Friday, October 12, 2018

KESEMPURNAAN IBADAH DEMI KEREDAAN ALLAH S.W.T.


 KESEMPURNAAN IBADAH DEMI KEREDAAN ALLAH SWT.
(Disiarkan pada 13. 10. 2018)
               Kesempurnaan ibadah semestinya mengambil contoh yang ditunjukkan oleh baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w..  Akhlaq Nabi Muhammad s.a.w. adalah Al-Qur’an seperti yang dijelaskan oleh isteri Baginda, Siti Aisah. Ini bermakna segala isi Al-Qur’an yang diterima baginda dari Allah S.W.T. dalam perantaraan Malaikat Jibril telah diterjemahkan oleh baginda dalam dirinya. Segala amalannya, ibadatnya, akhlaknya, adalah petunjuk dari dokumen wahyu  yang diterimanya dari langit (Allah) selama 23 tahun.
               Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. hidup sebagai anak yatim piatu. Ayahnya telah meninggal dunia semasa usianya lebih kurang enam bulan dalam perut ibunya; dan ibunya meninggal dunia setelah usia baginda lebih kurang enam tahun. Ia di asuh oleh datuknya Abdul Mutalaib dan setelah datuknya meninggal dunia, dipelihara oleh Abu Talib, abang kepada ayah Rasul.
               Meninjau kepada keadaan hidupnya, yang sentiasa dalam kesulitan maka Nabi tidak pernah menjejaki kaki di sekolah untuk mengilmukan diri beliau maka hidupnya adalah dalam keadaan buta huruf. Walaubagaimana pun sejak kecil lagi kemudian menjadi remaja, baginda jarang berdamping dengan orang-orang Quraish terutama sekali penganut-penganut agama yang dipusakai dari datuk nenek moyang mereka.
               Masa remajanya ia sentiasa memikirkan  mengenai kebenaran dalam hidup. Ia sentiasa mengasingkan diri tidak masuk campur kepada masyarakat Quraish, termasuklah yang memelihara baginda sendiri Abu Talib, bahawa mereka menyembah berhala yang direka oleh mereka sendiri. Ia sentiasa mencari kebenaran dalam hidup. Beliau yakin bahawa ”There must be a truth in this life”. Semestinya ada kebenaran dalam hidup ini. Itulah yang beliau mencari, maka beliau sentiasa menyendirikan di tempat-tempat yang sunyi yang  tidak ada menggangu pemikirannya.
               Masyarakat remaja Quraish, keturunannya, sibuk menimba ilmu di gedung-gedung pendidikan atau madrasah, tetapi beliau tidak mengindahkan itu kerana falsafah pemikiran mereka  adalah selari dengan keyakinan yang mereka anuti. Tambahan pula pengasuhnya Abu  Talib tidak seirama dengan pemikiran baginda tetapi beliau sangat cinta kepada Nabi dan sentiasa melindunginya dari sebarang gangguan dari masyarakat Quraisy.
               Nabi Muhammad  s.a.w. mempertimbangkan keutamaan berkaitan ilmu dan pendidi kan. Kita selalu melihat orang yang ikhlas menyibukkan diri dengan perkara yang marjuh (amalan yang tidak mempunyai sandaran yang kuat). Mereka sibuk dengan perkara yang bukan utama dan mengabaikan perkara utama. Mereka dalam golongan ini kita kenali sebagai  masyarakat pa’ turut. Mereka berpegang kepada prinsip andaian bahawa apa yang dianuti oleh datuk nenek moyang mereka diandainya benar.
               Setelah baginda berusia 40 tahun, maka Allah memilihnya sebagai Nabi. Masa inilah wahyu pertama turun yang menyuruh Nabi untuk membaca, “iqra” semasa beliau di gua Hira. Malaikat Jibril memeluknya tiga kali dan menyuruh Baginda untuk “membaca”; tetapi baginda mengulangi bahawa dia tidak pandai membaca. Merasa takut dan gementar, baginda balik kepada istrinya Khadijah. Khadijah memanggil sepupunya Waraqah bin Naufal. Waraqah mengatakan Muhammad mempunyai tanda-tanda kenabian.
               Kenabian baginda menimbulkan andaian masyarakat Quraisy yang mengatakan bahawa Muhammad mengambil agamanya daripada rahib yang merupakan andaian yang bertentangan dengan kenyataan sejarah. Setengah-setengah orang mengatakan bahawa Muhammad mempelajari al-Qur’an dari seorang rahib bernama Buhaira yang tinggal di bandar Bursa di Sham..
               Untuk menjawab tuduhan ini, kita katakan bahawa buku-buku sejarah mengakui bahawa Muhammad (s.a.w.) pernah keluar ke Sham bersama-sama dengan bapa saudaranya Abu Talib. Pada masa itu umurnya ialah sembilan tahun dan yang mengatakan dua belas tahun. Rahib itu telah melihat Muhammad s.a.w. dan dia melihat juga awan melindungi Muhammad s.a.w. daripada panas matahari. Rahib tersebut memberi tahu Abu Talib bahawa Muhammad s.a.w. akan menjadi seorang pembesar pada masa hadapan. Oleh itu dia hendaklah menjaga Muhammad s.a.w. supaya jangan diapa-apakan oleh  orang Yahudi.
Jadi, sesungguhnya Muhammad bertemu dengan Rahib ini tetapi baginda bukanlah mempelajari sesuatu akidah atau mempelajari agama Islam dari Rahib itu. Muhammad s.a.w. telah pergi ke Sham bagi kali kedua bersama-sama Maisarah iaitu hamba kepada Khadijah bin Khuwailid.  Khadijah ialah seorang wanita Arab yang kaya. Muhammad membawa barang- barang perniagaan Khadijah. Baginda pada masa itu berumur dua puluh lima tahun. Tetapi perniagaan kali ini bukanlah berseorangan malah bersama Maisarah dan  bersama-sama pedagang Quraish yang lain. Baginda  pergi bukan dengan tujuan mempelajari sesuatu tetapi pergi berniaga. Setelah selesai perniagaan dalam beberapa hari maka baginda pun segera pulang.
               Inilah sahaja cerita perhubungan Muhammad dengan Rahib yang dicatatkan oleh sejarah. Tidak ada apa-apa perhubungan fikiran antaranya dengan Rahib disebalik pertemuan itu, sebagai andaian mastarakat Quraisy.
               Adapun andaian yang kedua iaitu Rasul boleh membaca dan menulis merupakan andaian yang tidak berdasarkan fakta sejarah. Apa yang dicatatkan oleh sejarah ialah Rasul s.a.w. seorang yang ummi. Semasa hidupnya, tidak pernah dilihat baginda menulis sama ada dari dalam atau di luar rumah.
               Al-Qur’an sendiri mengatakan Muhammad s.a.w seorang yang ummi. Firman Allah surah Al-Ankabut ayat 29:48 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan engkau (ya muhammad) tidak pernah membaca sebuah kitab pun sebelum Quran dan tidak pernah menuliskannya dengan tangannya. Jadi, (kalau ada engkau mem baca dan menulisnya) nescaya orang-orang yang membantahnya akan  menjadi ragu-ragu.”
               Di-sini Allah menjelaskan, bahawa Nabi Muhammad (s.a.w) sebelum diturunkan Al-Quran. Baginda belum pernah membaca sebarang kitab apalagi membaca Quran dan belum pernah menuliskannya dengan tangannya. Sebab membaca dan menulis bukanlah menjadi kebiasaan kepadanya. Bahkan Baginda itu ditakdirkan oleh Allah berkeadaan buta huruf.
               Kalau sekiranya Nabi Muhammad (s.a.w) pandai membaca dan menulis, tentulah orang akan meragui Quran itu, dan mungkin orang yang ragu-ragu menyangkakan Quran itu, adalah hasil karangannya. Tetapi kerana Baginda buta huruf, maka keraguan terhadap Quran akan lenyap. 
               Akhlaq Baginda sejak kecil, kemudian menjadi remaja dan seterusnya dewasa sentiasa diliputi  kemuliaan. Masyarakat Quraisy memanggilnya al-amin, maksudnya sangat amanah dalam ibadatnya dan boleh dipercayai. Akhlaq Rasulullah  begitu tinggi maka Kadijah jatuh cinta kepadanya lalu mengawininya, walau pun usianya jauh lebih tinggi daripada Baginda Rasul.
               Baginda menyebarkan agama Islam dengan berintikan kesabaran dan amanah terutama sekali kepada musuh-musuh Islam. Masyarakat Quraisy kerap kali menghalang beliau untuk meneruskan dakwahnya untuk menyebarkan agama Islam tetapi baginda tidak mundur selangkah pun.
Beliau tidak takut sebarang ancaman mahupun tawaran kebendaan termasuklah kekayaan, kedudukan dan sebagainya. Sehinggalah acaman itu menuju kepada bapa saudara nya Abu Talib, beliau tidak  juga berganja dan terus berdakwah membawa agama Islam kepada manusia yang telah sesat kefahaman mereka tentang kebendaran dalam hidup. 
Kalaulah dengan cara bermuka-muka untuk mencapai kekuasaan, maka sudah tentu Rasulullah telah memperolehinya, sebab jika baginda menyuruh sahabatnya bersikap dengan nya seperti perlakuan rakyat dengan raja sudah tentu mereka akan berbuat demikian. Tetapi Rasul tidak melakukannya malah baginda tidak mengubah kelakuannya. Makan, minum serta pakaiannya adalah seperti biasa, tidak ada tentera yang mengawalnya, tidak ada juru iring. Baginda menerima siapa sahaja yang hendak menemuinya biarpun seorang badawi yang berpakaian tidak sononoh dan bertutur kata yang besar.
Diriwayatkan bahawa semasa pembukaan Makkah seorang lelaki telah datang menemui baginda dengan perasaan takut dan menggelatar. Baginda berkata kepadanya; “Bertenanglah, sesungguhnya saya bukanlah seorang raja tetapi anak kepada seorang perempuan Quraisy yang biasa memakan daging kering”.
Abu Walid salah seorang pembesar Quraisy semasa mesyuarat dengan kaumnya mengatakan: “Biarlah saya menawarkan beberapa perkara kepada Muhammad supaya dia terima dan berhenti dari dakwahnya. Kaum Quraisy bersetuju dengan cadangan itu dan  Abu Walid pun pergi kepada Rasulullah.
Beliau berkata: “Wahai anak saudaraku kalaulah kamu bermaksud menghendaki harta dari seruan kamu dan kamu menjadi orang yang paling banyak harta. Kalau kamu hendakkan kemuliaan kami akan berikan kepada kamu. Kalau hendak menjadi raja kami jadikan kamu raja. Kalau kamu terasuk jin, kami carikan dukun dengan perbelanjaan kami sehingga sembuh”.
Kemudian Rasulullah berkata: “Sudah selesaikah wahai Abu Walid”, dia menjawab: Ya. Kemudian Rasulullah mengatakan dengarlah apa yang saya baca ini dan baginda pun membaca awal surah Fusilat.
Seorang sejarah Amerika, Washington Arfennj semasa memperkatakan keperibadiam Rasul mengatakan: “Apakah dia kaya? Tidak, malah dia seorang yang miskin. Tetapi oleh kerana ia berkahwin dengan Khadijah maka dia dikira kaya. Adakah dia seorang ternama? Ya, dia mempunyai kedudukan di tempat (Makkah); sesungguhnya dia adalah seorang yang pintar dan dipercayai. Adakah dia mempunyai pengaruh yang kuat? Ya, keluaganya menjaga Kaabah dan mentadbir Makkah. Jadi kedudukannya seperti ini dan akhlaknya yang mulia telah menyebabkan dia dipercayai.
Tetapi apabila Muhammad menyuruh kepada Islam maka diapun berteningkah dengan keluarga dan kabilatnya kerana apabila dia menyuruh supaya dimusnahkan berhala bermakna kekuasaan Quraisy ke atas Kaabah akan hilang, juga faedah yang diperolehi dari orang-orang yang datang mengerjakan haji.   
Dalam usaha baginda berdakhwah menyebarkan agama Islam kepada masyarakat bangsanya Quraisy, bermacam-macam tentangan beliau lalui. Sehingga melibatkan pengasuh nya Abu Talib diguna oleh memujuk baginda supaya menghentikan dakwahnya. Samapailah kepada peringkat menawarkan baginda tiga tawaran yang hebat-hebat.
Pertama ditawarkan kedudukan sebagai pemerintah bangsa Quraisy. Kedua ialah ditawarkan kekayaan dengan mengambil segala kekuatan ekonomi bangsa Quraisy. Dan  ketiga memilih sepuluh orang wanita bangsa Quraisy yang tercantik sebagai isteri beliau.
Kesemua tawaran tersebut tidak mengiurkan jiwa baginda sehingga beliau menangis di hadapan bapa saudaranya Abu Talib, kerana baginda selama ini memikirkan bapa angkatnya cintakan kepada beliau, turut sama mempertahankan usaha beliau berdakwa menyebarkan Islam. Andaian beliau terhadap bapa saudaranya tidak ternayata.
Baginda menjawab tawaran yang diberi oleh pembesar-pembesar Quraisy dengan berkata: “Kalau saya diberi matahari di tangan kanan ku, dan bulan di tangan kiriku, sekali pun saya tidak berganja untuk lari dari usaha berdakwah menyebarkan Islam.
Akhlaq baginda begitu sempurna sekali yang bersifat patuh dan taat kepada kebenaran, sabar menerima ancaman dan tawaran apa saja bentuknya, berdisiplin kukuh dalam semua ibadahnya serta ikhlas dalam melaksanakannya yang digelar orang sebagai Al-Amin. Inilah antara nilai-nilai yang baik dalam akhlaq Islam yang menjadi tunggak amalan baginda  bagi melahirkan individu yang unggul.
Semasa baginda berhijarah ke Medina Al-Mukaramah, bersama Abu Bakar, baginda diancam untuk dibunuh kerana memikirkan tawaran yang menggiurkan oleh pemimpin Quraisy. “Sesiapa sahaja dapat menangkap Muhammad hidup atau mati, akan dihadiahkan seratus  ekor unta. Seorang jejaka bernama Surokoh meninggalkan mesyurat tersebut dan mengambil kudanya lalu memecut hendak mendapatkan baginda sedang berjalan bersama Abu Bakar di pandang pasir.
               Tidak lama kemudian Surokoh kelihatan baginda  berjalan bersama Abu Bakar. Hampir sepulu meter jarak jauhnya dari baginda surokoh menghunuskan pedangnya bersedia hendak menghapuskan baginda. Baginda tahu dari Allah bahawa Sukokoh berada dibelakang hendak membunuh baginda.
Debelum sampai kepada Muhammad tiba-tiba kaki kudanya termasuk lobang dan terjatuh bersama surokoh. Surokoh jatuh dan pedangnya terbuang dan bajunya penuh dengan pasir, terdampar persis dikaki baginda. Baginda membangunkan surokoh dengan bajunya yang penuh dengan pasir. Kemudian mengambil pedangnya lalu beri kembali kepada Sorokoh sambil berkata: “Hati-hati  Sorokoh jika menunggang kuda.”
Sorokoh mengambil pedangnya lalu naik kudanya dan memecutnya balik pulang dengan hati yang menyesal atas perbuatannya itu. Ia berfikir bahawa Muhammad itu baik orangnya kenapa masyarakat Quraisy hendak membunuh beliau. Mengikut sejarah atas perhatian sorokoh terhadap akhlaq baginda begitu mulia maka Sorokoh memeluk agama  Islam sebagai cara hidupnya.

No comments:

Post a Comment