(Disiarkan pada 05.
10. 2013)
Istighfar
merupakan lafaz setiap mukmin memohon ampun daripada Allah s.w.t. terhadap
segala dosa yang dilakukan akibat kelemahan mereka dalam menangani kehidupan.
Allah itu Maha Pengampun terutama sekali kepada masyarakat mukmin yang telah
sedarkan diri dan ingin beristighfar kerana bertaubat terhadap segala salah
laku dalam perlaksanaan hidup.
Bertaubat adalah satu ibadah yang
meninggalkan dosa yang telah ia lakukan serta merasa dalam hati penyesalan
terhadapnya dan tidak melakukan lagi. Walaubagaimana pun kelemahan iman tidak
menjanjikan keikhlasan dalam melaksnakan ibadah taubat apabila salah laku yang
ia telah insaf akan diulanginya lagi apabila peluang itu menjelma. Taubat
seperti itu orang mengatakan sebagai
“taubat sambal”.
Laksana orang yang memakan sambal pedas
dan merasa seksa dimulutnya kerana pedasnya seolah-olah menggegar jantungnya.
Ia berjanji tidak menyentuh makanan itu lagi tetapi apabila terhidang di
hadapannya ia mengulangi lagi keseksaan merasa pedas. Maka itu bertaubat
biarlah dengan ikhlas kerana iman kepada Allah.
Islam ialah agama mendidik cara
hidup yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. sepertimana yang difirmankan
Allah s.w.t. dalam surah al-Ma’idah ayat 3 yang bermaksud (terjemaan): .....“Pada hari ini telah-Ku sempurnakan untuk
kamu agama mu, dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat-Ku dan telah-Ku redhai
Islam itu menjadi agama bagimu.”
Ahli-ahli
bahasa, ahli tafsir dan para Orientalis melihat pengertian ‘Islam’ dari segi
makna bahasanya mereka banyak menimbulkan perbincangan. Sebenarnya jika kita
meneliti perkataan ‘salama’ dari segi bahasa kita dapati ia membawa
pengertian-pengertian berikut: Pertama,
terlepas dan bebas dari keburukan-keburukan atau kekurangan-kekurangan yang
zahir atau yang batin. Kedua aman dan damai. Dan Ketiga, taat dan patuh.
Pengertian dari segi syarak,
Islam ialah mentauhidkan Allah, tunduk,
patuh dan ikhlas kepada-Nya serta
beriman dengan dasar-dasar agama yang diturunkan dari Allah. Al-Quran menganggap
‘Islam’ sebagai bertentangan dengan ‘Syirik’. Allah berfirman yang bermaksud
(terjemahan):
“Katakanlah, apa akan aku jadikan
pelindung selain dari Allah yang menjadikan langit dan bumi, pada hal
Dia memberi makan dan tidak diberi makan?Katakanlah; sesungguhnya aku
diperintah supaya aku menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri (kepada
Allah dan jangan sekali-kali kamu masuk golongan orang-orang musyrik”). Al-An’am:
14.
Tatkala Rasulullah s.a.w. diseru
oleh orang-orang musyrikin supaya mengikuti
agama nenek moyang mereka, maka Allah turunkan ayat ini, yang maksudnya:
“Katakan ya Muhammad kepada mereka: Adakah
patut selain Allah akan saya jadikan Tuhan yang disembah dan akan saya
jadikan pelindung tempat meminta
pertolongan?” Perbuatan ini tentulah tidak layak. Tak mungkin selain Allah
hendak dijadikan pelindung.
Terjadinya langit dan bumi ini,
yang tercipta tanpa memakai model yang ditiru terlebih dahulu, adalah bukti
tentang kemahiran sang penciptanya, iaitu Allah. Mengapa hendak dicari juga
perlindungan selain Allah?
Allah itu Maha Kaya. Dialah yang
memberi rezeki makan minum kepada hamba-hamba-Nya, dan memberikan segala yang
mereka hajati, sedang Allah tiada berhajat kepada sesuatu apapun. Maka Tuhan
yang demikian sifatnya sahajalah yang layak dijadikan pelindung tempat meminta
pertolongan.
Setelah alasan-alasan tadi
diberikan yang menetapkan wajibnya Allah itu dipertuhan – bukan yang lain –
katakanlah pula ya Muhammad kepada orang-orang musyrikin itu: Sesungguhnya aku
diperintahkan oleh Allah supaya menjadi orang yang pertama sekali dari golongan
umat Islam kerana bersedia menyerahkan diriku kepada Allah untuk mematuhi segala perintah-Nya dan
menjauhi segala tegahan-Nya. Dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang
menyekutukan Allah disebabkan memilih pelindung kepada yang lain.
Beristighfar memohon bertaubat
daripada Allah terhadap segala salah laku yang ditegah Allah s.w.t. Al-Quran
menjadikan istighfar (minta ampun) sebagai jalan untuk mencapai rahmat Allah
serta jalan mendapat kebaikan dan anugerah Allah dalam kehidupan dunia. Firman Allah dalam
al-Quran surah Hud ayat 3 yang bermaksud (terjemahan): “Dan (dia berkata): Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu
bertaubatlah kepada-Nya nescahaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu dan Dia akan
menambahkan
Kekuatanmu.”
Dan Allah bercakap kepada Nabi
Muhammad dengan firman-Nya dalam al-Quran surah Al-Anfal ayat 33 yang bermaksud
(terjemahan):
“Dan Allah sekali-kali tidak
mengazabkan mereka, sedang kamu di antara mereka, dan tidaklah (pula) Allah
akan mengazab mereka, sedang mereka meminta ampun”
Sebab-sebab Allah menangguh turunnya seksa ke atas mereka (musyrik) pinta ada dua
sebab. Pertama ialah Nabi s.a.w. masih berada di kalangan mereka sebagai rasul,
kerana Baginda adalah utusan yang membawa rahmat – bukan membawa seksa dan
azab. Kedua, Allah belum mahu menyeksa, kerana di kalangan mereka masih
terdapat orang-orang Islam yang lemah
yang sentiasa memohon keampunan atau beristigfar kepada Allah dari
segala seksa dan azab.
Al-Quran menjadikan istighfar
(minta ampun) sebagai jalan untuk mencapai rahmat Allah serta jalan mendapat kebaikan dan
anugerah Allah dalam kehidupan dunia. Firman Allah dalam al-Quran surah Hud ayat 3 yang
bermaksud (terjemahan):
“Dan
hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubatlah kepada-Nya (jika
kamu mengerjakan yang demikian ), nescaya Dia akan memberi kenikmatan yang
baik (terus menerus) kepadamu sampai
kepada waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberikan kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan
(balasan)keutamaannya”.
“Taubat” pada bahasa bermakna “kembali”. Jika seseorang bartaubat
bermakna ia meninggalkan dosa yang telah dilakukannya serta menyesali
perbuatannya. Taubat yang dituntut oleh al-Quran ialah taubat yang segera
dilakukan sesudah sahaja seseorang itu melakukan dosa. Firman Allah dalam
Al-Quran surah An-Nisa’ ayat 17 yang bermaksud (terjemahan):
“Sesungguhnya
taubat disisi Allah hanyalah taubat bagi
orang-orang yang mengerja kan kejahatan lantaran kejahilan yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang
diterima Allah taubatnya, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”
Bertaubat merupakan satu kesedaran diri
terhadap hubungan dengan Allah dan telah mengenali kelemahan-kelemahannya dalam
melaksanakan amal-amal ibadah. Mengenali kelemahan merupakan langkah pertama
untuk menimbulkan ketenangan dalam jiwa manusia. Untuk itu harus diikuti dengan
aktiviti ibadah yang akan memantapkan jiwa untuk membuang kesusahan hati dan
keluh kesah yang menjadi musuh utama
kepadanya. Sesungguhnya zikirullah merupakan suatu cara yang berkesan untuk
sampai kepada ketenangan jiwa.
Punca kesusahan hati dan tidak
tenteramnya jiwa adalah lahir dari perasaan seseorang yang merasakan dirinya lemah
apabila berhadapan dengan peristiwa-peristiwa hidup. Tetapi keimanan yang kukuh
kepada Allah boleh memberi ketenangan kepada jiwa manusia serta memberi
kekuatan kepadanya untuk berhadapan dengan peristiwa-peristiwa hidup itu dan
dia menganggapkan semua yang dilihatnya merupakan perkara kecil yang tidak
harus dirisaukan.
Hakikat ini diakui Dr. Brell yang
mengatakan: “Sesungguhnya seorang yang beragama sebenarnya tidak mengalami
penyakit jiwa”. Katanya lagi: “Sesungguhnya doktor-doktor jiwa
mendapati
bahawa keimanan yang kuat memberi jaminan kepada tidak berlakunya perasaan
tidak
tenang atau penyakit saraf, malah keimanan tersebut dapat mengubati
penyakit-penyakit itu.”
Zikirullah atau mengingatkan
Allah adalah satu dari kesan-kesan iman. Ianya menjadi santapan rohani dan
menimbulkan ketenangan jiwa. Ini diakui oleh Al-Quran surah Ar-Ra’du ayat 28
yang bermaksud (terjemahan):
“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram
dengan mengingati Allah. Ingatlah , hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram”.
Zikirullah ialah
satu cara seseorang menghampirkan diri
kepada Allah. Orang-orang yang berzikir itu diberi ganjaran dan rahmat oleh
Allah. Maka dengan itu lihat ayat berikut dalam surah Al-Baqarah ayat 152 yang
bermaksud (terjemahan) yang menyatakan kelebihan zikir:
“Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku nescaya Aku ingat (pula) kepadamu dan bersyukurlah
kepada-Ku dan janganlah kamu
mengingkari (nikmat)-Ku”.
Begitu
juga dengan surah Al-Ahzab ayat 41-43 yang bermaksud (terjemahan):
‘Wahai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama)
Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya, dan bertasbihlah kepada-Nya pada waktu
pagi dan petang . Dialah yang memberi
rahmat kepada-Mu dan malaikat-Nya
(mohonkan ampun untukmu), supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya (yang terang), Dan Dia adalah
Maha Penyayang kepada orang-orang yang
beriman.”
Zikirullah
mempunyai kesan dalam pendidikan rohani. Seseorang yang mengingati Allah dan
mengagungkan kebesaran-Nya, akan menjadikan hatinya khusyuk dan lembut.
Perbuatan-perbuatan yang dilakukannya semua baik belaka, sebab dia mengetahui
bahawa Allah memerhatikannya. Sedang mereka yang tidak ingatkan Allah dan
tenggelam dalam keseronokan hidup, hati mereka keras dan akan melahirkan
perbuatan-perbuatan keji. Oleh sebab itulah Allah memberi amaran kepada kita
supaya jangan sampai kepada keadaan yang tidak diingini ini.
Islam sangat mementingkan
zikirullah, maka ia menjadikan sembahyang itu dilengkap kan dengan zikir-zikir.
Islam menetapkan sembahyang itu nesti dilakukan lima kali sehari semalam, malah
dituntut supaya ditambah pada waktu
malam yang dinamakan tahajud, sebab waktu malam jiwa menjadi bersih dan tenang
membolekan seseorang yang berkeadaan demikian bermunajat
Allah berfirman dalam surah
Al-Isra’ ayat 78 – 80.
“Dirikanlah
sembahyang dari sesudah dan matahari tergelincir sampai gelap malam dan
(dirikan pula sembahyang) subuh. Sesunguhnya sembahyang subuh itu disaksikan
(oleh malaikat). Dan pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu
sebagai suatu ibadah tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke
tempat yang terpuji. Dan katakanlah: “Ya Tuhanku, masukkan aku secara masuk
yang benar dan keluarkanlah (pula) aku
secara keluar yang benar dan berikanlah
padaku dari sisi Engkau kekuasaan yang dapat menolong.”
Sembahyang adalah
patinya ibadat. Kerana di dalam sembahyang, seorang hamba itu menyembah
Tuhannya, untuk memohon dan merayau, serta meninggalkan segala pekerjaan dan
ingatan yang lain – semata-mata ingatannya itu
ditumpukan bulat-bulat kepada Allah. Inlah yang dimaksud oleh hadis yang
berbunyi:
“Hendaklah engkau menyembah Allah
seolah-olah engkau melihat-Nya, dan sekiranya tak dapat engkau melihatnya
sesungguhnya Allah melihatmu”.
Allah berfirman bahawa sembahyang
Subuh itu disaksikan oleh malaikat. Orang yang mengerjakan sembahyang Subuh
pada permulaan waktunya hingga berpanjangan dibacanya Quran, nescahaya perbuatannya itu disaksikan oleh para
malaikat malam (yang akan mela-
porkannya kepada Tuhan) dan juga disaksikan oleh
malaikat siang.
Allah berfirman dalam surah
An-Nur ayat 55 yang bermaksud (terjemahan): “Allah
telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan
amal-amal yang saleh bahawa mereka akan diberi warisan kekuasaan di muka bumi”.
No comments:
Post a Comment