BERAMAL POKOK KESEJAHTERAAN HIDUP DUNIA DAN
AKHIRAT
(Disiarkan
pada 17. 7. 2020)
Menyempurnakan pembangunan khidupan
semestinya diserikan dengan ilmu dan amal atau ibadat. Muhammad s.a.w. telah
menerima wahyu dari Allah s.w.t. dalam perantaraan Malaikat Jibril selama 22
tahun 2 bulan 22 hari lalu diterjemahkan dokumen tersebut ke dalam diri Baginda
sebelum ditarbiahkan kepada umatnya sebagai pembangunan khidupan yang diredhai
Allah s.w.t.
Baginda Rasul
Nabi Muhammad s.a.w. merupakan peseruh Allah s.w.t. yang dalam keadaan hidupnya
sebagai ummi atau buta huruf. Muhammad dilahirkan sebagai anak yatim kerana
ayahnya telah meninggal dunia sebelum kelahiran Muhammad dan setelah baginda
berusia 6 tahun menjadi anak yatim piatu pula. Maka dengan itu semasa usianya
melimpasi kerujahannya Malaikat Jibril berjumpa
dengannya semasa Muhammad beristikap di Gua Hira. Malaikat Jibril membawa perintah Allah supaya baginda membaca.
Perintah demikian baginda menjawab dengan kalimah “Saya tidak pandai membaca.”
Arahan tersebut diulangi Malaikat Jibril sebanyak tiga kali dan Baginda
mengulangi jawapannya tiga kali juga, “Saya tidak pandai membaca.”
Dokumen berkenaan merupakan “Addin”
atau Cara Hidup. Ia adalah agama Allah s.w.t. yang dikenali sebagai ISLAM.
Firman Allah Surah al-Maidah ayat 5:3 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk
kamu agama mu dan telah Ku cukupkan pepada mu nikmat Ku dan telah Ku redhai
Islam itu jadi agama bagi mu”
Walaupun Muhammad dalam keadaan buta
huruf, tetapi hatinya dipenuhi dengan kebijaksanaan oleh Allah s.w.t. semasa
usianya dua tahun. Apa yang didengarnya akan terdaftar dalam hatinya. Dalam
erti kata lain, Muhammad mempunyai fitrah, photografic memori. Sebagai bukti
Muhammad telah hafal dokumen Al-Quran yang diterimanya selama 22 tahun 2 bulan
22 hari yang mengandungi 6,666 ayat dengan hanya didengar sekali sahaja dari
Malaikat Jibril. Beliau hafal dan juga memahami erti setiap kalimah yang
terkandung dalam Al-Qur’an.
Muhammad mendapat didikan langsung
dari Allah s.w.t. maka segala ilmu yang ditarbiahkannya kepada umat manusia
tidak ada keraguan lagi kesahiannya. Ilmu merupakan kedatangan sesuatu makna
pada fenomena tertentu. Jika makna itu diterjemahan kepada amal maka itulah
yang dimaksudkan sebagai ibadat.
Melaksanakan ibadat merupakan
menterjemakan makna ilmu sebagai pembaharuan kepada pembangunan kehidupan. Maka
itu ilmu dan amal merupakan falsafah yang melahir kan pembaharuan pada kehidupan itu sendiri.
Semasa Muhammad berhadapan dengan budaya
masyarakat Quraisy yang dalam kemuncak kesesatan, kerana dikongkong oleh
kejahilan mereka memahami apa dia itu makna hidup, Muhammad telah mencari
sesuatu kebenaran dalam hidup untuk ditarbiahkan kepada manusia di zaman Jahiliah
berkenaan. Muhammad meyakini dalam hatinya bahawa: “Semestinya ada kebenaran
dalam hidup ini.”
Usaha Muhammad tersebut telah
mendapat hidayah serta keredhaan dari Allah s.w.t. dengan membekalkannya dokumen
al-Qur’an sebagai Addin atau cara hidup
yang dicari oleh beliau selama ini. Dengan kedatangan dokumen tersebut telah
mendewasakan pemikirannya kelak Allah s.w.t.nobatkan Muhammad sebagai Rasululullah
untuk membangunkan disiplin kehidupan manusia daripada suasana masyarakat yang
mengamalkan kejahilan kepada masyarakat yang berdisiplin, berakhlaq mulia dan
berwawasan dalam pembangunan manusia di sisi Allah s.w.t..
Semua permasalahan dalam kehidupan
manusia, tidak ada yang mustahil bagi Allah untuk ditemukan dengan jawapannya, kerana kewujudan manusia di alam dunia ini
adalah prerogatif Allah s.w.t.
sebagai Zat yang mencipta makhluk manusia daripada tidak ada kepada ada dan
menjadikannya pula sebagai khalifah Allah s.w.t. demi memurnikan alam kehidupan
seperti yang diredhai Zat yang Maha Pencipta itu.
Hadith Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. yang ditinggalkannya kepada umat manusia adalah sebagai mutiara hidup,
yang berbunyi: Jika kita inginkan
kebahagian hidup di dunia perolehi ilmu
dan jika kita inginkan kebahagian hidup di akhirat perolehilah ilamu dan jika
kita inginkan kebahagian di kedua-dua alam: dunia dan akhirat juga perolehi ilmu:
“IGTANIM
KHOMSAN KOBLA KHOMSIN”
Manusia wajar menterjemahkan dokumen
tersebut ke dalam diri setiap insan demi untuk menemukan faktor pembangunan
yang kita ingini sebelum kita beralih ke alam pembangunan berikutnya, setelah
agenda dunia menutupkan pintunya. Ilmu yang wajar manusia hayati dan
terjemahkan ke dalam diri mereka ialah cara hidup yang terkandung dalam dokumen
Al-Qur’an nul Karim
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
menjadi manusia yang amat mulia dan penuh dengan kebijaksanaan. Dengan sifat
Baginda demikian Allah sangat sayang kepada Baginda. Kejayaan Baginda dalam
hidup sama ada di dunia mahupun di akhirat ialah membawa Islam sebagai cara
hidup untuk membangun umat manusia di dunia, dan juga di akhirat kelak.
Kemuncak kejayaannya adalah terletak kepada perjumpaan dengan Allah s.w.t. di
Sidiratul Muntah untuk menerima perintah disiplin sembahyang lima waktu sehari
semalam semasa Baginda dijalankan bersama Malaikat Jibril menaiki Buraq di
waktu malam yang dikenali sebagai Israk Miraj.
Sembahyang lima waktu sehari semalam
merupakan pokok kesejahteraan hidup dunia dan akhirat. Islam memahaminya
sebagai tiang agama kerana tanpa
perlaksanaan ibadat berkenaan seorang yang telah mengucap dua kalimah syahadat itu
tidak dipanggil sebagai Mukmin.
Islam memberi galakan khas untuk
mendapatkan ilmu, sebab seseorang manusia tidak akan bernilai dan tidak menjadi
maju kecuali dengan ilmu. Firman Allah dalam menggalak kan demikian seperti
dalam Surah Az-Zumar ayat 39:9 yang bermaksud: (terjemahan)
“Katakanlah:Adakah
sama orang-orang yang mengetahui dengan
orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakallah yang
dapat menerima pelajaran.”
Kemudian kita lihat Al-Qur’an dalam
ayat yang lain menjelskan bahawa ulama-ulama mempunyai darjat di sisi Allah
seperti dalam Surah Al-Mujadalah ayat 58:11 yang bermak- sud: (terjemahan)
“Allah
akan meningkatkan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang
di beri ilmu pengetahuan beberapa darjat.”
Demikian juga Allah mengakui
penyaksian ahli-ahli ilmu tentang keEsaan-Nya. Allah berfirman Surah Ali Imran
ayat 3:18 yang bermaksud: (terjemahan)
“Allah
menyatakan bahawasanya Tidak ada Tuhan
melainkan Dia, yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang
berilmu juga menyatakan yang demikian itu.”
Allah menyarankan antara
penyaksian-Nya, penyaksian orang-orang yang berilmu dan penyaksian malaikat.
Dan ini menunjukkan bahawa nilai tinggi adalah diberikan kepada orang-orang
yang berilmu.
Dari segi lain kita lihat Al-Quran tidak menyukai orang-orang yang tidak
berilmu. Firman Allah s.w.t. Surah Ar-Rum ayat 30:59 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Demikianlah
Allah mengunci hati orang-orang yang tidak
(mahu) memahami”.
Allah juga menyatakan tidak ada
batasan dalam ilmu. Firman-Nya Surah Yusuf
ayat 12:76 yang bermaksud; (terjemahan)
“Di
atas tiap-tiap orang yang berpengetahuan itu ada lagi Yang Maha Mengetahui”.
Ini bertujuan supaya orang-orang
berilmu tidak merasa besar diri dan mereka akan
berusaha
menambahkan ilmu, serta mereka akan menganggapkan diri mereka boleh dikritik
oleh
orang lain.
Al-Quran menuntut orang-orang Islam supaya
mencari ilmu demi untuk kejayaan
mereka
mengetahui apa yang mereka kehendaki tentang hakikat alam. Firman Allah Surah
Taha
ayat 20:114 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
katakanlah: Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan”.
Islam tidak menghadkan setakat
menyeru manusia supaya mencari ilmu malah ia mengakui prinsip yang boleh
mencegah kebekuan akal dan menjaga fikiran dari menjadi batu. Ini jelas dalam
prinsip-prinsip berikut:
Ilmu pengetahuan tidak mengatakan sesuatu kecuali apabila ada bukti
yang kukuh lagi yakin. Al-Quran juga menyuruh demikian kerana ia tidak menerima
dari manusia sesuatu sebagai benar kecuali apabila diperteguhkan dengan dalil.
Firman Allah Surah Al-Baqarah ayat 2:111 yang bermaksud: (terjemahan).
“Dan
mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata:Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali
orang-orang (yang beragama) Yahudi atau Nasrani. Demikian itu (hanya)
angan-angan mereka yang kosong belaka. Katakanlah:Tunjukanlah bukti kebenaranmu
jika kamu orang yang benar”.
Tidak harus mempercayai sesuatu
kecuali dengan bukti: Orang-orang yang syirik secara bertaklid kepada orang
lain akan dihisab oleh Allah. Firman Allah Surah Al-Mu’minun ayat 23:117 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan
barangsiapa menyembah Tuhan yang lain di samping Allah, padahal tidak ada
sesuatu dalil pun baginya tentang itu, maka sesungguhnya perhitungannya adalah
disisi Tuhannya, sesungguhnya orang yang
kafir itu tiada beruntung”.
Dalam ayat lain Allah meminta bukti
dari orang-orang musyrikin tentang patung-patung yang mereka jadikan sebagai
Tuhan, untuk memperlihatkan kelemahan mereka. Firman Allah Surah An-Naml ayat
27:64 yang bermaksud: (terjemahan)
“Atau
siapakah menciptakan (manusia dari permulaannya), kemudin mengulanginya (lagi),
siapa (pula) yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Apakah di
samping Allah ada Tuhan (yang lain)? Katakanlah: Tunjukanlah bukti kebenaranmu,
jika kamu memang orang-orang yang benar.”
Ayat-ayat Al-Quran yang kita
sebutkan adalah jelas menyatakan bahawa setiap perkataan hendaklah diberi bukti
kebenarannya. Orang yang mendengar hendaklah meminta bukti, jika ada bukti maka
jangan didengar perkataan atau percakapan itu.
Ilmu pengetahuan sentiasa mengawasi
sesuatu yang tidak yakin (sebenar) daripada menjadi yakin. Ia juga menjaga dari
bertukarnya dan (persangkaan) menduduki tempat yakin. Ia mengkiaskan kadar
hampirannya masalah kepada kebenaran dengan kadar kukuhnya hujjah yang membuktikan
masalah. Jika hujjah kukuh maka masalah adalah benar, jika tidak maka ianya dhan
sahaja.
Tujuan ilmu ialah supaya ia
menghakimi pada akal pada setiap perkara yang terbentang kepada seseorang.
Maksud akal ialah akal yang mencukupi syarat fahaman yang memboleh kannya
mengetahui apa sahaja yang di bentangkan kepadanya.
Al-Quran mahukan akal menjadi hakim, sengan demikian ia menyebutkan
akal hampir 50 kali. Ia menyebutkan
kalimah, orang yang berakal, hampir 10 kali
Al-Quran menerangkan bahawa akal
merupakan ni’mat besar dan mesti diguna dan dijadikan sebagai hakim. Dalam
banyak ayat, Firman Allah
“Kami
telah nyatakan tanda-tanda bagi kamu yang berakal.”
Kepada orang-orang yang tidak
menggunakan akal Allah berfirman Surah Al-Furqan ayat 25:44 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan
mereka itu mendengar atau memahami (kebenaran)? Mereka itu tidak lain, hanyalah
seperti benatang ternak, bahkan mereka lebih sesat dijalanannya (dari binatang
ternak itu)”itu
Demikian juga meninggalkan penggunaan
akal menjadi sebab kepada di akhirat seperti firman Allah mengenai orang-orang
kafir, Surah Al-Mulk ayat 67;10 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
mereka berkata:Sekiranya kami mendengarkan dan memahami (peringatan itu)
nescaya tidaklah
kamu bersama-sama dengan penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala”.
Inilah suatu galakan besar bagi
penggunaan yang diberikan oleh Islam. Perkara seperti ini tidak dapat
ditandingi oleh agama-agama lain
Ilmu yang diseruhkan oleh Islam ialah
ilmu yang menghapuskan kejahilan, sama ada dalam perkara dunia atau pun urusan
kebendaan. Ilmu-ilmu sains, ilmu jiwa, sejarah, ilmu alam, ilmu masyarakat dan
lain-lain juga dimaksudkan oleh Al-Quran di samping ilmu-ilmu agama.
Allah memberi galakan kepada
orang-orang Islam mempelajari ilmu-ilmu ini supaya mereka lebih mengetahui
kebesaran dan kekuasaan Allah. Seperti firman Allah Surah Fathir ayat 35:28
yang bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya
yang takutkan Allah daripada hamba-Nya ialah ulama’-ulama’ (orang -orang yang
berpengetahuan). (i)
(i)Dr.Afif Abd.
Al-Fattah Tabbarah (Penterjemah Md.Akhir Hj. Yaacob: NADI AJARAN ISLAM..
Jabatan Pwrdana Menteri,1993.
No comments:
Post a Comment