(Disiarkan pada 11. 5. 2013)
Ilmu
dituntut membawa pembaharuan kepada ufuk pemikiran individu daripada yang
sempit kepada yang luas dan membawa kepada perubahan diri dari segi pemikiran
mengenai alam kehidupan sebagai hamba
Allah. Manusia diwujudkan Allah dalam dua unsur iaitu jasmani yang asalnya
daripada tanah dan rohani yang berbentuk zat(roh) dari Allah s.w.t.
Maka itu adalah menjadi
tanggugjawab setiap insan mengilmukan diri megenai pembangunan kehidupan di
dunia (jasmani) dan juga pembangunan kehidupan di akhirat (rohani).
Kedua-duanya penting dan kedua-duanya menjadi perjungan setiap individu untuk
mentarbiahkan diri yang berupa ibadah kepada Allah s.w.t.
Manusia dituntut menimba ilmu
pengetahuan demi kemanfaatan pembangunan tamadun kehidupan di dunia. Ilmu di
dunia merupakan asas kepada pembangunan kehidupan di akhirat kelak. Keperluan
ilmu dalam menangani kehidupan di dunia merupakan prasyarat dan asas untuk
menempuhi kebahagian hidup di akhirat.
Manusia diwujudkan Allah di
dunia untuk beribadah kepada-Nya dan melaksanakan segala amanah yang
dipertanggunjawabkan kepadanya. Hanya kehidupan dunia sahaja yang dapat kita
melaksanakan segala amal ibadah kerana Allah demi mengumpul dana pahala untuk
kepentingan pembangunan kehidupan akhirat.
Diingatkan bahawa kepentingan
mempunyai ilmu ikhirat menjadi prasyarat sebagai pemain dalam menelusuri
kehidupan di dunia sebab segala kemanfaatan dalam kehidupan dunia akan mendapat
keredaan Allah s.w.t.. Analogi yang dapat kita simpulkan untuk menjamin
kebajikan jasmani dan rohani ialah: “Kalau kita menanam padi tanpa diundang
rumput turut tumbuh subur; tetapi kalau kita tanam rumput jangan mimpi padi
akan tumbuh sama.”
Ia membawa maksud bahawa jika
kita pelihara kebajikan rohani dengan mempelajari segala ilmu mengenai dunia
akhirat serta menterjemahkan dalam amal ibadah kerana Allah, maka dengan
sendirinya kehidupan dunia akan terbela. Tetapi jika kita hanya mementingkan
dunia semata iaitu mempelajari segala kepelbagaian pembangunan dunia semata
tanpa bersandarkan kepada ilmu akhirat atau segala amalan tidak difikirkan
tawakal kepada Allah, segala amalan itu hanya untuk kepentingan dunia semata
maka anda akan tersisih dari pembangunan rohani.
Dengan kehadiran ilmu, akan
melahirkan berbagai bidang pembangunan tamadun manusia. Kiayi Haji Zainuddin
M.Z., dalam kessetnya yang menjadi sumber ilmu penulis, telah memperincikan
pembangunan yang bermuara dengan ibadah tujuh belas rakaat atau solat lima
waktu sehari semalam. Apakah kaitan pembangunan dengan tujuh belas rakaat?
Orang yang memelihara solat lima waktu sehari semalam, hatinya sentiasa
mengingati Allah maka itu budaya kerjayanya sentiasa bersifat tawadhu.
Jika anda seorang pedagang atau
perniaga yang baik, ingin berpatisipasi dalam pemba- ngunan, jadilah pedagang
yang jujur. Jangan kurangi timbangan. Benda yang tidak baik katakan tidak baik;
benda yang haram katakan haram. Jangan benda yang tidak baik dikatakan baik, benda
yang haram dikatakan halal dan sebagainya.
Jika kita seorang guru ingin
berpatisipasi dalam pembangunan jadilah guru yang bijaksana dan rajin. Murid
yang lemah jangan dihina dikatakan bodoh. Anda berkhidmat mengilmukan murid
biarlah diiringi dengan penuh kasih sayang. Anggaplah murid-murid itu sebagai
anak sendiri yang memerlukan kasih sayang dari seorang ibu atau ayah. Ingat,
profesion keguruan tidak akan wujud jika tidak ada murid yang lemah atau bodoh!
Orang yang bersifat tawadhu
sentiasa merasa rendah diri terhadap segala kejayaan anda. Kita lihat pada
jasmani manusia sahaja, bentuknya amat cantik dengan urat wajah mukanya sangat
memikat pada mata memandang terutama sekali paras wanita. Tetapi dalam segala
anggota badan kita, yang amat kita sayangi ialah kepala. Kalau rakan kita
secara gurau memukul badan kita, masih kita senyum; dan memukul tangan kita
masih dapat menerima, tetapi memukul kepala kita jangan cuba-cuba! Menyentuh
kepala memang kita tidak dapat berkompromi. Tetapi apabila kita mendirikan
solat kita sujud dengan meletakkan kepala kita sama rata dengan telapak kaki.
Allahuakbar!
Apa yang dimegahkan dalam hidup
ini. Segala kekayaan, dan kemewahan kita perolehi bukan milik kita secara
mutlak. Ia adalah hanya kepunyaan kita sebagai hak gunapaki semata; segalanya
itu ialah hak mutlak Allah. Ibadah yang
kita laksanakan berupa tawakal kerana Allah. Orang yang memelihara tujuh belas rakaat sentiasa dimurnikan
hatinya untuk sujud kepada Zat yang maha berkuasa. Tujuh belas rakaat akan
membentuk hati yang tawadhu atau rendah diri.
Apabila manusia kehilangan rasa
tawadhu segala perjuangannya dalam hidup adalah semata-mata kepenting diri
sahaja. Orang yang kehilangan sifat tawadhu sukar hendak mengatur hidupnya
dengan Tuhannya. Kekayaan yang terlepas dari sifat tawadhu; kekayaan yang lahir
dari tujuh belas rakaat akan melahirkan sifat sombong seperti halnya Karun.
Tujuh belas rakaat membentuk
manusia disiplin. Dalam era pembangunan manusia masa kini disiplin diri amat
diperlukan di berbagai sudut pembangunan. Merasa Allah dekat dalam hidupnya
menjadi sumber segala disiplin
pembangunan. Iman dalam diri sentiasa melihat Allah dekat dengan kita, tidak
kira di mana kita berada, atau dalam melakukan sebarang perkerjaan Allah
sentiasa bersama kita.
Pernah berlaku pada sekumpulan
murid seramai empat puluh orang. Guru kelas mereka sentiasa menumpukan
perhatian kepada seorang murid sahaja untuk membantunya dalam berbagai
keperluannya. Murid yang lain merasa curiga lalu mereka bertanya kepada guru
mereka mengapa murid yang lain tidak diberi peluang untuk membantunya? Pada
keesokan hari gurunya menghimpunkan murid-murid lalu diberinya seorang seekor
burung dan sebela pisau.
Guru mereka meminta semua murid
cari tempat yang agak tidak ada yang melihat kemudian potong burung itu. Kesemua murid termasuklah murid
yang selalu diberi perhatian guru, berkeliaranlah mereka mencari tempat yang
sunyi yang tidak ada yang melihat. Selepas itu mereka kembali kepada guru
mereka dengan burungnya yang telah disembelih; dikecuali murid yang selalu
membantu guru mereka.
Murid berkenaan mengatakan bahawa dia
tidak dapat memotong burungnya kerana di mana sahaja ia berada ia merasa ada
sahaja yang melihatnya, iaitu Allah. Maka guru pun menjawab pertanyaan
murid-murid mengapa ia sentiasa meminta pertolongan kepada murid berkenaan.
Murid itu tahu di mana sahaja ia berada Allah sentiasa melihatnya. Maka ia
sentiasa jujur dan ikhlas. Imanya mendidiknya bahawa Allah itu Maha Mengetahui
dan Maha Bijaksana.
Membentuk disiplin diri setiap
individu lewat tujuhbelas rakaat akan merasa kehadiran Allah dalam diri.
Sebarang perlaksanaan tugas adalah dari hati yang jujur kerana Allah. Kita
merasa bahawa apa yang kita laksanakan merupakan amanah Allah yang
dipertanggung- jawabkan kepada kita.
Tujuh belas rakaat ada kaitannya
dengan tujuh belas Ramadan, merupakan satu tarikh yang wajar kita jangan
lupakan. Kita tahu bahawa al-Quran diturunkan pada tujuhbelas Ramadan. Al-Quran
disampaikan kepada manusia untuk membentuk insan berakhlak mulia,
yang
pintar untuk membasmi kebodohan. “Iqra”. Baca. Apa yang dibaca ialah kalimah
Allah
yang
terucap iaitu al-Quran dan kalimah Allah yang tercipta iaitu alam ini dan
segala isinya.
Isi
alam wajar dimanfaatkan untuk membangun manusia tahu diri dan berwawasan. Allah
taburkan segala rahmatnya di alam ini, di dasar laut mahupun di perut bumi
untuk diterokai sebagai sumberi pembangunan tamadun manusia.
Kehadiran air merupakan rahmat kepada
kehidupan dengan syarat kita dapat memanfaatkannya lewat ilmu sains dan teknologi.
Arus air sungai yang deras mengalir saban hari boleh membantu manusia dalam
pembangunan. Ia boleh mengeluarkan tenaga letrik lewat teknologi hydro yang
memutar turbin untuk mewujudkan dinamo. Air sungai boleh mengairkan tanah rata
untuk dijadikan industri pertanian seperti penanaman padi, kolam ikan yang
membantu ekonomi manusia.
Tujuh belas rakaat membentuk
disiplin manusia tawadhu dalam melaksanakan pengurusan alam ini. Disiplin yang
terbina lewat tujuh belas rakaat membentuk hati yang jujur dan ikhlas dalam
sebarang pelaksanaan ibadah kerana Allah. Dalam mendirikan solat lima waktu
tidak pernah ia koropsi rakaat samada ia solat sendirian mahupun berjemaah;
Zohor, Asar dan Isak tetap dilaksanakan empat rakaat, magrib tiga rakaat dan
subuh dua rakaat.
Hati yang terdidik untuk
melaksanakan ibadah solat kerana Allah akan terpimpin diri dalam budaya ikhlas
dan jujur melaksanakan pembangunan kerana merasakan Allah sentiasa bersamanya.
Maka itu manusia perlaksana pembangunan wajar terlebih dahulu yang membangun
sebelum ia melaksanakan pembangunan.
Mengapakan wajar membangunkan
manusia terlebih dahulu? Pembangunan yang besar yang diatur oleh kerajaan
memerlukan biayaan yang besar. Maka itu orang yang mengendalikan pembangunan
adalah yang bertanggngjawab penuh mengenai penggunaan biayaan yang besar itu.
Di disitulah perlunya tujuhbelas rakaat kepada orang yang mengendalikan
pembangunan. Maka itu
biayaan yang besar untuk pembangunan akan selamat dibelanjakan tanpa
penyelewingan. Manusia wajar murnikan hidupnya dengan tujuhbelas rakaat agar
iman kepada Allah sentiasa memimpinnya kepada kebaikan dan kesejahteraan
rakyat. Begitu juga tanggugjawab sebagai khalifah Allah, kita sebagai pemimpin
dan pemakmur alam kehidupan sewajarnya memberi contoh tauladan yang sesuai
dengan pembangunan umat.
Ilmu yang diperolehi dari
ceramah bertajuk: “Pembangunan” oleh Kiyai Haji Zainuddin M.Z. amat menyentuh
jiwa penulis. Dari amalan solat lima waktu merupakan nadi kepada segala
pembangunan manusia. Yang mendukacitakan ialah ada orang yang rajin
melaksanakan solat lima waktu tetapi hanya memahaminya sebagai satu disiplin
hidup sebagi muslim. dan bukan difahami sebagai nadi pembangunan tamadun
manusia.
Maka itu menuntut ilmu wajarlah daripada
orang yang bertauliah daripada hanya berpandu kepada media cetak semata. Yang lebih abdal ialah melalui media
rakaman kerana kita berpeluang mendengarnya berulang kali. Lebih banyak ulangan
yang kita lakukan lebih mantap kefahaman kita mengenai ilmu yang ditarbiahkan.
Serupa juga dengan mengajar anak membaca
surah al-Fatihah. Kita menyuruh anak itu membacanya berulang kali maka itu ia
akan hafal surah berkenaan dan kita pun merasa mantap tentang pembacaan surah
al-Fatiha. Setiap amal ibadah jika dilaksanakan secara istiqamah akan membuahkan
kejayaan dan juga menjadi sebahagian daripada diri kita.
Pada kebiasaannya penulis tidak
membazirkan masa setiap hari untuk mengilmukan diri dengan ilmu akidah Islam.
Ia sentiasa mengikuti ceramah agama di
mesjid apabila ada peluang. Selain dari itu ia mendengar rakaman ceramah dalam
kesset sama ada semasa bertugas atau semasa memandu.
No comments:
Post a Comment