(Disiarkan pada 14. 12 2013)
Ada pepatah mengatakan “semakin dipotong
semakin panjang!”. Pada kelazimannya dalam hidup kalau sesuatu benda itu
dipotong atau dikurangkan tentu sekali menjadi pendek. Tetapi ini semakin dipotong semakin panjang. Apa
agak jawapannya? Ini merupakan analogi
hidup yang setiap insan wajar tangani dalam hidup.
Dalam philosophy atau falsafah kehidupan serupa juga pada sesuatu keadaan
hidup. Jika kita membina terowong semakin kita potong tanahnya dan buang
semakin memanjang terowong itu. Begitu juga halnya dalam bembina sebatang
parit, semakin kita potong atau cangkul tanahnya kemudian buang semakin panjang parit itu.
Dalam hidup ini tidak ada yang sentiasa
mudah. Suka dan duka; sukar dan mudah; manis dan pahit keadaan hidup merupakan
garam dalam pembangunan kehidupan. Pepatah
bahasa Inggeris mengatakan, “One’s
man meat is another man poison”. Pandangan baik bagi seseorang, tidak
mungkin baik bagi pandangan orang lain.
Mendiang Presiden Mandilah iaitu seorang
pemimpin negara Afrika sebagai penentang apartheid yang terkenal seluruh dunia
mengenai masalah hubungan kelit putih dengan kulit hitam telah dimasukkan ke
dalam penjara selama lebih kurang dua puluh tahun kerana usahanya menentang
kepimpinan kulit putih yang tidak memberi hak kepada kulit hitam dalam memimpin
negaranya sendiri. Setelah keluar dalam
penjara beliau kembali memimpin bangsanya. Berbakti kepada nosa dan bangsanya
sehingga usianya menjangkau 95 tahun, sebelum mengakhiri hayatnya.
Hidup ini tutup lubang korek lubang
memberi kefahaman bahawa Allah itu maha adil. Kemuskilan dalam menangani
kehidupan merupakan ujian Allah s.w.t. kerana Allah tidak mengubah keadaan
hidup sesuatu kaum kalau bukan kaum itu sendiri mengubahnya. Firman Allah dan
surah Al-Ra’d ayat (13) 11 yang bermaksud (terjemahan):
“Manusia
itu mempunyai pengiring-pengiring (malaikat-malaikat) yang mengikutnya di
hadapan dan di belakangnya, mereka menjaganya dengan perintah Allah.
Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah
keadaan diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki bahaya kepada
sesuatu kaum, tiada siapa dapat menghalang-halanginya. Dan mereka tidak
mempunyai pelindung selain Allah.”
Allah menjadikan beberapa malaikat yang
menjadi pengiring pada tiap-tiap manusia, sama ada Mukmin atau lainnya, ke mana
sahaja mereka pergi, mereka akan mengawasi sebagai penjaga mereka dan
pengawalnya dengan bergilir-gilir dan berganti-ganti siang dan malam. Mereka,
ada yang berada di hadapan, ada di belakang, juga di kanan dan di kiri – 4
malaikat menjaga ketika siang dan 4 yang lain sesudah malam.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda
(riwayat Abu Hurairah (r.a.),) yang maksudnya: “Ada beberapa malaikat yang
mengiringi kamu bergilir-gilir, iaitu malaikat pada waktu malam dan malaikat
pada waktu siang. Mereka berhimpun dalam masa sembahyang Subuh dan sembahyang
Asar. Kemudian naik ke langit
malaikat-malaikat yang tadinya tinggal
bersama-sama kamu, lalu Allah bertanya kepada mereka sedangkan Allah lebih
mengetahui tentang mereka, kata-Nya: “Bagaimana keadaan hamba-hamba-Ku ketika kamu meninggalkan mereka? Jawab
malaikat: “Kami pergi mereka sedang sembahyang. Dan kami datang mereka juga
sedang sembahyang.”
Firman Allah dalam surah Al-Baqarah (2)
214 yang bermaksud (terjemahan): “Adakah kamu menyangka bahawa (mudah sahaja) memasuki
syurga dengan tidak kamu didatangi (cubaan). Seperti orang-orang dahulu sebelum
kamu....?
Ayat ini diturunkan pada masa
orang-orang Islam menghadapai peperangan Ahzab (setengan ulama mengatakan pada
masa perang Uhud, dan setengah yang lain mengatakan pada permulaan orang Islam
berhijrah ke Medinah).
Peperangan Ahzab itu ialah peperangan di antara
orang-orang Islam di Medinah dengan persatuan suku-suku bangsa Arab, bangsa
Yahudi dan orang-orang Munafik Medinah sendiri yang telah berikat menjadi satu.
Pada waktu itu orang Mukmin sedang
menghadapi sebesar-besar bahaya
yang belum pernah mereka hadapi pada masa yang lalu, kerana musuh yang terdiri
dari beberapa Ahzab atau gulungan itu telah mengepung kota Medinah sehingga
terpaksa mereka membuat khandak
(longkang besar) di sekeliling kota Medinah untuk menahan rempuhan musuh.
Peristiwa demikian, menyebabkan hati
orang-orang Mukmin banyak yang berasa gerun dan kecut. Maka Allah turukan ayat
itu, untuk menghibur hati orang-orang Mukmin tersebut, yang maksudnya:
Janganlah kamu menyangka! Seseorang itu
dapat masuk ke syurga dengan
senang begitu sahaja, tanpa rintangan, penderitaan ataupun pengorbanan.
Orang-orang yang hendak masuk syurga itu tidak dapat tidak mestilah menemui
rintangan, mengalami penderitaan dan memberikan pengorbanannya terlebih dahulu
di dalam hidupnya. Kerana bahagia itu tidak terasa nikmatnya bila tidak lebih
dahulu mengalami derita.
Begitulah para Rasul dan orang-orang
yang menjadi pengikut mereka yang terdahulu, tidak seorang pun di antara mereka
yang tidak menemui derita seperti yang sedang mereka hadapi sekarang ini
(peperangan Ahzab). Pada waktu mereka gementar ketakutan itulah mereka
tertanya-tanya (mengharap-harap): Bilakah
datangnya pertolongan Allah? Ketahui lah! Bahawasanya pertolongan Allah hampir
tiba.
Tuhan akan memperkenan harapan
orang-orang Mukmin yang betul-betul tabah hatinya, teguh pediriannya menghadapi
segala derita kerana menegakkan yang hak, dengan menyegerakan datangnya
pertolongan kepada mereka. Percayalah kepada pertolongan Allah, dan ia akan
tiba tidak beberapa lama lagi.
Benarlah tidak berapa lama musuh yang
mengepung kota Medinah telah berselisih sesama mereka, yang dituruti pula
dengan turunnya angin ribut, hujan lebat dan petir sabung menyambung, sehingga
mereka punah-ranah dan mengundurkan diri dengan ketakutan yang amat sangat.
Dalam usaha menuntut ilmu, pada
hakikatnya, tidak wujud program menjadi pintar cergas dengan cepat yang
menjanjikan perolehan kepintaram tanpa usaha. Dalam semua aspek kehidupan, terdapat urutan peringkat
perkembangan dan pembangunan manusia yang perlu dilalui oleh setiap individu
yang ingin mencapai kejayaan.
Seorang kanak-kanak perlu belajar
mengumpul dan memproses maklumat sebelum dia
dapat membina skim ilmu. Seterusnya selepas membina skim ilmu, barulah
dia dapat mem- bina ilmu tentang sesuatu perkara atau fenomena. Dalam semua
usaha tersebut wajar kita mempunyai ketabahan hati dan teguh pendirian bahawa
ilmu itu akan sebati dengan kita setelah kita berusaha.
Prinsip-prinsip hidup yang dianuti oleh
manusia yang saling bergantung ialah sebaik-baik manusia yang paling berfaedah
kepada orang lain kerana kehadiran orang membolehkan kita menilai di manakah
tahap pencapaian kita dalam perkembangan diri. Potensi intelek individu
seharusnya menjadi usaha memurnikan tahap perkembangan orang lain agar kita
tidak mengkufuri fitrah hidup yang dihadiah oleh yang Maha Berkuasa.
Melaksanakan pembangunan wajar melalui
budaya istiqamah kerana Allah sukakan hambanya yang tekun beribadah yang tidak
mengenal kegagalan dalam usahanya. Tidak ada kekuasaan manusia untuk
memperolehi sesuatu keperluan dalam hidupnya tanpa pertolongan dari Allah
s.w.t. sepertimana firman-Nya dalam surah Al-Fatihah yang berbunyi iyyaka
na’budu waiyyaka nasta’in itu
mengandungi dua aspek:
Satu pihak bagi hamba Allah, iaitu
melakukan ibadah kepada Allah dan memohon pertologan-Nya, dan di pihak lainnya
Allah s.w.t. yang berhak menerima ibadah dan memberikan pertolongan. Melakukan
ibadah adalah satu kewajiban bagi hamba Allah. Apabila ia tidak melakukan
ibadah, bererti ia bukan hamba Allah atau bukan bani Adam. Natijah apabila ia
bukan hamba Allah atau bukan bani Adam, maka siapa? Oleh kerana itu kalau ingin
diakui sebagai hamba Allah s.w.t. dan sebagai bani Adam wajib melakukan ibadah.
Iyyaka na’budu adalah amalan yang
ditamsilkan sebagai mengorek lobang dan waiyyaka nasta’in adalah amalan yang
menutup lobang. Ini bermakan, jika na’budunya beres maka nasta’in pasti
diperolehi; itu sebagai penutup kepada keaiban, kelemahan, kekurangan kita dan
sebagainya. Segala usaha kita jika dilakukan dengan hati yang ikhlas kerana
Allah maka past petolongan Allah akan tiba bila-bila masa.
Segala ibadah yang dilaksanakan berupa
tawakal kepada Allah kerana Dialah menentu kan segala keperluan hidup makhluk
manusia di dunia. Tanpa tawakal tidak ada yang dapat dihasilkan dan segala
keperluan hidup juga tidak datang dengan sendirinya. Usaha wajar dilaksanakan
dengan menggunakan akal fikiran serta tenaga yang dibekalkan Allah s.w.t.
kepada manusia. Menggunakan akal fikiran adalah sebahagian daripada tawakal.
Tawakal merupakan salah satu ibadah hati
yang paling utama dan salah satu dari berbagai akhlak iman yang agung.
Sebagaimana yang dikatakan Al-Imam Al-Ghazaly, tawakal merupakan salah satu manzilah agama dan kedudukan orang-orang
yang beriman. Malahan tawakal termasuk darjat muqarrabin yang paling tinggi.
Menurut Ibnul-Qayyim, tawakal adalah
separuh daripada agama dan separuh lainnya adalah inabah, kembali kepada Allah, seperti yang diisyaratkan Allah: “Hanya kepada Allah aku bertawakal dan hanya
kepada-Nya aku kembali.” (hud:88)
Di samping itu, agama adalah ibadah dan
memohon pertolongan, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud (terjemahan): “Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya
kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.” (Al-Fatihah: 5)
Jadi tawakal adalah memohon pertolongan
dan inabah adalah ibadah.
Perintah kepada Rasulullah s.a.w. agar
bertawakal, juga merupakan perintah bagi seluruh umatnya. Allah juga
memerintahkan orang-orang Mukmin secara umum agar bertawakal, dengan perkataan
para rasul terdahulu, seperti firman Allah tentang sanggahan para rasul
terhadap kaum mereka yang bermaksud (terjemahan):
“Rasul-rasul
mereka berkata kepada mereka, ‘Kami tidak lain hanyalah manusia seperti kamu,
tetapi Allah memberi kurnia kepada sesiapa yang Dia kehendaki antara
hamba-hamba-Nya. Dan tidak patut bagi kami mendatangkan suatu bukti kepada kamu
melainkan dengan izin Allah. Dan hanya kepada Allah sahajalah hendaknya
orang-orang Mukmin bertawakal.”
(Ibrahim: 11)
Perintah tawakal juga datang melalui
perkataan dua orang dari sahabat Musa, yang
menyuruh kaumnya agar memasuki tanah suci (Palestin) dan tidak perlu
takut terhadap para pemimpin yang zalim di sana. Firman Allah surah Al-Maidah ayat 23 yang bermaksud
(terjemahan):
“Berkatalah
dua orang di antara orang-orang yang takut (kepada Allah), yang Allah telah
memberi nikmat kepada keduanya. ‘Serbuhlah mereka dengan melalui pintu gerbang
(kota) itu, maka bila kamu memasukinya, nescaya kamu akan menang. Dan hanya
kepada Allah hendaknya kamu bertawakal, jika kamu benar-benar orang yang
beriman.”
Al-Imam Ahmad berkata, “Tawakal adalah
amalan hati. Maknanya, tawakal merupakan amalan hati yang tidak boleh
diucapkan dengan lisan, juga bukan
amalan jawarih, juga bukan temasuk masalah ilmu dan
pengetahuan.
Sebahagian orang ada yang mentafsikannya
dengan semangat dan kedamaian gerakan hati, dengan berkata, “Tawakal adalah
kepasrahan hati di tangan Rabb, sebagaimana kepasrahan mayat di rangan orang
yang memandikannya, dibolak-balik menurut kehendak nya. Tawakal juga bererti
meninggalkan pilihan dan berjalan bersama kehendak takdir.”
Orang lain mentafsirkannya dengan
keyakinan terhadap Allah, ketenteraman dan kedamaian berada di hadapan-Nya. Ada
pula yang mengatakan, tawakal adalah menghilang kan keragua-raguan dan berserah
diri kepada Penguasa segala penguasa.
Hakikat tawakal menurut
Al-Ghazaly, termasuk masalah iman. Sedangkan semua masalah iman tidak boleh
tersusun kecuali dengan ilmu, keadaan dan amal. Tawakal juga boleh tersusun
dari ilmu yang merupakan dasar, dan amal yang merupakan buah dan keadaan yang
merupakan kehendak atas nama tawakal.
No comments:
Post a Comment