KESABARAN ITU
SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN
( Disiarkan pada 23.
2. 2019)
Sabar dianggap sebagai sifat yang
terpuji. Bersabarlah kamu, kerana Allah bersama-sama orang yang sabar. Sabar
itu tinggi nilainya, sehingga Nabi Bersabda, bahawa sabar itu sebahagian
daripada iman, dan sabar itu sebuah perbendaharaan daripada perbendaharaan
syurga.
Sabar juga dilakukan dalam berbuat taat dan ibadah, sabar itu juga
merupakan ketaa tan jiwa. Bagi orang awam sabar itu atas segala kesusahan dan
kesakitan yang dianggapnya semua datang daripada Allah. Bagi orang kesusahan
dan kesakitan, yang dianggapnya cuba- an dari Allah SWT. Bagi orang yang zahid
tidak berusaha melepaskan diri dari kesusahan dan kesakitan itu kerana
dianggapnya yang demikian itu sudah tertulis di luh Mahfuz.
Antara para Nabi, Nabi Ayublah
Nabi yang paling sabar menanggung derita mengenai penyakit cacar pada kilitnya
hingga mengalir air kudisnya dan amat menjijikan. Ia mempu- nyai tiga orang
isteri tetapi yang dua telah meninggalkannya kerana tidak tahan memelihara nya.
Tinggal seorang isterinya tetap menamaninya menempuhi penyakitnya. Sehingga
masya- rakatnya menghalaunya dari kampung, lalu Nabi Ayub bersama isteri, lari
meninggalkan halaman kampung dan tinggal di sebuah goa jauh dari masyarakat.
Nabi Ayub meyakini penyakit
kulitnya sebagai ujian dari Allah SWT. sehingga ia tidak mengikuti nasihat
isterinya supaya memohon kepada Tuhan agar
disembuh penyakit nya. Ia mengatakan kepada isterinya bahawa mereka telah sihat dalam hidup mereka selama lebih
kurang lapan puluh tahun dan ia menaggung penyakitnya hanya beberapa tahun
sahaja. Dibandingkan lamanya mereka hidup sihat tidak sama sekali berbaloi.
Maka itu Nabi Ayub merasa malu kepada
Allah untuk meminta pertolongan supaya ia sembuh.
Pada satu ketika Nabi Ayub
mendapat wahyu dari Allah, memerintahnya supaya menghentakkan kakinya ke bumi
di mana ia berdiri. Setelah melaksanakan perintah tersebut maka keluarlah mata
air dari bawah bumi. Nabi Ayub diperintahkan supaya mandi air itu dan membersihkan
penyakit kudis dalam badannya. Setelah dilakukan maka sembuhlah Nabi Ayub dari penyakit cacarnya.
Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud: (terjemahan)
“Bersabar adalah cahaya yang gilang gemilang” (H.R. Muslim)
Bukanlah disebut sabar, orang-orang
yang menahan diri dengan paksa, tetapi sabar yang hakiki ialah sabar yang
berdiri atas menyerah kepada Allah dan menerima ketetapan Allah dengan lapang
dada.
Sebagai hamba Allah, kita tidak
terlepas dari segala ujian yang menimpa kepada kita. Baik musibah yang
berhubungan dengan pribadi kita sendiri, mahupun musibah dan bencana yang
menimpa pada sekelompok manusia mahupun bangsa. Terhadap segala macam kesulitan
dan kesempitan yang bertubi-tubi dan sambung-menyambung, maka hanya sabarlah
yang memancarkan sinar yang memelihara seorang muslim dari kejatuhan
kebinasaan, memberikan hidayah yang menjaga diri dari putus asa.
Kesabaran adalah suatu bahagian
dari akhlak utama yang diperlukan seorang muslim dalam masalah dunia dan agama.
Ia harus mendasarkan segala amal dan cita-citanya kepadanya. Sebagai muslim
wajib meneguhkan hatinya dalam menanggung segala ujian dan peneritaan dengan
tenang. Dimikian juga dalam menungguh hasil pekerjaan, bagaimana jauhnya,
memikul beban hidup harus dengan hati yang yakin tidak ragu-ragu sedikitpun, kita hadapi
dengan ketabahan dan sabar serta tawakal.
Oleh kerana itu hendaklah kita
sentiasa ingat kepada Allah, ingat akan kekuasaan Allah dan kehendak-Nya yang
tidak ada seorangpun dan adapun yang dapat menghalangi-Nya, bahkan segala
sesuatu yang terjadi di dunia ini baik yang dianggap oleh manusia sebagai
musibah dan bencana yang merugikan, mahupun yang dirasakan sebagai rahmat dan
nikmat yang menggembirakan, maka itu semua adalah dari Allah SWT dan bukan
kemahuan manusia
semata-mata.
Firman Allah SWT dalam surah Ahzab, ayat 33:17 yang bermaksud:
“(terjemahan)”
“Katakan (hai Muhammad): Siapakah yang dapat melindungi kamu dari
(takdir) Allah jika Ia menghendaki bencana atasmu atau menghendaki rahmat untuk
dirimu. Dan orang-orang yang munafiq itu tidak memperoleh bagi mereka
perlindungan selain Allah.”
Bahawasanya keuntungan
dan kerugian, atau manfaat dan muderat semuanya
itu berada dalam kekuasaan Allah – bukan berada dalam kekuasaan sesiapa
untuk menetapkan atau mengubahnya.
Orang-orang munafik itu tidak
akan diberi pimpinan oleh Allah kecuali Allah sahaja yang memimpin, dan mereka
juga tidak akan mendapat pembantu yang akan mempertahan kan mereka dari segala
bencana.
Dalam ayat lain iaitu dalam surah
Ar Ra’d ayat 13:11 yang bermaksud” (terjemahan)
“ Dan apabila menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tidak
ada seorangpun yang dapat menolakkannya, dan sekali-kali tidak ada pelindung
bagi mereka selain Allah.”
Dari ayat-ayat
tersebut di atas, kita memperoleh pelajaran, hendaknya kita sentiasa bersabar,
menghadapi segala macam musibah dan bencana, dan hendaknya kita selalu
bersyukur bila musibah itu sudah dihindarkan dari kita. Dan hendaknya kita
selalu memberikan penilaian yang baik, dengan landasan bahawa semua yang
terjadi itu selalu ada hikmahnya bagi kita semua, baik yang namapaknya baik
bagi manusia, mahupun yang nampaknya menurut anggapan tidak baik bagi manusia,
mahupun yang nampaknya menurut anggapan tidak baik bagi manusia, namun di balik
itu mungkin itulah yang dianggap baik menurut kehendak Allah. Semuanya itu
Allahlah yang Maha Mengetahui.
Seorang pengarang kitab Zubad,
menyatakan yang bermaksud: (terjemahan)
“Hendaklah engkau bersyukur atas segala ni’mat yang datang, dan
bersabarlah atas segala bencana yang menimpa.”
Bencana dan musibah apabila
ditinjau dari segi aqidah Islam maka musibah dan bencana itu ada dua macam
kemungkinan:
1.
Mungkin bencana yang terjadi itu sebagai ujian bagi mereka yang telah
beriman, sampai di mana kadar iman dan
keyakinannya kepada Allah SWT. Sehingga bencana itu hanya merupakan ujian,
dapat kita teliti dari perbuatan kita dan masyarakat kita. Apabila kita
sekalian, orang-orang di kanan-kiri kita betul-betul sudah taat pada Allah,
mengerjakan perintah-perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya, maka
bencana itu hanya merupakan ujian.
Sehingga dengan ujian itu, kita
seharusnya bertambah iman pada Allah SWT., dan percaya betul-betul akan
kebesaran kekuasaan Allah yang tiada tanding taranya. Sekaligus timbul
kesedaran bahawa manusa itu kecil dan lemah. Firman Allah dalam surah Al-Ma’arij
ayat 70:19-20 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya manusia itu
diciptakan bersifat gelidah. Apabila ditimpa kesusahan dia berkeloh-kesah.”
Allah menyebutkan tabiat manusia
itu dijadikan berkeadaan gelisah, keluh- kesah, tidak sabar, tidak berterima
kasih di atas nikmat Allah. Manusia itu dinamakan insan “kesukaan”, kerana dia
menyukai dirinya sambil memperhati kecantikanya, dan juga pelupa kerana banyak
kali melupakan Tuhannya dan juga agamanya. Allah menyifatkan manusia itu
berkeadaan gelisah tidak sabar lagi bakhil kerana sangat menyanyangi hartanya.
Apabila ditimpa kesusahan dia berkeluh-kesah, suka terburu-buru yang bukan pada
tempatnya. Namun manusia itu sebenarnya tidaklah bersifat sedemikian semasa dia
diciptakan dan tidak pula demikian semasa dia dilahirkan.
Tetapi apabila ia mendapat
kebaikan, misalnya menjadi orang kaya,
bertubuh sihat dan memperolehi reziki yang luas, dia menjadi sangat kedekut dan
lokek. Bermakna kalau dia
berkeadaan
miskin ia tidak dapat bersabar dan apabila dikayakan oleh Allah dia lokek
mengeluarkan
nafkah.
2. Mungkin bencana itu ditimpakan oleh Allah kepada
sesuatu bangsa, atau kaum sebagai pelajaran memberikan kesedaran, kerana mereka
telah banyak melanggar peraturan-peraturan Allah, dan sudah jauh menyimpang
dari jalan yang benar, sehingga yang haram dihalalkan sedangkan yang terang halal
tidak ditempuhinya, bahkan perbuatan mungkar dan maksiat disibarluaskan
Kita mengerti yang demikian itu
kerana ditunjukkan oleh Al-Qur’n tentang kisah umat umat yang terdahulu. Bagaimana
kaum Nabi Nuh a.s. ditimpa banjir yang dahsyat. Tidak hanya satu dua meter saja
tinggi air banjir itu, akan tetapi tertinggi gunung, yakni gunungpun tergenang
air, kerana umat pada waktu itu ingkar kepada Allah dan selalu mengejek, meng
hinakan serta memusuhi kepada kenabiannya.
Kita ingat bagaimana kaum
Nabi Luth yang ditimpa bencana gempa bumi sampai terbalik, dan hujan batu
terjadi pula. Kerana mereka berbuat durhaka kepada Allah dan tidak mengikuti
petunjuk-petunjuk Nabinya. Kita ingat bagaimana Fir’aun yang ditenggelamkan
bersama-sama dengan tenternya di laut Merah, kerana Fir’aun takbur
sampai-sampai ia mengaku dirinya sebagai Tuhan, sebab ia sedang berkuasa.
Bermacam-macam musibah pada
diri kita, menimpa pada kaum dan pula menimpa pada bangsa, hendaknya terhadap
musibah dan bencana itu menjadi peringatan, menjadi tadzkirah bagi diri kita,
dengan kata lain hendaklah kita selalu mengadakan koreksi (pembaikan) pada diri
kita sendiri, terhadap orang-orang yang di kanan kiri kita dan terhadap bangsa
kita; dan kalau ternyata kita, atau orang-orang di sekeliling kita sudah banyak
yang menyimpang dari jalan Allah; sudah banyak yang durhaka dan telah banyak
yang lupa terhadap amanat penderitaan bangsa, maka musibah itu merupakan pengajaran
dari Allah.
Dan jika ternyata demikian maka kita
harus segera kembali ke jalan yang benar dan
menta’ati peraturan Allah yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW buat kita
amalkan dan kita laksanakan.(1)
Dan kemungkinan timbulnya musibah dan bencana
tersebut, agaknya itu akan selalu terjadi, sebagaimana Firman Allah dalam surah
Al-Baqarah ayat 2:155-157 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan,
kekuangan harta, jiwa (kekurangan) diri manusia dan buah-buahan. Dan berikan lah
berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (iaitu orang-orang yang apabila
ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “inna lillahi wa inna ilaihi raaji’u.”
Mereka itulah yang mendapat keberakatan yang sempurna dan nikmat dari Tuhannya,
dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.”
Allah akan menguji umat Islam untuk
membezakan antara mereka yang taat dengan mereka yang derhaka, dengan berbagai
rupa ujian.
1. Ketakutan; yakni takut kepada musuh.
Erti takut di sini ialah menanti-nanti perkara
yang dibenci yang menyebabkan penderitaan di dalam hati.
2. Kelaparan; yakni kekurangan
bahan-bahan makanan.
3. Kekurangan pada harta; yakni kerugian
di dalam perniagaan dan perusahaan.
4. Kekurangan diri manusia; yakni
berlaku banyak kematian.
5. Kekurangan buah-buahan; musim kemarau
yang menyebabkan kekurangan hasil
petanian.
Maka Allah akan memberi kegembiraan
dengan menyediakan syurga kepada yang sabar menerima cubaan tersebut di samping
mendapat keampunan dan rahmat-Nya, dan mereka itu mendapat petunjuk ke jalan
yang benar.
Al-Imam
Asy-Syafie (r.a.) mentafsirkan
5 ujian dalam ayat; bahawa ujian ketakutan itu ialah ujian takutkan Allah.
Kelaparan ialah kerana berpuasa Ramadan. Kekuranga harta;
yakni
kerana menghulurkan zakat dan bersedekah. Kekurangan diri manusia; yakni kerana
ditimpa penyakit. Kekurangan buah-buahan; yakni dengan kematian anak, kerana
anak itu adalah buah hati manusia.
Sebuah Hadis At-Tirmizi yang
di riwayatkan oleh Abu Musa Al-Asy’ari, bahawasa nya Rasululah SAW. bersabda
yang bermaksud:
Jika seorang anak hamba Allah mati, Allah akan bertanya kepada
Malaikat-Nya. “Sudahkah kamu matikan anak hamba-Ku?’ Malaikat menjawab: “ya”.
Bertanya Allah: Sudahkan kamu matikan buah hatinya?”Mereka menjawab:’Ya!”
Bertanya pula Allah:”Kemudian apa dia kata?” Mereka menjawab: “Dia puji Tuhanku
dan dia baca ”Istirhaj” yakni lafaz “Innalilalhi wa innalillahirojiun”.
“Berkata Allah: “Buatkan untuknya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu
“Baitul Hamdu” (rumah pujian)).
Dalam riwayat
lain pula yang bermaksud:
Dari Sa’ bin abi
Wakas, ia bertanya kepada Rasulullah SAW: “Ya Rasulullah, manusia mana kah yang
lebih besar cubaannya?” Nabi menjawab “Para Nabi, kemudian seumpama mere- ka,
dan yang seumpama mereka pula. Seseorang itu akan dicubai (diuji) mengikut
kadar aga- manya, sekiranya teguh dalam agama, bertambah besar cubaannya dan
sekiranya lemah dalam agama, kurang pula cubaannya. Tidaklah akan berpisah bala
itu dari seorang hamba yang akan meninggalkannya begitu sahaja dan bejalan di
muka bumi dengan tidak ada kesalahan.”
Dengan keterangan-keterangan
di atas jelaslah setiap orang tidak luput dari cuban dan ujian. Sesiapa yang
sabar akan mendapat keampunan, anugerah dan petunjuk.(2)
(1) Muhammad Al-Ghazali: AKHLAK
SEOANG MUSLIM. Pustaka al- Azhar kuala lumpur. 1986.
(2)
Ahmad
Sonhadji Mohamad: Tafsir Al-Qur’an. Pustaka Al-Mizan. 1990.
No comments:
Post a Comment