KESIHATAN
MERUPAKAN ANUGERAH ALLAH S.W.T.
(Disiarkan pada
20. 10. 2018)
Islam meletakkan pandangan khusus
tentang tubuh badan untuk menjaganya daripada sakit dan penyakit-penyakit.
Pengawasan demikian disebabkan oleh adanya hubungan rapat antara roh dengan
badan. Juga, oleh sebab seseorang yang sakit tidak mempunyai peluang untuk
mengharungi hidup di samping dia tidak dapat melaksanakan tugas-tugas
kemanusiaan walau ia menjadi ahli dalam institusi kemasyarakatan.
Seoramg yang sakit tidak mempunyai
kehendak yang kuat. Lemah anggota, fikiran tidak tenteram, tidak dapat membuang
sentimen. Dengan demikian masyarakat tidak dapat mengambil faedah darinya sama
sepertimana masyarakat dapat mengambil faedah dari ang- gota masyarakat yang
lain yang tubuh bandannya sihat. Dengan sebab itulah al-Quran memuji kekuatan
tubuh bersama kesejahteraan jiwa dan kekukuhan akhlak. Pujian ini terdapat
dalam firman Allah melalui lidah anak perempuan Nabi Syuib yang mengatakan
tentang Nabi Musa.
Firman Allah surah Al-Qasas ayat 28:26
yang bermaksud: (Terjemahan)
“Ya
bapaku, ambillah ia sebagai orang yang bekerja (dengan kita) kerana sesung- guhnya
orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (dengan kita) ialah orang
kuat lagi dapat dipecayai.”
Terdapat juga ayat lain dalam al-Quran
yang menunjukkan bahawa kekuatan badan adalah suatu keistimewaan yang terpuji.
Firman Allah surah al-Baqarah ayat 2:247 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Sesungguhnya
Allah telah memilihnya menjadi rajamu dan menganugerahinya ilmu yang luas dan
tubuh yang pekasa. Allah memberikan pemerintahan kepada siapa yang dikehendaki-Nya.
Dan Allah Maha Luas pemberian-Nya lagi Maha mengetahui.”
Ayat ini ditujukan kepada Bani Israil
dimana Allah telah menerangkan yang Dia memilih Talut dan melebihkan Talut dari
Bani Israil kerana dua perkara:Iaitu ia mempunyai Ilmu yang banyak yang
membolehkan dia mentadbir dan berfikir secara baik dalam urusan rakyat dan
keduanya ialah ia mempunyai tubuh badan yang sempurna yang membolehkan ia
berfikir secara betul.
Hadis juga tidak lupa menunjukkan
keistemewaan dengan seseorang Mukmin dengan sabda Rasulullulah yang bermaksud “Orang mukmin yang kuat adalah lebih baik
dan lebih dikasihi dari orang mukmin yang lemah”.
Mereka yang mengikuti perundangan Islam
berhubung dengan kesihatan badan akan mendapati bahawa Islam mewajibkan umatnya
beberapa faedah yang dianggap oleh ilmu kedoktoran sebagai faedah asasi untuk
mencegah ataupun meringankan diri dari kesakitan.
Dalam hidup, kesihatan merupakan
anugerah Allah S.W.T. kepada hamba-Nya. Orang yang menempuhi kesihatan akan
melihat hidup ini sebagai amanah Allah. Maka itu tidak ada alasan untuk tidak
melaksanakan ibadah kepada Allah S.W.T.. Tujuan Allah mewujudkan jin dan
manusia ialah supaya beribadah kepada-Nya.
Kasihatan dalam hidup semestinya
bermuara daripada cara kita melaksanakan pembangunan kehidupan. Antara agenda
melaksanakan pembangunan kehidupan ialah
pengawasan penyakit agar ia tidak mendekati kita. Keutamaan dalam hidup
untuk mengawasi penyakit ialah mengelakkan dari berlakunya penyakit itu.
“Mengawasi lebih baik daripada mengubati”.
Dengan sebab itulah kita lihat di
negara-negara maju doktor diadakan untuk menga- wasi penyakit. Kita lihat juga
kerajaan di negara-negara lain,
mengambil lagkah mengajar “pengawasan” kepada anak-anak dan rakyat, sebagai
perkara perlu. Perundangan mengawasi
dalam Islam terbahagi kepada beberapa bahagian besar dan setiap bahagian
mempunyai bahagian-bahagian kecil.
1.
Kebersihan; 2. Makan Minum; 3. Kesihatan umum; 4. Senaman.
Kebersihan: Perhatian yang
sangat berat diberikan oleh Islam kepada kebersihan
sehingga
Rasulullah bersabda yang bermaksud: (Kebersihan
itu sebahagian daripada
iman).Perhatian berat
Islam tentang kebersihan jelas dilihat dalam perkara-perkara berikut:
(1) Faedah
Wudhu’
Wudhu’ atau mengambil air
sembahyang diwajibkan oleh Islam sebelum seseorang mendirikan sembahyang. Dasar
kewajipannya ialah yang ditunjukkan oleh ayat: dalam surah al-Ma’idah ayat 5:6
yang bermaksud: (Terjemahan)
“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan
sembahyang, maka basuhlah mukamu sehingga siku, dan sapulah kepalamu dan
(basuh) kakimu sehingga kedua mata kaki.”
Nabi meletakan beberapa sunat
sebagai tambahan kepada fardhu-fardhu wudhu’ iaitu berkumur-kumur, memasukkan
air kehidung, sapu telinga, menggosok
anggoat-anggota yang dilalui oleh air wudhu’ dan membasuh setiap anggota
sebanyak tiga kali.
Sesungguhnya tiadalah patut
seseorang yang hendak sembahyang (menyembah Tuhan
nya)
itu berkeadaan kotor, badannya tidak dibersihkan terlebih dahulu. Dan jika
dikerjakan juga, tidaklah sah sembahyang berdasarkan sabda Nabi s.a.w. yang
berbunyi: (terjemahan)
“Allah tidak akan menerima
sembahyang seseorang kamu jika dirinya berhadas (menanggung kotor),
sehingga telah wuduk (mengambil air sembahyang) terlebih dahulu.”
Kalaulah dalam
sehari semalam ada lima kali sembahyang, sedang berwudhu’/bersuci diwajibkan
sebelum daripada sembahyang itu, kalau tidak pun lima kali berwudhu’
sekurang-kurangnya ia akan terhindar daripada sakit mata kerana ia kerap
dibersikan dengan air. Demikian juga kalau hidung kerap dibersikan akan terjauh
daripada penyakit hidung – faedah membasuh muka, dua telinga dan dua tangan
adalah jelas sebab muka dan anggota-anggota lain sering terdedah kepada
penyakit kulit. Jadi, jika kerap membasuhkan anggota ia merupakan cara pegawasan
yang baik.
Akhir-akhir ini jelas bahawa
banyak daripada kuman-kuman mengenai manusia melalui kulit-kulit yang luka.
Adalah tidak diragukan bahawa membasuh berulang kali merupakan langkah
pengawasan yang berkesan sebab kulit luar dapat mencegah kuman-kuman dari
sampai kepada bahagian dalam badan.
Tentang kuman-kuman yang masuk melalui
mulut sesungguhnya ia tidak masuk kecuali melalui tangan yang kotor. Jika
tangannya dibasuh sentiasa bersih maka sudah tentu itu suatu langkah pengawasan
yang paling baik.
Faedah-faedah mandi: Islam mewajibkan dibasuh seluruh badan dengan
air baik lelaki atau perempuan setelah melakukan persetubuhan ataupun setelah
bermimpi. Ianya merupakan suatu amalan yang sangat memberi manfaat kepada
lelaki mahupun perempuan. Sesungguhnya telah jelas baik melalui kedoktoran atau
pengalaman bahawa badan manusia hilang sedikit kesegaran serta kekuatan setelah
selesai melakukan persetubuhan.
Di sana tidak ada sesuatu yang dapat
memulihkan kekuatan dan kesegaran sama seperti mana dimandikan/dibasuhkan
seluruh badan serta digosok setiap bahagian dengan air yang bersih. Dengan
sebab itu orang yang mandi tetapi meninggalkan sebahagian kecil dari tubuhnya
tanpa dibersihkan, mandi itu tidak sah di sisi syarak.
Membersihkan Gigi – Islam menggalakan
pembersihan gigi dengan bersugi. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Jika tidak menjadi kesusahan ke atas umat
aku nescaya aku menyuruh mereka bersugi tiap kali sembahyang.”
Membersihkan gigi adalah penting sebab
jika gigi itu dibiarkan begitu sahaja nescaya gigi menjadi rosak oleh makanan
yang tertinggal dicela-celanya. Oleh demikian ada kemung- kinan bahawa dari
gigi yang rosak itu terdapat kuman-kuman yang boleh menyebabkan beberapa
penyakit. Jadi, membersih gigi adalah penting untuk membersihkan gigi itu
sendiri, membersihkan mulut dan seterusnya menjaga kesihatan badan.
Rasulullah menyuruh umatnya supaya menjaga
kebersihan badan seperti memotong rambut atau bulu yang lebih dari tubuh dan
mengeratkan kuku. Baginda bersabda yang bermaksud: Lima perkara dari fitrah;
memotong rambut, berkhatan, menggunting misai,
mencabut bulu
ketiak dan mengerat kuku.
Maksud fitrah dalam hadith di atas ialah
sunat yang lama yang dipilih oleh Nabi-nabi
dan
dipersetujui oleh syariah/agama, seola-ola ianya perkara tabii (fitrah) yang
diikuti. Ada juga dikatakan fitrah itu bermakna agama.
Menyucikan Najis – Islam
menamakan najis bagi setiap perkara kotor yang bercampur kuman atau
sekurang-kurangnya menjadi tempat pemindahan penyakit kepada manusia. Islam
menyuruh supaya dibersihkannya. Antaranya ialah Islam mengakui najisnya darah,
tahi-tahi, kencing, muntah apabila keluar dari badan, bangkai-bangkai binatang
dan lain-lain lagi. Dengan sebab itu Islam menyuruh disucikan badan dari najis
dalam masa sembahyang.
Antara arahan Rasulullah lagi
dalam perkara kebersihan ialah sabda baginda yang bermaksud: “Jangan kamu kencing/buang air kecil di
dalam air yang tidak mengalir kemudian kamu mandi dalam air itu.”
Larangan
Rasulullah demikian ialah supaya dapat dielakkan dari penyakit sebab jika dibuang air kecil di tempat air tidak
mengalir ia menimbulkan busuk dan jika kencing itu mempunyai penyakit maka
kumannya tetap berada di situ. Dari hadis ini juga dapat faham bahawa air yang
mengalir itu sangat rendah kemungkinan boleh menyebabkan penyakit berjangkit
kalau pun tidak ada langsung.
Makan dan Minum – Tubuh manusia memerlukan makanan yang berguna
untuk melaksanakan tugas-tugas hidup. Dengan sebab itu kita lihat Islam
menyuruh seseorang memakan makanan yang baik yang diberi rezeki oleh Allah dan
jangan sekali-kali ia menghampiri makanan-makanan najis. Firman Allah surah
al-Baqarah ayat 2:172 -173 yang bermaksud: (Terjemahan)
“ Hai orang-orang yang beriman makanlah di antara rezeki yang baik-baik
yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar
hanya kepada-Nya kamu menyembah. Sesungguhnya Allah mengharamkan bagimu
bangkai, darah, daging babi dan binatang yang (ketika disembelih) disebut
(nama) selain Allah.”
Ayat-ayat ini
menetapkan pengharaman bangkai, darah dan daging babi. Pengharaman ini kita
bentangkan seperti berikut:
Bahaya memakan bangkai dan
jenis-jenisnya – Bangkai yang ditentukan oleh Al-Quran ialah binatang-binatang
yang mati sama ada secara tabii atau kerana sesuatu sebab:
Jika ianya mati kerana sesuatu
penyakit maka tidak syak lagi penyakit/kuman itu masih ada dan memberi mudharat
kepada manusia ataupun selepas daripada ianya dibakar dengan api. Tubuh bangkai
dalam keadaan itu samalah dengan makanan-makanan yang memabukkan yang walaupun
bersih dari kuman, tetapi melalui proses pemakanan dia masi memberi mudharat
kepada manusia yang memakannya yang boleh membawa maut.
Jika binatang itu mati disebabkan
oleh tua maka mudharatnya sama juga dengan binatang yang mati kerana penyakit.
Sebab tua maknanya mengalami proses kelemahan dan kecacatan anggota, kecacatan
sesuatu anggota mugkin hasil dari kelemahan biasa ataupun suatu penyakit yang
tidak dapat dilihat dan terjadi sedikit demi sedikit yang akhirnya membawa
perubahan kepada daging binatang. Di samping itu dagingnya keras dan tidak
dapat dihadamkan.
Mungkin ramai orang yang
berkata bahawa di hari ini terutamanya di negeri-negeri sejuk banyak orang
memakan bangkai, darah, daging-daging binatang yang tidak disembelih tetapi
tidak pun mendatangkan apa-apa mudharat. Dan sebagai jawapan kita katakan
bahawa kemuudharatan “mabuk”/al-tahamir adalah
berkurangan di negara yang beriklim panas. Islam adalah diturunkan untuk
alam seluruhnya termasuk negara-negara beriklim panas yang lebih cepat belaku.
Dengan itu tidak diragukan bahawa daging-daging binatang yang sihat yang
disemblih dan dibersihkan darahnya menjadi makanan yang paling baik.
Bangkai-bangkai yang mati
kerana sesuatu peristiwa juga diharamkan oleh Islam emakannya. Allah berfirman
surah al-Ma’idah ayat 5:3 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging
haiwan) yang disembelih di atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang
ditanduk,
Dan yang diterkam
binatang buas.”
Al-Munkhaniqah – ialah binatang-binatang yang
mati tercekik. Cekik menjadikan dagimg binatang itu lebih cepat busuk.
Binatang-binatang tercekik juga menjadi berubah bentuk dagingnya dan
menimbulkan bau busuk serta hitam.
Al-Mauquzah – Ialah binatang-binatabg yang dipukul sehingga hampir
mati kemudian dibiarkan sehingga mati, ataupun mati terus semasa dipukul.
Al-Mutaraddiyah – Ialah yang jatuh dari tempat tinggi kemudian mati
kerana kuatnya jatuh itu.
Al-Natihah – Ialah binatang
yang mati akibat berlaga dengan kawannya.
Daging-daging tersebut tidak
patut dimakan seperti yang diakui oleh doktor kerana hitam, lebam dan bau busuk. Kalau kuman dapat
memasuki menerusi luka-luka pada binatang itu maka itu lebih membahayakan lagi.
Allah menyuruh orang-orang mukmin agar
memakan makanan daripada rezeki-Nya yang baik-baik, kemudian menyuruhnya
berterima kasih, kalau benar-benar mereka menyembah Allah.
No comments:
Post a Comment