(Disiarkan pada 1. 6. 2013)
Zikir
merupakan ibadah kerana Allah. Ia melatih jiwa mendekati Allah serta
mencintai-Nya. Zikir adalah cabang kepada amalan istiqamah dalam melaksanakan
ibadah yang Allah sentiasa sukai. Orang yang membudayakan zikir, jiwanya
sentiasa berpaut kepada kecintaannya kepada Zat Yang Maha Berkuasa itu.
Wahyu pertama yang diterima oleh
manusia (Muhammad s.a.w.) merupakan dokumen yang diturunkan dari langit(Allah)
melalui Malaikat Jibril ialah “Iqra” iaitu “baca”. Allah memerintah manusia
untuk membaca kalimah Allah yang terucap iaitu al-Quran dan kalimah yang
tercipta oleh Allah iaitu alam ini dengan segala isinya termasuklah manusia.
Mikanisme kehidupan manusia
dikawal oleh organ jantung yang bergerak secara istiqa- mah mengepum darah ke
seluruh anggota badan sejak seorang insan itu lahir ke dunia hinggalah akhir
hayatnya. Pergerakan jantung secara istiqamah dikategorikan juga sebagai satu
jenis zikir. Jika kita mendengar degupan jantung seolah-olah ia berzikir
mengucapkan kalimah “Allah”, “Allah”, “Allah”.
Orang tua kita
mengatakan bahawa Allah itu dekat dengan kita yang ditamsilkan bahawa
jarak
antara mata putih dengan mata yang hitam lebih jauh berbanding dengan dekatnya
Allah dengan kita. Tamsil yang paling baik yang digunakan mengenai hal ini
ialah roh kita adalah kepunyaan Allah s.w.t. Maka itu menyempurnakan hidup di
dunia semestinya dihiasai dengan zikirullah kerana ibadah berkenaan adalah
kebajikan rohani kita.
Makanan jasmani berbeza dengan
makanan rohani maka itu setiap insan berikhtiar memberi kemanfaatan kepada
kedua-dua unsur manusia tersebut. Jasmani kita memerlukan makanan bersifat
pepejal. Tetapi makanan rohani kita adalah bersifat ghaib. Dengan itu kita
berzikir dengan satu tujuan untuk mendapatkan reda Allah s.w.t. yang berbentuk
pahala. Pahala adalah makanan batin (roh) kita yang akan menemaninya dalam
kehidupan di akhirat nanti.
Zikirullah merupakan satu
disiplin ibadah demi menyerapkan seluruh anggota badan, pemikiran dan jiwa kita
kedalam suasana untuk disebati dengan kalimah suci Allah. Maka itu jasmani kita
dipimpin oleh rohani untuk mendukung kesucian dan kemuliaan amal-amal ibadah
demi membina dan mendukung tamadun kehidupan yang sentiasa dalam keredaan Allah
s.w.t.
Para malaikat diwujdkan Allah
untuk melaksanakan tugas hanya beribadah kepada Allah seperti berzikir,
bertasbih, bertahmit serta memuji kebesaran Allah s.w.t. Maka itu makluk malaikat tidak punya wawasan
pembangunan seperti manusia. Ia tidak punya nafsu sama ada dalam bidang
pembangunan mahupun dalam bidang pembiakan. Itulah sebabnya Allah mewujudkan
manusia sebagai khalifah-Nya. Amanah ini tidak dipertanggungjawabkan kepada
malaikat walaupun keinginan mereka amat sangat kuat, sehingga tidak merestui
kehadiran mereka dan melebelkan makhluk berkenaan sebagai pembawa bencana serta
menumpahkan darah di permukaan bumi.
Menjadikan zikirlullah sebagai
budaya dalam hidup seorang mukmin adalah satu disiplin ibadah yang paling
tinggi di sisi Allah s.w.t.. Orang yang tidak puas-puas berzikir sangat
dikasihi Allah. Insan yang sentiasa basah bibirnya kerana berzikir akan
merasakan dunia sebagai neraka jika pembangunannya tidak dalam landasan yang dipimpin oleh kesucian beragama kerana Allah yang kelak akan
mengheretkan manusia ke lembah kehinaan.
Kebahagian dunia bersifat
sementara sahaja yang hanya sebatas usia seorang mukmin sebagai pemain dalam
pembangunan. Segala kebahagian dunia yang bersifat material adalah hakgunapakai
manusia semata dan ia akan berpisah dengan kita apabila ajal menjemput nyawa.
Tetapi kekayaan hakiki yang diperolehi yang berbentuk pahala dalam melaksanakan
ibadah kerana Allah itulah yang akan menemani kita hingga ke alam akhirat.
Menghadiri ceramah di masjid
yang dilakukan oleh seorang ustaz atau ulama pasti
mendapat
pahala dari Allah s.w.t. maka samalah juga dengan mendengar ceramah-ceramah
melalui media kesset yang ditarbiahkan oleh Kiai Haji Zainuddun M.Z yang
menjadi budaya hidup penulis dalam menimba ilmu akidah.
Penulis sentiasa berdamping rapat
dengan saudara sepupunya yang telah mendidiknya dahulu mengenai sembahyang
sunat tahajud secara istiqamah dalam
usaha melaksanakan ibadan dibulan suci Ramadan. Beliau sering memuatkan ilmu
pembangunan rohani dalam mentarbiah
penulis demi memperkukuhkan imannya kepada Allah s.w.t.
Antara strategi yang
digunakannya ialah mengamalkan ibadah zikirullah. Penulis amat
sangat berminat mengenai ibadah tersebut walaupun
perlaksanaannya dalam keadaan yang bersifat sukar dilakukan sekalipun.
Mengamalkan satu jenis ibadah secara instiqamah selama empat puluh satu hari
tanpa henti adalah satu disiplin yang akan membina ketakwaan kepada Allah serta
membuahkan keunggulan diri terutama sekali kepada rohani kita.
Mengikut saudara beliau amalan zikir
adalah menguatkan iman kepada Allah di samping menanamkan semangat cintakan
Allah. Antara zikir yang diperkenalkan oleh beliau kepada penulis ialah
menggunakan empat daripada sembilan puluh sembilan nama-nama Allah. Pada setiap
satu dizikirkan sebanyak tiga ribu kali setiap malam selepas solat Isyak.
Empat sifat Allah berkenaan ialah
Al-Khabir(Yang Maha Mengetahui), Al-Ghaniy(Yang Maha Kaya), Al-Fattah(Yang Maha
Membuka), dan Ar-Razzaq(Yang Maha Pemberi Rezeki). Kebiasaannya menerusi nama
dan gelaran, kita boleh mengenali akan sesuatu. Dengan memper- hatikan maksud
nama-nama Allah kita dapat mengenali
sebahagian daripada sifat-sifat Allah dan seterusnya dapat mengenali Allah itu
sendiri.
Di dalam usaha berzikir dengan
menggunakan nama-nama Allah kita bermatlamatkan untuk menterjemahkan maknanya
ke dalam kehidupan kita sebagai hamba Allah.Semoga Allah dapat meredai ibadah
kita dan dapat kiranya membentuk jiwa serta akhlaq yang masih bergelumang
dengan amalan-amalan yang mengundang kemurkaan Allah s.w.t. Tafsiran-tafsiran
keempat-empat nama Allah berkenaan adalah seperti berikut:-
Al-Khabir
(Allah YangMaha Mengetahui).
Dialah yang mengetahui kejadian-kejadian
batin yang tersembunyi di dalam segala sesuatu. Dialah yang mengetahui
sudut-sudut paling dalam dan paling gelap dari kerajaanNya yang tidak dapat
diketahui oleh ‘aqal manusia dan tidak dapat dimasuki oleh para MalaikatNya. Di
mana pun di ‘alam semesta terjadi peristiwa-peristiwa yang tidak terbilang
jumlahnya.
Sebahagian di antaranya bersifat universal,
sebahagian lagi kecil, di atas dan di bawah, di dalam dan di luar satu sama
lain. Dia mengetahui semua itu sejak awal hingga akhir, dalam perincian
bersifat mutlaq. Peristiwa-peristiwa yang belum terjadi, namun masih dalam pembentu kan, atau masih direncanakan,
tersembunyi, seperti rahsia di dalam rahsia, terlihat olehNya tak ada yang
luput dari perhatianNya.
“….lalu
Hafshah bertanya: “Siapakan yang telah memberitahukan hal ini kepadamu?” Nabi
Menjawab: “Telah diberitahukan kepadaku oleh Allah Yang Maha Mengetahui lagi
Maha Mengenal.” (Surah
At-Tahrim: Ayat 3)
“Dan
Dialah yang berkuasa atas sekalian hamba-hamaNya. Dan Dialah Yang Maha
Bijaksana lagi Maha Mengetahui.” (Surah Al-An’am: Ayat 8)
Al-Ghaniy
(Yang Maha Kaya)
Allah itu Maha Kaya yang mencukupi
diriNya sendiri. Dzat dan sifatNya tidak memiliki
hubungan
dengan sesuatu apapun yang lain.Yang kewujudan dan kesempurnaanNya tidak
bergantung pada yang lain. KekayaanNya tidak ada hubungannya dengan yang lain,
bahkan
semua
yang lain bergantung padaNya.
Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala yang
bermaksud (terjemahan): “…..Maha Suci
Allah,
Dialah Yang Maha
Kaya, KepunyaanNya apa yang ada di langit dan apa yang di bumi….” (Surah Yunus:
Ayat 68)
“Wahai
manusia, kamulah yang berkehendak kepada Allah, dan Allah Dialah Maha Kaya
(tidak memerlukan sesuatu) lagi Maha Terpiji”.
(Surah
Fathir: Ayat 15)
Al-Fattah
( Yang Maha Membuka)
Dialah Pembuka dan pemberi jalan keluar,
yang membuka semua yang terkunci, terikat dan yang di dalam kesulitan. Ada
beberapa hal yang tertutup bagi kita. Ada beberapa keadaan dan persoalan yang
terikat pada sebuah simpul. Ada hal-hal yang sulit yang tidak dapat kita ketahui atau kita
jangkaui
Sebahagian di antaranya merupakan
hal-hal yang bersifat material, profesion, pekerjaan, pendapatan, kekayaan, tempat,
kawan-kawan yang kita miliki. Ada juga hati yang terikat oleh belenggu
kesedihan, fikiran yang terbelenggu oleh keraguan atau persoalan-persoalan yang
tidak dapat di atasi.
Allah berfirman yang bermaksud (terjemahan): “…..Dialah pembuka pintu rahmat lagi yang mengetahui.” (Surah
Saba’: Ayat 26)
“….Jikalau
sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan
melimpahkan kepada mereka berkah dari
bumi dan langit….” (Surah
Al-A’raf: ayat 96).
Ar-Razzaq
(Yang Maha Pemberi Rezeki)
Dialah Pemberi Rezeki. Rezeki diperlukan
agar makhluk dapat bertahan hidup. Dan ada makanan yang bersifat fisikal
memberi kekuatan kepada tuguh dan melindunginya agar tetap hidup dalam jangka
waktu tertentu. Sedangkan rezeki yang besifat spiritual memberikan kita
kehidupan yang abadi. Dalam kaitannya dengan manusia, yang dimaksudkan dengan
rezeki yang bersifat fisikal bukan hanya makanan, minuman, udara dan pakaian
tetapi ayah dan ibu, suami atau isteri, mahupun anak-anak. Bahkan harta dan
‘ilmu kita merupakan sebahagian dari rezeki kita.
Allah berfirman yang bermaksud
(terjemahan): “Sesungguhnya Allah Dialah Maha Pemberi rezeki……” (Surah Adz Dzariyat: Ayat 58)
“Dan
Tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allahlah yang memberi
rezekinya…” (Surah
Hud: Ayat 6)
Melaksanakan zikirullah dalam bilangan
yang ditetapkan pada setiap satu sifat Allah berkenaan memakan masa lima jam
selama empat puluh satu malam. Walaubagaimanapun mukadimah pembuka zikirullah
haruslah dimulai dengan membaca ayat kurdsi sebanyak seratus empat puluh satu
kali. Masa diperuntukan melaksanakan ibadah ialah selama 41 malam, tidak boleh
terputus. Jika berlaku tanpa istiqamahnya, walaupun pada sehari dalam
penghujung waktu perlaksanaan ibadah berkenaan, harus bermula dari satu lagi.
Demikianlah amalan penulis yang mendisiplinkan jiwanya untuk cinta kepada agama
Islam.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
melaksanakan solat sunat tahajudnya pada setiap malam begitu lama sehingga
bengkak kakinya; walhal dosanya yang lalu, masa kini dan akan datang jika ada
sudah diberi jaminan ampun oleh Allah s.w.t.
Penulis dalam melaksanakan ibadah
zikirullah dalam masa lima jam setiap malam selama empat puluh satu hari
mengalami masalah yang sama. Apabila kaki itu digerakkan untuk berdiri selepas
berzikir selama lima jam seolah-olah lutut itu terkunci dan terpaksa diurut
dahulu buat se ketika barulah dapat digerakkan. Duduk bersila dengan tidak
bergerak khusyuk berzikir selama lima jam membuat kita sedar betapa beratnya
ibadah itu jika dilaksanakan dengan hati yang ikhlas dan jujur demi kecintaan
kita kepada Islam, agama Allah yang kita cintai itu. (Bersambung)
No comments:
Post a Comment