ILMU
WAJAR DIAMAL SEBELUM IA MENINGGALKAN KITA
(Disiarkan
pada 7. 3. 2020)
Allah bekalkan berbagai fitrah yang
menjadikan manusia itu makhluk yang mempunyai kemahiran berfikir demi mendekatkannya
kepada keEsaan Allah s.w.t. sebagai penciptanya. Antara fitrah Allah yang amat
bermanfaat kepada pembangunan kehidupan manusia ialah kehadiran lima jenis
deria yang menjadi asas kefahaman kepada falsafah kehidupan yang mampan.
Antara deria yang sangat bermanfaat
kepada kehidupan manusia ialah mempunyai mata untuk melihat kelak mengenali
berbagai dimensi ilmu yang ada di alam kehidupan kita. Maka itu wajar
memahaminya bahawa kewujudan ilmu terutama sekali alam-alam yang dapat dilihat
oleh mata serta memahami kemanfaatannya kepada kehidupan wajar kita bersyukur
kerana Allah tidak wujudkan sesuatu fenomena tanpa makna dan kemanfaatan kepada
hamba-Nya. Maka kedatangan makna kepada sesuatu fenomen wajar kita bersyukur
kerana itulah pemberian Allah SWT kepada hambanya untuk dijadikan sebagai faktor pembangunan.
Ilmu yang Allah berikan kepada kita wajar
diamal menjadi faktor pembangunan; tanpa amal kita telah mengkufuri nikmat
mempunyai mata. Orang yang mengkufuri pemberian nikmat Allah SWT akan membawa kepada kedosaan
kerana kita tidak bersyukur mempunyai nikmat mata. Bukan itu sahaja tetapi ilmu
itu akan meninggalkan kita atau ilmu itu akan hilang kerana ia hanya bertahan
bersama kita dalam masa tiga hari sahaja.
Deria mempunyai telinga untuk
mendengar kod-kod bahasa sebagai kemanfatan pemba ngunan kehidupan. Kod-kod bahasa amat bermanfaat bagi setiap
insan untuk dijadikan faktor pembangunan, kerana melalui deria telinga kita
dapat mendengar dan menjadinya sebagai alat berkemunikasi antara sesama manusia.
Deria telinga Allah ciptakan untuk kesempurnaan
kehidupan manusia. Manusia boleh berkemunikasi antara satu sama lain dengan
menggunakan bahasa yang telah dipelajari dari ibunya mahupun dari orang lain
dengan menggunakan alat pendengaran atau telinga. Orang yang dilahir tanpa
kemudahan alat pendengaran atau telinga tidak dapat berkemunikasi dengan
menggunakan kod-kod bahasa atau bercakap, kerana tidak boleh mendengar apa yang
diperkatakan oleh orang lain maka ia tidak dapat mempelajari kod-kod bahasa
yang diguna dalam berkemunikasi.
Deria menghidu dengan menggunakan
hidung untuk mengesan keadaan udara yang menyelubungi kita. Dengan kehadiran hidung dapat kita
mengetahui keadaan udara sama ada
ia bermanfaat kepada kesihatan kita atau tidak. Undara yang tidak sihat
seperti baunya yang busuk kerana tercemar dengan berbagai keadaan alam yang akan
memuderatkan kesihatan tidak sesuai untuk dihidu. Udara yang bersih merupakan
faktor kemanfaatan kepada kesihatan badan manusia. Udara yang bersih mempunyai
kadar gas oksijen yang tinggi kerana gas inilah keperluan pembangunan kehidupan
manusia dan juga berbagi makhluk hidup di alam dunia ini.
Metabolism
atau pemecaan makanan dalam badan manusia
supaya menjadi kegunan kepada pembangunan kehidupan; gas oksijen menjadi
penyebab kepada fenomena tersebut. Bukan hanya kepada manusia yang memerlukan
udara yang bersih, tetapi juga berbagai makhluk yang Allah ciptakan di alam
kehidupan seperti tumbuh-timbuhan
berbagai spesies, haiwan atau binatang berbagai jenis memerukan gas oksijen
untuk hidup dan membiak. Haiwan yang halus
seperti kuman juga tidak akan hidup tanpa kehadiran gas oksijen. Haiwan
yang hidup dalam air juga memerlukan gas oksijen. Kehadiran air yang kita minum
adalah dalam komposisi atau gandingan (H20) atau satu molikul gas hidrogen dan
dua molikul gas oksijen. Maka ikan boleh hidup dalam air kerana kehadiran gas
oksijen.
Deria merasa dengan menggunakan lidah
demi mengetahui apakah rasa sesuatu jenis makanan, sama ada rasanya manis,
masam ataupun pahit dan sebaginya, boleh diketahui dengan kehadiran deria
merasa dengan menggunakan organ lidah manusia. Alangkan
sofistikate
atau canggihnya teknologi Allah dalam membina atau mewujudkan makhluk manusia.
Maka itu wajar kita bersyukur kepada Allah terhadap nikmat dan rahmat yang Ia
bekal kepada kita. Melalui deria merasa banyak ilmu dapat kita pelajari
darinya.
Manakala deria sentuhan pula dengan
mengguna kulit badan kita, untuk memahami keadaan sesuatu objek sama ada halus
atau kasar, tumpul atau tajam dan sebagainya, akan meningkatkan kefahaman kita mengenai
fenomena yang ada di sekeliling kita sebagai satu strategi untuk kita dapat
berusaha menjaga keselamat terhadap keberadaan kita di alam kehidupan ini.
Semua fenomena tersebut yang dapat
kita kesan dengan kehadiran lima deria kita merupakan objek-objek yang
nyata kecuali fenomena berbagai rasa,
yang sifatnya dalam kedaan ghaib. Maka itu wajar kita pelihara deria-deria
berkenaan agar kita dapat hidup dengan sempurna, berbekalkan ilmu yang
dipelajari melalui deria manusia yang Allah bekalkan kepada kita.
Manusia yang mengkufuri keberadaan
deria tersebut merupakan insan yang tidak merasa syukur terhadap nikmat dan
rahmat Allah SWT berikan kepada hamba-Nya. Maka itu kehidupan insan sedemikian
rupa adalah mengundang kedosaan kepada Allah SWT. Apakah jawapan yang kita akan
beri nanti apabila Allah bertanya mengenai amalan mengkufuri nikmat dan rahmat Allah bekal kepada kehidupan kita!
Dengan menggunakan segala fitrah
kehidupan tersebut maka manusia dapat
memper- olehi berbagai jenis ilmu
demi kemanfaatan pembangunan kehidupan manusia sebagai khalifah Allah SWT di
muka bumi ini. Ilmu yang kita perolehi
akibat kehadiran berbagai fitrah Allah bekalkan kepada makhluk manusia,
akan melahirkan kedewasaan pemikiran seorang insan demi memanfaatkan
bahan-bahan pembangunan kerana Allah.
Apakah makna dan kemanfaatan ilmu
kepada kita? Mengikut Datuk Wira Abdul Rahamn, mantan Ketua Pengarah
Kementerian Pendidikan, beliau mentafsirkan bahawa ilmu itu adalah kedatangan sesuatu makna. Apabila kita memahami makna
sesuatu fenomena, maka ia memudah urusan kita untuk melaksnakan pembangunan
tamadun manusia.
Kedatangan sesuatu ilmu pada diri manusia akan
membina kefahaman mengenai faktor-faktor pembangunan yang diredhai Allah SWT
demi melahirkan berbagai agenda yang akan menemukan kelahiran tamadun kehidupan
sebagai khalifah Allah di alam khidupan ini. Maka itu pergunakan masa yang diuntukkan
oleh Allah kepada setiap insan demi melahirkan paradigma pembaharuan kepada
pembangunan kehidupan yang wajar dijelmakan sebelum ajal menjemput nyawa.
Allah bekalkan ilmu kepada kita, wajar
diamal sebelum ia meninggalkan kita, menjadi satu falsafah pemikiran
pembangunan kehidupan manusia, demi memanfaatkan faktor masa yang sentiasa berubah secara istiqanah, dan
tidak memberi peluang kepada manusia yang membudayakan hidup yang mementingkan
kealfaan dalam melahirkan pembangunan sebagai agenda utama yang Allah mahukan
dibina dalam kehidupan manusia.
Berbagai jenis disiplin pembangunan
yang mendidik kita manusia demi
memanfaatkan ilmu sebelum ia meninggalkan kita. Antaranya ialah mengenai
disiplin membina sebilah alat untuk kemanfatan berbagai amal ibadat terutama
sekali dalam disiplin pembuatan dan seumpama. Membina alat pemotong daripada sebilah
besi yang keras kita dapat membentuk nya dalam berbagai corak, dengan
menggunakan api untuk melembutkan besi itu sebelum ia di ketuk untuk membuat
sebilah alat pemotong atau parang
sebagai contoh.
Bahasa Inggeris mengajar kita, “Strike the iron while it is red hot”,
maksudnya, ketuklah besi itu apabila ia panas merah. Dengan kedaan besi
demikian mudah kita bentukkan berbagai
corak yang kita hendak. Tetapi kalau ia sudah sejuk amat sukar membentuknya.
Falsafah demikian mendidik kita
mengenai masa. Masa besi itu panas merah mudah di bentuk; tetapi jangan tungguh
sehingga ia menjadi sejuk maka ia sukar dibentuk. Disiplin demikian membawa
kita ke satu situasi atau keadaan untuk melaksanakan ibadah pembangu-
nan
sesuai dengan keadaan masa yang Allah redhai.
Bahasa Inggeris mengajarkan kita, “Don’t pospone things until tomorrow,”
Maksudnya lebih kurang “Jangan tunda sesuatu ibadah sehingga ke hari esok.” Disiplin
pelak-
sanakan
ibadat telahpun disediakah Allah s.w.t. masa yang sesuai bagi kita untuk
bertindak atau melahirkan disiplin pembangunan yang Allah redhai.Tetapi jika
kita tidak tumpukan ikhtiar untuk menyahutkan kehendak Allah SWT maka itulah
kegagalan manusia sebagai pemain dalam pembangunan tamadun.
Jika kita tunda kerja
untuk hari ini sehingga ke hari esok maka kita menyulitkan kerja kita;
sebab kerja hari esok sudah sedia menanti kita, jadi jika kerja untuk hari ini
ditunda sampai ke hari esok maka kerja kita telah terkumpul menjadi bayak kelak
melahirkan kerja menjadi sulit.
Dan jika budaya demikian menjadi disiplin
pemangunan, kita akan menghadapi satu
situasi
yang menjemput jiwa kita untuk
melemahkan budaya juang dalam melahirkan pemba- ngunan. Inilah keadaan
pembanguan yang mengalami kegagalan dalam melahirkan peruba- han dalam tamadun
kehidupan.
Satu disiplin pembangunan yang mampan
mendidik kita bahawa pencapaian hari ini adalah lebih baik berbanding
pencapaian hari kelmarin. Dan
kotakan niat untuk melaksana kan
pencapaian hari esok adalah lebih baik berbanding hari ini. Dan seterusnya,
demikanlah disiplin pembangunn yang sentiasa melaksankan ibadah dalam disiplin
istiqamah.
Dengan budaya amalan demikian segala
ilmu yang ada pada kita tidak akan meninggal kan kita kerana pergerakan masa
secara istiqamah adalah selari dengan disiplin perlaksanaan ibadah pembangunan
yang kita inginkan telah berlaku sebelum kelahiran masalah kesihatan yang
membantutkan perlksanaan ibadah berkenaan.
Sehubungan dengan itu pepatah bahasa
Inggeris mendidik kita dalam menggunakan masa sebaik mungkin, dengan
mengatakan:“Stich in time save nine”.
Lebih kurang makna nya; jahitlah serta
merta baju yang rabik untuk mengelakkan tahitan sebanyak sembilan kali.
Budaya istiqamah mendidik kita
menghargai pergerakan masa dan ini wajar sebab Allah bentuk kehidupan kita
semuanya dalam sifat istiqamah. Organ jantung menjadi pokok pergerakan kepada
semuan organ-organ yang lain kerana jatung mengepun darah yang berisi berbagai
zat makanan berserta dengan berbagai elemen pembanguan termasuklah gas oksijen,
ke seluruh anggota badan kita. Maka ia menjadi iktibar kepada disiplin
pembangunan yang kita perlukan dalam mengamalkan ilmu atau menterjemahkan ilmu
kepada pembangunan kehidupan sebelum ilmu meninggalkan kita
Setiap insan wajar memahami hidup ini
bahawa ia tidak akan berubah tanpa kehadiran ilmu. Maka itu ilmu wajar diamal
demi kemanfaatan kehidupan agar hidup itu sentiasa berubah secara istiqamah
kerana Allah. Pergerakan pembangunan kehidupan semestnya berubah secara
istiqamah sepertimana organ-organ dalam
badan kita mendidik kita berbuat demikian..
Berlaku kepada seorang Syeikh yang alim ulamak. Ia mempunyai ramai murid di bawah jagaannya hingga mencerca seribu
orang. Kemudian berlaku satu amalan kepada seorang jejaka yang budaya hidupnya
sentiasa mengambila harta benda bukan kepunyaannya. Lalu ditangkap dan diadili.
Keputusan pengadilan ialah ia mesti dipotong tangannya. Selepas beberapa bulan
lamanya setelah menjalankan hukuman; kemudian ia didapati mencuri lagi. Lalu
ditangkap dan diadili. Keputusan pengadilan ialah ia mesti dipotong tangannya!
Setelah menjalankan hukuman maka jejaka itu hidup tanpa tangan.
Walau bagaimana pun, lewat beberapa bulan setelah tangannya
sembuh, bekas yang dipotong; kemudian ia didapati melakukan lagi amalan yang
terkutuk itu. Dia ditangkap dan diadili. Pengadilan memutuskan bahawa ia mesti menjalankan
hukumn potong potong. Oleh sebab kedua-dua tanganya telah dipotong maka
lehirnya akan dipotong. Ini bermaksud ia mesti menjalankan hukuman mati. Upacara menjalankan hukuman diadakan
dikhalayak ramai di tengah kawasan yang lapang.
Sebelum hukuman dijalankan naiklah
seorang Syeikh yang mempunyai pengikutnya mencerca seribu orang. Kemudian
Syeikh itu menhampiri jejaka berkenaan, lalu di cium dipipinya. Orang ramai
yang menyaksikan keadaan demikian merasa hairan kerana seorang Syekih yang
temashur namanya berbuat demikian.
Syeikh itu menghadap kepada orang ramai
lalu berkata, bahawa ia mencium jejaka itu bukan kerana perbuatanya yang
salah itu tetapi dia mencium jejaka itu atas amalannya yang bersifat istikamah.
No comments:
Post a Comment