepada merekalah Allah menunjukkan jalan yang benar, iaitu agama  Islam.
Akan tetapi kerana keterbatasan sifat manusia banyak di antara mereka tersesat perjalanan hidupnya, gugur oleh pujuk rayu syaitan. Syaitan sentiasa berusaha agar manusia
ingkar kepada Allah iaitu dengan memperlihatkan dan menjanjikan kemansian hidup duniawi,
sehingga tidak sedikit manusia terlena dan akhirnya terlepas sama sekali dari tuntunan Allah.
               Oleh sebab itulah Allah memberikan beban kepada orang-orang yang beriman agar melaksanakan amar ma’ruf dan nahyi mungkar. Firman Allah dalam Al-Qur’an surah Ali Imran ayat 3:110 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah.”
               Umat Islam adalah semulia-mulia umat bagi pandangan Allah dan ciri mereka ialah sentiasa melaksanakan amar ma’ruf dan nahyi mungkar.
               Sebagai mukmin kita wajib melaksanakan amar ma’ruf dan nahyi mungkar sebagai bukti ketaatan dan kecintaan kita kepada Allah, iaitu dengan melakukan amal salih dan membendung diri dari tingkah tercela.
               Dengan demikian sampailah kita kepada satu kesimpulan bahawasanya dari iman yang benar akan terpancar akhlaq yang baik, dari akhlaq yang baik terwujudlah perbuatan yang salih, termasuk di dalamnya kesediaan beramar ma’ruf dan nahyi mungkar.
               Kunci iman ialah ibadat. Benar tidaknya ibadat seseorang sangat  berpengaruh terhadap benar dan tidaknya iman; dengan kata lain iman yang tidak terpelihara maka ibadatnya pun tidak teratur.
               Kita telah menyatakan dan mengakui iman kepada Allah, maka ibadat kita pun hendaklah kerana Allah dan menurut ketentuan-ketentuan-Nya. Jadi petanda seorang mukmin ialah ibadat dan laku perbuatannya. Firman Allah dalam Al-Qur’an surah At-Taubah ayat 9:71 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma’ruf, mencegah dari mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah dan Rasul-Nya.”
          Demikianlah gambaran sifat dan sikap Mu’min yang disukai Allah. Keadaan mereka                                                   lah Allah menjanjikan kehidupan yang baik di akhirat sebagaimana dalam kelanjutan ayat di atas. Allah berfirman dalam Al-Qur’an surah At-Taubah ayat 9:72 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Allah menjanjikan kepada orang-orang mu’min lelak dan perempuan (akan mendapat) syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai, kekal mereka di dalamnya, dan (mendapat) tempat-tempat yang bagus di syurga “Adn”.
               Kita menyedari bahawa hakikat hidup manusia adalah untuk beribadat kapada Allah, sebagaimana firman-Nya dalam Al-Qur’an surah Al-Zariaat ayat 51:56 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Tiadalah Aku jadikan manusia dan jin melainkan supaya mereka menyembah kepadaku.”
               Allah menjelaskan, bahawa tujuan-Nya menjadkan makhluk dari bangsa jin dan manusia tidak ada maksud yang lain, kecuali untuk memberi tugas kepada mereka supaya menyembah Allah dengan mengabdikan diri kepada-Nya dan mengesakan-Nya.(1)
                    Islam membimbing umat ke arah kebenaran dan menjanjikan kebahagian jika manusia meninggalkan segala kemaksiatan dan taat kepada ajaran-Nya. sifat-sifat yang tercela yang dilakukan oleh manusia itu membuat jiwanya menjadi resah dan rohaninya menjadi lapar. Mereka menderita kelaparan akan ketenangan dan kesihatan jiwa.
                    Maksud dan tujuan agama itu ada dua macam. Pertama, meninggalkan yang dilarang dan kedua, menyuruh melakukan yang dianjurkan. Pekerjaan menjauhkan diri dari larangan lebih sukar bagi manusia daripada mengerjakna sesuatu ketaatan. Nabi SAW pernah bersabda, “Bahawa orang yang dapat disebut muhajirin ialah orang yang berpindah dari kejahatan, dan orang yang dapat disebut mujahidin ialah orang-orang yang dapat berperang atau menentang hawa nafsu.
                    Setiap perbuatan manusia akan ditanya kelak oleh Allah di hari kiamat, dan setiap anggota badan menjadi saksi atas perbuatan yang dilakukan oleh manusia tersebut. Allah berfirman surah Yaa Siin ayat 36:57 yang bermaksud: (terjemahan)
                    “Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.”
                    Untuk mendidik diri agar terhindar daripada perbuatan dosa yang disebabkan oleh anggota badan kita, ialah dengan menjauhi segala kejahatan yang ditimbulkan oleh anggota tersebut. Tujuh anggota yang paling berpengaruh di dalam mengerjakan aktiviti dosa di antaranya, mata, telinga, lidah, perut, kemaluan, tangan dan kaki.
                    Sehingga ada ulama yang mengatakan Allah menciptakan tujuh neraka itu sebagai tempat penyeksaan terhadap anggota-anggota yang melakukan perbuatan dosa.
Oleh sebab itu mata itu hendaklah digunakan melihat kepada yang baik dan indah,  jangan melihat yang haram. Telinga untuk mendengar  bacaan ayat Al-Qur’an dan Hadith Rasulullah SAW dan tidak digunakan untuk mendengar sesuaatu yang mengandungi nilai maksiat dan haram seperti mendengar orang mengumpat, memfitnah dan sebagainya. Lidah hendaklah digunakan untuk mengucapkan zikir, istigfar, membaca Al-Qur’an, berdakwa dan sebagainya.
Begitu juga perut, haruslah diisi dengan makanan yang halal bukan dari barangan yang haram, sebab makanan yang haram itu dapat menutup pintuhati. Kemaluan atau faraj itu hindarkan untuk dikendalikan dari berbuat zina dan sebagainya. Tangan, hindarkan dari dari perbuatan yang dilarang oleh agama seperti mencuri, memukul orang lain, membunuh, memegang sesuatu yang haram dan sebaainya. Kaki, juga harus digunakan untuk pergi mengerjakan ibadah, ke masjid dan sbagainya, sebaliknya tidak digunakan untuk pergi ke tempat-tempat maksiat. (2)
(1)Muhamad Al-Ghazali:  AKHLAK  SEORANG MUSLIM. PESTAKA AL-AZHAR  18, Jln Kavil Hilir Sentul KUALA LUMPUR
(2)Mohd. Isa Selamat: PENAWAR JIWA – Psikologi Ketenangan Minda – Darul Numan 1998

No comments:

Post a Comment