DEKATI ILMU
MULIAKAN HIDUPMU
(Disiarkan pada 12.9.2020)
Hidup bahagia dunia dan akhirat
semestinya dengan ilmu. Ilmu memanusiakan manusia. Hidup masyarakat jahiliah
terkongkong dengan ilmu Dato nenek, moyang mereka yang dipusakainya turun
temuruh. Maka itu mereka tidak memahami apa dia itu kasih sayang serta ukhuwah
kemanusiaan yang menjadi tonggak pembangunan manusia seutuhnya.
Manusia diwujudkan Allah sebagai
khalifah-Nya dan dilengkapkan-Nya berbagai fitrah sebagai kekuatannya untuk melaksanakan
ibadah memakmurkan alam kehidupan. Antara fitrah yang amat penting Allah
bekalkan kepada manusia ialah mempunyai akal dan dimurnikan dengan kemahiran
berfikir.
Dalam fakulti akal, terdapat
satu proses penting yang dikenali sebagai fikir. Konsep fikir merujuk aktiviti renungan (refleksi) atau penyoalan
dalaman yang rasional dan kritis. Melalui fikir, roh manusia bergerak ke arah
memperoleh makna tentang sesuatu objek pengetahuan. Pemerolehan makna atau
ketibaan roh kepada makna tentang sesuatu itu pula melalui proses intuisi yang
berlaku dalam kalbu.
Dalam konteks ini, perkaitan
antara akal dengan kalbu dapat dilihat dengan jelas. Akal berfungsi membina
skim ilmu melalui tiga proses asas, iaitu penglibatan aktif, fikir (refleks),
dan pengabstrakan, manakala kalbu pula
berfungsi mengembangkan skim ilmu menjadi ilmu melalui proses intuisi atau
ilham. Ilmu mengandungi unit-unit lain dalam sesuatu sistem sehingga terbentuk
idea, konsep, dan pertimbangan yang tertentu. Makna yang diperoleh melalui
proses intuisi mempunyai skop yang amat terbatas, manakala makna yang diperoleh
melalui proses ilham mempunyai skop yang meluas dan mendalam (al-Ghazali, 1993).
Pada umumnya, fikir merupakan
kekuatan yang merintis jalan ke arah memperoleh makna sesuatu. Fikir boleh
dibahagikan kepada dua tahap, iaitu tahap rendah dan tahap tinggi. Pada tahap rendah,
fikir mengamati ciptaan Allah dalam dunia ini sebagai fenomena biasa sahaja.
Kewujudan manusia dilihat sebagai hasil proses biologi yang tidak berkait
dengan Allah atau disebabkan oleh pembentukan yang tiba-tiba dari bahan evolusi sejarah dalam alam semesta.
Pembuktian rasional dan empirik pula dibentuk dalam keadaan yang lalai dan lupa
kepada petunjuk Allah.
Dalam konteks ini, diri
seseorang tidak mungkin tiba kepada makna tentang sesuatu. Tanpa ketibaan
makna, manusia tidak memiliki ilmu yang sebenar. Sebaliknya mereka hanya
memiliki prasangaan (zaman), iaitu konjektur perolehan yang berasaskan
spekulasi subjektif dan prasangkaan itu boleh membawa manusia kepada kesesatan.
Prasangkaan juga boleh menutup jalan ke arah kebenaran.
Pada tahap tinggi pula, fikir
menggamit fenomena alam semesta dan maju untuk mengenal pasti sifat-sifat Allah
yang dimanifestasikan dalam fenomena tersebut. Manusia bukan sekadar merenungi
sekadar fenomena alam semesta, tetapi pada masa yang sama mereka mengingati
penciptaan penguasa sebenar baik fenomena tersebut. Dalam konteks ini, fikir
bertukar menjadi zikir dan manusia mempeoleh kesedaran serta keupayaan untuk
meletakkan sesuatu objek pengetahuan pada tempat yang sepatutnya dalam urutan
dan fitrah kejadian. Melalui proses ini,
skim ilmu berkembang menjadi ilmu yang sebenar. Sebaliknya, manusia yang
tidak mempercayai fenomena alam semesta sebagai tanda-tanda Allah dan berfikir
tanpa kebenaran ilmu buat selama-lamanya.
Sebagai kesimpulan, kemampuan akal
untuk mengetahui dan memahami adalah terbatas. Malah, akal tidak mampu memahami
dan mengetahui ilmu Allah kecuali dengan kehendak Allah. Untuk mengetahui dan
mengamati fenomena alam, akal menggunakan khidmat lima fakulti yang terdapat
dalam deria dalaman. Misalnya, akal menggunakan maklumat yang diproses oleh
fakuti-fakulti deria dalaman untuk membina skim ilmu. Selepas itu, proses
intuisi dalam kalbu bertindak mengembangkan skim ilmu.Selepas itu proses intuisi
dalam kalbu bertindak mengembangkan skim ilmu menjadi ilmu yang sebenar.
Maka itu ilmu dengan sendirinya
tidak sama dengan maklumat atau skim ilmu, walaupun tentunya ilmu meliputi
maklumat dan skim ilmu. Malah pembinaaan ilmu mestilah berdasarkan maklumat
yang benar, yang membuat makna kepada pemiliknya (Wan mohd Nor, 1991). Jadi
skim ilmu yang terbentuk daripada maklumat yang tidak benar, walaupun mungkin
benar ertinya kepada pemilik skim itu, tidak
dapat dikembangkan menjadi ilmu yang sebenar. Skim ilmu (pengetahuan)
seperti itu merupakan prasagkaan atau
konjektur perolehan semata-mata.(1)
Tujuan ilmu ialah supaya menghakimi akal
pada setiap pekara yang terbentang kepada seseorang. Maksud akal ialah akal
yang mencukupi syarat fahaman yang
membolehkannya mengetahui apa sahaja yang dibentangkan kepadanya.
Al-Quran mahukan akal menjadi hakim.
Akal merupakan nikmat besar dan mesti diguna dan dijadikan sebagai hakim.
Al-Qur’an menerangkan bahawa akal merupakan nikmat besar dan mesti diguna dan
dijadika sebagai hakim. Dalam banyak ayat Allah berfirman: “Kami telah nyatakan tanda-tanda
bagi kaum yang berakal.
Kepada orang-orang yang tidak menggunakaan
akal Allah berfirman dalam surah Al-Furqan ayat 25:44 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau
memahami (kebenaran)? Maka itu tidak
lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat dijalanannya
(dari binatang ternak itu)”
Demikian juga meninggalkan penggunaan akal menjadi
sebab kepada keseksaan di akhirat sepeti firman Allah mengenai orang-orang
kafir dalam suarah Al-Mulk ayat 67:10 yang bemaksud: (terjemahan)
“Dan
mereka berkata “Sekiranya kami mahu mendengarkan atau memikirkan (peringatan
itu) nescaya tidaklah kami termasuk menjadi penghuni-penghuni neraka Sa’ir.”
Orang-orang kafir itu mengatakan: “Kalau
kami mempunyai akal yang dapat kami pergunakan atau mempunyai telinga yang
dapat kami pakai untuk mendengarkan kebenaran agar dapat hidayah nescaya
tidaklah kami temasuk penghuni neraka Sa’ir buat selama-lamanya.
Inilah suatu galakan besar bagi pengguna
akal yang diberikan oleh Islam. Pekara seperti ini tidak dapat ditandingi oleh
agama-agama lain:
Hakikat Islam, dari prinsip dasar sampai
bagian-bagianya bukanlah hanya tata cara peribadatan yang berpindah-pindah dari
nenek moyang terus turun tenurun, atau berupa jampi-jampi yang disebarkan
secara perasaan dengan duga-dugaan, tetapi hakikat Islam bersumber kepada
Al-Qur’an dan hadiths, yang metoda dan tehnis pengumpulan isi al-Que’an
bukanlah tergantung kepada pembacaan dan hafalan orang-seorang saja, tetapi
himpun berdasarkan beberapa dahabat yang tergolong Al-Hafizh (penghafal Al-Qur’an),
ulama dan cerdik pandaii yang memilki daya fikir yang matang dalam memahami
sesuatu yang benar, dengan gaya bahasa yang mempunyai dasar tujuan terciptanya
kesedaran mengerti agama yang berdasarkan
perintah dan larangan; hak dan kewajipan, sehingga terwujudnya suasana kebudayaan masyarakat
yang tinggi, berkaitan dengan prinsip amar ma’ruf, nahi mungkar,
Apabila kita memperhatikan
ayat Al-Qur’an yang pertama kali turun,
nyatalah bahawa Allah memberikan perhatiannya kepada qalam dan tilis menulis
dan baca membaca kepada ilmu dan mempelajarinya. Di samping itu banyak sekali
dalam Al-Qur’an perintah-perintah yang terhitung sebagai dasar yang asasi untuk
membangun iman yang kuat. Dan inilah yang membuka hati terhadap kebudayaan
modern yang baik, sehingga memudahkan bagi penemuan-penemuan besar tentang
rahsia-rahsia alam. Dan menaklukkan manusia pada sesuatu yang belum pernah
memimpikannya.
Islam menganggap, bahawa agama
tidak akan mendapat tempat yang baik, apabila orang-oang Islam tidak mempunyai
pengetahuan yang matang dan fikiran yang sehat. Oleh kerana itu pengetahuan
bagi Islam bagikan roh (nyawa) bagi manusia.
Ini tekandaung dalam Al-Qur’an
mencakup semua ruang lingkup kehidupan manusia, sebagaimana firman Allah dalam
surah Ibrahim ayat 14:52 yang bermaksud: (terjemahan)
“(Al-Qur’an) ini adalah penjelasan yang cukup bagi manusia, dan supaya
mereka diberikan peringatan dengan dia, dan supaya mereka mengetahui
bahawasanya Dia adalah Tuhan Yang yang Maha Esa dan agar orang-orang yang
berakal mengambil pelajaran.”
Untuk mengakhiri surah Ibrahim ini
seolah-olahnya Allah mengulang apa yang disebutkan-Nya dipermulaan surah
dahulu: Bahawa kitab al-Qur’an yang ditrunkann kepadam, ya Muhammad, adalah
penting untu dismpaikan kepada manusia, kerana mengan- dungi perkara yang
menjadi ketewanga dan pengajaran yang berguna bagi mereka.
Dan dengan al-Qur’an itu pula
menjadi amaran yang menakutkan tentang adanya seksaan dan hukuman daripada
Allah kepada oang-orang yang berbuat maksiat dan derhaka kepadaNya.
Begitu juga supaya mereka
mengetahui bahawasanya Allah itulah Tuhan yang Maha Esa – tidak ada duanya
apalagi berbilang-bilang seperti yang disangkakan oleh orang-orang musrik dan
menyembah berhala – bahkan dengan ayat-ayat al-Qur’an ini hendaklah mereka
mngambl dalil tentang keesaan Allah.
Dan al-Quran jugalah hendaknya
orang-orang yang berakal dan berfikiran itu mengambil pengajaran serta pperingatan daripadanya, untuk dijadikan
iktibar, contoh da teladan.
Mudah-mudahan Allah memberi kita
taufik dan hidayat-Bya untuk beramal dengan suruhan-Nya, sesuai dengan yang
disyariatkab-Nya. Tuhanlah sebaik-baik penolong.
Allah berfirman tentang
orang-orang yang telah hilang perasaannya, akalnya mati, dan hatinya telah
tertutup, sebagaimana dinyatakan dalam al-Qur’an surah Al-Baqarah ayat 2:171
yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan dimisalkan orang-orang yang kafiritu seperti (pengembala) yang
memanggil (binatang ternak ) yang tidak mendengar melainkan panggilan dan suara
sahaja. Mereka itu pekak, bisu dan buta, sedang mereka tiada berakal.
Allah s.w.t.
memuliakan kehidupan manusia, apabila manusia itu setelah dewasa dan tumbuh
kekuatannya, ia siap membesikan diri dengan ajaran yang paling suci dan tinggi.
Dengan kata lain, Islam membimbing manusia sesuai dengan perkembangannya ntuk
menuju kesempurnaan. Bahkan islam memberikan jangkauan yang luas dalam
menjalani kehidupan menuju kemajuan yang lebih dekat daripada itu.
Apabila kita memperhatikan
ibadat solat, yang merupakan ibadat yang pokok dalam Islam, sebelum solat
dikerjakan, terlebih dahulu dikumandangkan adzan oleh mu’adzin. Adzan yang
dilakukan oleh mu’adzin, semata-mata merupakan ketentuan yang dapat diterima akal.
Ajakan untuk mengerjakan solat, dengan untaian kata-kata yang mengekutuk hati
dan menggugah akal. Isinya mengagungkan
Allah, bahawa Allah Maha Besar, tiada Tuhan melainkan Allah, dan bersaksi
bahawa Nabi Muhammad utusan-Nya; mengajak mencapai kebahagian. Seruan adzan
berbeda dengan seruan bunyi loceng yang gemerincing di udara, yang mengajak
dengan bunyi-bunyian yang tidak dapat difahami, kerana bunyi loceng untuk
panggilan apa saja bunyinya sama.
Solat itu sendiri dapat
dpelajari dalam kitab-kitab pelajaran solat, yang hanya mencakup kebaikan-kebaikan
yang oenting dan petunjuk-petunju bagi kita. Sejauh mana dterima solat, ini
harus disertai dengan fikiran yang bersih dan akal yang mampu merenung- kannya,
dalam bentuk khusyuk dn tadharru’ kepada Allah.
Dengan kemampuan, kecerdasan dan
keteguhan fitrah, manusia dapat meresapi ajaran islam di dalam hatinya. Keana
haya orang-orang yang picik pandangannya sajalah yang jauh sekali akan bisa
maju di dalam beragama. Allah berfiman surah
Al-‘Alaq, ayat 96:1 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Bacalah dengan
(menyebut nama Tuhanmu Yang menciptakannya,
Dia telah
menciptakan manusia dari segumpal darah,
Bacalah dan
Tuhanmulah yang Paling Pemurah,
Yang mengajar
(manusia) dengan perantaraan kalam,
Dan Dia
mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.”
Apabila kita perhatikan ayat
yang paling pertama rurunya dari Al-Qur’an, nyatalah bahawa Tuhan membeikan perhatiannya kepada qalam dan tulis
menulis, kepada ilmu dan mempelajarinya.(2)
(1)Nik Azis Nik Pa.
POTENSI INTELEK. Dawan Bahasa dan Putaka Kuala Lumpur 1999.
(2)Muhammad Al-Ghazali: AKHLAK
SEORANG MUSLIM.. PUSTAKA ALAZHAR KUALA
LUMPUR 1986
No comments:
Post a Comment