Thursday, February 7, 2019

HIDUP BERSENDIKAN KASIH SAYANG KERANA ALLAH SWT.


HIDUP BERSENDIKAN KASIH SAYANG KERANA ALLAH SWT.
(Disiarkan pada 9. 2. 2019)
               Kewujudan manusia sebagai hamba Allah, telah dilengkapkan dengan fitrah kasih sayang terhadap dirinya dan juga kepada orang lain. Semasa kejadiannya dalam rahim ibu, ia telah melalui tiga fasa pembangunan manusia. Fasa pertama memakan masa 40 hari, kemudian fasa kedua lagi selama 40 hari dan pada fasa ketiga juga memakan masa 40 hari. Ia (bayi)  dalam rahim ibu dalam masa 120 hari telah mengalami pembentukkan jasmani.  
Tetapi pada fasa ketiga setelah genap 40 hari, Allah menghembuskan roh ciptaan-Nya ke dalam janin yang mengakibatkan anak itu menjadi makhluk Allah yang hidup. Dalam erti kata lain kita telah wujud sebagai manusia yang mempunyai dua unsur kejadiannya iaitu jasmani dan rohani.
               Allah menghembuskan roh-Nya, maka itu makhluk manusia dibekalkan dengan fitrah kasih sayang dari sifat Allah yang pengasih dan penyayang kepada segala ciptaan-Nya. Fitrah kasih sayanglah yang menjadikan manusia itu sebagai makhluk Allah yang tertinggi  berbanding makhluk-makhluk ciptaan-Nya yang lain.
               Manusia wujud dengan fitrah kasih sayang, yang membudayakan kesetiakawanan sosial kelak mengangkat darjat kemanusiaan sebagai makhluk Allah yang tertinggi dalam semua ciptaan-Nya. Fitrah kasih sayanglah sebagai catalyse atau pemangkin dalam membina kemahiran berfikir dalam diri seorang insan. Dan inilah antara  ciri-ciri pembangunan kehidu- pan manusia.
               Hidup ini menyeronokkan atas sebab kehadiran perasaan kasih sayang terhadap orang lain yang melahirkan serta menghidupkan suasana ukhuwah kemanusian. Kehadiran makhluk manusia di alam ini adalah untuk tujuan peribadatan dan perhambaan kepada Allah SWT.
               Lahirnya anak, ibu mengasuhnya dengan penuh kasih sayang. Anak itu menjadi buah hatinya di mana ia menaruh cinta sepenuh jiwa raganya. Kasih sayang seorang ibu terhadap pembentukan akhlak anaknya akan mendidik anak itu memahami dan menanam kecintaan kepada dirinya sendiri yang akan membina satu suasana perasaan demi keselamatan dan kebajikan diri sebagai insan yang kamil.
Dengan ilmu, kasih sayang yang telah tertanam dalam jiwa anak itu oleh seorang ibu  akan membentuk satu mahligai pemikiran bahawa sayangkan dirinya menjadi keutamaan dalam segala hal pembangunan insan.
Bengan terbentuknya sifat kasih sayang anak terhadap dirinya maka akan menjadi fitrah baginya menangani kehidupan terutama sekali hubungannya dengan sesama manusia lebih-lebih lagi kepada Allah S.W.T.
Fitrah kasih sayang yang terbina dalam diri setiap insan membentuk keperibadian manusia hidup bermasyarakat. Pembangunan masyarakat wajar dijelmakan sebagai faktor mendekatkan kita kepada keEsaan Allah SWT kelak membawa kita kepada mensyukuri nikmat hidup yang dihamparkan-Nya di alam dunia ini.
Mensyukuri nikmat hidup yang Allah sediakan kepada kehidupan kita wajar diimbali dengan ibadat kasih sayang kepada Allah SWT. Dengan cara demikian fitrah kesyukuran menjadi nadi pembangunan rohani, kelak hidup kita sentiasa dihiasi dengan rasa ketakwaan kepada Allah SWT. Hidup dengan budaya kesyukuran dan ketakwaan kepada Allah, akan melahirkan kecintaan kepada Allah dan hidup kita sentiasa dimudahkan Allah dari segala kemuskilan dan kemaslahatan hidup.
Walaubagaimana pun, manusia sering menunjukkan kelemahannya terhadap budaya kasih sayang terhadap Allah SWT. Budaya ini kelak akan merendahkan maruah diri manusia sebagai hamba Allah kerana mengutamakan pembangunan dunia daripada pembangunan akhirat dalam melaksanakan ibadat kepada Allah.
Antara faktor-faktor yang menjatuhkan manusia dalam menangani kehidupan dunia ialah sentiasa menginginkan dunia, serta mengutamakan dunia berbanding dengan akhirat.
Perkara itulah punca segala kesalahan dan maksiat lain. Apa yang lebih bahaya, bukan semata-mata pada memiliki dunia, tetapi keinginan yang membuak-buak dan sentiasa berjaga-jaga untuk harta dan perhiasan dunia.
           Sekiranya dunia dihimpunkan sekali bersama-sama akhirat, sudah tentu dunia didahulu
kan berbanding dengan akhirat. Ini sebenarnya adalah sebab kehancuran di dunia dan akhirat. Allah SWT. memberikan gambaran akhirat dengan menerangkan dalam al-Qur’an surah An-Naziat ayat 79: 37-39 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Adapun orang yang melampaui batas. Dan lebih mementingkan kehidupan dunia. Maka sesungguhnya nerakalah tempat tinggalnya.”
               Terdapat di dalamnya orang-orang yang melampaui batas disebabkan zalim dan takbur, juga orang yang lebih mementingkan kehidupan dunia dengan menurut sahaja kehendak nafsu syahwatnya, dan melupakan sama sekali amalan untuk akhirat. Maka sesungguhnya neraka Jahim (yang menyala-nyala) itulah tempat tinggalnya.
               Mereka yang hidup di dunia hanya bercita-cita untuk mencari kemewahan, tidak akan mendapat sesuatu apa pun di akhirat nanti, kecuali yang didapati hanyalah neraka. Kerana balasan dalam akhirat itu mengikut amalan seperti balasan di dunia juga. Apabila seorang itu tidak beramal untuk akhirat, maka ia tidak akan mendapat balasan untuk akhirat. Sesungguh nya beramal untuk akhirat itu ialah dengan membersihkan rohaninya, dengan beriman dan bertakwa kepada Allah serta menjauhi segala amalan maksiat dan kejahatan.(1)
               Hidup bersendikan perasaan kasih sayang dianjurkan oleh Islam. Sifat kasih sayang merupakan satu keunggulan hidup seorang muslim kerana ia sentiasa memelihara kebajikan rohaninya kerana Allah. Allah itu sifatnya Maha Pengasih dan Maha penyayang kepada hambanya. Allah sentiasa menghubungkan hambanya setiap detik masa, tidak putus-putus walau sesaat pun.
Allah menghubungkan kita manusia melalui rahmat dan nikmatnya yang tidak terkira banyaknya. Allah SWT menaruh kasih sayangnya kepada manusia sama ada nikmat dan rahmat yang bersifat nyata, lebih-lebih lagi rahmat dan nikmat yang bersifat ghaib. Kasih sayang Allah yang tertinggi nilainya ialah membekalkan kita rohani yang membolehkan kita hidup berperasaan.
Dengan adanya rohani kita maka manusia hidup membangun, sama ada pembangunan jasmani mahupun pembangunan rohani. Inilah faktor-faktor kehidupan sebenar mengapa Allah wujudkan makhluk manusia sebagai khalifah-Nya di muka bumi ini. Harus kita sedari bahawa kasih sayang Allah itu merata mengenai seluruh makhluknya.
Kasih sayang Allah merata terhadap semua makhluk yang bernama manusia. Baik manusia yang patuh kepada ibadahnya atau manusia yang ingkar, kafir dan jahat. Semua orang-orang kafir yang sekafir-kafirnya, terhadap orang-orang yang jahat sejahat-jahatnya, Allah tetap memberikan rahmat dan nikmat-Nya tanpa pandang bulu.
Mereka diberi kelengkapan tubuh yang sempurna, diberi rezeki dan harta benda.
Bahkan banyak di antara manusia-manusia yang anti Tuhan sekalipun mempunyai kehidupan yang mewah, kaya raya di dunia ini. Mereka sihat-sihat, kuat-kuat bukan itu sahaja, malah di berikan kekuasaan dan kedudukan. Ta jarang di antara orang kafir dan jahat itu menjadi sarjana-sarjana yang besar.
               Sesudah mereka melampaui dan meliwati batas kekufuran dan kejahatannya, sehingga telah nyata-nyata merosak dunia dan bangsa-bangsa yang mendiaminya, sesudah Allah kirim peringatan-peringatan dengan perantara Rasul-rasul. Kitab suci, ulama-ulama, mereka atas kejahatan dan kekufuran itu atau bertambah aniaya dan ingkar; barulah Allah marah dan murka, lantas menurunkan berbagai siksa, adzab dan bencana-bencana terhadap mereka.
               Sifat kasih sayang adalah naluri manusia yang berpangkal daripada hati. Ia merupakan satu perasaan ingin memperolehi atau memiliki sesuatu yang menyenangkan hati atau menghiburkan jiwanya atas kehadirannya. Sifat kasih sayang yang ada pada manusia agak
berbeza dengan sifat kasih sayang yang ada pada haiwan yang membiak.
               Kasih sayang yang ada pada manusia berpangkal daripada hati manakala kasih sayang yang ada pada haiwan ia dikeluarkan secara instimct atau tabii. Naluri kasih sayang yang ada pada manusia sememangnya berpunca kepada kehadiran rohaninya yang dibekalkan oleh Allah SWT.
Rasa keinsanan merupakan rasa kemanusian yang beunsur rohaniah yang mempunyai ciri-ciri kasih sayang terhadap sesama insan kerana Allah SWT. Sifat kasih sayanglah yang membentuk tamadun kehidupan manusia dan memberi satu kekuatan dalam melahirkan masyarakat yang bersosial.
Manusia sebagai makhluk Allah yang terintemewa di sisi Allah SWT. dibekalkan dengan berbagai fitrah yang menjadinya teristemewa berbanding makhluk ciptaan Allah yang lain. Antara fitrah termulia yang ada pada manusia ialah mempunyai akal dan naluri kasih sayang yang menjadikan manusia makhluk Allah SWT yang terunggul.
Manusia, sejak lahir adalah dalam keadaan suci, ta’ mempuyai dosa. Antara ciri-ciri yang mengangkatnya ke peringkat kesucian ialah mempunyai fitrah kasih sayang terutama sekali dari ibu yang melahirkannya.  Ibulah yang membentuknya dengan penuh kasih sayang bersama masyarakat sekelilingmya.
Anak yang comel itu bukanlah sebagaimana yang dianggap oleh agama Keristian sebagai insan yang berdosa sejak kelahirannya yang dikenali sebagai dosa warisan atau dalam bahasa Inggerisnya sebagai “original sin”. Dosa tersebut hanya boleh dibersihkan dari jiwanya dengan memadikan bayi yang baru lahir atau sesiapa sahaja yang baru memeluk agama Keistian, dengan cara hanya menuangkan air ke atas dahinya. Upacara memandikan bayi berkenaan atau sesiapa sahaja yang baru memeluk agama Keistian, dipanggil Sacrament of Baptism..
Dari segi bahasa - sacrament of Baptism atau yang bermaksud mensucikan dosakah atau mengampunkan dosa? Air boleh mensucikan kotoran tetapi tidak boleh mengampunkan dosa.
Mencurahkan kasih sayang adalah merupakan jiwa dan prinsip Islam yang utama. Seluas senyuman yang tersimpan rasa kasih sayang di dalamnya. Lebih besar ertinya bagi Rasulullah daripada berjihad. Kerana sesungguhnya  rasa kasih sayang anda akan sampai kepada puncaknya bila tercurah kepada ayah dan bonda dengan ikhlas.
Bukan sekadar keluaga sahaja kasih sayang itu diberikan, tetapi juga kepada seluruh makhluk yang berjiwa, yang dapat menerima erti kasih sayang itu. Betapa besarnya kederha- kaan dan merunsingkan orang lain, sehingga melakukan ibadah yang wajibpun bila menyeksa diri atau jiwa seseorang maka oleh Rasulullah SAW dianggap sebagai suatu kederhakan.
Rasa cinta dan kasih sayang yang tersimpan di dalam jiwa manusia, merupakan anugerah dari Allah SWT yang paling agung, perlu dijaga dan dibina. Alangkah deritanya seseorang jika di dalam jiwanya tidak ada lagi rasa kasih sayang. Tentu anda akan merasa sepi hidup di dunia ini jika kasih sayang dalam jiwa anda dicabut kembali oleh Allah SWT.
Oleh sebab itu berikanlah kasih sayang anda kepada orang yang memerlukan kasih sayang. Baik kepada kedua orang tua, keluarga, kepada sanak saudara, kepada sahabat dan sebagainya. Jika anda telah mendirikan rumah tangga berikan kasih sayang yang ikhlas kepada isteri atau suami serta kepada anak-anak. Kerana  kasih sayaang yang diberikan itu jika disampaikan dengan cara yang menyentuh hati dan perasaan serta dengan keikhlasan, ianya akan menjadi jiwa anda tenteram dan sihat, terhindar dari berbagai penyakit kejiwaan seperti tekanan perasaan, kebimbangan, dendam dan sebagainya.
Pemberian kasih sayang itu tidak terbatas kepada manusia sahaja. Namun kepada binatang yang buas sekali pun berhak menerima kasih sayang daripada kita. Anak-anak juga merindukan kasih sayang daripada kita. Nabi SAW kemudian menganjurkan lagi, bahawa yang juga berhak menerima kasih sayang itu adalah anak-anak yatim. Bayangkan sahaja jika
kita telah mempunyai anak, kemudian kita meninggal dunia. Tentu anak-anak kita mengharap
kan kasih sayang kepada orang lain.
                    Jangan merasa bakhil dengan rasa kasih sayang yang ada di dalam jiwa, jika ingin tetap sihat dan memiliki jiwa yang tenang. Kerana kasih sayang yang diberikan itu tidak akan berakhir sampai disitu sahaja. Namun ianya akan dibawa sebagai suatu pahala dan rahmat Allah sampai ke akhirat.
Kita perlu membina rasa cinta dan kasih sayang di dalam diri, agar dikasihi dan disayangi oleh Allah dan orang lain. Rasa kasih dan sayang itu akan hilang begitu sahaja secara percuma jika tidak mengagi-agihkannya kepada orang lain. Namun jika diberikan kepada orang lain ianya tidak akan kurang, malah akan bertambah banyak dari masa kemasa.
Begitulah uniknya anugerah cinta, kasih dan sayang yang diberikan Allah SWT kepada kita. Hanya terserah kepada kita, apakah ingin dibiarkan begitu sahaja tidak digunakan, ataupun digunakan kepada jalan yang benar sesuai dengan ajaran Islam.(2)
Contohilah kasih sayang yang telah diberikan oleh Rasulullah dalam segala aspek kehidupan. Kerana sesungguhnya dalam diri Rasulullah itu terdapat contoh teladan yang baik. Firman Allah dalam surah Al-Ahzab ayat 33:21 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharap rahmat Allah dan kedatangan hari Kiamat dan dia banyak menyebut Allah.”
(1) Bey Arifin: Mengenal TUHAN. Kelang Book Center.1989
(2) Muhamad Isa Selamat: PENAWAR JIWA Psikologi Ketenangan Minda – Darul Numan 1998.    

No comments:

Post a Comment