FALSAFAH
PERSAUDARAAN SEJAGAT, SEGAN HIDUP MATI TA’ MAHU!
(Disiarkan pada 8.
6. 2019)
Kewujudan manusia
di alam jagat ini semestinya ada tujuannya. Allah tidak mencipta kan sesuatu
itu tanpa agendanya. Allah wujudkan alam jagat ini dengan bersendikan satu
faslsafah iaitu ilmu pengetahuan “cintakan hakikat” dan melakarkan satu kehidupan
yang bersifat sejagat yang dibalut dengan perasaan kasih sayang. Perkataan
Falsafah berasal daripada cantuman dua perkatan Yunani “Philo – Sophia” dengan
terjemahannya ‘Cinta Hakikat’.
Maka itu hakikat manusia sebagai
penghuni alam jagat ini mempunyai agenda yang amat kompleks, maka masalah
falsafah inilah melahirkan persaudaran sejagat itu sukar hendak diterapkan
kepada kefahaman setiap individu manusia disebabkan kehadiran faktor-faktor
hakikat kemanusiaan yang diselubungi oleh nafsu kehaiwaan.
Kita telah dihidangkan satu
masalah manusia yang telah ditimbulkan oleh manusia sendiri iaitu oleh zuriat
manusia pertama, Nabi Adam a.s.. Asas timbulnya kejadian yang tidak
disangka-sangka itu adalah bersendikan kepada ketidakfahaman mengenai hakikat
manusia mengapa Allah wujudkan makhluk manusia.
Mengikut sejarah kaji bumi, usia alam ini jauh lebih tua daripada usia
kehadiran manusia di muka bumi. Allah SWT. memang tahu bahawa alam ini
memerlukan makhluk manusia, maka itu Allah wujudkan manusia walaupun pada peringkat
awalnya para Malaikat menentang.
Allah berfirman surah Al-Baqarah ayat
2:30 yang bermaksud: (terjemahan)
“(Ingatlah
ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang
khalifah di atas muka bumi iaitu(Adam). Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau
jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah
sedangkan kami bertasbih memuji Engkau
dan mensucikan Engkau?” Allah SWT berfirman: ‘Sesungguhnya Aku mengetahui
apa-apa yang tidak kamu ketahui.”
Sebenarnya antara alam dan manusia
mempunyai persamaan dari segi anatominya. Badan manusia mempunyai tulang
berbagai jenis dan saiz serta fingsinya masing-masing.
Selain daripada itu badan juga mempunyai
darah mengalir ke seluruh tubuh manusia untuk mengekalkan pergerakan
fizikalnya. Ia mempunyai kerajaan tersendiri di mana otak sebagai pemimpin atau
Perdana Menteri dan hati sebagai raja dalam diri manusia itu sendiri
Daya tahan badan atau anti-body merupakan tentera mengawal
keselamatan kesihatan tubuh manusia. Makanan yang dimasukkan ke dalam mulut
kemudian dihancurkan lalu dimasukkan terus ke dalam perut untuk dihadam
merupakan satu perusahaan untuk menghasilkan berbagai bahan keperluan untuk
badan membesar atau untuk mengekalkan hidup.
Saluran darah harus dijaga agar tidak
ada yang peca dan berlaku pendarahan dalaman. Jika saluran atau urat itu rosak,
maka darah akan keluar dengan derasnya kerana tolakan dari denyutan jantung
yang mengekalkan perjalanan darah ke seluruh anggota badan.
Dalam badan manusia kita mengalami
kemuderatan kesihatan kerana kehadiran kuman berbagai jenis termasuklah AIDS, tuberculosis, kanser berbagai
jenis dan sebagainya yang mengakibatkan wujudnya berbagai masalah yang
memuderatkan kesihatan manusia.
Dalam hubungan alam pula kesemua apa
yang ada dalam badan manusia ada pada alam bumi. Ia mempunyai pokok berbagai
saiz dengan fungsinya masing-masin seperti mana tulang-tulang dalam badan
manusia
Dalam
perut bumi paip berbagai jenis dan saiz terbentang untuk menghantar air
di merata tempat di mana sahaja ada pembangunan seperti mana urat-urat dalam
badan
Bumi mempunyai kerajaan sepertimana dalam
badan manusia. Alam ini kita ada kerajaan dan pengawal keselamatan. Perdana
Menteri sebagai ketua pemimpin dan raja ialah Yang dipertuan Agung.
Pengawal-pengawal keselamatan disediakan oleh kerajaan untuk menjaga
kesejahteraan, ketenteraman dan kedaulatan negara.
Perosak dalam masyarakat ialah
penjenayah, perompak, pencuri, pelacur dan sebagainya.
Agama mengajar kepada kita bahawa
janganlah kita buat sesuatu kepada orang lain jika kita sendiri tidak suka dibuatkan demikian. “Don’t do things to others if you don’t like it to be done on to
yourself.”
Kalau kita tidak suka sakit jangan buat
sesuatu yang menyakitkan kerajaan. Anggaplah kerajaan itu sebagai tubuh badan
kita sendiri. Segala apa yang kita lakukan harus berfikir dalam hubungan badan
kita.
Kita suka badan kita sentiasa dalam
keadaan sihat dan bersih, maka makanlah makanan yang baik dan bersih. Begitu
juga kebersihan alam terutama sekali pergerakan jentera kerajaan dalam
melaksanakan pembangunan.
Kejujuran dan keikhlasan hati jentera
pelaksana pembangunan, melaksanakan tugas yang diamanahkan harus diberi
keutamaan supaya ganjaran yang diterima adalah bahan yang bersih untuk badan
kita menggunakannya. Kalau ganjaran yang kita dapat dari pelaksanaan tugas yang
betul seluruh anggota keluarga akan menikmati ganjaran itu tanpa keraguan.
Kalau pelaksanaan perkhidmatan yang
diamanahkan tidak diselenggarakan dengan jujur, ganjaran atau gaji yang kita
terima sudah pasti kurang bersih atau halal.
Akibatnya nanti adalah kepada keluarga
sendiri yang akan menerima makanan yang dibeli dengan wang yang tidak halal dan
tidak bersih.
Kebersihan alam seharusnya difikirkan
daripada kebersihan manusia yang mengolah kannya. Perubahan alam adalah akibat
sentuhan tangan manusia. Jika manusia inginkan kebesihan pada dirinya alam ini
juga wajar dijaga kebersihannya yang kelak akan mengun- dang pembangunan
manusia itu sendiri.
Ketidakfahaman zuriat manusia pertama mengenai
hakikat manusia pada mulanya melahirkan sifat-sifat kehaiwanan yang tidak mementingkan kekuasaan Allah yang
mewu- judkan makhluk manusia sebagai hamba Allah, maka itu melahirkan satu
peristiwa yang tidak sepatutunya berlaku sebagai asas pembangunan manusia pada
mulanya.
Anak Nabi Adam a.s. bernama Kabil dan
Habil telah lahir berpasangan dengan Ikhlimah
dan Labudah. Allah perintahkan Nabi Adam supaya zuriatnya haruslah dipasangkan
dengan mengikuti disiplin bersilang, iaitu hanya dibenarkan mengawini anak dengan anak kembar yang lain dan bukan
dengan anak kembarnya sendiri.
Anak Nabi Adam bernama Kabil
dilahirkan dengan kembarnya Iklimah, dan anak Nabi Adam bernama Habil dilahirkan dengan kembarnya Labudah. Anak perempuan Nabi
Adam bernama Ikhlimah amat cantik roman mukanya berbanding dengan anak
perempuannya bernama Labudah. Maka itu mulalah nafsu manusia mengawal tindakannya
apabila Kabil tidak ingin dikahwinkan dengan Labudah dan berkeras hati supaya
dikahwinkan dengan kembarnya sendiri bernama Ikhlimah.
Dalam konteks perikamunusiaan
atau dalam erti kata lain, hakikat manusia, Kabil telah kufur kepada perintah
ayahnya bersama sekali dengan perintah Allah SWT. Walaupun Kabil pada
hakikatnya ia bersetuju mengawini Labudah tetapi dilubuk hatinya yang dikawal
oleh hawa nafsu kehaiwanan, maka berlakulah tindakan yang tidak berkiblat
kepada hakikat kemanusiaan.
Kabil membunuh adiknya Habil kerana rasa
cemburu yang meluap dalam hatinya. Maka peristiwa demikian rosak dan musnahlah
hakikat manusia yang cintakan kedamaian. Kasih sayang yang Allah sematkan dalam
sanuberi manusiapun telah berkecai dalam khidupan manusia.
Maka kekecohan pembanguan
kehidupan manusia di alam jagat masa kini yang berlaku di merata tempat dibumi
yang Allah sediakan untuk makhluk manusia untuk ditarbiahkan dan dijaga agar ia
menjadi tempat yang aman dan damai telah menjadi hura-hara berpuncakan daripada
hikmah yang telah dilahirkan oleh manusia sendiri.
Kelahiran ilmu membunuh manusia dalam
disiplin pembangunan insan telah merosak dan memusnahkan hakikat kemanusiaan.
Allah ciptakan manusia dengan berbagai fitrah pembangunan terutama sekali fitrah kasih
sayang dan ukhuwah kemanusiaan guna untuk merapatkan siraturahim telah tidak
menceminkan lagi keasliannya. Apakah tujuan asal manusia, Allah ciptakan di
alam jagat ini? Manusia dipertanggungjawabkan memelihara amanah sebagai
khalifah Allah untuk memakmurkan kehidupan segala makhluk di alam jagat ini.
Tetapi manusia sendiri telah mengkufurkan amanah tersebut dan melaksanakan
budaya “Pagar makan Padi”.
Kesucian ciri-ciri kejadian
manusia sebagai hamba Allah di mana unsur kerohanian manusia yang Allah berikan
dari roh ciptaan Allah sendiri yang dihembuskan ke dalam diri manusia
menjadikan ia berperasaan dan membangun telah tercemar kesuciannya. Maka
lahirlah manusia yang tidak mengenali hakikat kemanusiaannya seperti mana yang
sedang berlaku dalam pembangunan manusia masa kini di seluruh dunia atau dialam
jagat ini.
Manusia dianggap lebih rendah
daripada haiwan. Di sana sini di muka bumi ini berlaku pembunuhan manusia dengan cara seperti menyembilih
haiwan. Baru-baru ini berlaku satu kejadian di mana Allah wujudkan cuaca matahari
yang amat panas di negara Syiria sehingga manusia tidak tahan menanggung azab
Allah tersebut akibat budaya hidup tidak menghormati manusia dan melepaskan
gairah kebenciannya terhadap manusia dengan menyembelih manusia seperti haiwan
sama gayanya menyembeli kambing atau sapi. Begitu juga berlakkunya di negara-negara
lain, kerana mengambil organ manusia untuk kegunaan sains.
Pembunuhan manusia di alam jagat ini pun
lahir berbagai kategorinya. Kalau dahulunya
manusia membunuh seorang insan yang tidak berdosa seperti menanam anak-anak perempuan
hidup-hidup tetapi masa kini manusia sudah membunuh manusia lebih dasyat daripada
itu. Manusia yang belum lahirpun sudah dibunuh gara-gara menutup keiban diri,
kerana mengandungkan anak yang tidak melalui pintu nikah yang telah diwujudkan
oleh Allah SWT.
Kelahiran atau kewujudan budaya
membunuh yang Allah tidak wujudkan dalam pembangunan kehidupan makhluk manusia
telah dilahirkan atau diciptakan oleh manusia sendiri kerana kegagalan
memelihara cinta hakikat kemanusiaan itu sendiri. Sedangkan mengurus mayat kawanya
yang telah dibunuhnya seperti peristiwa yang berlaku kepada Khabil membunuh
adiknya Habilpun tidak punya ilmu bagaimana hendak melaksanakannya sehingga
seekor haiwan (burung) menunjukkan bagaimana menguruskan kawannya yang telah dibunuhnya.
Allah tidak bekalkan manusia
dengan ilmu membunuh kecuali apabila manusia tidak mengikuti ilmu yang Allah
wahyukan kepada manusia supaya hidup mengikuti jalan yang Allah tunjukkan dalam
al-Quran iaitu agama Islam sebagai cara hidup manusia. Sejarah telah
menunjukkan bagaimana Allah hapuskan makhluk manusia setelah permohonan
daripada hamba-Nya(nabi) diterima seperti halanya peristiwa Nabi Nuh setelah
mentarbiahkan umatnya selama sembilan ratus lima puluh tahun lamanya dan hanya
sembilan orang sahaja yang mengikuti Nabi Nuh. Allah perintahkan air
membenamkan alam bersama dengan makhluk manusia yang ingkar kepada ajaran Nabi
Nuh, dikecuali umatnya yang setia pada ajarannya kerana selamat masuk dalam
bahtera yang Nabi Nuh bina.
Allah telah juga menunjukkan
kekuasaannya untuk menundukkan api supaya menjadi sejuk untuk keselamatan Nabi
Ibrahim yang dilimparkan ke dalam unggun api oleh umatnya yang diketuai oleh
Raja Namrud, akibat Nabi Ibrahim menghancurkan berhala-berhala sembahan umatnya.
Bangunya Ibrahim dari debuh kayu-kayu yag membakar Ibrahim tetapi anihnya tiada
juga mempercayai ajaran Nabi Ibrahim mengenai kekuasaan Allah SWT.
Di zaman sains dan teknologi ini
manusia (ahli sains)hanya mempercayai sesuatu fakta yang telah diuji
kesahiannya tetapi kesahian kuasa Tuhan tidak dapat diterima mengenai Nabi
Ibrahim tidak dapat dimakan oleh api. Mangapakah demikian berlakunya peristiwa
berkenaan? Manusia sebenar tidak sewinangnya mengikut apa yang dilihat oleh mata
kepalanya kerana jiwanya adalah kekuasaan Tuhan untuk mewujudkannya, maka itu
apabila Allah membuka hidayahnya untuk menerima fakta yang telah berlaku maka
barulah individu berkenaan dapat menerimanya.
Sebagai satu contoh yang paling
baik mengenai makhluk manusia yang tiada menerimah hidayah Allah, Pa man Abu
Talip menghemuskan nafas terakir tanpa mengucap ‘laillahaillah’ kerana hidayah
Allah tidak sampai kepada beliau walaupun Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
mahu beliau mengatakannya di hadapan baginda.
Dari segi sejarahnya, Pa Man Abu
Talip adalah manusia yang paling kuat mempertahankan Islam menentang masyarakat
Quarisy yang memerselekehkan perjuangan Rasulullah S.A.W.. Maka itu hasil
perjuangannya itu tidak mendapat ganjaran dari Allah S.W.T. dan menjadikan
hatinya sukar menerima Islam sebagai Agamanya sebelum ia menerima sakartul
maut. Oleh itu diriwayatkan bahawa Pa Man Abu Talib adalah manusia pertama
mendapat dosa yang amat ringan dari Allah S.W.T.
Kemuderatan falsafah persaudaraan
manusia sejagat adalah dalam suasana ‘Segan
hidup mati ta mahu’, disebabkan
manusia seakan-akan sudah mengkufuri pedoman hidup seperti dokumen wahyu
Al-Qur’anul Karim yang menyedarkan manusia kepada falsafah kejadiannya
bahawa manusia di muka bumi ini adalah
satu keluarga besar Nabi Adam a.s.. Manusia
sudah membelakangi amanah Allah yang dipertangungjawabkan kepada makhluk
manusia sebagai khalifah Allah SWT di alam jagat ini! Bicara
Minda mengambil kesmpatan mengucapkan SELAMAT HARI RAYA ADIL FITRI MAAF ZAHIR
DAN BATIN.
No comments:
Post a Comment