ILMU PENGETAHUAN DALAM
ISLAM TERAS PEMBANGUNAN UMMAH.
(Disiarkan pada 03. 11. 2018)
Hidup merupakan tanggungjawab
yang diamanahkan Allah kepada manusia
sebagai hamba-Nya dan juga sebagai kahlifah-Nya. Sebagai hamba Allah wajar
sujud kepada-Nya atas kekuasaan-Nya mewujudkan makhluk manusia begitu sempurna
yang dibalut dengan perasaan kasih sayang-Nya terhadap sesama manusia.
Sebagai khalifah Allah tanggungjawabnya
ialah memakmurkan alam kehidupan dengan kefahaman bahawa melaksanakan amanah
tersebut semestinya hidup ini diserikan dengan ilmu pengetahuan. Ilmu
pengetahuan dalam Islam memberi galakan khas untuk mendapatkan ilmu, sebab
seorang manusia tidak akan bernilai dan tidak menjadi maju kecuali dengan ilmu.
Firman Allah dalam menggalakkan demikian seperti dalam surah Az-Zumar ayat 39:9
yang bermaksud: (terjemahan)
“Katakanlah:
Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui?
Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.”
Orang yang mahu mengambil teladan
mengenai bukti-bukti yang diberikan Allah dan mengambil pelajaran daripadanya
itulah dikatakan berakal – bukanlah
orang yang jahil dan cuai – kerana orang yang berakal dapat membezakan
antara yang baik dengan yang buruk. Sedang yang tidak berakal tidak pula dapat
membezakan.
Kemudian kita lihat Al-Quran dalam ayat
yang lain menjelaskan bahawa ulama-ulama mempunyai darjat di sisi Allah. Surah
Al-Mujadilah ayat 58:11 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah
akan meninggkatkan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang
diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat.”
Demikian juga Allah mengakui penyaksian
ahli-ahli ilmu tentang keEsaan-Nya.
Firman Allah-Nya surah Ali Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah
menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia, yang menegakkan keadilan.
Para Malaikat dan orang-orang yang berilmu juga menyatakan yang demikian itu”.
Allah menyamakan antara penyaksian-Nya,
penyaksian orang-orang berilmu dan penyaksian malaikat. Dan ini menunjukkan
bahawa nilai tinggi adalah diberikan kepada orang-orang yang berilmu.
Dari segi lain kita lihat Allah tidak
menyukai orang-orang tidak berilmu. Firman Allah surah Ar-Rum ayat 30:59 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Demikianlah
Allah mengunci hati orang-orang yang tidak (mahu) memahami”.
Allah juga menyatakan tidak ada bantasan
dalam ilmu. Firman Allah surah Yusuf ayat 12:76 yang bermaksud: (terjemahan)
“Di
atas tiap-tiap orang yang berpengatahuan itu ada lagi yangMaha Mengetahui”.
Kata Ibnu Abbas (r.a.): Di atas
orang-orang alim ada lagi yang lebih alim, demikianlah seterusnya hingga
terhenti ilmu itu kepada Allah Taala, maka Allah Taala di atas segala yang
alim. Ayat ini mengingatkan kepada orang-orang yang berilmu, supaya jangan
membangga-banggakan dirinya dengan menunjuk pandai, sebab masih ada lagi orang
lain yang lebih, tetapi hendaklah semakin merendahkan diri kapada Tuhan yang
mengurniakan ilmu itu kepadanya.
Ada ahli pujangga mengatakan bahawa
“semakin saya tahu, semakin saya tidak tahu.” Bermakna semakin banyak ilmu yang
dia dapat terokai semakin banyak lagi ilmu yang masih belum diketahuinya. Ini memberi
kesedaran kepada manusia bahawa hakikat alam yang kita diami ini sentiasa ada
sahaja yang menimbulkan sesuatu yang membawa kita ke dimensi yang masih
memerlukan usaha kita untuk menyelaminya.
Allah wujudkan makhluk air yang
kemanfaatannya kepada kehidupan amat luar biasa.
Kita
ambil air sebagai satu analogi pembangunan kehidupan. Jika kita culupkan jari
kita ke dalam air laut dan tarik; air yang membasahi jari kita boleh dianalogikan
sebagai ilmu yang dapat dikuasai manusia
dalam hidup, berbanding dengan ilmu Allah
yang ada di alam ini bagikan air lautan yang tidak bertepi itu.
Konotasi demikian tidakkah kita
merasa kewujudan kita dengan segala ilmu yang kita ada amat minimal sekali berbanding
dengan hakikat alam ini. Maka itu wajarkan manusia merasa rendah diri di sisi
Allah S.W.T. sebagai hamba-Nya. Maka itu wajarkan kita memohon Allah untuk
menambahkan ilmu pengetahuan kita yang sudah sedia ada?
Al-Quran menuntut orang-orang
Islam supaya mencari ilmu demi untuk kejayaan mereka mengetahui apa yang mereka
kehendaki tentang hakikat alam. Firman Allah Surah Taha ayat 20:114 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Maka Maha tinggi Allah Raja yang mempunyai kebenaran. Dan janganlah
engkau tergesa-gesa membacanya sebelum selesai diwahyukan kepadamu. Dan
katakan: Wahai Tuhan tambahkanlah ilmu kepadaku”.
Adalah
diriwayatkan, bahawasanya Nabi (s.a.) sangat mengambil berat apabila Malaikat
Jibril turunkan membawa wahyu berupa ayat-ayat al-Quran yang dibacakan kepada Baginda, lalu Baginda membacanya
dengan tergesa-gesa sebelum habis Malaikat Jibril membacakannya. Hal tersebut
dilakukan oleh Baginda kerana khuatir kalau terlupa. Perbuatan Baginda ini
telah ditegur oleh Allah dengan menegahkannya janganlah sampai bergopoh gapah membacanya
sebelum wahyu itu selesai dibacakan oleh Malaikat Jibril kepadanya, supaya
pengambilan ayat-ayat al-Quran itu cukup teliti dengan mengikuti setiap huruf
dan kalimat yang dibacakan kepada Baginda hendaklah diterima tenang.
Nabi Muhammad (s.a.w.) diseru
supaya diam apabila wahyu dibacakan oleh Malaikat Jibril, kemudian apabila
selesai barulah membacanya.
Dan katakan: Wahai Tuhan!
Tambahkanlah ilmu kepadaku.
Allah menyuruh rasul-Nya
memohonkan tambahan ilmu pengetahuan dan fahaman kepadanya.
Dalam hubungan ini, at-Tarmidzi
telah meriwayakan daripada abu Hurairah katanya: Bahawasanya Rasulullah (s.a.w.)
berdoa: (terjemahan)
“Ya Allah, berilah saya kegunaan ilmu yang engkau ajarkan dan
ajarkanlah saya ilmu yang berguna, tambahkanlah ilmu kepada, saya dan
puji-pujian itu bagi Allah atas segala macam hal (yang berlaku) dan berlindung
saya kepada Allah daripada hal-hal (yang dialami) oleh penduduk neraka.”
Keistemewaan
manusia terletak pada ilmu yang dipunyainya. Sendainya ilmu itu hilang, maka
jatuhlah martabat manusia. Ilmu itu pula terletak dalam roh dan ia memainkan
peranan yang penting dalam menentukan sifat kemanusiaan. Misalnya, manusia
berilmu sahaja yang layak dipanggil manusia tulin kerana dicipta oleh Allah
dengan potensi intelek untuk mengetahui, di samping ilmu serta hikmah yang
merupakan santapan kalbu.
Sekiranya kalbu tidak disajikan
dengan ilmu dan hikmah untuk beberapa ketika, maka ia akan merana akibat
kelaparan hidayah Illahi dan akhir mengalami kematin walaupun tuan punyai kalbu
itu mungkin tidak menyedari apa yang berlaku dalam rohnya. Menurut al-Ghazali
(1990).
“Ilmu boleh diibaratkan sebagai
pakaian yang menutup tubuh manusia. Oleh itu manusia yang tidak berilmu boleh
diibaratkan sebagai manusia yang tidak memakai sebarang pakaian.”
Ilmu yang paling utama ialah
pengetahuan tentang kewujudan Allah dan segala kehendak Allah. Darjah
kemanfaatan ilmu bergantung pada sejauh mana ilmu itu diorientasi kan kepada
penghampiran diri manusia kepada Allah dalam urusan keduniaan dan ke akhiratan.
Melalui kekuatan ilmu, manusia
dapat mengetahui dan memahami perbezaan antara maklumat yang benar dengan
maklumat yang palsu dalam kemunikasi, antara iman dengan syirik dalam
kepercayaan, dan antara baik dengan buruk dalam perbuatan. Sekirannya kekuatan
ilmu dibentuk secara seimbang, sepadu, dan menyeluruh, maka terpancarlah hikmah
dalam jiwa manusia.
Istilah hikmah (bijaksana) bermaksud
keadaan jiwa yang berkeupayaan mengetahui dan membezakan antara kebenaran
dengan kebatilan dalam segala pebuatan yang termasuk dalam lingkungan ikhtiar
manusia.
Hikmah merupakan ilmu kurniaan
Allah yang membolehkan seseorang untuk menge- tahui tentang kedudukan atau tempat
yang sebenar bagi sesuatu perkara dalam urutan dan fitrah kejadian.
Hikmah yang bertapak dalam kalbu
akan menghalang seseorang daripada bergelu mang dalam kelakuan yang jahat.
Jadi, hikmah merupakan puncak segala perbuatan yang baik dan segala budi
perkerti yang terpuji. Keadilan kemudiannya akan turut menjelma pada diri
seseorang hasil perjalanan hidup di dunia yang berlandaskan hikmah.
Menurut Naquib (1992), manifestasi
luaran bagi keadilan dalam kehidupan manusia ialah apa yang berlaku dalam lingkungan
adab. Oleh itu, kehilangan adab menggambarkan kehilangan keadilan dan tanpa
adab, manusia akan mengalami kekeliruan dalam ilmu. Seterusnya, kehilangan adab
juga adalah penyebab bagi kehilangan iman terhadap agama Allah.
Kekuatan ilmu saling berkait
dengan kekuatan akal kerana ilmu diperolehi melalu akal yang rasional. Akal itu
pula merupakan inti bagi roh manusia. Istilah “inti bagi sesuatu benda” bermaksud sesuatu paling
istimewa yang dipunyai oleh benda tersebut. Dalam konteks ini, akal merupakan
benda yang paling istimewa bagi manusia, manakala syahwat dan marah nya merupakan
benda mendatang yang bersifat sekunder.
Walaupun bersifat istimewa, akal
manusia mempunyai kemungkinan untuk berkem bang secara tidak lurus. Apabila
keadaan ini berlaku, manusia akan kehilangan hikmah. Misalnya, akal yang
keterlaluan akan menerbitkan sifat-sifat negatif seperti pembujuk, penipu dan
penghelah. Akal yang lalai pula akan menerbitkan sifat-sifat seperti degil,
tolol, bebal, zalim, dan bodoh. Orang yang tolol mempunyai tujuan yang benar,
tetapi cara dia mencapai tujuan itu adalah salah, iaitu dia tidak mempunyai
pertimbangan yang benar dalam merancang dan melaksanakan sesuatu agenda untuk
sampai kepada tujuan itu.
Orang yang zalim pula mempunyai
tujuan yang buruk, iaitu dia memilih sesuatu yang salah, jahat, dan tidak
sesuai dipilih. Seterusnya, orang yang bodoh ialah orang yang mempu- nyai
pengalaman atau pengetahuan yang amat sedikit dalam berbagai-bagai hal dan
urusan, tetapi dia mempunyai fantasi yang benar. Konsep bodoh tidak sama dengan
konsep lembap. Misalnya, orang yang lembab ialah orang yang gagal untuk
mempelajari atau menguasai sesuatu ilmu dalam satu tempuh masa yang tertentu.
Ilmu agama diperoleh daripada
nabi dan rasul sahaja kerana ilmu tersebut tidak disampaikan oleh Allah kepada
manusia lain melalui akal fikiran seperti aritmetik atau melalui uji kaji
seperti perubatan, atau melalui interaksi sosial seperti norma dalam sesuatu
majlis. Ilmu agama dikenali juga sebagai ilmu nakliyah, ilmu abadi, dan ilmu
syariah.
Manakala ilmu akliyah pula ialah ilmu
yang diproleh melalui hasil usaha pemikiran manusia yang juga dikenali sebagai
ilmu sains, ilmu dicari, dan ilmu bukan agama (ghayr syariah). Ilmu akliyah
tidak boleh didapati melalui taklid semata-mata. Pada umumnya, ilmu akliyah
terbahagi kepada dua aspek.
1. Ilmu dharuri: Ilmu yang manusia
tidak tahu bagaimana dan dari mana ilmu
itu diper- oleh seperti kebolihan menghisap, memegang, menangis, dan menggerakkan lengan yang dipunyai oleh bayi yang baru lahir.
2. Ilmu muktasabah, iaitu ilmu yang
diperoleh melalui proses pembelajaran dan penaku- lan mantik. Ilmu muktasabah
terdiri dari dua aspek, iaitu ilmu yang membabitkan hal keduniaan seperti
matematik dan perubatan, dan ilmu yang membabitkan hal keakhiratan seperti
mengenai perbuatan yang keji dan tanda kekuasaan Allah.
Ilmu muktasabah boleh dibahagikan
kepada tiga jenis, iaitu mulia (mahmudah), dibenarkan (mubah), dan tercela (mazmumah). Ilmu muktasabah yang
mulia ialah ilmu yang berfaedah dan tidak boleh diketepikan kerana aktiviti
kehidupan manusia bergantung padanya. Sebaliknya, ilmu muktasabah yang tercela
ialah ilmu yang membawa manusia kepada keburukan, kemusnahan, kekufuran, tidak
berakhlak, menentang suuruhan Allah, rasuah, mensia-siakan masa, ketidakadilan
sosial, dan ragu-ragu tentang kekuasaan Allah.
Pembahagian ilmu kepada ilmu agama
dan ilmu akliyah adalah berdasarkan sumber ilmu. Misalnya, ilmu agama
bersumberkan wahyu, manakala ilmu sains bersumberkan akal, pemerhatian,
penelitian, pengkajian, dan pembudayaan.
Wahyu Illahi dan akal manusia adalah dua
sumber ilmu yang bersifat saling eksklusif. Namun begitu, ini bukanlah bermakna
kedua-dua sumber itu bercanggah antara satu sama lain, memandangkan, ilmu agama dan ilmu
akliyah saling bantu membantu antara satu sama lain.
Tetapi
keterbatasan akal manusia membuat ilmu akliyah mendapat status sekundur,
manakala
ilmu agama mendapat status utama. Pada hakikatnya, kedua-dua ilmu ini merupa
kan pengetahuan yang Allah beri kepada manusia.
Ilmu fardu ‘ain ialah yang
menjadi asas bagi individu Muslim untuk terus hidup sebagai Muslim seperti ilmu
pendidikan agama, etika sosial, akhlak , dan perundangan asas. Sebaliknya, ilmu
fardu kifayah ialah ilmu yang menjadi teras bagi sesebuah masyarakat untuk
terus berkembang dan membangun seperti ilmu perubatan, kejuruteraan, perakaunan, ekono- mi, dan sains gunaan.
Pembahagian ilmu kepada fardu ‘ain dan
fardu kifayah berasaskan perbezaan antara dua jenis kewajipan mempelajari ilmu.
Fardu atau wajib ‘ain adalah kewajipan mempelajari ilmu ke atas setiap individu
Muslim manakala fardu atau wajib kifayah adalah kewajipan mempelajari ilmu ke atas
kelompok yang tertentu.
No comments:
Post a Comment