Tuesday, May 28, 2019

KENALI ISLAM MAKA SEJAHTERA HIDUPMU


KENALI ISLAM MAKA SEJAHTERA HIDUPMU.
(Disiarkan 25. 5. 2019)
            “Kenali dirimu sebelum anda mengenaliTuhan yang menciptakanmu.” Kototasi serupa ini merupakan satu strategi cara mentarbiah Islam sebagai cara hidup kepada orang yang belum mengenali hidup sebenar.
En Anizat Ahmad, bekas guru sejarah SMK Gunsanad Keningau, melakarkan biodata penulis dengan mengambil contoh beberapa ulama’ zaman Acheh seperti Hamzah Fansuri, abdul Rauf Al-Singkel dan sebagainya, yang mengenali Tuhan, setelah terlebih dahulu mengenali diri sendiri.
Mengucap dua kalimah syahadah telah membuka minda penulis untuk melihat dan merenung berbagai fenomena alam, maka timbul berbagai persoalan mengapakah ia wujud di alam kehidupan. Maka dari situ timbullah minat untuk menorokai alam kehidupan. Dalam erti kata lain dapat meneliti maknanya hidup yang memfokoskan kepada fenomena untuk mengenali diri sebagai manusia.
“Alhamdulillah saya sudah Islam.” Begitulah bisikan  dilubuk hati penulis. Allah tersenyum menerimanya sebagai hamba Allah dan juga sebagai khalifah-Nya dan telah membuka 7 pintu nikmat di alam jasmani dan ukhrawi, menjemput penulis masuk ke dalam. Pintu-pintu  nikmat Allah seperti: Pintu pemikiran yang waras; Pintu kasih sayang; Pintu Kecemerlangan; Pintu kesyukuran; Pintu ukhuwah kemanusiaan; Pintu tubat dan Pintu ketakwaan kepada Allah SWT.
Pintu Pemikiran Yang Waras
               Manusia dihidupkan dengan berbagai nikmat Allah sebagai pembalut ketamadunan insan. Manusia mempunyai akal yang memimpin segala kebaikan dalam hidup. Akal itu diumpamanya sebagai malaikat, makhluk Allah yang sentiasa mempunyai kiblatnya kepada kemakmuran dan kemurnian di sisi Allah SWT..
               Befikir adalah satu  ibadah yang wajib diamalkan agar manusia tidak terpedaya dengan pandangan-pandangan yang menjemput kepada kekufuran kepada nikmat Allah. Rasulullah SAW telah bersabda bahawa berfikir sejam adalah lebih bermanfaat daripada sembahyang sunnat 70 tahun (Hadis sahih)
               Membudayakan kemahiran berfikir akan menampilkan masyarakat yang berilmu pengetahuan. Dalam sistem bermasyarakat, ilmu dianggap sebagai satu keutamaan tertinggi dalam sistem nilai peribadi dan masyarakat di setiap peringkat. Budaya ilmu menjanakan nilai pengetahan yang tinggi dan menjadi kunci segala kebaikan.
               Dengan adanya kehadiran ilmu dalam diri manusia maka dapatlah kita memahami maknanya hidup. Dari situ terbukalah pintu kefahaman diri sebagai hamba Allah SWT. Mengucap dua  kalimah syahadah sebenarnya menandakan era baru dalam  memahami diri untuk menanam bibit ketakwaan kepada Allah SWT.
               Apabila cara hidup itu dihiasi dengan ketakwaan kepada  Allah, peranan manusia sebagai khalifah yang sentiasa mencintai kemakmuran, kesetiakawanan dan keikhlasan di samping memelihara ukhuwah kemanusiaan. Bertindak waras adalah memberi ruang kepada kemungkinan-kemungkinan sama ada yang dijanakan oleh sekeliling atau masyarakat yang mencintai kebenaran; tidak mengambil kira faktor hidup sama ada penghalang atau .pemangkin. Ruang-ruang untuk keselamatan dalam menangani hidup sentiasa terpelihara.
Pintu Kasih Sayang.
               Mengucap dua kalimah syahadah telah membuka pintu kasih sayang yang diredhai Allah SWT. yang sentiasa pengasih dan penyayang. Allah itu pengasih  kepada segala hambanya tidak kira Islam atau tidak; tetapi Ia penyayang  hanya pada hambanya yang telah mengucap dua kalimah syahadah dengan hati yang ikhlas sahaja.
               Dengan terbukanya pintu kasih sayang maka kefahaman diri di sisi Allah menjadi pedoman untuk menangani hidup bermasyarakat. Di antara faktor-faktor hidup yang wajar difahami ialah setiap individu yang sayangkan dirinya, keutamaan haruslah ditumpukan kepada amalan hidup yang membawa kepada keselamatan dirinya samada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat kelak.
               Mempunyai kasih kepada diri, tentu sekali membawa kita melihat dalam dua dimensi hidup iaitu jasmani dan juga rohaninya. Kasih sayang kepada diri sendiri memfokuskan kepada keselamatan diri samada dari segi jasmani mahu pun kerohaniannya. Memelihara kedua alam ini jelas akan mendekatkan kita kepada keesaan Tuhan dan kelak membawa kita mensyukuri segala nikmat hidup yang dihamparkan oleh Allah SWT. kepada hambanya.
               Keselamatan jasmani adalah dari segi menjaga kesihatan dan juga dari kebersihan. Segala makanan yang dimasukkan ke dalam badan akan dihadamkan dan menjadi zat untuk membesar. Bahagian badan atau organ seperti otak, hati dan sebagainya memerlukan makanan yang bersih dan halal untuk dimakan.
               Begitu juga dalam soal kewangan, punca dari mana ianya diperolehi perlu bebas dari perkara haram seperti judi, pertarungan dalam semua bentuk dan loteri atau empat ekor, kesemuanya ini dikategorikan sebagai punca yang haram. Bila otak terbentuk dari bahan yang haram maka manusia itu sentiasa berfikiran serong dan cendrung membuat kerja-kerja yang tidak mendatangkan kemanfaatan hidup. Oleh itu apabila kita sayangkan diri kita, keutamaan harus diberi kepada keselamatan pembentukan jasmani kita.
               Keselamatan rohani berkait rapat dengan akhlak manusia. Hidup bermasyarakat seperti tolong-menolong, hormat menghormati sesama insan dan sentiasa menanamkan rasa syukur terhadap segala nilmat Allah yang kita perolehi. Mencintai Allah SWT. bermakna kita wajib mengerjakan ibadah memuji Allah serta menunaikan semua rukun Islam dan rukum iman. Segala ibadah tersebut yang dilaksanakan membawa rasa kasih kepada diri sendiri.
               Pintu Kecemerlangan
               Manusia adalah  makhluk yang sedang dibina. Oleh yang demikian kepentingan agama, keakhlakkan dan undang-undang boleh diterapkan dengan mudah. Kedatangan ilmu dalam diri manusia sebenarnya membawa kepada  kemampuannya mentafsirkan faktor alam dan mengenali dirinya sebagai makhluk yang mempunyai akal.
               Akal fikiran manusia merupakan sesuatu yang mengagumkan, memiliki potensi dan menjadi pusat analisis dan dipilih ilmu pengetahuan, tempat bersarangnya hikmah yang membezakan antara kebaikan dan keburukan. Akal fikiran itu adalah sebagai pemimpin yang harus ditaati, sarang berfikir dan perakam yang boleh mendekati segala sesuatu yang misteri. Apa ang terasa sempit oleh mata dan  jiwa akan terasa luas bagi akal fikiran. Akal sebagai hikmah dan sarang ilmu pengetahuan. Semakin banyak ilmu yang dikuasai semakin tinggi pula potensi seseorang. Potensi yang tinggi adalah pintu kepada kecemerlangan.
               Akal fikiran dikemaskini dan dicipta dari bahan yang murni oleh Allah. Jika manusia menggunakan akal fikirannya dengan baik, dia akan selamat dan mencapai kecemerlangan Al-Qur’an, mengatakan akal itu sebagai sarana yang multi demensional dan disampaikan dalam latar belakang. Ia menunjukkan bahawa manusia memiliki kemampuan untuk befikir. Firman Allah SWT. surah Al-Baqarah ayat 2:75 yang bermaksud: (terjemahan)
               (........Mereka mendengar perkataan Allah (yang tersurat dalam Taurat) lalu mereka mengubahnya setelah mereka memahaminya, pada hal mereka mengetahuinya.”).
Allah memberi ingatan kepada Nabi Muhammad SAW. serta sahabat-sahabatnya bahawa jangan mengharapkan orang-orang Yahudi mendengar kata-kata mereka sedangkan mereka tahu dan sedar, tetapi menyalahinya. Maka orang yang seperti ini susah nak ditarbiahkan?
Terbukanya pintu kecemerlangan, kita melihat alam ini penuh dengan segala mesej yang merupakan ilmu pengetahuan, samada dalam suasana hubungan manusia dengan manusia, alam, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan cakerawala, semuanya menunjukkan kecemerlangan Allah SWT. dan manusia berikhtiar menyingkapkan rahsia alam dengan
bantuan kecemerlangan ilmu dan akal.
Pintu Kesyukuran.
               Orang yang taqwa telah memenuhi tiga syarat yang wajib dikendalikan seperti
tawadhuk (rendah diri); Qona’ah (tidak tamak cukup apa yang ada); dan warak (tidak subahat). Mengenali diri merupakan sesuatu kesyukuran kepada Allah kerana telah melimpah kan hidayahnya bagi memahami alam semula jadi manusia.
               Kefahaman kita mengenai kewujudan makhluk manusia memberi sinar cahaya kepada hidup di dunia ini. Secara tidak langsung juga dapat memahami alam makhluk yang lain yang ada dibumi ini. Kefahaman tentang segala fenomena alam tersebut telah mendekatkan kita kepada Allah.
               Terbukanya jiwa manusia untuk mensyukuri kekuasaan yang Maha Pencipta menjemput kita untuk menikmati segala nikmat yang ditaburkan oleh Allah kepada manusia. dengan kesedaran itu kita memenuhi ruang kekhalifahan kita  di dunia ini dan membina empangan bagi segala kekufuran yang tersebut yang dikibarkan oleh iblis kepada manusia.
               Mengucapkan dua kalimah syahadah merupakan benting hadapan untuk menegakkan diri hanyut dipimpin hawa nafsu yang setiasa membawa kepada keuntuhan akhlak seseorang individu. Mengenali diri akan menyingkap tadbir rahsia Allah dan  mendekatainya melalui amalan-amalan suci seperti bertakwa kepada-Nya sepertii mendirikan solat lima waktu sehari semalam.
Pintu Ukhuwah Kemanusiaan.
                    Asalnya manusia sememangnya bermula dari satu keturunan iaitu Nabi Adam s.s. Ini bermakna makhluk manusia itu semuanya bersaudara dan wajar hormat menghormati, bantu-membantu dan sentiasa diikat dengan kasih sayang. Terbukanya pintu  ukhuwah kemanusiaan  memberi kefahaman bahawa mengenali diri akan membawa kepada kesyukuran kepada segala nikmat Allah SWT.
                    Dalam diri manusia itu ada dua fakulti dibentuk untuk menunjukkan penampilan individu sebagai ahli masyarakat. Fakulti pertama ialah manusia itu sememangnya diwujud kan berperasaan lembut dan berjiwa tenang. Walau bagaimana pun ada juga fakulti manusia berperasaan kasar dan jiwanya cenderung kepada kejahatan. Kondisi jiwa seperti ini memang sangat lemah.
                    Jiwa yang tenang sentiasa berkiblatkan kepada kebaikan dan selalu memperlihatkan unsur-unsur yang normal. Ia bertawakal kepada Allah dan mempunyai  keta’kulan untuk mem pertahankan kebenaran. Jiwa itu sentiasa berusaha untuk memperolehi darjat yang tertinggi; maka situasi dan kondisi yang dialaminya sentiasa baik dan tenteram, sedar akan cahaya kebenaran dan zat ketuhanan. Jiwanya memandang kesenangan-kesenangan dunia kurang bererti, untuk itu ia sentiasa sibukkan diri dalam membentuk peribadi dan mengharapkan keradhaan Allah.
                    Allah berfirman surah Al-Furqan ayat 25:63 yang bermaksud: (terjemahan)
                    ( “Orang yang berjalan di atas  muka bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata (yang mengandungi keselamatan.”)
Pintu Taubat.
                    Manusia sebagai makhluk yang lemah walaupun nur Allah (Roh  Allah yang dihembuskan-Nya ke dalam janin) adalah zat yang suci dari segala-galanya tetapi ditutup oleh akal yang lemah maka dikuasai oleh nafsu. Nafsu itu  sentiasa bersifat materialistik yang hanya berlandaskan kepada duniawi. Nafsu sentiasa ditemani oleh iblis dan menggoda akal manusia hendak berbuat baik.
                    Mengucap dua kalimah syahadah telah meletakkan nur Illahi ke dalam jiwa penulis dan menerangi kalbu dengan memancarkan iman untuk mengenali cahaya takwa kepada Allah SWT. Dengan lafaz, bismillahirahmanirrahim, penulis telah menemukan kekuasaan yang esa bahawa Allah itu bersifat Ar-Rahman dan juga Ar-Rahim. Manusia dibentuk dengan nur pengasih dan penyayang dihiasi dengan berbagai nikmat Allah untuk mengangkat darjat insaniah lebih tinggi dari ciptaan-Nya yang lain. Syukur, tersingkapnya tabir rahsia alam yang selama ini telah menutup hati penulis untuk memahami realiti hidup.
                    Kesyukuran kepada Allah yang Maha Pengasih dan yang Maha Penyayang tidak terhingga kerana telah diberikan hidayah untuk memahami arah tuju memohon keampunan. Nur Allah dihembuskan ke dalam janin semasa di rahim ibu lagi dan apabila manusia itu lahir dilengkapkan pula dengan segala nikmat agar ia dapat memelihara nur Allah itu menyinari cahaya dalam kalbu manusia.
                    Dan apabila nur cahaya itu tercemar atas gara-gara melayani nafsu manusia yang sentiasa ditemani iblis maka hanya Allah sahaja yang berkuasa untuk mendengar dan meneliti segala kelemahan. Kerakusan, kekufuran manusia di samping amalan yang sentiasa mendapat kerdhaan dari Allah SWT. Pencemaran kesucian Nur Allah hanya dapat dibersihkan apabila manusia balik ke pangkal jalan melalui pintu taubat.
                    Keikhlasan manusia dalam hubungan dengan Allah dalam kalbu melalui ibadah dan juga hubungan dengan manusia di dunia melalui amal-amal kebajikan dan kemuafakatan yang dibalut dengan kasih  sayang bermasyarakat akan membawa manusia ke jalan Allah SWT. Segala kepincangan dalam gerak laku bermasyarakat yang mengkufurkan manusia terhadap Islam. Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang sentiasa membuka pintu  taubatnya kepada manusia yang mengkufurkan  dirinya sebagai hamba Allah dan membudayakan ajaran-ajaran yang termaktub dalam kitab Al-Qur’anul Karim.
Pintu Ketakwaan Kepada Allah SWT.
                    Ketakwaan kepada Allah SWT adalah tangungjawab semua umat manusia tidak kira di mana ia berada atau dalam keadaan apa sahaja apabila kita memikirkan Allah. Manusia harus akur kepada suasana perasaan sebagai hamba Allah. Pintu ketakwaan sebenar membuka  segala kefahaman kepada amalan hidup yang berlandaskan kepada dasar hidup yang memelihara ukhuwah kemanusiaan dan mengenali diri sebagai hamba Allah. Ketakwaan itu menjemput kita untuk lebih tawadhuk atau rendah diri dalam hubungan bermasyarakat yang memelihara ketamadunan hidup.
                    Pintu takwa juga telah terbuka dalam menangani hidup yang sentiasa mencabar.  Setakat kemampuan pencapaian itu kesyukuran sentiasa melindungi kita dari kekufuran. Islam menggalakkan masyarakat agar mensyukuri peringkat kemampuan masing-masing dan menjauhi diri dari mentafsir pencapaian itu sebagai kegagalan dalam hidup. Sebaliknya kita harus mempunyai ketabahan diri untuk menerima kenyataan bahawa apa yang ada cukup untuk memenuhi kehendak.

No comments:

Post a Comment