UNTUNG DAN RUGI
AGENDA PEMBANGUNAN
(Disiarkan pada 09. 03. 2019)
Kehidupan manusia di alam dunia
bersendikan faktor masa yang dimain kan oleh mata hari di mana bumi
mengelilinginya di atas paksinya sendiri sekali dalam 24 jam. Di mana-mana
bahagian bumi yang tidak mendapat cahaya matahari adalah dalam keadaan gelap atau
malam selama 12 jam dan yang mendapat cahayanya
adalah dalam keadaan siang. Begitulah teknologi Tuhan yang mendaftarkan
masa untuk menentukan usia setiap makhluk
hidup di alam dunia.
Peredaran masa itu mempunyai
faktor yang sentiasa menguji manusia bagaimana seharusnya ia memanfaatkan masa
demi keredaan Allah SWT untuk pembangunan tamadun kehidupan manusia yang mampan
dan sempurna. Pembangunan kehidupan seharusnya bersendikan peredaran masa
kerana ia sentiasa berubah dan usia
manusiapun turut sama berubah menjadi
pendik mendekati alam kubur.
Dalam menangani kehidupan, kita sentiasa
diporak porandakan oleh keadaan alam kehidupan yang bersifat sementara itu,
sama ada hidup kita itu bersifat menguntungkan
atau merugikan. Ini berpandukan
kepada ibadah yang telah kita laksanakan untuk memakmurkan alam kehidupan
seperti mana amanah yang dipertanggungjawakan Allah SWT kepada hamba-Nya
sebagai khalifah-Nya.
Firman Allah dalam Al-Qur’an surah
Al-Ashr ayat 103:1-3 yang bermaksud: (terjemahan)
“Demi masa manusia sentiasa
dalam kerugian. Melainkan orang-orang yang ber iman dan beramal salih (baik),
dan berpesan-pesan dengan yang hak (benar) dan berpesan-pesan dengan sabar
(teguh hati)”
Allah bersumpah dengan nama masa.
Kerana di dalam masa itu ada mengandungi teladan yang pelik-pelik dan
pengajaran yang ajaib. Adapun masa atau waktu itu selalu bertukar-tukar.
Perubahan tersebut menjadi bukti, bahawa alam ini ada yang mentadbirkan nya,
iaitu Allah. Maka kepada-Nya sajalah semua makhluk mesti menyembah.
Tujuan Allah bersumpah, kerana
hendak menguatkan firman-Nya bahawa manusia itu sentiasa di dalam kerugian.
Sebabnya dikatakan rugi, kerana manusia itu setiap masa telah menghabiskan
umurnya. Lebih-lebih lagi rugi apabila umurnya dihabiskan untuk berbuat maksiat
dan derhaka kepada Allah, bukan untuk mentaati-Nya. Maka janganlah menyalahkan
masa, tetapi hendaklah menyalahkan dirinya sendiri yang telah berdosa dan
menyebabkan celaka.
Kecuali yang tidak rugi, ialah orang yang mempunyai empat sifat seperti berikut:
1. Orang yang beriman (percaya)
dengan mengikrarkan lidahnya dan membenarkan hatinya; bahawa semua pengajaran
Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW adalah betul.
2. Beramal soleh (baik). Selain
beriman, dia mengerjakan apa yang diimankannya, dan mengerjakan amal kebajikan
yang baik-baik dan mendatangkan manfaat kepada umum, serta membawa orang yang
beramal itu kepada mentaati Allah SWT.
3. Berpesan-pesan dengan yang hak
(benar), iaitu ingat mengingatkan sesama orang mukmin, supaya berpegang dengan
pengajaan Al-Qur’an, keimanan dan Tauhid,
kerana semuanya benar tidak dapat dimungkiri.
4. Berpesan-pesan dengan bersabar (teguh
hati), iaitu jangan mudah tergoda oleh pujukan syaitan untuk berbuat maksiat.
Bahkan mestilah tabah dan tahan menghadapi segala macam ujian, penderitaan
kesusahan, terimalah dengan hati yang rela dan bersyukur kepadaTuhan.
Adapun perbuatan ingat-mengingatkan itu
tidak akan berkesan atau memberi faedah, kecuali orang yang mengingatkan itu
ada mengerjakannya.
Maka orang-orang yang disebutkan
sifat-sifatnya di atas akan mendapat keuntungan,
iaitu
hidupnya akan berbahagia di dunia dan akhirat, sedang orang-orang yang
menghabiskan masa dan umurnya dengan sia-sia dan di dalam maksiat akan rugi iaitu hidupnya akan celaka
dan menyesal di belakang hari. (1)
Menurut Islam, manusia memang tahu kelemahan
yang ada pada diri mereka, tetapi sering kali mereka tidak mempedulikannya.
Firman Allah surah Al-Adiyat ayat 100: 6-8 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya
manusia itu sangat ingkar tidak berterima kasih kepada Tuhannya. Dan
seungguhnya manusia itu menyaksikan (sendiri) keingkarannya. Sesungguhnya dia sangat
sangat bakhil kerana cintanya kepada harta.”
Manusia yang
terlampau mencintai hartanya dan sangat terpengaruh untuk mengumpul dan
menabungnya, sememangnya sangat lokek. Dia mempertahankannya mati-matian jangan
sampai luak atau kurang walau satu sen pun.
Dorongan hawa nafsu dan bisikan
syaitan membuat orang yang lemah iman menjadi lupa dan lalai untuk beribadat kepada
Allah. Firman Allah surah al-A’raf ayat 7:27 yang bermaksud: (terjemahan)
“Hai anak-anak Adam! Janganlah kamu dapat dipujuk oleh syaitan,
sebagaimana dia telah dapat mengeluarkan
kedua ibubapamu dari syurga. Ditanggalkannya pakian keduanya supaya dia dapat
memperlihatkan kepada keduanya akan kemaluannya. Sesungguhnya syaitan dan
kaumnya itu dapat melihat kamu dari tempat yang kamu tidak dapat melihat
mereka. Sesungguhnya Kami (Allah) jadikan syaitan itu pemimpin bagi mereka yang
tidak beriman.”
Pengembangan kelemahan semulajadi manusia
ke tahap yang dominan akan membuat nya menjadi makhluk yang amat rendah dan
darjat mereka merosot sampai ke tingkat yang lebih bawah daripada haiwan yang
tidak berakal. Manusia seperti ini dianggap sebagai manusia yang rugi pada hari akirat.
Firman Allah surah al-Kahfi ayat
18:103-105 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Ketahuilah:
Apakah akan Kami beritahu kepadamu tentang orang yang paling rugi perbuatannya?
Iaitu orang-orang yang telah mensia-siakan perbuatan mereka dalam kehidupan di
dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik-baiknya. Mereka
itu orang yang kufur terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan (kufur terhadap)
perjumpaan dengan Dia. Jadi, hapus-lah amalan mereka, dan Kami tidak mengadakan
sesuatu penilaian bagi amalan mereka, dan Kami mengadakan suatu penilaian bagi
(amalan) mereka pada hari kiamat.”
Manusia secara semulajadi mempunyai
sifat yang mulia dan bersih (fitrah). Mereka dilahirkan dalam keadaan yang baik
serta bertujuan untuk kebaikan. Bagaimanapun, kebaikan atau keadaan fitrah itu
boleh berubah, bergantung pada tindakan dan operasi yang dilakukan oleh
manusia. Jadi, Manusia perlu berikhtiar dengan bersungguh-sungguh untuk menjaga
dan mempastikan keadaan fitrah itu terus berkembang dengan baik.
Proses penjagaan dan pengembangan
membabitkan dua aktiviti asas, iaitu beriman kepada Allah dan mengerjakan amal
yang soleh. Tanpa iman kepada Allah atau kekuatan akidah, diri manusia akan
diselubungi sifat lupa dan lalai yang saling berkait dengan dorongan hawa
nafsu. Kelalaian boleh menyebabkan manusia melakukan aktiviti yang dilarang
oleh Allah.
Keadaan ini dikenali sebagai kejahatan.
Manusia yang gagal menjalankan kedua-dua aktiviti asas dan terus terjebak dengan
kejahatan dianggap sebagai manusia yang mempunyai martabat yang sangat rendah
Surah At-tin ayat 95:4-6 menjelaskan yang bermaksud: (terjemahan)
“
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.
Kemudian Kami (Allah) kembalikan dia ke tempat serendah-rendahnya (neraka).
Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, maka bagi mereka
pahala yang tiada putus-putusnya.
Allah menguatkan kata kata-Nya bahawa
manusia itu benar-benar telah diciptakan dalam bentuk yang sebaik-baiknya,
tidak seperti haiwan dengan bersusah payah menunyukan muka ketika makan dengan
mulutnya. Tetapi manusia diciptakan betubuh tinggi dan lampai, perwatakannya
cantik. Kalau makan dengan menggunakan tangan. Ia juga dihiasi dengan ilmu pengetahuan,
fahaman akal bercakap, selain mempunyai adab dan kesopanan.
Kemudian Allah telah mengembalikan
manusia itu ke tempat yang serendah-rendah nya di dalam neraka. Mula-mula
dikembalikan berubah tua, lemah tubuh badanya dan berkurangalah daya berfikirnya.
Atau juga dikembalikan menjadi lemah, menghidap sakit tua, sehingga tidak
sanggup dia membuat sebarang hela, tak dapat hendak berbuat apa-apa sebab
badannya lemah, pendengarannya lemah, penglihatannya lemah dan akalnya pun
lemah.
Secara khusus, pengabdian diri kepada
Allah membabitkan perlaksanaan empat hubungan asas, iaitu hubungan mencancang
dengan Allah dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah
(ubudiyah), hubungan mengufuk dengan manusia dalam konteks tanggungjawab
manusia sebagai makhluk bermasyarakat, hubungan mengufuk dengan alam dalam
konteks tanggungjawab manusia sebagai pengguna atau pentadbir sumber alam yang
bijaksana, dan hubungan dalaman dengan diri sendiri dalam konteks tanggung jawab
manusia sebagai khalifah Allah di dunia (rubuiyyah).
Pada amnya, tanggungjawab kepada Allah
yang menjadi paksi kepada ketiga-tiga tangungjawab yang lain dilaksanakan dalam
bentuk ibadah khusus, manakala tiga tanggung jawab yang lain dilaksanakan dalam
bentuk ibadah umum
Misi untuk menjadi khalifah Allah di
dunia merupakan misi yang dipertanggung jawabkan kepada semua manusia.
Misalnya, setiap individu bertanggungjawab terhadap manusia dan makhluk lain yang
ada dalam persekitarannya. Oleh itu tugas sebagai khalifah Allah meliputi tiga
tanggung jawab asas, iaitu tanggungjawab kepada manusia, tanggung jawab kepada
alam, dan tanggungjawab kepada diri sendiri.(2
Melaksanakan tanggungjawab semestinya
memberi keutamaan ilmu berbanding dengan amal. Disiplin demikian amat menguntungkan kepada kita sebagai
pemain kepada pembangunan. Antara kepentingan yang diutamakan oleh syariat
adalah keutamaan menda- hulukan ilmu berbanding dengan amalan. Ilmu memandu
setiap amalan. Ilmu menjadi petujuk dan panduan. Sebuah hadith daripada Mua’dz
menyebutkan, “Ilmu adalah imam dan amalan adalah makmum.”
Jestru, Imam Al-Bukhari meletakan satu
bab dalam kitab ilmu daripada kitab
shahih beliau yang bertajuk, Ilmu sebelum
Ucapan dan Perbuatan. Beliau menerangkan, ilmu adalah syarat dalam
ketepatan sesuatu percakapan dan perbuatan. Ini kerana, sesuatu ucapan dan perbuatan
tidak dianggap sebagai betul tanpa berlandaskan ilmu pengetahuan.
Ilmu perlu didahulukan sebelum
percakapan dan perbuatan. Ini kerana membetulkan niat serta perbuatan yang didahulukan oleh setiap individu. Ada yang
mengatakan, Imam Al-Bukhari terlalu menekankan perkara itu sehingga akal
fikiran tidak dapat menerima kenyataan itu. Mereka mengatakan, sesuatu ilmu itu
tidak bermanfaat tanpa disertai
perbuatan. Jestru mereka mengambil mudah dan sambil lewa terhadap suruhan
menuntut ilmu.
Kita perlu mendahulukan kegiatan
menuntut ilmu sebelum sesuatu amalan dilakukan. Ini berdasarkan surah terawal
yang diturunkan dalam Al-Qur’an, iaitu iqra
yang dimaksud bacalah. Membaca adalah kunci ilmu pengetahuan. Kemudian,
Allah SWT memurnikan perintah yang menuntut kepada amal perbuatan dalam surah Al-Mudatthir ayat 74:1-4 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Wahai
orang-orang yang berselimut. Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran
(kepada umat manusia). Dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesarannya! Dan
pakaianmu, maka hendaklah kamu bersihkan.”
Setiap perkara yang kita lakukan
memerlukan ilmu. Ilmu perlu diutamakan. Ini kerana, hanya dengan ilmu kita
dapat membezakan antara perkara yang betul dan salah dalam sesuatu kepercayaan.
Ilmu juga mampu membetulkan setiap kesilapan dan percakapan, menjelaskan segala
salah faham dalam urusan ibadat seharian, dan membetulkan kesalahan yang
berlaku dalam pergaulan seharian.
Dengan ilmu juga kita dapat membezakan
perkara halal dan haram yang berlaku dalam urusan pelaburan, kebaikan dan
keburukan daripada segi akhlak. Perkara yang diterima dan ditolak dalam urusan
timbangan, serta ketetapan dalam ucapan dan perbuatan. (3)
Antara amalan yang menguntungkan kepada kita sebagai pemain ialah keutamaan amalan
yang berterusan berbanding dengan yang terputus-putus. Al-Quran ada menjelaskan
perihal berbagai peringkat dan tahap perbuatan manusia di sisi Allah SWT. Al-Qur’an
juga menjelaskan perbuatan yang paling mulia dan paling Allah SWT cintai berbanding
dengan perbuatan-perbuatan lain. Allah SWT menerangkan dalam surah At Taubah ayat 9:19-20 yang bermakdu:
(terjemahan)
“Adakah kamu sifatkan perbuatan memberi minum kepada
orang yang mengerjakan haji, dan memakmurkan Masjidil Haram itu sama seperti
orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad pada jalan
Allah? Mereka tidaklah sama di sisi Allah dan Allah tidak memberikan petunjuk
kepada kaum yang zalim.
Orang
yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda
jiwa mereka adalah lebih besar darjatnya di sisi Allah; dan mereka itu adalah orang yang berjaya.”(3)
(1)Ahmad Sonhadji
Mohamad: Tafsir Al-Quran Juz 30 Pustaka Al-Mizan 1992
(2) Nik Azis Nik Pa:
Potensi Intelek:. Dewan Bahasa dan Pustaka 1999.
(3) Dr. Yusuf
Al-Qaradhawi: Fiqh Keutamaan. PTS ISLAMIKA DDN. BHD 2O14
No comments:
Post a Comment