(Disiarkan pada 18. 5. 2013)
Setiap
amalan penulis lakukan dalam menuntut ilmu akidah semestinya besifat istiqamah. Mendengar ceramah agama
melalui rakaman dalam media kesset sentiasa menggunakan disiplin istiqamah atau
berulang-ulang maka timbullah satu pemahaman yang halus atau yang mendalam
mengenai isu yang ditarbiahkan oleh Kiai muda dari Indonesia, Tuan Haji Zainuddin
M.Z.. Maka itu tidak mendatangkan kebosanan kepada penulis kerana semakin
banyak kali mendengar semakin ada sahaja sesuatu kefahaman yang baru tersirat
pada setiap ceramahnya..
Kefahaman halus dalam jiwa
penulis tersebut merupakan ilham atau hidayah kecil dari Allah s.w.t..
Memperolehi satu ilham menjadi motivasi dalaman penulis untuk meneruskan budaya
menimba ilmu melalui media kesset. Maka itu setiap ceramah dalam kesset diulang
kali tidak kurang dari dua puluh kali.
Setelah satu ceramah itu didengar
secara istiqamah maka penulis dapat menghafal cerita berkenaan maka timbul
usaha untuk mendapatkan kesset yang lain tajuknya. Allah telah memudahkan bagi
penulis untuk mendapatkan kesset yang mempunyai ceramah yang tajuk berlainan.
Begitulah cara penulis mengilmukan diri dengan akidah Islam, silih berganti
ceramah dalam rakaman kesset sehingga setiap apa yang ditarbiahkan oleh Kiai
Haji Zainuddin M.Z telah menghafalnya.
Pada kesempatan lainnya penulis
menghadiri majlis taklim atau ceramah agama secara langsung di masjid-masjid di
mana sahaja beliau berada. Ceramah yang diadakan oleh pencera- mah undangan
atau ustaz-ustaz tempatan yang bertauliah, pada kebiasaannya tidak asing lagi
bagi penulis kerana sudah terbiasa mendengar tajuk yang sama dari kasset Kiai
tersebut.
Mendengar ceramah agama di
masjid secara langsung penulis sentiasa membawa buku catatanya sebagai satu
perekodan kepada apa yang telah diceramahkan. Selain dari itu adalah untuk
diulang kaji oleh beliau bahan atau surah yang diguna dalam ceramah berkenaan
dengan cara merujuk dalam al-Quran untuk mengesahkan tafsirannya. Dengan cara
demikian dapat menguatkan lagi ingatan tentang isu berkenaan. Oleh yang
demikian penulis telah menggunakan dua deria daripada lima untuk mempelajari
ilmu yang sama iaitu dengan menggunakan telinga untuk mendengar dan dan mata
untuk melihat.
Pada kebiasaannya bahan yang sama diguna
pula oleh beliau dalam perbincangan dengan sesama rakan di mana sahaja
kesempatan itu mengizinkan terutama sekali apabila bersua dengan ustaz atau
guru-guru yang minat mendalami ajaran Islam. Dengan cara demikian penulis
merasakan ada pengukuhan atau consolidation
dalam ingatan beliau disamping untuk mengeratkan lagi kesetiakawanan
sosial. Kata-kata pujanga mendidik kita bahawa dalam menimaba ilmu pertama ia
mendengar maka ia ingat; kemudian ia melihat maka ia tahu; dan apabila ia buat
atau amalkan ilmu berkenaan maka ia faham.
Ada di antara rakan-rakan beliau timbul
minat untuk turut sama mengikuti cara beliau mendapatkan ilmu akidah. Sering
kali apabila bertemu semasa menghadiri krusus dalam perkhid- matan, rakan yang
mengenali beliau pasti meminta cerita apa ilmu yang terbaru yang beliau telah
mempelajari.
Adalah menjadi budaya beliau untuk
menggunakan kalimat–kalimat yang dipelajarinya dalam mengkaji ilmu agama,
digunapakinya sebagai memurnikan cara menyampai atau mengukuhkan maklumat yang
hendak disamapikan kepada rakan-rakan. Kalimat-kalimat seperti istiqamah dalam melaksanakan ibadah, kiblatkan pemikirandan sebagainya yang pada mereka cara bahan yang
disampaikan amat bermakna berbanding dengan menggunakan bahasa biasa seperti
berulang-ulang, pekerjaan, tumpukan pemikiran dan sebagainya.
Pada kebiasaannya apabila beliau memberi hujah kepada
rakan-rakan mengenai satu-satu masalah pembelajaran, seringkali beliau
menggunakan analogi bahasa. Maka ada di antara mereka mengkategorikan beliau
sebagai ustaz. Sebagai contoh, pelajar yang rajin mengulankaji pelajaran secara
istiqamah, ingatannya bagikan bulan di waktu malam menyinarkan cahayanya
mengatasi cahaya ribuan bintang di langit.
Tajuk-tajuk ceramah dalam kesset
Kiai Haji Zanudin M.Z. , adalah universal atau sejagat, yang merangkumi seluruh
alam. Ia menggamit ilham untuk memahami manusia sebagai hamba dan khalifah
Allah. Tajuk mengenai kemanusiaan meliputi seluruh disiplin kehidupan sama ada
yang membangun mahu pun yang memuderatkan kehidupan. Tajuk mengenai pembaharuan
yang dibawa oleh Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. merupakan nadi kepada
segala ceramah agama Islam yang Kiai Haji Zainuddin M.Z. telah tarbiahkan.
Masyarakat Arab sebelum
kedatangan Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w., untuk membawa akidah Islam,
adalah satu bangsa yang biadab dan beliau berhasil merubah bangsa tersebut
menjadi bangsa yang beradab. Satu bangsa yang menyembah beranikah berhala
menjadi bangsa yang bertauhid dan hanya menyembah kepada Allah s.w.t.. Satu
bangsa yang saling bermusuhan dengan berperang antara satu suku dengan suku
yang lain menjadi satu bangsa yang bersaudara diikat dengan satu ikatan yang mulia
iaitu akidah tauhid, laillahaillah Muhamad Rasulullah.
Ada lima perubahan beliau bawa dalam
membentuk masyarakat bertauhid khasnya kepada masyarakat Quraisy yang bersifat
jahiliah dan kepada seluruh masyarakat manusia di seluruh dunia amnya. Pertama
perubahn dibidang tauhid. Baginda
mengoreksi ajaran yang dibawa oleh nabi Musa yang telah diselewengkan oleh
umatnya; Memperbaiki ajaran yang di bawa oleh Nabi Isa a.s. yang diselewingkan
oleh umatnya. Inilah yang berjaya baginda buat selama 13 tahun di Mekah. Dalam
usaha beliau menegakkan akidah Islam
telah mengalami berbagai tentangan dan kesangsaraan, serta penghinaan terhadap
perjuangan beliau.
Mereka tidak punya pegangan hidup dan
mempunyai sembahan yang direka mereka sendiri. Orang yang kaya membuat tuhannya
daripada emas, dibentuk seperti manusia dan disembah; yang sederhana kaya
membentuk tuhannya daripada perak kemudian disembah. Mereka yang miskin membuat
tuhan mereka daripada kayu jati, diukir seperti manusia dan disembah; yang
miskin betul tepung terigu diaduni seperti tuhan mereka kemudian disembah.
Apabila perut mereka rasa lapar dilihat tuhannya. “Tuhan, kami sudah sembah
engkau, dan sekarang perut kami rasa lapar, kami minta Tuhan tolong atasi
masalah kami, bolehkah tuhan jadi gantian.! Kalau tidak setuju bilang
tidak setuju, kalau setuju diam sahaja”.
Dilihat tuhannya diam sahaja maka mulailah tangannya dipotong kemudian kakinya
sehingga seluruh badannya dimakan. Masarakat di mana Muhammad diutus untuk memperbaiki
akhlaq, masyarakatnya memakan Tuhannya!
Perubahan kedua ialah mengenai
pembangunan sosial. Tidak ada ras diskriminasi antara satu suku dengan suku
yang lain. Semua manusia asalnya dari
Nabi Adam a.s.. Kita tidak boleh membezakan antara satu dengan lain dengan
warna kulitnya atau bahasanya yang berbeza. Orang Negro tidak pernah pesan
kepada Tuhan: “Ia Tuhan beri saja aku kulit hitam!” Segala yang kita ada semasa
lahir ke dunia kita terima beres.
Satu contoh yang amat baik ialah
apabila kita wukuf di Arafah semasa menunaikan rukun Haji. Semua manusia tidak
dapat dibezakan antara yang berpangkat atau orang awam; susah mengenali antara
orang yang kaya dengan orang yang miskin; sukar mengatahui antara berpangkat
general dengan orang yang biasa. Semuanya adalah manusia yang keturunan dari
Nabi Adam dengan satu ikatan tauhid, lailahaillah Muhammad Rasullulah yang di
bawa naungan Tuhan yang satu.
Perubahan ketiga ialah mengenai hukum
atau undang-undang dengan mengatakan
semua
manusia adalah dikawal oleh undang-undang. Undang-undang melaksanakan keadilan
kepada manusia tidak kira dengan kedudukannya samada miskin atau orang kaya,
orang berkedudukan tinggi atau orang kenamaan, soal undang-undang semua sama
tanpa dikecualikan.
Di zaman baginda diutus menjadi rasul
masyrakatnya mengamalkan undang-undang rimba. Siapa yang kuat dia yang
memerintah. Masyarat yang lemah ditindas dan tidak diberi peluang untuk membela
diri. Apabila hukum digunakan untuk
keadilan tidak memilih orang yang besar
atau yang berpangkat; yang salah itu tetap salah.
Pernah Saidina Ali semasa menjadi
Khalifah. Beliau melawat ke kampung masyarakat Yahudi. Kebetulan beliau melihat
baju besinya yang hilang di rumah orang Yahudi. Kemudian Ali bertanya kepada
Yahudi berkenaan di mana ia mendapatkan baju
itu. Orang kafir itu mengatakan bahawa baju itu adalah kepunyaannya.
Saidina Ali rujuk kepada pengadilan. Setelah dibicara Ali
tidak dapat memberi buktinya bahawa baju itu adalah kepunyaannya. Maka Ali
dikalahkan oleh orang Yahudi itu. Seorang pemimpin negara dikalahkan oleh rakyatnya
sendiri kerana keadilan dalam melaksanakan hukum. Setelah perbicaraan selesai
maka orang Yahudi itu berjumpa dengan Ali lalu memberi tahu bahawa baju itu
adalah Ali yang punya dan dia ingin mengembalikan kepada beliau, tetapi Ali
tidak menerimanya sebab pengadilan telah diputuskan.
Orang Yahudi itu bukan hanya hendak
mengembalikan baju itu kepada Ali sahaja tetapi dia ingin memeluk Islam kerana
keadilah yang diamalkan oleh Islam tidak pernah ia jumpai dalam kepercayaannya
dahulu. Dengan disaksikan oleh Ali sendiri ia mengucap dua kalimah syahadat,
masuk Islam.
Pembaharuan yang keempat mengenai
mengetengahkan ilmu dan peradaban. Ayat pertama sahaja yang diturunkan ialah
mengenai membaca,Iqra. Kita membaca kalimah Allah yang terucap iaitu
al-Quran dan kalimah yang tercipta iaitu
alam ini. Banyak ayat al-Quran mengajar kita untuk menggunakan pemikiran,
memahami keadaan alam. Al-Quran membuka pintu seluas-luasnya untuk manusia
menimba ilmu.
Dengan ilmu dapat kita memahami
kewujudan berbagai makhluk Allah. Allah tidak menciptakan sesuatu tanpa makna.
Orang mengatakan bahawa Allah menciptakan nyamuk itu tidak ada kemanfaatannya
kepada kehidupan. Makhluk nyamuk pembawa penyakit dan sentiasa mengganggu
manusia masa tidur di waktu malam.
Sekecil-kecil nyamuk belum ada professor
atau ahli ilmuan tertinggi yang dapat mencipta nyamuk. Ilmu dapat mempelajari
kemanfaatan nyamuk kepada manusia dengan mengkaji mengenai kehidupannya. Dikaji
dan diteliti cara makhluk ini hidup sehingga ada orang mendapat title PhD. kerana
mengkaji nyamuk sahaja.
Orang lain mempelajari cara-cara
bagaimana menghapuskan nyamuk. Ia membuat berbagai jenis obat nyamuk sehingga ia mewujudkan satu
industry ubat nyamuk lalu menjadi kaya
kerana pasaran obat nyamuk begitu laris di seluruh dunia. Inilah manfaatnya
mempunyai ilmu untuk digunapakai demi kemanfaatan kepada tamadun kehidupan.
Dengan kehadiran ilmu, kita boleh iri
hati terhadap pencapaian orang lain. Orang yang kaya suka mendermahakan
kekayaannya kepada masyarakat yang memerlukan. Melihat keadaan demikian hati
merasa iri, kalau saya kaya pun saya berbuat demikian juga. Ini bermakna iri
hati dengan catatan kalau kedudukan kita serupa dengan orang yang kuat membantu
orang, maka kita pun akan berbuat demikian juga. Iri hati serupa ini menjadi
motivasi dalaman setiap individu untuk meningkatkan amal ibadahnya kerana
Allah.
Pembaharuan yang kelima adalah
mengangkat darjat martabat kaum wanita. Dahulu kaum wanita nilainya dianggap
rendah, seolah-olah ia hanya melahirkan anak sahaja. Baginda Nabi mencanagkan
bahawa wanita adalah tiang negara.
Kalau baik wanita baik negara, kalau wanita tidak baik hancur negara. Wanita
sila belajar sama dengan lelaki, menunut belajar agama sama dengan lelaki
tetapi jangan melampau kudrat kewanitaannya. Sebab imansipasi yang melampai
kodrat sebagai wanita akan merendahkan darjat kaum wanita itu sendiri.
No comments:
Post a Comment