IMAN TERAS
PEMBANGUNAN UMMAH.
(Disiarkan pada 29.
3. 2019)
Membina sikap hidup berasaskan
keimanan. Iman diambil dari perkataan aman yang bermaksud tenteram. Firman
Allah dalam surah Al-A’raf ayat 7:96 yang bermaksud: (terjemahan)
“Kalau penduduk negeri itu beriman dan bertakwa kepada Allah, nescaya
Kami (Allah) bukakan pintu keberakatan dari langit dan bumi. Tetapi mereka
mendustakan juga, lalu Kami seksa mereka disebabkan perbuatan yang mereka
usahakan.”
Kalau mereka
beriman dan bertakwa kepada Allah, nescaya Allah mewahkan hidup mereka dan
memudahkan dengan segala macam keberakatan, sebagai ganti dari azab dan
malapetaka yang setengahnya diturunkan dari langit dan setengahnya pula ditimbulkan
dari bumi.
Adalah menjadi dasar yang diakui
oleh Al-Qur’an, bahawa adanya keimanan yang sejati dan adanya agama yang benar,
akan menyebabkan pula adanya kebahagiaan di dunia. Itulah dinikmati oleh orang-orang
mahu beriman. Dan di antara yang turut sama menikmati kebahagian dalam segi kebendaan sahaja ialah orang-orang
yang kufur, sebagaimana yang difirmankan Allah dalam surah Al-An’am ayat 6:44
yang bermaksud: (terjemahan)
“Setelah mereka melupakan peringatan yang diberikan kepada mereka, Kami
bukakan kepada mereka pintu segala sesuatu.”
Sebenarnya pintu
segala sesuatu (peluang-peluang) yang dibukakan kepada orang-orang yang kufur
itu tak lain hanyalah merupakan ujian Tuhan, akibatnya nikmat yang mereka
terima bertukar menjadi musibah dan keberaka tan bertukar menjadi malapetaka.
Lain halnya dengan orang-orang
yang beriman, maka pintu segala sesuatu atau peluang-peluang yang baik kalau
dibukakan kepada mereka kesannya adalah baik, kerana akan menambahkan
kesyukuran mereka kepada Allah. Dan ini akan menambahkan pula nikmat dan berkat
yang akan mereka terima di dunia dan pahala di akhirat.
Dari iman yang benar akan
terpancar akhlaq yang baik, dari akhlaq yang baik terwujudlah perbuatan yang
soleh termasuk di dalamnya kesediaan beramar ma’ruf dan nahyi mungkar.
Kunci iman ialah ibadat. Benar
tidaknya ibadat seseorang sangat berpenga ruh terhadap benar dan tidaknya iman
dengan kata lain iman yang tidak terpelihara maka ibadatnya pun tidak teratur.
Kita telah menyatakan dan
mengakui iman kepada Allah, maka ibadat kita pun hendak lah kerana Allah dan
menurut ketentuan-ketentuan-Nya jadi petanda
seorang mukmin ialah ibadat dan laku pebuatannya. Firman Allah dalam Al-Qur’an
surah At-Taubah ayat 9:71 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
orang-orang Mukmin lelaki dan perempuan, sebahagian mereka menjadikan pemimpin
kepada sebahagian yang lain. Mereka menyuruh memper buat kebaikan dan melarang
daripada kejahatan. Mereka mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat dan
mentaati Allah dan rasul-Nya. Itulah orang-orang yang akan dirahmati Allah.
Sesungguhnya Allah itu Maha Perkasa lagi Bijaksana.
Mereka pimpin-memimpin dan
bantu-membantu sesama mereka dengan rasa kasih sayang yang terjalin oleh semangat
persaudaraan. Tugas pempin-memimpin dan
bantu mem- batu ini termasuklah juga kaum wanita kerana mereka turut memainkan
peranan yang besar, umpamanya dalam masa berperang dan dalam urusan yang
bersangkut paut dengan ketenteraan, pengorbanan harta. Isteri-isteri Nabi SAW
dan isteri-isteri para sahabat pernah keluar bersama askar-askar Mukmin dalam
medan perang untuk membantu memberikan minuman, menyediakan makanan, merawat
askar-askar yang cedera dan meniupkan semangat perjuangan ke dalam jiwa perwira-perwira
Islam yang sedang berperang itu.
Rasa persaudaraan,
tolong-menolang, bantu-membantu dan sayang menyayangi antara
seorang
Mukmim dengan yang lain telah diumpamakan oleh Nabi SAW seperti suatu kumpulan
yang menjadi tuguh yang satu atau berupa sebuah bangunan, yang satu menguatkan
yang lain. Mereka bersatu untuk mempertahankan kebenaran, keadilan dan
meninggikan kalimat Allah.
Keimanan kepada Allah SWT menjadi
sumber asasi ajaran agama Islam. Al-Qur’an bukan sahaja menegaskan tentang
adanya Allah SWT tetapi juga menerangkan ajaran Islam mengenai ketuhanan yakni
bagaimana corak dan bentuk kepercayaan kita kepada Allah SWT.
Kepercayaan kepada Allah SWT
bererti kita mempercayai Allah SWT itu ada dan Dia adalah Esa atau Tunggal dan
tidak ada yang serupa dengan-Nya. Dalam Al-Qur’an Allah SWT befirman surah
Al-Ikhlas ayat 112:1-4 yang bermaksud: (terjemahan)
“Katakan (wahai Muhammad): (Tuhan) ialah Allah yang Maha Esa. Allah
menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. Ia tiada
beranak, dan ia pula tidak diperanakkan. Dan tidak ada sesiapa yang setera
dengan-Nya.”
Beriman kepada Allah SWT bererti
mempercayai bahawa Dialah menjadikan alam ini dan alam akhirat. Segala sesuatu
tidak berlaku melainkan dengan
kehendak-Nya. Allah SWT berfirman surah Al-An’am ayat 6:102 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Yang demikian (sifat-sifat dan kekuasaan-Nya) ialah Allah Tuhan kamu,
tiada tuhan (yang disembah dengan benarnya) melainkan Dia, yang menjadikan
tiap-tiap sesuatu. Oleh itu beribadatlah kamu kepada-Nya dan (ingatlah), Dia lah
yang mentadbirkan tiap-tiap sesuatu.”
Beriman kepada Allah SWT bererti
mempercayai bahawa Dialah yang menghidupkan dan mematikan. Dialah yang memberi
rezeki dan kepada-Nya bergantung segala yang di langit dan di bumi. Allah SWT berfirman surah Ali Imran ayat 3:27
yang bermaksud: (terjemahan)
“Engkau memasukkan malam ke dalam siang (memperpanjangkan masa malam)
dan Engkau masukan siang ke dalam malam
(mempanjangkan pula waktu siang).Engkau keluar kan yang hidup daripada yang
mati dan Engkau keluarkan yang mati
daripada yang hidup dan Engkau beri
rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki dengan tiada terkira.”
Ayat yang bermaksud:Engkau masukkan malam ke dalam siang
(memperpanjangkan masa malam) dan Engkau
masukkan siang ke dalam malam (memperpanjangkan pula masa siang).
Engkau berkuasa menjadikan
bahagian-bahagian kawasan muka bumi yang bulat dan mengelilingi mata hari
dengan beratur ini bermusim-musim. Ada kalanya waktu malam lebih panjang
daripada waktu siang sampai beberapa jam dan sebaliknya waktu siang pula lebih
panjang dari waktu malam mengikut musim dan kawasan muka bumi masing-masing.
Perbezaan masa malam dengan masa
siang-manakala yang lebih panjang – hal
ini tidaklah begitu terasa oleh penduduk-penduduk
di kawasan “khatulistiwa” (garis lintang yang melingkari tengah-tengah bumi).
Tetapi semakin menjauhi garis lintang khatulsitiwa, sama ada di utara atau di
selatan akan semikan terasa perbezaan panjang atau pendiknya malam atau siang
itu apatah lagi jika telah menghampiri kedua-dua kawasan kitubnya (kutub utara
dan kutub selatan) adakalanya dalam beberapa bulan yang lain – dalam setahun –
tidak terjumpa malam langsung – terus siang.
Maka sekiranya peristiwa yang
berlaku ini Allah berkuasa mengadakan nya,
betapa pula Allah tidak berkuasa mengurniakan pangkat kenabian kuasa kerajaan kepada
hamba-Nya yang dikehendaki-Nya, seperti Muhammad dan umatnya dari bangsa Arab,
dan tidak berkuasa pula mencabut pangkat dan kebesaran tersebut dari hamba yang
dikehendaki-Nya Seperti kaum Bani Israel? Apa yang dapat Allah lakukan seperti
itu ke atas manusia, tidak berbeza dengan yang dilakukan-Nya ke atas peredaran
malam dan siang.
Lanjutan ayat tersebut bermaksud:
“Engkau keluarkan yang hidup daripada yang mati dan engkau keluarkan
yang mati Daripada yang hidup.”
Allah berkuasa
mengeluarkan orang yang berpengetahuan
(alim) dari orang yang jahil. Orang yang berpengetahuan dianggap hidup
fikirannya, dan orang jahil dianggap mati fikirannya. Dan Allah berkuasa
mengeluarkan orang yang mukmin dari orang
kafir. Orang mukmin dianggap hidup hatinya dan orang kafir dianggap mati hatinya.
Erti hidup atau mati di sini,
mengikut istilah maknawi (dalam pengertian). Dan erti hidup dan mati mengikut
istilah kissi (dalam keyataan) pula
ialah: Allah mengeluarkan pohon dari biji, manusia dari mani, dan burung dari
telur. Pohon, manusia dan burung itu hidup,
dan biji, mani dan telur itu mati.
Pada akhir ayat diterangkan yang
ertinya:
“Dan engkau beri rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki dengan
tiada terkira.”
Allah mempunyai kurnia yang amat
luas. Dikurniakan-Nya kepada hamba-hamba yang dikehendaki-Nya dengan mewah.
Beriman kepada Allah SWT bermakna
percaya bahawa semua makhluk ini adalah milik Allah SWT. Dialah tuannya dan
dialah sahaja yang berhak mengatur perjalanannya, semua perkara yang mengatur
perjalanan hidup manusia hendaklah bersumber daripada Dia. Allah berfirman
surah Al-Fatihah ayat 1:1-3 yang bermaksud: (terjemahan).
“Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Yang amat
Pemurah lagi amat mengesihani. Yang menguwasi pemerintahan hari pembalasan
(Hari akhirat)”
Segala puji bagi
Allah Tuhan yang memiliki alam ini, yang Pemurah dan Penyayang yang memiliki
hari kemudian.
Allah SWT befirman lagi surah Ali
Imran ayat 3:83 yang bermaksud: (terjemahan)
“Mengapakah mereka menghendaki agama yang bukan agama Allah? Padahal
telah berserah (tunduk) kepada-Nya semua orang yang di langit dan di bumi,
dengan sekarela atau terpaksa, dan
kepada Allah mereka kembali.”
Mengapakah mereka
itu berpaling dari yang hak setelah cukup diberikan kepada mereka
berbagai-bagai keterangan? Masih juga mereka mencari agama lain yang bukan
agama Allah, tidak mahu beragama Islam untuk beribadat yang setulusnya kepada
Allah, baik semasa sembunyi atau terang terangan. Pada hal orang yang di langit
seperti Malaikat, dan di bumi seperti
para Nabi dan orang orang mukmin, semuanya tunduk serta patuh kepada
hukum-hukum Allah.
Orang-orang yang dilangit dan
yang dibumi yang telah disebutkan – baik yang beriman secara rela mahu pun yang
beriman secara terpaksa – semuanya telah runduk kepada Allah dengan menganut agama
Islam, tetapi orang-orang ahli Kitab itu pula masih juga berdalih untuk mencari
agama yang lain. Mereka kesudahaannya akan kembali juga kepada Allah untuk
menerima balasan.
Keimanan dan keyakinan kepada
Allah SWT menurut Islam adalah muncul di dalam diri manusia sejak mula-mula
lagi. Yang menyebabkan mereka lupakan Allah dan lupakan kepadanya ialah kerana jiwanya tidak diasuh
supaya sentiasa mengakui dan mengingati Allah SWT. Dosa-dosa yang dilakukan dan
kejahilan yang menghalang mereka
daripada mengenal Allah SWT kekuatan semula jadi yang dapat mengenal dan
mengakui Allah itu ditutup dan tidak bergerak. Mengenai keuatan semula jadi
yang mengakui dan mengenali Allah itu, Allah SWT berfirman dalam surah Al-A’raf
ayat 7:172 yang bermaksud: (terjemahan)
“(Ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanku mengeluarkan zuriat anak-anak
Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Dia jadikan mereka
saksi terhadap diri mereka sendiri (sambil Dia bertanya dengan firman-Nya:
“Bukankah Aku Tuhan kamu?” Mereka semua menjawab: Benar (Engkau Tuhan kami)
kami menjadi saksi.
Mangenali dan
mengakui ketuhan Allah SWT bukan hanya sekadar mempercayai Allah SWT serta keluasannya tetapi hendaklah
dikuti dengan menyembah Allah dan tidak menyembah yang lain daripada-Nya.
Kalau hanya sekadar percaya
adanya Allah SWT dengan tidak mempunyai tanggapan yang sebenar mengenai Allah
SWT dan tidak menunaikan kewajipan yang
sebenarnya terhadap Allah SWT samalah juga dengan orang jahiliah, kerana di
antara mereka itu memang mempercayai adanya Allah SWT.
Mereka mengerti bahawa yang
menjadikan alam semesta ini ialah Allah. tetapi mereka dianggap jahiliah,
kerana mereka tidak menjalankan kewajipan yang sebenarnya terhadap Allah SWT.
Jika mereka beribadah, mereka beribadah kepada yang lain daripada Allah SWT mereka
tidak taat kepada Allah SWT dengan sebenar-benarnya.
Mereka menyembah berhala-berhala,
ketua-ketua mereka, dan pawang-pawang. Jika
ditanya mengapa mereka berbuat
demikian mereka menjawab kononnya patung-patung, ketua-ketua dan pawang-pawang
mereka menjadi penghubung dan perantaraan untuk menyembah dan mendekatkan diri
kepada Allah SWT. (1)
(1) Dr. Harun Din: Manusia
dan Islam SBP 2015.
No comments:
Post a Comment