Saturday, May 25, 2013

KESUCIAN BERIBADAH NADI PEMBANGUNAN UMAH


 (Disiarkan pada 25. 5. 2013)
Islam adalah agama Allah kerana Allah menciptanya (Al-Maaidah 5:3) maka itu sifatnya adalah suci. Keunggulan Islam sebagai addin atau cara hidup manusia membentuk insan yang ikhlas, jujur dan tawadu serta sentiasa dekat dengan Allah s.w.t.. Landasan peribadatannya  adalah iman yang khusyuk menyelami alam ghaib yang dipimpin oleh rohaninya. 
                Kesucian beribadah membawa kepada kekhusyukan dalam melaksanakannya kerana Allah dan sentiasa merasakan kehadiran Allah dalam segala ibadah yang dilakukan. Harus faham bahawa ibadah yang diamalkan merupakan tawakal kerana Allah maka di situlah pentingnya jiwa itu mendekati Allah. Maka itu kewajaran mengucapkan ‘bisimillah’ sebelum memulakan sebarang ibadah menjadi budaya dalam hidup.
                Ibadah yang suci tidak dicemari oleh pencemaran alam pemikiran yang kiblatnya  kepada alam dunia semata. Saidina Ali pernah mengalami masalah kesihatan jasmani yang harus diselesaikannya dengan cara beliau tidak menyedari impaknya kepada beliau melalui mendirikan solat yang khusyuk. Ia mempunyai bisul yang hendak dipotongnya semasa beliau tidak marasai sakitnya. 
Ia meminta temannya untuk memotong bisul berkenaan yang berada di bahagian paha sebelah belakangnya semasa ia mendirikan solat Fardu. Ternyata beliau tidak merasa sakitnya disebabkan jiwa dan pemikirannya  tenggelam dalam kekhusyukan menghadap Allah s.w.t., Allahuakbar! Allah yang Maha kuasa, Maha pengampun, Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Tiada yang mustahil bagi Allah. Segala kejadian dalam cakerawala alam kehidupan adalah Allah yang berkuasa. Segalanya datang dari-Nya dan segalanya akan kembali kepada-Nya.
Melaksanakan ibadah yang khuysuk adalah antara faktor yang amat sukar dilaksanakan kerana kewujudan manusia terbahagi kepada dua unsur, iaitu unsur jasmani yang bersifat nyata dan unsur rohani yang besifat ghaib. Allah itu Zat yang Maha Ghaib maka adalah wajar dalam melaksanakan ibadah yang berisifat ghaib juga. Ibadah yang suci menggamit kekhusyukkan diri dalam pembangunan umah.
Melaksanakan segala permohonan kepada Allah wajar dalam keadaan suci dan khusyuk maka segala permohonan akan diperkanankan Allah s.w.t.. Sifat suci di sini membawa makna bebas dari sebarang pencemaran sama ada yang besifat pengalaman mahupun yang akan berlaku setelah mendapat keredaan Allah s.w.t. kerana Allah Maha Mengatahu sifat manusia dalam soal tindakannya setelah mendapat kejayaan.
Manusia sememangnya diwujudkan bersifat lemah terutama sekali dalam memegang amanah yang Allah pertanggungjawabkan. Sebagai contoh, Nabi Adam a.s. setelah Allah wujud kan temannya Siti Hawa di syurga beliau menghianati amanah yang dipertanggungjawabkan Allah dengan memakan buah khuldi yang diharamkan oleh Allah.
Adam lemah  menangani pujukan iblis yang menggunakan kata-kata yang sirnah itu untuk menanganiaya kan kemewahan hidup Adam di syurga. Akibatnya ia dihalau dari syurga dan Allah tempatkan mereka berdua di bumi yang serba mencabar itu. Segala keperluan hidup manusia menjadi satu perjuangannya dalam hidup hinggalah akhir hayatnya. Dan segala amal ibadahnya semasa hidup di dunia akan dipertanggungjawabkan di alam akhirt nanti.
Satu matlamat penulis  mengenai budaya istiqamah dalam mengikuti ceramah ilmu agama melalui media kesset ialah menggamit sifat kekhusyukan yang akan melahirkan kesucian beribadah. Ilmu ditimba semestinya diamal demi untuk menterjemahkannya dalam diri
penulis. Dengan sentiasa mendengar kalimah-kalimah yang berunsur pembangunan rohani kelak akan melahirkan jiwa yang khuysuk dan tawadu sebagai landasan beribadah yang bersifat suci.
                Dengan ilmu dapat kita mengetahui serta memahami disiplin perlaksanaan ibadah yang suci. Berbagai ceramah yang dimuatkan dalam kesset Kiai Haji Zainuddin M.Z. yang berunsur pendidikan berkenaan dengan kepentingan ilmu dalam beramal suci. Sebagai contoh disiplin dalam mendirikan solat fardu secara berjamaah wajar mengikuti tertib yang tidak membatalkan solat.
                Makmum terutama sekali di barisan pertama dari imam wajar mempunyai ilmu tentang disiplin solat berjemaah. Semasa solat berjemaah, jika imam lewat mengira bilangan rakaat dalam satu-satu solat fardu kemudian ia melaksanakan solat kurang rakaat daripada yang wajib, makmum wajar menegurnya dengan menggunakan kalimah “subahanallah” yang tidak membatalkan solat berjemaah kerana kalau kita menegur scara biasa dengan cara bercakap memberi makluman semasa mendirikan solat maka itu membatalkan solat.   
                Sebarang kesilapan dalam melaksanakan ibadah kerana Allah wajarlah dihiasi dengan kalimah subhanallah sebagai tanda membetulkan kesilapan. Disiplin demikian amat penting kerana ibadah yang kita laksanakan hanya berupa tawakal kerana Allah. Penghasilan serta kejayaannya itu adalah prerogatif Allah s.w.t. sendiri yang Maha mengetahui dan Maha Bijaksana itu.
                Agama mengajar umat manusia yang mukmin supaya sentiasa dalam keadaan berwudu demi memelihara kesucian dalam melaksanakan amal-amal ibadah. Menjaga kebersihan dan kesucian jasmani manusia perpangkal kepada disiplin membersihkan jasmani dari sebarang benda yang membawa kepada kemuderatan sama ada secara langsung mahupun dalam  pemikiran sahaja
                Masyarakat musrikin berpendapat bahawa membersihkan diri sebelum medirikan solat cukup dengan mempunyai hati yang bersih dan tidak payah membersihkan jasmani seperti mengambil air sembahyang atau wudhu. Penulis bertegang lebir mengenai isu berkenaan kerana sedangkan jasmani yang nyata sahaja tidak diusahakan untuk membersih, inikan lagi rohani atau hati hendak dibersih yang bersifat gahib. Sama sekali tidak masuk akal manusia yang waras.
Mendidik diri dengan sentiasa dalam keadaan bersih dan suci dari sebarang kekotoran adalah wajar kerana Allah itu Maha Suci dan Maha Bersih. Orang yang melaksanakan ibadah dengan memulakan amal perbuatan dengan kalimah “Bissimillah” membawa kepada kekhuysu kan untuk sentiasa bersama dengan Allah.
Jiwa yang sentiasa khuysuk dan suci akan sentiasa dekat dengan Allah dan orang yang dekat dengan Allah pertolongan-Nya sentiasa diperkenankan-Nya. Maka itu budayakan amal-amal bersyukur kepada sebarang amal ibadah yang dilaksanakan yang telah membuahkan kemanfaatan kepada diri. Dengan pada itu juga dalam keadaan mengalami kegagalan wajar mengucapkan ‘subahanallah’ atau ‘inalilahi’ kerana segala kejadian itu berpunca dari Zat yang Maha Besar. Dialah yang Maha Bijaksana dan Maha Agung.
Sebarang kesilapan atau kegagalan yang kita alami dalam melaksanakan ibadah, fikirkan bahawa faktornya adalah dari diri kita sendiri sebagai hamba Allah yang lemah. Allah itu Maha berkuasa maka itu pemberiannya sentiasa bersifat sempurna. Maka dengan itu Islam sebagai agama yang sempurna wajar mendidik manusia sentiasa dalam keadaan sempurna.
Satu kisah sejarah yang ditarbiahkan oleh Kiai Haji Zainuddun M.Z. dalam media kessetnya ialah mengenai manusia yang tidak mematuhi perintah Allah untuk mendidik umatnya mengenai Islam. Nabi Yunus diangkat menjadi rasul di kalangan umatnya dan diperintahkan Allah menyebarkan agama Islam kepada mereka.
Setelah Nabi Yunus melaksanakan ibadahnya beliau dapati semua umatnya keras hati  tidak mendengar ajaran Nabi Yunus kemudian beliau melarikan diri dari kalangan umatnya. Dalam satu pelayarannya untuk meninggalkan umatnya tiba-tiba kapalnya disambar rebut. Ombak yang mengunung tingginya hampir-hampir menenggalamkan kapala mereka begitu 
amat dasyat sekali. Penumpang-penumpang kapal lalu berkata “Tuhan murkah kepada kita”. Kemudian diundi semua orang-orang yang ada di dalamnya untuk mengetahui siapa yang patut dikeluarkan dari kapal itu.
                Apabila pengundian dijalankan Nabi Yunus menjadi mangsa yang membawa kemarahan Tuhan. Pengundian dijalankan sebanyak tiga kali tetapi Nabi Yunus juga menjadi mangsa untuk dikeluarkan dari kapal itu. Nabi Yunus keluar dari kapal tersebut  lalu beliau di sambar dan ditelan oleh ikan U.
Beliau berada dalam perut ikan U itu selama tiga hari tiga malam. Nabi Yunus menge- tahui kedosaannya kerana tidak melaksanakan perintah Allah. Nabi Yunus memohon ampun kepada Allah dengan berdoa: “Laillahaillah anta subhanaka inikuntum minazalimin”. Lebih kurang maksudnya “Allah yang Maha berkuasa dan Maha mengetahui. Segalanya Allah menyempurnakan dan saya menzalimi diri saya sendiri.” Dengan doa Nabi Yunus tersebut beliau dimuntahkan ikan U berkenaan ke pantai laut maka terselamatlah Nabi Yunus dari dimakan Ikan U itu.
Ajaran dalam ceramah ini mendidik kita tentang kekuasaan Allah s.w.t. Segala kejadian di alam mayah ini kita memahami kekuasaannya mewujudkannya  adalah prerogatif  Allah s.w.t. Ada di antara manusia apabila ditimpa musibah alam seperti kemarau berpanjangan akan mengeloh dengan bisikan dalam hati bahawa Allah itu tidak “Adil” atau disebaliknya jika cuaca itu tidak mengizinkan dan sentiasa hujan menimpa alam mengakibatkan isipadu air sungai bertambah saban hari di sini sana mengakibatkan banjir.
Umat manusia sepatutnya menerima dengan penuh keredaan mengenai kejadian alam yang telah melanda bumi kerana Allah yang Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana. Semasa Allah merancang mewujudkan makhluk manusia untuk dijadikan khalifh-Nya di muka bumi ini, para malaikat menentang rancangan itu kerana mereka berpendapat bahawa makhluk manusia sememangnya zalim serta lemah. Dan para Malaikatlah yang lebih sesuai memegang jawatan berkenaan. Allah tidak setuju kerana apa sahaja  yang Allah kehendaki Allah lebih mengetahui.
Ajaran-ajaran sedemikian rupa telah meningkatkan keimanan penulis apabila mendengar nya saban hari di rumah, dipejabat mahupun di waktu memandu kereta. Pemikiran penulis sentiasa dekat dengan Allah; beliau merasakan para malaikat sentiasa memantau amalannya. Semakin banyak ilmu yang dipelajari dari ceramah Kiai Zainuddin M.Z. melalui media kessetnya semakin serunuk dihati penulis dibuatnya.
Semasa beliau bertemu dengan para ustaz yang berkhidmat sama ada di pejabat mahupun mengajar di sekolah, penulis tidak lepaskan peluang untuk menimba ilmu  dari mereka. Kadang kala ada di antara mereka suka berbincang mengenai hal ehwal pembangunan tauhid dan sentisa berkerja sama untuk membuat percambahan fikiran mengenai isu-isu tertentu.
Dalam usaha mendapatkan percambahan fikiran dari guru-guru agama yang bertauliah kadang-kadang penulis mendengar  suara-suara sumbang dari rakan-rakan seperjuangan. Seolah-olah mereka berpendapat bahawa meneliti siluk biluk perkembangan agama kurang penting. Tugas tersebut adalah amanah yang dipertanggungjawabkan kepada guru-guru agama atau ustaz-ustaz. Kebanyak mereka adalah dalam kategori Islam asli iaitu dilahir dalam  keluarga Islam. Kumpulan inilah selangan kecilnya yang kurang minat dalam mentarbiahkan diri mengenai akidah Islam. Penulis berpendapat bahawa mereka adalah Islam kelas satu dan tidak perlu memperkayakan diri mengenai ilmu tauhid.

No comments:

Post a Comment