Thursday, March 14, 2019

MULIAKAN HIDUPMU DENGAN IMAN DAN TAKWA KEPADA ALLAH SWT


MULIAKAN HIDUPMU DENGAN IMAN DAN TAKWA KEPADA ALLAH SWT.
(Disiarkan pada 16. 3. 2019)
               Manusia hidup di alam dunia semestinya beriman dan bertakwa kepada Allah SWT kerana Allahlah mewujudkan makhluk manusia. Firman Allah surah Az-Zariyat ayat 51:56 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Tidaklah Aku Jadikan manusia melainkan supaya mereka menyembah Aku.”
               Manusia diwujudkan Allah SWT dengan satu tujuan iaitu beribadah kepada-Nya. Tanggungjawab manusia dalam melaksanakan ibadah atau amanah Allah ada dua, iaitu sebagai hamba Allah dan kedua sebagai Khalifah-Nya. Walau bagaimana pun melaksanakan amanah Allah mempunyai berbagai peringkat keimanan dan ketakwaan kepada Allah. Allah berfirman surah Al-Hujerat ayat 49:13 yang bermaksud: (terjemahan)
               “ Hai manusia sesungguhnya Kami menjadikan kamu laki-laki dan perempuan (ibu dan bapa), dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa (bermacam-macam umat), dan bersuku-suku, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya orang yang termulai di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih bertakwa, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.”
               Manusia apabila dipandu oleh alam kebendaan, maka ia mempunyai pembawaan diri yang tinggi dan tidak akur kepada peraturan kemanusiaan sebagai panduan untuk membudaya kan amalan hidup yang bebas dari perasaan sombong, takbur dan merasakan diri itu lebih hebat daripada orang lain. Pembawaan diri serupa demikian amatlah rendah di sisi Allah SWT kerana hanya Allah sahaja yang berhak untuk merasakan kehebatan dari segala-galanya,              
               Hidup ini  wajar dihiasi dengan iman dan ketakwaan kepada Allah SWT. Iman itu adalah sesuatu yang mempunyai naluri kecintaan kepada Allah SWT. Imanlah yang mewujudkan manusia sebagai hamba Allah. Mencintai dan merindui Allah SWT merupakan pancaran cahaya iman seseorang terhadap zat yang menciptakannya.
               Iman itu satu kekuatan dalam jiwa manusia yang meyakini bahawa segala sesuatu itu ada penciptanya. Segala makhluk di alam dunia mahupun di alam akhirat adalah kekuasaan Allah SWT menciptanya. Seperti bumi, mata hari, bulan, bintang-bintang, langit dan sebagai nya tidak wujud dengan sendirinya tanpa ada kekuasaan yang mewujudkannya. Yang mewujudkan segala itu adalah kekuasaan Allah yang Maha Pencipta, Maha Mengetahui dan Maha pengasih dan Maha Penyayang. Allah itu tidak mempunyai bentuk atau rupa. Ia adalah zat dan pengetahuan-Nya nenjangkau di mana-mana sahaja.
               Pada suatu hari semasa Nabi Musa menerima wahyu, ia meminta kepada Allah supaya ia boleh meliht jasad-Nya kerana  mendengar suara-Nya Nabi Musa tidak puas hati sehingga menyaksikan bentuk Allah sendiri. Allah berfirman bahawa manusia adalah hamba-Nya yang lemah dan tidak ada kemampuan melihat Allah
               Oleh kerana Nabi Musa meminta diberi peluang juga maka Allah memerintahkan Nabi Musa keluar dari gua tempat ia beriktikaf dan melihat ke hadapan pintu gua tersebut. Apabila Nabi Musa berbuat demikian dilihatnya dihadapan hanya sebuah gunung sahaja. Dalam beberapa saat sahaja kelihatan  oleh Nabi Musa gunung yang berdiri megah dihadapannya menjadi cair. Nabi Musa jatuh pengsan. Apabila beliau tersedar ia meminta ampun kepada Allah dan mengakui kelemahan  manusia.
               Berlaku pada suatu masa seorang guru mempuyai 40 orang murid dalam kelasnya. Setiap masa apabila guru tersebut meminta tolong ia hanya meminta kepada seorang murid bernama Imran sahaja dan tidak pernah meminta tolong kepada murid-murid yang lain. Apabila keadaan ini telah diketahui oleh semua murid yang lain maka mereka merasa curiga dan cemburu mengapa mereka tidak diberi peluang untuk membantu guru.
               Satu ketika mereka pun bertanya kepada guru itu mengapa Imran sahaja yang membantunya. Guru tidak menjawab, tetapi meminta semua murid termasuklah Imran, membawa sebilah pisau kesekolah pada keesokan harinya. Apabila guru datang ke sekolah ia membawa 40 ekor burung merpati. Ia memberi setiap muridnya seekor burung dan sebilah
 pisau yang sudah sedia ada pada setiap murid.
               Guru memberitahu kepada semua murid supaya membawa burung itu ke satu tempat di mana mereka fikir tidak ada yang melihat, dan sembelikan burung itu. Semua pelajar pun berkeliaran mencari tempat yang sunyi yang tidak ada yang melihat. Mereka berada di bawah jambtan di dalam gua, di dalam hutan, di dalam parit, di dalam rumah kosong dan sebagainya. Mereka diberi lima minit sahaja untuk menguruskan penyembelihan burung tersebut.
               Tidak lama kemudian pelajar yang pertama kembali selepas tiga minit dengan kepala burung telah terpisah dari badannya; dikuti dengan pelajar yang lain, semuanya berjaya menyembelih burung masing-masing kecuali Imran yang belum pun kembali lagi. Rakan-rakan menungguh Imran datang. Sepuluh minit kemudian Imran pun kembali dengan muka yang sedih. Ia menyembunyikan tangannya ke dalam bajunya.
               Guru bertanya mengapa ia lambat. Imran menjawab bahawa ia lambat kerana tidak dapat tempat yang sesuai untuk menyembeli burungnya. Dimana saja ia berada ada sahaia yang melihat.Guru itu bertanya siapa yang melihatnya? Imran berkata Allah yang melihatnya. Dengan muka yang sedih ia mengembalikan  burung itu kepada gurunya seraya meminta maaf kerana tidak berjaya menyembelihnya.
               Guru kemudian memberitahu kepada anak-anak muridnya yang lain mengapa ia mempunyai keyakinan kepada Imran kerana ia tahu bahawa Imran mempunyai Iman yang tertanam dalam dadanya. Sebarang perlakuannya ia sentiasa memikirkan kebenaran dan mempunyai keyakinan bahawa Allah itu sentiasa mengawasinya.
Beriman kepada Allah ialah asas kehidupan rohani. Ia juga menjadi punca kepada semua kesenangan serta menjadi sumber kepada semua kebahagiaan. Iman ini tidak hanya  setakat beriman bahawa ada Tuhan yang menguasai alam, tetapi dengan mengetahui kesucian Allah, kebesaran-Nya dan melahirkan kesan keimanan ini dengan perbuatan-perbuatan yang lahir.
               Beriman kepada Allah membebaskan seseorang daripada belenggu kebendaan. Dia tunduk kepada nafsu dan tidak mempedulikan faedah dan bahaya yang khas. Seseorang yang beriman akan berusaha untuk dirinya, untuk bangsa dan umat manusia  seluruhnya. Jadi setiap apa yang berlaku kepada orang itu sama ada amalan kebajikan dan pengorbanannya adalah kerana imannya dengan Allah.
               Hakikat ini  disokong oleh pengalaman-pengalaman manusia secara umum. Pada setiap kerajaan dan setiap masa terdapat manusia yang mengorbankan dirinya untuk kebajikan dan kebahagian manusia seluruhnya. Pengobanan ini dibuat lantaran keimanan kepada Allah yang mendorongkannya berbuat demikian
Hakikat iman seperti ini diakui oleh Al-Qur’an. Sebab itu tidak ada ayat Al-Qur’an  yang menyebut “mereka yang beriman”, melainkan disertakan dengan amal soleh. Ini menunjukkan bahawa keimanan wajib disertakan dengan amal soleh di mana amal soleh ini sebenarnya adalah buah dari keimanan itu.
Sesungguhnya beriman kepada Allah dan amal soleh melahirkan keredhaan Allah dan diberi ganjaran di akhirat. Contoh untuk demikian ialah terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menyebutkan seperti yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh mereka itu adalah sebaik-baik makhluk.”
“Dan sampaikan berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik bahawa bagi mereka disediakan syurga”.
“Sesungguhnya mereka yang beriman dan beramal soleh, tentulah Kami tidak akan
mensia-siakan pahala orang-orang yang mengerjakan amalannya dengan  baik.”
                                                                                                                                     Al-Kahfi:18:30
               Iman menjadi penghalang kepada seseorang dari melakukan maksiat. Sebab apa juga  dilakukan oleh manusia dan apa jua yang lahir darinya adalah bergantung kepada akidahnya. Beriman kepada Allah akan menerangkan kegelapan hidup kita ini. Dalam saat kegagalan, seorang mukmin akan mengingati bahawa dia mempunyai tempat untuk minta tolong iaitu Allah SWT. Jadi tidak ada sebab baginya untuk berputus asa. Hatinya menjadi tenang dan peristiwa malang yang dialaminya, akan dianggap sebagai perkara kecil sahaja. Allah mem- beri tahu orang-orang mukmin bahawa Allah sentiasa menolong mereka.
               Firman Allah surah At-Taghabun ayat 64:11 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Dan sesiapa yang beriman dengan Allah maka Allah sentiasa memberi petunjuk atau memimpin hatinya.”
               Allah berfirman surah Al-Haji ayat 22:54 yng bermaksud: (terjemahan)
               “Dan sesungguhnya Allah adalah pemimpin orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus”.     
               Allah juga berfirman surah  Al-Baqarah ayat 2:257 yang bermaksud: (terjemahan)
               “Allah pelindung orang-orang yang beriman. Dia megeluarkan mereka dari  kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman).
               Iman yang disertakan dengan amal soleh adalah menjadi jalan untuk mendapat nikmat dunia. Firman Allah surah An-Nahl ayat 16:97 yang bemaksud: (terjemahan)
               “Barang siapa yang mengerjakan amal soleh baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari  apa yang telah mereka kerjakan.”(1)
               Iman itu satu kekuatan dalam jiwa manusia yang meyakini bahawa segala sesuatu itu ada penciptanya Tidak ada kewujudan sesuatu itu dengan sendirinya melainkan diciptakan. Beriman kepada Allah ialah asas kehidupan rohani. Seorang yang beriman akan berusaha untuk dirinya, untuk bangsa dan umat manusia keseluruhannya.
Manakala takwa secara kasar, merujuk kesedaraan mengenai kehadiran dan kekuasaan Allah di  sepanjang masa. Prinsip takwa pula merujuk satu gagasan meritokrasi yang menyelu ruh, yang merangkumi  aspek keimanan, keilmuan kerohanian, kebendaan, akhlak. dan amalan yang soleh.
Amalan berzikir secara berterusan hanya dapat dilakukan oleh orang yang bertakwa kepada Allah. Jadi, takwa berfungsi sebagai paksi bagi perlaksanaan zikir yang berterusan. Zirkir pula merupakan satu mekanisme utama bagi mempeolehi ilham daripada Allah. Melalui ilham, manusia dapat mencapai kejayaan yang besar, iaitu memperoleh ilmu kerohanian dan hikmah daripada Allah.
Ilmu dan amal tanpa iman dianggap tidak bermakna. Dalam pendidikan pintar cerdas, satu nilai yang penting ialah takwa dan nilai ini mengandungi unsur-unsur iman, ilmu, dan amal soleh.Islam memberi penekanan dan pengiktirafan yang tinggi kepada penggunaan akal atau berfikir dalam usaha mencapai kebenaran dan keyakinan. Malah berfikir adalah satu kewajipan menurut Islam. Dalam Al-Qur’an, terdapat 16 frasa ulil albab (orang yang memahami atau berfikir) dan 34 tempat seruan berulang kali disebut agar manusia memerhati, berfikir dan bertafakur. Dalam satu hadis riwayat Ibn Majjah pula, Rasulullah SAW bersabda, “Berfikir sejam adalah lebih baik daripada tujuh puluh tahun sembahyang sunat”.(1)
Kiai Zainuddin M.Z. dari Indonesia mentafsir perkataan takwa seperti berikut: Bertakwa kepada Allah mempunyai tiga ciri-ciri yang membentuk manusia sentiasa meng- ingati Allah Yang Maha Esa, Maha Pemberi dan amat Maha Mengetahi. Perkataan “takwa” adalah terbitan daripada tiga kata.
Tak, daripada perkataan tawadhu. Perasaan tawadhu adalah sesuatu yang membentuk manusia untuk merendahkan diri sebagai hamba Allah, Tidak ada ciptaan Allah di bumi ini yang berhak untuk merasa sombong melainkan Allah sendiri kerana Dialah mewujudkan segala-galanya untuk kemanfaatan segala bentuk kehidupan dalam alam ini.
Manusia dalam mendisiplinkan diri mengerjakan ibadah sembanhyang.Dalam sembah-
yang, bahagian badan kita yang amat bermutu dan berguna kepada diri manusia ialah bahagian kepala. Tetapi apabila kita sujud kepada Allah kepala kita diletakkan sama rendah dengan telapak kaki menunjukkan bahawa manusia sujud merendakan diri di hadapan Allah SWT.
Ciri kedua dalam ketakwaan kepada Allah ialah bunyi ‘kof’ dari perkataan Qannah yang bermaksud, merasakan cukup dengan apa yang ada. Qannah mengandungi lima perkara. 1. Menerima dengan rela akan apa yang ada.
2. Memohon kepada Tuhan tambahan yang pantas, dan berusaha.
3. Menerima dengan sabar akan ketentuan Tuhan.
4. Bertawakal kepada Tuhan.
5. Tidak tertarik oleh tipu daya dunia
Qannah memberi satu kefahaman bahawa umat Islam tidak tamak dan haloba. Apa yang ada seharusnya bersyukur terhadap pemberian Allah. Orang yang mempunyai sifat Qannah telah memagar hartanya sekadar apa dalam tangannya dan tidak menjalar fikirannya kepada yang lain.
Ciri ketiga dalam  ketakwaan kepada Allah ialah bunyi ‘wau’ melambangkan perkata- an warak iaitu  menjauhkan diri dari pekerjaan yang subahat yang membawa manusia ke lembah hina.(2)
Faedah takwa juga ialah memperolehi rahmat Allah. Firman Allah surah aa Al-A’raf ayat 7:156 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan rahmat Ku meliputi degala sesuatu. Maka akan Aku tetapkan rahmat-Ku untuk orang-orang yang bertakwa, yang menunaikan zakat dan orang-orang yang beriman kepada ayat Kami.”
(1) Bahagian Hal Ehwal Islam  Jabatan Predana Mnteri: NadiAajaran Islam.  1992
(2): Datuk Haji Mohd Farid Linggi: Kehidupam Dalam Tiga Dimensi. Pustaka  Syuhada.  1998.

No comments:

Post a Comment