Friday, June 21, 2019

KEROSAKAN BANGSA MANUSIA


KEROSAKAN BANGSA MANUSIA
(Disiarkan pada 8. 6. 2019)
               Kewujudan sesuatu fenomena alam terutama sekali makhluk yang hidup, sentiasa mengalami dua keadaan dalam hidupnya iaitu susah dan senang. Allah wujudkan keadaan sedemikian rupa kerana dengan kehadiran kedua fenomeaa kehidupan tersebut, akan mendidik makhluk berkenaan dapat memahami makna hidupnya.
               Selain daripada fenomena berkenaan Allah juga wujudkan makhluk tersebut dalam keadaan bepasangan yang juga terlibat makhluk-makhluk yang tidak hidup atau tidak aktif. Makhluk manusia sebagai ciptaan Allah yang amat sempurna berbanding makhluk lainnya. Setiap kewujudan sesuatu fenomena alam akan mengalami kemuderatan pada dirinya.  
               Manusia mempunyai ciri-ciri kehidupan yang amat kompleks berbanding dengan makhluk lain di alam kehiduapan ini. Ciri-ciri kehidupan manusia yang lebih kompleks berbanding makhluk lainya ialah kehadiran berbagai fitrah yang Allah bekalkan kepada makhluk manusia. Fitrah yang amat penting dalam hidup manusia ialah mempunyai akal, nafsu dan kemahiran berfikir.
               Walaubagaimana pun kehadiran fitrah berkenaanlah maka wujud kerosakan bangsa manusia dalam sinario kehidupan. Allah wujudkan manusia dengan satu tujuan khas iaitu sebagai pemakmur alam kehidupan di alam jagat ini. Maka Allah gelarkan darjat manusia sebagai khalifah-Nya. Ciri-ciri manusia yang ada pada kehidupannya yang Allah bekalkan ialah kehadiran nafsu. Fitrah inilah antara lain yang membezakan manusia  berbanding dengan pembangunan kehidupan makhluk malaikat.
               Fitrah nafsu juga Allah bekalkan manusia dalam dua  dimensi pembangunan iaitu nafsu kemalaikatan iaitu yang menjurus kepada nafsu yang membangunan tamadun manusia dan nafsu kehaiwanan iaitu fitrah yang merosakkan kudrat kemanusiaan. Walau bagaimana pun Allah bekalkan manusia satu fitrah yang boleh menundukan nafsu kehaiwanan iaitu fitrah akal. Tetapi akal ini kadangkala dilemahkan oleh nafsu kehaiwanan maka berlakulah tidakan  yang merosakkan manusia.
               Fitrah nafsu tidak ada pada makhluk malaikat. Manusia diwujudkan Allah sememang nya mempunyai kelemahan. Dan Fitrah inilah yang  telah melahirkan kemurkaan Allah terhadap manusia pertama (Adam) yang pada asalnya diwujudkan di tempat yang suci itu syurga Allah.
Allah itu maha penyayang dan maha pengasihani terutama sekali terhadap hamba-Nya (Adam) maka setelah wujud manusia di syurga Allah bekalkannya (Adam) dengan teman hidup iaitu Siti Hawa untuk melahirkan kegembiraan hidup di syurga. Kegembiraannya itulah yang merosakkan manusia  kerana mengkufuri amanah Allah supaya jangan mendekati pokok yang dilarang Allah itu. Maka manusia (Adam) terpaksa hidup di alam dunia seorangan selama dua ratus tahun sebelum dipertemukan kembali dengan isterinya Siti Hawa di Padang Arafah iaitu tempat para jemaah Haji wukuf pada musim Haji sebagai syarat mendapatkan haji Mabrur.
Pertemuan kembali Nabi Adam dengan istrinya Siti Hawa maka mulalah membiak manusia dibumi Allah ini. Semua anak  Nabi Adam seramai 20 orang, dilahir dalam keadaan kembar, lelaki dan perempuan. Satu disiplin perkahwinan zuriat nabi Adam, oleh kerana belum ada manusia lagi di alam dunia ini, maka sistem perkahwinan zuriat Nabi Adam dibenarkan oleh Allah mengawini adiknya yang sebapa dan seibu. Tetap tidak boleh mengawini adik kembarnya sendiri.
Belaku satu peristiwa Siti Hawa melahirkan anak kembar dua pasang. Pertama lahirkan pasangan Qabil dan adik perempuanya yang diberi nama Iqlimah, kemudian menyusul pasangan  kembar kedua Habil dan adik perempuannya diberi nama Labuda. Anak perempuan bernama Iqlimah mempunyai raut wajah yang ayu dan comel tetapi anak perempaun bernama Labudah anak kembar dengan Habil, tidak lawa kurang menarik. Raut wajar perempuan yang cantik dan ayu sememangnya menjadi pilihan setiap jejaka; apa lagi untuk pilihan sebagai jodoh dalam hidup.
               Dalam usia remaja mereka masing-masing melaksanakan satu perusahan. En. Qabil melakukan pertanian gandum manakala Habil menternakkan kambing. Oleh sebab Qabil tidak dapat menerima keputusan ayahnya supaya anak-anaknya hanya boleh mengawini adiknya yang bukan kembarnya, maka diadakan satu kurban diserahkan kepada Allah. Siapa kurban yang diterima Allah akan mengawini Iqlimah.
Qabil dan Habil menerima baik jalan penyelesaian yang ditawarkan oleh ayahnya. Habil keluar dan  kembali membawa seekor kambing yang paling dicintainya di antara binatang peliharaannya, sedang Qabil datang dengan sekarung gandum yang dipilihnya dari hasil cucuk tanamnya yang rosak dan busuk, kemudian diletakkanlah kedua kurban itu, kambing Habil dan gandum Qabil, di atas sebuah bukit, lalu pergilah keduanya menyaksikan dari jauh apa yang akan terjadai atas dua jenis kuurban itu.
               Kemudian dengan disaksikan oleh seluruh anggota keluarga Adam yang menantikan dengan hati yang berdebar apa yang akan terjadi di atas bukit di mana kedua kurban itu diletakkan, terlihatlah api besar yang turun dari langit menyembar kambing,  binatang kurban Habil, yang seketika itu musnah disambar oleh api, sedangkan karung gandum kepunyaan Qabil tidak tersentuh sedikit pun oleh api dan tetap tinggal ituh.
               Maka dengan demikian keluarlah Habil sebagai pemenang dalam pertaruhan itu kerana kurbannya kambing telah diterima oleh Allah; sehingga dialah yang mendapat keutamaan untuk memili siapakah di antara kedua gadis, saudaranya itu yang akan dipersunting menjadi isterinay.
               Dengan telah jatuhlah keputusan dari langit yang menerima kurban Habil dan menolak kurban Qabil, maka pudarlah harapan Qabil untuk mempersuntingkan Iqlamah. Walaubagaimana pun Qabil tidak puas hati dengan keputusan itu, namun tidak ada jalan untuk menolaknya. Ia menyerah dan menerimanya dengan rasa kesal dan marah sambil menaruh dendam terhadap Habil yang akan dibunuhnya apabila peluang itu ada.
               Hasrat Qabil berdendam kepada adiknya Habil mencatatkan sejarah bahawa hakikat kemanusiaan yang Allah ciptakan maka jadilah manusia pertama, Adam telah musnah di tangan Qabil. Manusia sendiri, iaitu zuriat Nabi Adam melahirkan pembunuhan  pertama kepada manusia. Maka cintakan hakikat kemanusian telah rosak dan berkecai maka begitulah kerosakan bangsa manusia d ialam jagat ini.
               Keputusan Allah menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Qabil untuk niat menyunting adik kembarnya sendiri, dengan menerima kurban adiknya Habil dan menolok kurban Qabil telah melahirkan kekufuran manusia (Qabil) terhadap perintah Allah. Qabil melayani kekuatan bafsu kehaiwanannya daripada ketakwaannya kepada Allah yang menciptakan manusia di alam jagat ini.
               Dengan nafsu kehaiwanan Qabil, telah melanggar tiga amanah yang dipertanggug jawabkan kepadanya. Pertama, amanah Allah supaya mematuhi peraturan perkahwinan yang diatur oleh ayahnya iaitu tidak dibenarkan mengawini adik kembarnya sendiri. Kedua, ialah tidak memelihara amanah yang dipertamgungjawab oleh ayah kepadanya untuk menjaga keamanan keluarga apabila ayahnya keluar rumah berperigian di luar kota. Dan ketiga tidak menerima nasihat adiknya Habil supaya memelihara keputusan Allah, siapa punya kuban yang diterima Allah.
               Habil dengan hati yang ikhlas mengatakan bahawa dia tidak akan mengangkat tangannya untuk melawan abangnya apabila ia melakukan pembunuhan terhadapnya. Ia rela menerima keputusan abangnya kerana ia memelihara ketakwaannya kepada Allah SWT. Ia cintakan akhirat lebih daripada cintanya kepada dunia.
                    Qabil dan Habil memerima baik jalan penyelesaian yang ditawarkan oleh ayahnya. Tetapi setelah berlakunya peristiwa Allah menerima kurban adiknya Habil maka Qabil perpaling tada tidak merestui keputusan Allah SWT. Ia melanggar perintah Allah kerana dikuasai oleh nafsu kehaiwanannya yang cintakan dunia. Qabil mengkufuri fitrah kasih sayang yang Allah bekalkan kepada manusia bersama roh yang Allah ciptakan untuk manusia sebagai unsur kehidupan manusia di alam jagat ini. Maka itu rosaklah kudrat kemanusiaan yang Allah bina sebagai khalifah-Nya  di alam jagat ini.
                    Pembangunan kehidupan manusia di alam jagat ini sudah rosak dan tidak dapat dipulih kembali lagi. Allah utuskan 25 orang rasul ke dunia dengan berbagai cara dan ikhtiar mendidik dan mengawal selia pekembangunan manusia tetapi kelemahan manusia untuk memelihara fitrah kemalaikatan yang Allah serikan kepada kehidupan setiap kelahiran insan ke dunia ini akan sentiasa menguasai tindakannya.
                    Semakin manusia berilmu, semakin tinggi juga nafsu kehaiwanannya. Naluri manusia hendak mengawal selia tindakannya agar sentiasa mematuhi kesucian fitrah manusia dengan unsur kerohaniannya yang Allah berikan pada setiap insan, kerap megalami keruntuhan. Jika kita tinjau permasalahan yang dialami oleh setiap Rasul di alam jagat ini mempunyai karenah-karenah yang serupa.
                    Nabi Nuh a.s. memimpin umatnya memperkenalkan Allah yang wajar disembah selama lebih kurang sembilan ratus lima pulah tahun tetapi apa yang Nabi terima hanyalah ejikan semata dari umatnya. Mereka mengatakan bahawa Nabi Nuh seorang yang tidak ada akal kerana membina bahteranya di gunung. Umat Nabi Nuh yang beriman kepada Allah hanya seramai 9 orang sahaja dan kebanyakan mereka dari gulungan yang miskin dan tidak ada peranan dalam sebarang pembangunan.
                    Umat Nabi Nuh yang ingkar kepada ajarannya  menyembah patung buatan mereka sendiri. Mereka tidak ada keimanan kepada Zat yang mewujudkan segala apa yang ada dalam alam jagat ini. Oleh kerana umat nabi Nuh semakin bertambah yang kufur kepada dakwa Nabi Nuh maka ia memohon kepada Tuhan agar dijatuhkan azab.
Sebelum datangnya azab Allah, Nabi Nuh diperintahkan membina bahtera untuk umat yang beriman, meyelematkan mereka dari azab Allah yang akan menenggelamkan alam jagat seluruhnya bersama umat Nabi Nuh  yang kufur kepada dakwahnya termasuklah anak Nabi Nuh sendiri bernama Kan’aan kerana tidak mempercayai dakwah ayahnya.   
Selain dari dakwah para Rasul kepada umatnya supaya beriman kepada Allah SWT. Allah juga turunkan mukjizat  menunjukkan kekuasaan-Nya di hadapan umat Rasul-Nya. Kita ambil peristiwa Nabi Ibrahim yang menghancurkan berhala-berhala sembahan umatnya. Nabi Ibrahim dijatuhkan hukuman supaya dibakar hidup-hidup di hadapan umatnya dan juga pemerintah Raja Namrud kerana ia merosakkan patung-patung yang dibina mereka sendiri sebagai sembahan mereka.
Setelah Nabi Ibrahim dilimpar di tengah-tengah gejolak api yang disaksikan oleh umatnya berserta  pemerintah Raja Namrud. Mereka  menanti sehingga unggung api itu habis  menjadi abu dan menyaksikan apa jadi kepada Nabi Ibrahim. Firman Allah yang bermaksud: (terjemahan)
“Hai api, menjadilah engkau dingin dan keselamatan  bagi Ibrahim.”
          Sejak keputusan hukuman dijatuhkan sampai saat ia dilimparkan kedalam unggung apai yang menyala-nyala itu, Nabi Ibrahim tetap menunjukkan sikap tenang dan tawakkal, kerana iman dan keyakinannya bahawa Allah tidak akan rela melepaskan hamba pesuruhnya menjadi makanan api dan kurban keganasan orang-orang kafir, musuh Allah.
                    Dan memang demikianlah apa yang terjadi tatkala ia berada dalam perut bukit api yang dahsyat itu, ia merasa dingin sesuai dengan seruan Allah Perlindungannya dan hanya tali-temali dan rantai yang mengikat tangan dan kakinya yang terbakar hangus, sedang tubuh dan pakaian yang melekat pada tubuh tetap utuh, tidak sedikitpun tersentuh oleh api yang mana merupakan suatu mukjizat yang diberikan oleh Allah kepada hamba pilihannya.
       Para penonton upacara pembakaran hairan dan tercengang tatkala melihat Nabi Ibrahim
keluar dari bukit api yang sudah padam dan menjadi abu itu dalam keadaan selamat. Mereka bersurai, meninggalkan tempat itu dalam keadaan hairan. Mereka adalah manusia yang telah rosak mengikuti pemimpin yang telah rosak.
   Satu lagi peristiwa menunjukkan kerosakan manusia  adalah sejarah mengenai Raja Firaun yang amat zalim dengan rakyatnya Bani Israil. Kekuasaannya  memimpin  negara Mesir begitu yang amat zalim dan tidak ada perikamanusiaan itu sehingga sampai ke kemuncik kebiadabannya menganggap dirinya sebagai Tuhan. Akibat dari pandangan ahli nujum bahawa ada seorang anak lelaki yang akan lahir dan memerintah negara Mesir; maka Firaun memerintahkan bahawa setiap ibu yang melahirkan anak lelaki akan dibunuhnya.
                    Atas kekuasan Allah maka lahir seorang bayi lelaki. Kelahiran bayi lelaki itu dirahsiakan oleh bidan yang menolong ibu Yukabad itu melahirkan anak. Setelah anak itu berumur tiga bulan ibunya menempatkannya di dalam peti dan menghanyutkannya di sungai Neil. Peti itu dibawa air melalui istana Firaun lalu dayang-dayang istana menjumpai peti itu yang berisi bayi yang baru lahir. Kemudian bayi itu diserahkan kepada isteri firaun,Asiah yang kemudian jatuh cinta kepada anak itu comel lalu diambilnya sebagai anak angkatnya. Anak itu dinamakan Musa yang bermakna air pohon. Mu+air, Sa+pohon. Sesuai dengan tempat ditemukannya peti bayi itu.
Anak itu diasuh oleh keluarga Firaun sehingga besar. Musa kemudian menjadi nabi  setelah berjumpa dengan Allah dalam bentuk api di bukit Tursina. Allah bekalkan Musa dengan beberapa mukjizat dan Alllah perintahkan Musa untuk berdakwa kepada Firaun bahawa dia bukanlahTuhan seperti mana ia ikhtiarkan kepada rakyatnya. Tuhan adalah yang mengwujudkan bumi dan langit dan segala makhluk di alam jagat ini.
                    Musa mengambil Harun sebagai rakannya untuk menyampaikan dakwah kepada Firaun. Firaun berkeras hati tidak menerima dakwah Musa  maka Firaun rancangkan strategi untuk membunuh Musa. Kemudian Musa bersama Bani Israil yang ditindas dan diseksa oleh Firaun lari meninggalkan Mesir. Setelah sampai di lautan merah Allah perintahkan Musa untuk memukul air laut itu dan airnya berbelah menjadi kering untuk nabi Musa dan pengikut-pengikutnya melaluinya setelah
Firaun dengan tenteranya yang megejar dari belakang sampai. Mereka juga turut sama melalui jalanan yang air berbelah itu. Kemudian apabilah Firaun dengan tenteranya berada ditengah-tengah laut kemudian Allah perintahkan Musa untuk memukul air laut itu lalu menutup laluan yang Firaun sedang berada. Firaun dan semua tenternya mati lemas  dalam air laut.
Semua manusia yang rosak akibat tidak beriman kepada Allah dilenyapkan di muka bumi ini, tetapi kemudiannya ada juga  lahir manusia berhati rosak menjadi perosak kepada pembangunan manusia seperti mana Allah wahyukan dalam al-Qur’an.  Manusia memang tidak dapat mengikuti falsafah hidup sepertimana  Allah perintah dalam Al-Quran di sebabkan kerosakan telah lahir dari manusia pertama seperti peristiwaQabil membunuh adiknya Habil.

No comments:

Post a Comment