PEMBANGUNAN YANG
MAMPAN MULIAKAN IBADAH
(Disiarkan pada 13.4.2019)
Menurut perspektif Islam,
tanggungjawab manusia bukan sekadar memuaskan keper luan yang sesuai dengan
tabiat jasmani atau tabiat rohani sahaja. Sebaliknya, manusia perlu hidup
secara sederhana dan realistik dengan menggabungkan keperluan rohani dan
jasmani. Untuk mengawal kedua-dua keperluan tersebut daripada menjadi
keterlaluan, manusia memer lukan peraturan yang kekal dan suci seperti yang
terkandung dalam syariah Islam.
Dari sudut pembangunan, manusia
hari ini tidak banyak berbeza dari manusia pada masa dahulu, melainkan manusia
di zaman ini lebih beruntung dari segi kemajuan sains dan teknologi. Bagaimana pun
kemajuan sains dan teknologi bukan merupakan kriteria utama mengukur
pembangunan manusia. Sebaliknya, pembangunan manusia bergantung pada darjah
ketakwaan. Istilah ketakwaan bermaksud
penyerahan diri kepada Allah, kesedaran tentang keesaan-Nya, kepatuhan kepada
suruhan-Nya dan keinginan untuk mendapat keredaan-Nya.
Manusia yang paling membangun
ialah manusia yang berjaya mengabdi kan diri secara menyeluruh kepada Allah,
manakala manusia yang paling mundur ialah manusia yang gagal mematuhi suruhan
dan larangan Allah. Menurut Naquib (1992), konsep pembangunan yang diutarakan oleh Islam merujuk usaha manusia untuk
kembali kepada ajaran Islam yang sebenar seperti yang disarankan dan diamalkan
oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w., para sahabat baginda, dan para mukmin yang
sejati.
Dalam konteks ini, konsep
pembangunan berhubung rapat dengan konsep lain seperti adab, keadilan, dan
hikmah. Malah, pembangunan manusia
menurut Islam merupakan pemba ngunan yang bertumpu kepada usaha
memaksimumkan penghayatan adab, keadilan, dan hikmah dalam seluruh aspek
kehidupan manusia.
Kiblat pembangunan manusia harus
bermuara dari pembangunan insan sebagai produk dalam membina keluarga bahagia.
Pembangunan profesional dalam kehidupan berkeluarga mempunyai pelbagai bentuk
yang berbeza. Perkembangan profesional yang konstruktif meng- hasilkan
perubahan kualitatif yang bermakna berpanjangan dalam pemikiran dan pendekatan
pasangan suami isteri terhadap pembinaan kehidupan berkeluarga yang bahagian.
Dengan itu, adalah penting bagi pasangan
suami isteri menjalankan aktiviti bersepadu secara berautonomi untuk membangunkan keluarga.
Untuk menjadi ibubapa yang
profesional, pasangan suami isteri perlu membentuk dan mengembangkan wawasan
yang dinamik tentaang perkembangan profesional dalam kontek kehidupan
berkeluarga. Ini memerlukan tahap autonomy yang mencerminkan dorongan ke arah
profesionalisme. Tiga prinsip yang mendasari pendekatan baru bagi pembangunan
keluarga.
Prinsip pertama, ialah membina keintiman dan kebahagiaan dalam
keluarga melalui proses pembangunan insan secara menyeluruh. Ini membabitkan
usaha mempertingkatkan kesejahteraan
(al-falah) manusia ke tahap yang optimum dalam semua aspek kehidupan dengan
berlandaskan pendekatan tauhid. Dalam pembangunan insan, aspek kerohanian
dianggap sebagai pokok, manakala aspek
yang lain seperti sainstifik, ekonomi, teknologi, perniagaan, dan sosial dianggap
sebagai cabang kepada pokok tersebut (lihat Nik Azis, 1994).
Prinsip kedua pula ialah
pembinaan dalam konteks persekitaran fizikal dan interaksi sosial yang
membabitkan aktiviti yang bermatlamat. Pembinaan skim pengetahuan yang baru
pula akan medorong individu untuk
membentuk matlamat hidup yang baru. Ringkasnya, matlamat kehidupan
bekeluarga bergantung pada tahap pemahaman seorang individu tentang fungsi
keluarga.
Seterusnya, prinsip ketiga
menegaskan pembinaan skim pengetahuan yang baru ber- gantung pada pengalaman
lalu dan suasana semasa. Pendidikan keibubapaan ialah pengua- saan sesuatu
pendekatan baru. Dalam kehidupan berkeluarga yang sedia ada. Bagaimana pun
untuk menjadi ibu bapa yang profesional, pasangan suami isteri perlu membentuk
wawasan baru tentang perkembangan profesional, pasangan suami isteri perlu
membentuk waasan baru tentang perkembangan profesional.
Ilmu pengetahuan yang disajikan dengan
amal ibadah merupakan nadi pembangunan yang menjanjikan kejayaan dalam arena
memodenkan pembangunan manusia keseluruhan nya. Pembangunan itu membasmikan
kejahilan dan melahirkan satu dimensi perubahan kehidupan manusia seutuhnya.
Berfikir adalah suatu aktiviti otak mengolahkan minda melalui teknik-teknik
pemetaan dengan menggunakan mata hati untuk melihat cakrawala
infrastruktur kehidupan.
Pembangunan yang mampan adalah
produk dari takwim kerja amal yang sentiasa melihat sesuatu perubahan hidup
berlandaskan kepada keredaan Allah SWT
sebagai architect atau jurubina kepada pembangunan manusia yang bersifat
sempurna. Dunia sains dan teknologi telah memaksa tamadun manusia mengikuti
arus pemodenan hidup seiring dengan kepekaan manusia memahami perubahan yang
disandarkan kepada Islam sebagai cara hidup.
Kehidupan
itu suatu disiplin hidup yang mempunyai kesinam bungan dari satu bentuk alam ke
satu bentuk alam yang lain yang dihiasi dengan disiplin hidup yang mempu- nyai
hubungan dengan alam ini sendiri. Manusia telah diperutukkan oleh Allah SWT
melalui empat alam yang mempunyai suasana yang berbeza antara satu dengan yang
lain.
Antaranya ialah alam rahim, alam
dunia, alam barzakh dan alam akhirat.. Pembangu- nan insan berlaku dalam dua
alam iaitu alam rahim dan alam dunia. Alam rahim adalah peringkat pembentukan jasmani manusia
dilengkapi dengan roh Allah SWT apabila gayi itu berusia 120 hari dalam rahim
ibu. Kehidupan dalam alam rahim lamanya hanya sembilan bulan sepuh hari sahaja.
Pembangunan insan sudah bermula
sejak dalam rahim ibu di mana sifat-sifat kemanu siaan itu akan terbentuk
mengikut disiplin hidup yang diamalkan oleh kedua pasangan hidup si suami dan
si isteri yang mengandung. Ciri-ciri pembangunan insan seperti akhlak, kebersihan
jasmani dan kekuatan mental adalah antara zat yang kedua pasangan hidup wajib
menjaganya agar anak dalam kandungan isteri mempunyai kekuatan untuk
meyelamatkan diri daripada segala karenah hidup yang bakal dilalui oleh bayi
apabila dia lahir kelak.
Pembangunan insan memerlukan
pembentukan akhlak yang sempurna. Akhlak manu- sia sememangnya terbentuk dalam
rahim ibu berpandukan kepada akhlak ibu itu sendiri semasa mangandung dan juga
akhlak suami yang hidup bersamanya. Apa sahaja ibu lakukan semasa mengandung
akan mengikutinya dan begitu juga gerak laku si suami akan menjadi bahan pembangunan
kepada akhlak anak yang dikandung isteri.
Sebagai contoh satu keluarga di
kampung Baginda, Keningau; apabila isterinya meng- andung anak yang kedua, dia
sentiasa mengisi masa lapangnya untuk mengaji. Kebanyakan orang yang
mengandung terutama sekali pada dua
bulan pertama, mereka mengamalkan budaya mengidam. Masa mengidam si isteri
sentiasa menginginkan sesuau makanan. Tetapi lain pula halnya isteri berkenaan,
ia mengidam suka mengaji khususnya membaca surah Yassin.
Setelah anak yang dikandungnya
lahir, dalam usia empat tahun anak
itu sudah hafaz surah Yassin. Anak itu
telah mempersembahkan bacaannya dalam
tahun 1981 di khalayak orang ramai semasa menyambut hari Mauludirasul peringkat
negeri anjuran kerajaan negeri Sabah yang diadakan di padang bandaran Kota Kinabalu.
Telah ditemuduga oleh orang
tertentu, kepada ibubapa anak berkenaan setelah selesai menyambut upacara Mauludirasul, bagaimana
mereka mendidik anak yang begitu kecil sudah dapat menghafal surah Yassin? Maka
bahan yang dipersembahkan kepada menemuduga ialah mengenai amalan isterinya suka membaca surah yassin semasa
mengandung. Ia tidak mengi- dam untuk memakan makanan lain hanya mengidam untuk
membaca surah Yassin sahaja.
Sayugia dikatakan juga bahawa
telah berlaku pada sebuah keluarga, semasa interinya mengandung pada anak yang
ketiga. Si suami telah pergi memburu burung dengan mangguna kan sinapang
patahnya. Ia kelihatan seekor burung helang di atas pokok, kemudian dia
menimbaknya lalu jatuh. Apabila isterinya bersalin anak itu mempunyai mata yang anak matanya tidak
tenteram, iaitu bahagian mata yang berwanah hitam, setiasa bergerak. Ia merujuk
kepada pakar mata tetapi doktor mengatakan bahawa matanya sudah begitu
keadaannya dan tidak oleh buat apa-apa untuk memperbaikinya.
Apabila ibu yang mengandung
sampai masa mengidam tetapi si suami tidak dapat membekalkan isterinya dengan
makanan yang ia ingin benar memakannya, maka anak itu apabila dilahir kelak ia
sentiasa mengeluarkan air liurnya. Ia tidak dapat mengawal air iurnya keluar
dari mulunya. Maka ibunya sentiasa memasang napkin di dadanya semasa tahun
pertama ia dilahirkan.
Pembangunan insan harus dilihat
daripada kaca mata agama dan juga sains dan tekno- logi. Makanan yang seimbang
harus diamalkan oleh ibu agar otak anak akan terbentuk dari zat yang membina
dan membangun kelak akan mudah menerma pembaharuan dalam mengan- jalkan
pembangunan kehidupan
Para ibu-ibu yang mengandung harus
memikirkan bahawa tanggungjawab kita sebagai kilang tempat pemprosesan atau
membina manusia, jiwa kita sentiasa dengan Allah kerana dialah jurubina atau
akitek yang mewujudkan insan yang kamil sebagi penerus cerita dan pembina
sejarah pembangunan manusia yang kita ingini di alam kehidupan.
Masyarakat guru adalah gedung ilmu dalam
membentuk generasi yang bertamasun. Pembangunan insan merupakan agenda utamanya
dalam mengilap akhlak anak-anak agar menjadi manusia yang berdisiplin dan
bertanggungjawab. Peranan utama pendidik ialah mengilmukan manusia agar dapat
memahami tanggungjawab dalam kehidupan.
Memanusiakan ilmu adalah tanggungjawab
semua agar ilmu pengetahuan yang diperolehi oleh generasi pelapis tidak
disalahgunakan. Didikan agama adalah wajib untuk pembangunan insan yang
sempurna. Para pendidik harus berkerjasama dengan ibubapa dan masyarakat agar
misi untuk mengilmukan manusia akan
terlaksana dengan sempurna. Manu- sia adalah makhluk yang bemasyakat. Ia
mempuyai ciri-ciri pembangunan yang belandaskan kepada kepekaan mendifinasikan
maklumat-maklumat yang ditemuinya dalam hidup.
Pembangunan insan wajib dalam dua dimensi
iaitu dimensi duniawi (jasmani) dan dimensi ukhrowi (akhirat). Ilmu pengetahua
sebagai sumber kebahagiaan, sama ada di dunia mahupun di akhirat kelak. Tetapi
ilmu pengethuan duniawi semata tidak menjanjikan kebaha- giaan jika tidak
disajikan dengan ilmu pegetahuan rohaniah (akhirat).
Rasulullah s.a.w. telah meninggalkan
pesan bahawa jika kita inginkan kebahagiaan di dunia perolehi ilmu pengetahuan dan jika kita inginkan
kebaahagiaan di akhirat nanti perolehi
ilmu pengetahuan dan jika kita inginkan kebahagiaan kedua-duanya, dunia dan akhirat
juga perolehi ilmu pengetahuan.
Pembangunan keluarga wajar bersendikan
ilmu yang Allah telah sediakan di alam kehidupan ini seperti mana yang telah
diperintahkan-Nya dalam wahyu Allah pertama yang diterima oleh baginda Rasul
Nabi Muhammad SAW. Iaitu kalimah “Iqra”, atau baca. Apa yang dibaca ialah dua
dokumen yang Allah telah sediakan.
Pertama, dokumen yang Allah telah
ucapkan iaitu Al-Qur’an yang diterima oleh Nabi Muhammad SAW selama 22 tahun dalam
perantaraan Malaikat Jibril. Dokumen kedua ialah yang tercipta oleh Allah SWT
iaitu alam ini dengan segala makhluk-Nya, sama ada yang hidup mahupun
sebaliknya.
Pembangunan manusia, kita boleh
analogikan seperti makhluk rumput yang tumbuh di merata tempat. Kalau kita
tanam padi tanpa diundang rumput tumbuh sama, tetapi jika kita tanam rumput
jangan mimpi padi akan tumbuh sama. Tamsilan bahasa yang dihidangkan oleh
fenomena berkenaan ialah jika kita pelihara pembangunan akhirat, dunia akan
turut sama terbela, tetapi jika kita tumpukan pembangunan dunia semata, maka
pembangunan akhirat tidak akan turut sama terpelihara.
Pembangunan insan harus berteraskan ibadat
kepada Allah SWT kerana segala pembangunan dalam hidup ini bersumber daripada
Allah SWT dan pembangunan itu hanya dapat diraih dengan bekalan ilmu
pengetahuan, tanpanya manusia telah mengkufuri nikmat hidup yang Allah bekalkan
kepada manusia.
Pembangunan insan harus berteraskan
budaya hidup yang sentiasa diredhai oleh Allah SWT. Manusia hanya mampu
bertawakal melaksanakan dan megusahakan agenda kehidupan. Kejayaan dan penghasilannya
adalah prerogatif dan keredhaan Allah SWT.
Pembangunan sosial bukan hanya
menumpukan kepada mengimukan manusia tetapi juga mewujudkan manusia yang
seimbang dan harmoni yang mempunyai ilmu pengetahuan yang boleh menyumbangkan
kepekaannya untuk berbakti dan berjasa kepada nusa dan bangsa.
Dari perspektif Islam, kehidupan terbaik
adalah bagi mereka yang menumpukan perhatian untuk memperolehi ilmu pengetahuan
sehingga perolehan ilmu pengetahuan dianggap suatu tanggungjawab agama yang
suci. Dunia pada masa ini mempercayai ilmu pengetahuan sebagai nadi pembangunan
sosial dan berusaha untuk membolehkan masyarakat manusia menjadi kemestian
untuk memperolehinya.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
menyarankan kepada umatnya untuk menuntut ilmu mulai dari buayan hingga ke
liang lahad; dan Baginda juga menasihatkan umat manusia bahawa menuntut
ilmu adalah untuk sepanjang usia hidup di
alam dunia.yang fanah ini.
No comments:
Post a Comment