(Disiarkan pada 23. 11. 2013)
Allah
s.w.t. berfirman dalam surah Al-Maidah ayat 2 yang bermaksud (terjemahan):
“.......Dan
tolong menolonglah kamu di dalam perkara kebajikan dan kebaktian, tetapi
janganlah bertolong-tolongan dalam perkara dosa dan melanggar peraturan.
Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah itu bersangatan keras seksanya.”
Allah menyeru
sekalian umat Islam itu hendaklah antara satu sama lain bertolong-tolongan
dalam perkara kebajikan, iaitu segala kerja yang baik dan membawa faedah kepada
masyarakat, dan bertolong-tolongan dalam kebaktian, iaitu beramal yang baik
yang mengan- dungi jasa – sesuai dengan yang diperintahkan oleh Allah dan jauh dari ditegah-Nya.
Allah melarang bertolong-tolongan
dalam perkara maksiat yang mendatangkan dosa, demikian pula dalam perkara
permusuhan dan melanggar hukum. Jika
seruan ini dipegang teguh, dan dilaksanakan sepenuhnya dalam hubungan
masyarakat, maka akan terciptalah kesucian, kebahagian dan perdamaian dalam
perhubungan umat manusia.
“Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah itu bersangatan keras
seksa-Nya.” Ayat ini
merupakan amaran, iaitu kamu hendaklah berhati-hati jangan sampai melanggar peraturan Allah yang
telah ditetapkan-Nya kerana orang yang melanggarnya bererti akan diseksa,
sedang seksa Allah itu sangatlah kerasnya.
Membantu dan menolong orang lain
dalam segala hal disiplin pembangunan wajar menjadi amalan kerana ia berupa
ibadah kerana Allah. Walaubagaimana pun adalah menjadi prinsip hidup bahawa
menolong diri sendiri sebelum kita membantu orang lain adalah lebih diutamakan
dalam menangani kehidupan.
Membantu diri sendiri bermuara
daripada mengilmukan diri dalam bidang pemb- ngunan rohani mahupun dalam
pembangunan jasmani. Ilmu akhirat mendidik diri kita tentang pembangunan jangka
panjang manakala ilmu dunia mengilmukan diri kita mengenai pembangunan jangka
pendik. Kedua-dua unsur pembangunan tersebut menjadi agenda utama setiap insan
dalam hidup sebagai hamba Allah.
Orang yang menempuh jalan guna
belajar agama, baginya dimudahkan jalan ke syurga. “Barang siapa menempuh satu perjalanan dimana padanya ia mencari ilmu,
maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.” (Hadith riwayat Tirmizi
daripada Abu Hurairah)
Barang siapa
menempuh satu perjalanan guna mencari ilmu, baik secara inderawi mahupun
maknawi, termasuk semua jenis perjalanan yang dapat menyampaikan pada perolehan
ilmu-ilmu keagamaan sedikit ataupun banyak, maka Allah akan memberinya taufik
untuk mengerjakan amal soleh saat di dunia, sedang di akhirat kelak, ia akan
menempuh satu jalan yang padanya tiada kesulitan sedikit pun sehingga ia masuk
ke syurga dengan selamat.
Hal tersebut disebabkan ilmu itu
diperolehi dengan upaya melelahkan dan kerja keras. Amal yang dicintai ialah
amal yang paling menyusahkan. Orang yang mencari ilmu sudah tentu menanggung
beban berat guna memperolehi ilmu. Maka
pantas baginya, bila Allah memudahkan jalan ke syurga, walau yang dicarinya
tidak berhasil. Sebab, apabila seseorang mengerahkan usaha keras dengan niat
bersih, walaupun tidak memperolehi apapun kerana bodoh misalnya, ia tetap
memperolehi pahala yang dijanjikan baginya.
Imam Syafie r.a. pernah
mengatakan: “Mencari ilmu lebih utama daripada solat sunat.” Ertinya, mencari
ilmu yang bermanfaat, pahalanya, lebih banyak daripada pahala solat sunat. Abu
Hurairah dan Abu Zar berkata bahawa satu bab daripada ilmu lebih dicintai
olehnya daripada 1,000 rakaat solat sunat. Mereka berdua pernah mendengar
Raulullah s.a.w. bersabda: “Bila seorang pencari ilmu dijemput kematian, sedang
ia berada dalam keadaan itu, maka dia itu mati syahid.”
Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. telah menelusuri kehidupan yang amat getir sekali. Baginda memulakan
sejarah hidupnya sebagai anak yatim apabila ayahnya meninggal semasa usianya
enam bulan dalam kandungan ibu. Lahir ke dunia meniti hidup serba susah kerana miskin diasuh oleh seorang ibu tunggal yang hidupnya
dengan ihsan dari masyarakat Quraisy. Setelah meningkat usia enam tahun menjadi
anak yatim piatu pula apabila ibu tersayang meninggal dunia, kemudian
tinggallah seorang anak di bawah asuhan neneknya Abu Talip yang sudah lanjut
usianya.
Meningkat umur tujuh tahun
sewajarnya anak masuk sekolah mengilmukan diri tetapi baginda Rasul, disebabkan
kemiskinan, terpaksa menjadi pengembala kambing orang Quraisy. Dari kecil
beliau mengalami hidup susah hanya mengharapkan kepada ihsan masyarakat Quraisy
di mana dia berkerja sebagai pengembala kambing yang jujur dan rajin.
Walaubagaimana pun kemiskinannya
tidak menghalang beliau untuk mendidik dirinya
mencari ilmu macamana cara hidup yang betul. Beliau tidak tergiur
melihat cara hidup bangsanya, Quraisy yang menyembah tuhannya dari patong yang
direka mereka sendiri. Usianya semakin meningkat remaja dan akhlaqnya semakin
kuat hendak mencari cara hidup yang betul.
Meningkat usia dewasa beliau tidak
bertahan lagi melihat telatah akhlak masyarakat bangsanya lalu ia menyepikan
diri dan menyendiri di gua Hira hendak mencari ilmu yang boleh memperbaiki cara
hidup bangsannya. Akhirnya di situlah beliau dapat bertemu dengan malaikat
Jibril yang membawa wahyu Illahi yang mendidiknya cara hidup yang diredai Allah
s.w.t. Maka mulai dari saat itu Baginda mengilmukan diri mengenai pembangunan
rohani
dan
menterjemahkan ilmu wahyu tersebut dalam diri baginda sendiri, untuk mendekati
Allah yang Maha Pencipta dan Maha Berkuasa terhadap segala-galanya apa yang ada
di alam kehidupan sama ada di dunia mahu pun di alam akhirat.
Anak-anak remaja masyarakat
Quraisy yang lain mengilmukan diri pergi ke sekolah mendapat didikan dari
guru-guru yang bertauliah mengenai pembangunan dunia tetapi Baginda Rasul
mendapat didikan langsung dari Allah s.w.t. melalui Malaikat Jibril as. Baginda
diwahyukan untuk membaca iaitu memahami dokumen Allah yang tercipta iaitu
mengenai alam kehidupan dan juga dokumen wahyu yang terucap oleh Allah iaitu
Al-Quran, mengenai akhlaq dan tingkah laku manusia serta hubungannya dengan Zat
Yang Maha Pencipta.
Perjuangan atau tugas utama
Baginda setelah mendapat ilmu dari langit ialah memanusiakan manusia yang telah menyimpang hidupnya jauh dari
landasan sebagai manusia yang diredai Allah s.w.t. khusus kepada masyarakat
Jahiliah(Quraisy). Mereka membina tuhan mereka dari rekaan mereka sendiri yang
diperbuat dari logam, terutama sekali kepada masyarakat yang berada dan
daripada kayu jati kepada orang-orang yang sederhana kaya dan dari tepung
terigu kepada mereka yang miskin tegar.
Masyarakat Jahiliah menyembah dan
meyakini tuhan mereka yang boleh dilihat dengan mata kepala mereka sendiri
serta boleh rasa dengan sentuhan. Falsafah kehidupan mereka bagikan haiwan yang
tidak boleh berfikir untuk memahami kewujudan hidup sebagai manusia.
Mereka tidak yakin tuhan yang bersifat
ghaib yang tidak boleh dilihat. Mereka tidak menggunakan akal fikiran yang
Tuhan bekalkan kepada mereka. Inilah yang difahami sebagai penyakit jiwa.
Faktor inilah yang Baginda Rasul ingin betul menembusi dalam usaha beliau
membantu dan menolong untuk mentarbiahkan akhlak mereka agar mereka memahami
apa dia itu hidup.
Hubungan utama antara manusia
dengan Allah menurut Al-Quran adalah berasaskan keimanan kepada Allah,
kasihkan-Nya dan bersyukur kepada nikmat-Nya yang tidak terhingga.Tetapi di
samping itu ada tiga tujuan lain yang
dikehendaki oleh Al-Quran iaitu:
Mendidik
jiwa manusia, mencapai kebahagian jiwa dan mengubati penyakit-penyakit jiwa.
Kekuatan Baginda dalam
menyampaikan Islam kepada masyarakat Quraisy ialah kesabaran dalam hatinya
menangani kerenah-kerenah yang dilimparkan oleh bangsanya sehingga sampai
kepada membahayakan dirinya sendiri tetapi semangat juang hendak menolong
menegakkan aklaq manusia tetap dilaksanakannya. Baginda yakin bahawa per-
juanganya sentiasa dilindungi Allah
s.w.t.
Melihat kelemahan orang lain
adalah lebih mudah berbanding melihat kelemahan diri sendiri maka itu pepatah
Melayu mengatakan, “kutuh di seberang sungai kelihat tetapi gaja di telinga sendiri
tidak kelihatan.” Falsafah demikian seiring dengan kefahaman bahawa penyakit
orang lain iaitu penyakit rohani atau jiwa mudah kita mengetahui tetapi
penyakit sendiri seperti penyakit jiwa tidak kelihatan. Maka itu adalah wajar
bermuara dari diri sendiri untuk membantu diri mengenai kelemahan sebelum
berhijran untuk membantu kepada orang lain.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. menterjemahkan Al-Quran dalam dirinya sehingga Siti Aisah menyatakan,
apabila ditanya oleh para sahabat, bahwa akhlaq Baginda ialah Al-Quran. Maka
prinsip hidup Baginda ialah: “Berkata serupa buat.” Apa yang ditarbiahkan
kepada umatnya sudah terlebih dahulu Baginda mengamalkan dalam hidupnya.
Jiwa dapat dikatakan sebagai
pemandu untuk mengarahkan tingkahlaku seseorang dalam hidupnya. Jiwa itu
jugalah yang memperlihatkan akibat-akibat perbuatan orang itu. Jiwa adakalanya
menjadi lemah, tetapi ia boleh menjadi subur dan kuat melalui pendidikan
individu dan masyarakat. Perbezaan jiwa sama ada lemah atau kuat juga berlaku
antara individu dengan individu yang lain.
Sesungguhnya nilai hati yang terbesar ialah percayakan Allah Yang Maha
Berkuasa
menghitung
perkara-perkara besar dan kecil serta dapat melihat apa yang disembunyaikan
oleh sesorang. Seorang ahli falsafah mengatkan: “Hati yang tidak percayakan Allah umpama mahkamah tanpa hakim.”
Al-Quran
menggambarkan hati melalui Firman Allah yang bermaksud (terjemahan)
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa
yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat
leher”. (Qaf)\: 16)
Ayat ini menjadi dalil yang
menunjukkan kekuasan Allah dalam mencipta manusia. Lalu ditunjukkan pula
keistemewaan manusia daripada makhluk yang lain, iaitu bahawa manusia itu ada
mempunyai akal, fikiran, budipekerti, perasaan, keinginan, cita-cita dan
angan-angan. Maka segala yang terkenang di hati manusia, segala yang terfikir
atau apa jua pun yang dia inginkan, yang baik atau yang buruk, Tuhan Penciptanya telah mengetahui lebih dahaulu.
“Dan Kami adalah lebih dekat
kepadanya daripada urat lehernya sendiri.” Meski pun niat yang buruk
itu tidak diucapkan dengan mulut, dan tidak dikatakan kepada orang lain, namun Allah tahu juga sebab Tuhan itu lebih
dekat kepada kita dari urat leher kita.
Tuhan ada dalam perasaan kita sendiri.
Faktor utama yang memberi
kebahagiaan kepada jiwa kita ialah perhubungan dengan Allah. Allah sentiasa
bersama kita dan kita tidak keseorangan menghadapi bencana hidup ini, malah
Allah sentiasa menolong dan memberi rahmat kepada kita.
Para saintis mendapati bahawa
kerisauan, keluh-kesah dan kerunsingan akan meninggalkan kesan ke atas
tugas-tugas anggota. Di negeri-negeri barat ilmu ini dipelajari di universiti
dan klinik rawatan penyakit jiwa dibuka. Dr. Paul Anest Adolf mengatakan:
“Saya percaya bahawa pengubatan sebenar
mesti meliputi rohani dan jasmani secara serentak. Adalah menjadi kewajipan
saya untuk menjalankan ilmu kedoktoran dan ilmu pembedahan saya, di samping
keimanan saya kepada Allah saya telah
membina dua bidang itu atas asas yang
kukuh. Hanya dengan cara ini sahajalah saya dapat mengubati
pesakit-pesakit saya dengan sempurna manurut kehendak mereka. Selepas dari
pengamatan yang mendalam, saya dapati
bahawa ilmu kedoktoran dan akidah saya dengan Allah menjadi asas
yang
perlu dipegang oleh falsafah kedokotaran moden.”
Dalam masa Dr. Paul A. Adolf
menjalankan tugas, beliau mendapati perlu diperbaiki bidang kerohanian di
samping fakta sains, di mana kedunya membolehkan beliau mengubat semua penyakit dengan keberkatan yang
sebenar. Jika manusia menjauhkan dirinya daripada Tuhan, maka usaha
pengubatannya hanya menjadi sebahagian daripada pengubatan sahaja ataupun tidak
sampai ke kadar itu.
Islam telah mengubati
penyakit-penyakit jiwa dan ini nyata disebut oleh Al-Quran dalam surah Al-Isra’
ayat 82 yang bermaksud (terjemahan):
“Dan Kami turunkan dari al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat
bagi orang-orang yang beriman.”
No comments:
Post a Comment