Saturday, June 29, 2013

KETAHUI KELEMAHAN MANUSIA DARI ILHAM ZIKIRULLAH


 (Disiarkan pada 29. 6. 2013)
Teguhnya iman membina  kehidupan yang sempurna yang diredai Allah s.w.t. berlandas kan jalur-jalur  ibadah zikirullah. Istiqamah dalam melaksanakan zikirullah membina insan yang kamil yang sentiasa menjauhi segala larangan-larangan Allah s.w.t. yang akan memuderatkan kesucian beragama.
Budaya zikirullah menggamit ilham dari Allah s.w.t. sebagai petunjuk jiwa mengenali kelemahan-kelemahan manusia dalam pembangunan tamadun kehidupan. Walaubagaimana pun, Iman dan takwa memainkan peranan utama sebagai dasar pembangunan rohani. Akal mendaftar kan kefahaman yang dizahirkan oleh ilham kelak merintis jalan yang lurus yang diredai Allah s.w.t.
Kelemahan manusia ada dua jenis iaitu yang pertama menangani penyakit jasmani dan ke dua menangani penyakit rohani. Penyakit jasmani adalah yang bersifat nyata berbeza dengan penyakit rohani yang bersifat ghaib. Penyakit jasmani orang yang mempunyai penyakit itu lebih tahu tetapi orang lain  biasanya tidak boleh mengetahuinya. Tetapi penyalit rohani pula orang lain yang lebih tahu tetapi orang yang punya penyakit berkenaan tidak sedarkan diri dan tidak mengetahui kehadiran penyakit tersebut dalam dirinya.
Penyakit jasmani hanya berlaku di alam jasmani sahaja atau di alam dunia semata dan tidak membawa kepada memuderatan iman dan ketakwaan kita kepada Allah. Mengambil contoh seperti mempunyai bisul di bahagian peha. Kita sendiri mengetahui kehadirannya tetapi orang lain tidak  mengetahuinya.
Amat berbeza sekali dengan penyakit rohani di mana orang lain yang lebih tahu tetapi orang yang mengalami penyakit berkenaan tidak mengetahuinya. Sebagai contoh, merasa sombong, pemarah, benci, memfitnah dan sebagainya. Orang yang mempunyai penyakit berke- naan tidak punya perasaan bahawa pembawaan dirinya kurang diterima oleh masyarakt umum.
Penyakit rohani ini akan bersama pemainnya hingga ke dunia akhirat di mana ia akan dipertanggungjawabkan mengapa penyakit berkenaan menginap pada dirinya. Penyakit ini akan mengheret individu berkenaan ke lembah kehinaan sebab masyarakat umum di mana sahaja ia berada kurang menerimanya sebagai ahli masyarakat yang disukai ramai. 
Akhlak yang sentiasa dihinggapi penyakit rohani seperti sombong sering dikatakan orang bahawa penampilannya sentiasa menunjukkan kehebatannya dalam segala segi pembangunan. Orang yang sombong tidak kenal dirinya bahawa segala kejayaan itu adalah pemberian dari Tuhan. Ibadah syukur jauh dari kamus kehidupannya. Manusia yang berwatak sedemikian akan mengalami satu keadaan hidup yang amat menyulitkan iaitu apabila Allah telah mengambil kembali rezeki yang membentuk akhlaknya  merasa sombong.
Dalam sejarah manusia, orang yang paling kaya di zaman Nabi Musa a.s. ialah Karun. Kekayaannya begitu banyak sekali sehingga menggunakan utah untuk mengangkat kucil gudangnya.  Entah berapa banyakkah hartanya yang disimpan dalam gudangnya. Apabila ditanya orang dari mana ia mendapat kekayaannya? Karun menjawab semua kekayaannya ialah dari titik peluhnya sendiri dan tidak ada kena mengena dengan Tuhan. Inilah jawapan orang yang dihinggapi penyakit rohani. Tidak beriman kepada Tuhan dan jauh dari bersyukur kepada Allah yang Maha Pemberi dan Maha Pengasih itu.
Akibat dari sifat angkuhnya itu ia mati  terpendam dalam tanah bersama kekayaannya. Maka itu timbullah bahasa mengenai “harta Karun” yang bermaksud harta yang terpendam di dalam tanah  yang tidak diketahui tuannya. Untuk cepat jadi kaya banyak orang berangan-angan agar terjumpa harta karun.
Harta karun ini ramai orang terpedaya kerana ingin betul cepat kaya. Belaku pada seorang jejaka yang percaya benar harta karun itu ada. Ia menggunakan teknologi pengesan untuk mengesan adanya harta karun dalam perut bumi. Ia menggunakan teknologi berkenaan untuk mencari harta karun dalam kawasan kebun bapanya. Beliau meminjam jentra pengorek untuk digunakannya apabila alat tersebut dapat dikesan kehadiran harta karun.
Kebun bapanya telah ditanam dengan getah dalam usianya lebih kurang tiga tahun. Alat dapat mengesan kehadiran harta karun dalam beberapa kawasan dalam kebun berkenaan. Dengan tidak melengahkan masa lagi ia mengorek tempat-tempat yang dipercayainya ada kehadiran harta karun.
Sehingga rosak sebahagian besar kebun bapanya tetapi tidak menjumpai harta karun yang diinginikan. Malangnya pemandu jentra pengorek itu tidak menutup kembali lobang-lobang yang dikoreknya mengakibatkan kebun berkenaan tidak dapat diusahakan lagi. Getah yang telah ditanam pun sebahagian besarnya telah layu kerana akar-akarnya telah dibongkar. Inilah akibat na’ cepat kaya tetapi  bertukar pula menjadi cepat misikin.
Penyakit rohani ini sering berlaku kepada jemaah Haji semasa berada di tanah suci Mekkah mengerjakan rukun Islam yang ke lima. Satu sejarah berlaku kepada salah seorang bakal Haji dari Malaysia semasa berada di Mekkah,  menginap di hotel yang diuruskan oleh Tabung Haji bersama dengan jemaah Haji yang lain.
Sebelum orang berkenaan menunaikan Haji amalannya di kampung amat menyakitkan hati orang yang tinggal di paras bawah dalam satu rumah pangsapuri. Beliau tinggal di tingkat empat rumah pangsapuri berkenaan. Setiap kali dia turun ke bawah hendak menyuci keretanya dia tidak menjaga kebersihan di halaman bawah rumah pangsapuri berkenaan. Setelah selesai mencuci keretanya dia membiarkan keadaan begitu kotor berselerak sampah dibuang dari keretanya. 
Amat menyedikkan lagi ialah setiap kali dia turun mencucu keretanya anaknya yang kecil turut sama dengannya dan menambahkan lagi keadaan kotor  terutama sekali di bahagian perparitan kecil yang dibina mengelilingi pangsapuri tersebut. Anak itu membuang najisnya di parit-parit berkenaan dan apabila bapanya selesai mencuci kereta dibiarkan tahi anaknya tanpa dicuci dengan air menggunakan host yang digunakan untuk mencuci keretanya. Apabila ditegur oleh jiran terutama sekali di tingkat bawah ia menjadi berang dan mengatakan siapa yang rajin  dipersilakan mencucinya.
Semasa berada di tanah suci Mekkah, Allah tunjukkan kepadanya bagaimana rasa dihati apabila kita sendiri mengalami keadaan yang kotor itu sentiasa menemani hidup kita. Setiap kali ia mandi ia merasa air hotel penginapan itu berbau busuk dan sukar baginya untuk mandi sehingga ia merujuk kepada pengurusan Tabung Haji untuk membuat aduan mengenai keadaan air di mana ia menginap.
Pada sebelah malamnya ia membuat laporan itu, Tabung Haji mengadakan taskirah dan diwajibkan semua jemaah hadir.  Ustaz yang menyampaikan taskirah pada malam itu memberi ingatan kepada para jemaah bahawa setiap amal perbuatan yang telah kita lakukan di kampung sebelum datang ke tanah suci Mekka, yang berbentuk penganiayaan atau tingkalaku yang bersifat sombong kepada orang lain akan dikenakan kepada kita sendiri apabila kita berada di tanah suci Allah!
Beliau yang telah mengalami tingkahlaku berkenaan semasa di kampung dahulu rasa menyesal terhadap apa yang telah dia lakukan kepada jiran tetangganya yang tinggal di blok pangsapuri yang sama. Maka setelah menyedari diri tentang kekuasaan Allah yang Maha Berkuasa itu maka jiwanya mulai rasa tawadu terhadap Allah s.w.t. dan merancang diri hendak meminta maaf kepada jiran tetangga berkenaan sebaik sahaja ia kembali ke kampung selepas mengerjakan ibadah Haji.
Begitu jugalah berlakunya kepada seorang rasul bernama Nabi Musa a.s. yang Allah telah memberikan satu mukzizat kepada beliau semasa dalam pemerintahan Firaun laknatullah. Kebongkakan Firaun apabila ia menjadi raja telah mengakui dirinya sebagai Tuhan! Nabi Musa semasa masih bayi, telah dihanyutkan oleh ibunya di sungai Neil untuk mengelak dibunuh oleh Firaun yang telah merancang membunuh semua anak-anak lelaki yang baru lahir kemudian atas kekuasaan Allah Musa dipungut oleh Firaun dan dijadikan sebagai anak angkatnya.
Semasa Nabi Musa melaksanakan dakwahnya kepada umatnya mengenai akidah Islam, beliau ditanya oleh para jemaah dengan pertanyaan: “Siapakah yang lebih hebat ilmunya di dunia?” Dalam hati kecilnya berkata bahawa dialah yang lebih hebat kerana kerajaan raja Firaun pun telah tumang olehnya!  
Perasaan kebongkakan Nabi Musa mengenai kejayaannya menumbangkan Firaun mengakibatkan Allah perintakan Nabi Musa untuk menuntut ilmu dari Nabi Hijir. Nabi Musa pun pergi mendapatkan Nabi Hijir kemudian menuntut ilmu dari beliau. Nabi Hijir membawa Nabi Musa merantau di satu perkampunan dengan syarat “Jangan bertanya  apabila sesuatu yang dilakukan oleh Nabi Hijir!”
Nabi Hijir diberi oleh Allah satu mukzizat yang dapat melihat apa yang akan berlaku di masa akan datang. Oleh kerana Nabi Musa gagal mematuhi syarat yang diterimanya iaitu jangan bertanya apa yang dilakukan oleh Nabi Hijir, maka itu Nabi Musa tidak dilayan lagi oleh Nabi Hijir untuk meneruskan usaha menntut ilmu darinya
Nabi Musa merasakan diri telah melakukan satu kesilapan kerana tidak bersyukur kepada Allah atas kekuasaannya menghapuskan kerajaan Firaun. Mukzizat Allah berikan kepada Nabi Musa tidak membentuk jiwa Nabi Musa untuk bersyukur, tetapi ianya menjadi satu kebanggaan bagi Nabi Musa apabila beliau menjawab persoalan “Siapakah orang yang amat bijaksana disisi Allah s.w.t.?”
Penyakit rohani ini boleh menginap kepada semua lapisan masyarakat sama ada gulungan elit termasuklah para Nabi dan Rasul atau orang awam sekali pun tidak ada yang terkecuali. Sebenarnya penyakit rohani ini adalah atas desakan naluri yang bersifat nafsu. Manusia sememangnya diwujudkan oleh Allah dengan kelemahan demi kelemahan. Sifat tersebut hanya boleh diatasi apabila fitrah akal dan iman memainkan peranan utama dalam segala percaturan hidup kerana Allah.
Penyakit rohani yang lain seperti benci, mengatakan orang atau memfitnah adalah juga satu naluri manusia yang sentiasa bermain dalam pemikiran setiap individu. Maka itu wajar diberi keutamaan kepada akal untuk memimpin tindakan manusia sebagai khalifah Allah agar penyakit rohani tidak dapat memperkosakan amal ibadahnya.     
Apabila epada kita. mengami keadaan yang bersifat kotora semasa dapa yang rajin nya tanpa dicuci dengan host yang digunakan untMenghimbau ceramah akidah oleh Kiai Zainuddin M.Z melalui media kassetnya telah menghuraikan satu panduan hidup yang telah dibawa oleh Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. seputung hadith yang diriwayat oleh imam Bukahari dan Muslim di mana nabi Muhamad bersabda- “Jauhilah diri mu dari tujuh macam perkara yang merusak”. Merosak akidah kita, merosak akhlak dan penampilan diri dan merosak segalanya mengenai pembangunan manusia yang diredai Allah s.w.t.
Yang pertama menyekutukan Allah. Agama dimulai dengan keyakinan maka kehancuran agama selalu dimulai dengan kehancuran keyakinan. Keyakinan yang berkiblat kepada syarik, yang membawa kepada keyakinan bahawa ada kekuasaan lain selain Allah. Kedua yang merosak ialah mendekati amalan sihir. Sihir adalah perbuatan diluar dari kebiasaan. Perbuatan yang merosak yang ketiga ialah membunuh orang dengan sengaja. Roh manusia adalah kepunyaan Allah, maka membunuh orang ia merampas roh  kepunyaan Allah. Memakan riba merupakan satu amalan yang amat merosakkan pembangunan umat. Jauhilah amalan riba jika kita ingin jadi kaya.
                Perkara kelima yang merosak ialah memakan harta anak yatim. Anak yatim wajar dilindungi dan bukan diambil hakhaknya. Melarikan diri dari pertempuran merupakan perbuatan yang merosak. Pembelut atau berpaling tadah merupakan perkara yang merosak yang ke enam. Mereka yang melakukan pembelotan dari rancangan asal tidak tercium bauh syurga. Perkara ketujuh yang merosak kata Nabi ialah menuduh perempuan yang mukmin atau memfitnah mengatakan satu perbuatan keji yang tidak pernah dilakukannya. (bersambung)

No comments:

Post a Comment