(Disirkan pada
22.2.2014)
Manusia
adalah sejenis makhluk ciptaan Allah yang terbentuk daripada cantuman roh yang
besifat ghaib dan kekal dengan jasad yang bersifat nyata dan sementara. Roh
mempunyai empat fungsi yang utama, iaitu kalbu, akal, jiwa, dan ruh. Jasad pula
merupakan alat yang digunakan oleh roh untuk menjalani kehidupan di dunia.
Roh dicipta oleh Allah dahulu
daripada jasad dan ia sudah mempunyai beberapa pengetahuan kerohanian sebelum
bercantum dengan jasad. Selepas roh bercantum dengan jasad, terdapat empat
unsur asas yang membentuk ciri semula
jadi manusia, iaitu unsur syahwat, unsur marah, unsur kesyaitanan dan unsur
ketuhanan.
Unsur syahwat berkait dengan keperluan
fisiologi, unsur marah berkait dengan keperluan keselamatan, dan unsur
ketuhanan berkait dengan keperluan
psokologi. Manakala unsur kesyaitanan pula tidak berkait dengan sebarang
keperluan asas, tetapi boleh melahirkan sifat buruk seperti menipu, mungkir
janji, dan bercakap bohong. (Nik Aziz Nik Pa 1999)
Manusia mempunyai potensi kekuatan dan
kelemahan yang tertentu. Mana-mana kekuatan atau kelemahan akan berkembang
subur dengan banyak berdasarkan kepada beberapa faktor seperti jiwa manusia, corak
asuhan, kualiti pendidikan, persekitaran fisikal dan persekitaran sosio-budaya.
Satu kekuatan asas yang ada pada manusia
ialah kebolehan untuk membina ilmu, membuat pilihan hidup, dan mengurus diri
sendiri. Kelemahan manusia yang paling utama ialah sifat lalai dan lupa. Sifat
inilah yang menjadi punca kezaliman, kejahilan, penderhakaan dan ketidaktaatan
manusia terhadap peraturan dan suruhan Allah Subhanahu Wa Talah. Itulah
sebabnya manusia dinamakan insan kerana sifat pelupanya.
Melalui unsur kesyaitanan dan sifat
pelupa manusia terdedah kepada bisikan syaitan, iaitu sejenis makhluk yang
menjadi musuh utama manusia yang sentiasa berusaha untuk membawa manusia ke
neraka. Untuk membantu manusia menjalani kehidupan duniawi dengan baik, Allah
menurunkan petunjuk dalam bentuk dokumen wahyu iaitu Al-Quran dan al-Sunnah.
Dengan berpandukan ilmu wahyu, pemikiran rasional, dan pengalaman yang
konstruktif, manusia dapat menjalankan tugas sebagai hamba dan khalifah Allah
di muka bumi dengan baik.
Maka itu manusia yang dekat dengan Allah
Subhanahu Wa Talah, syaitan tidak dapat mengganggunya. Bisikan syaitan tidak
dapat mempengaruhi hati manusia yang sentiasa menghiasi hidupnya dengan ibadah
kepada Tuhan. Amanah yang dipertanggungjawabkan oleh Allah Subhanahu Wa Talah
menjadi perisai manusia hidup di dunia kerana tujuan manusia diwujudkan Allah
Subhanahu Wa talah ialah melaksanakan ibadah kepada Nya.
Jasad merupakan alat bagi roh dalam
kehidupan duniawi. Oleh itu jasad perlu dipelihara dan dilindungi dengan baik.
Manusia perlu mengambil bahan yang berfaedah dan bersuaian dengan kesihatan
badan (keperluan fisiologi) dan mengelakkan diri daripada perkara yang boleh
mencacatkan dan membinasakan badan (keperluan kesihatan). Kelalaian manusia
menjaga dan dilindungi jasadnya, Allah akan mengambil balik kesihatan jasad.
Maka itu manusia akan ditemani oleh permasalaan kesihatan. Keperluan fisiologi
merupakan keperluan untuk mendapat makanan, minuman, oksigen, tidur, rehat,
aktiviti fizikal, seks dan kepuasan deria.
Keperluan keselamatan merupakan
keperluan untuk mengelakkan diri daripada kecederaan dan kesakitan, mendapat
jaminan ketenteraman yang lahir daripada keadaan yang berstruktur, dan merasa
terlindung daripada ancaman luaran dan dalaman.
Allah telah mewujudkan dua mekanisme
dalam roh kehaiwanan bagi memenuhi keperluan fisiologi dan keperluan
keselamatan, iaitu mekanisme pendorong mengarahkan dan memfokoskan keperluan
yang ditimbulkan oleh unsur syahwat dan unsur marah, manakala mekanisme
penggerak pula menggerakkan anggota badan untuk mencapai pelbagai matlamat,
termasuk memuaskan keperluan yang ditimbulkan oleh unsur syawat dan unsur
marah.
Unsur syahwat terbit daripada sifat kehiwanan. Unsur ini bertanggungjawab
terhadap tabiat kehaiwana yang ada pada diri manusia seperti makan, tidur, dan
seks. Matlamat utama unsur syahwat ialah memuaskan keperluan fisiologi. Jika
dikawal dengan baik, keinginan syahwat dapat memberi beberapa manfaat kepada manusia.
Bagaimanapun, unsur syahwat mempunyai untuk mendesak manusia memenuhi
keinginannya dengan bebas.
Sekiranya mekanisme pendorong dikuasai
unsur syahwat, maka manusia akan melakukan perbuatan yang berunsur kehaiwanan
seperti tamak, keganasan seks, pengotor, gopoh dalam tindakan, bakhil pada
keperluan, tebal muka, suka belanja besar tidak kena pada tempatnya, dan
golojoh.
Al-Ghazali (1988) menyatakan
bahawa syahwat perut dan syahwat jantina merupakan dua jenis syahwat yang
paling banyak meruntuhkan akhlak manusia. Antara lain, beliau mencadangkan
aktiviti berikut bagi mengatasi kedua-dua jenis syahwat seperti berikut:-
1. Membiasakan diri
dengan amalan puasa sukarela dan melatih diri untuk makan secara sederhana.
2. Melatih diri
untuk bertafakur (berfikir) tentang bidang ketaatan, bidang kemaksiatan,
sifat-sifat yang membinasakan, dan sifat-sifat yang menyelamatkan.
3. Membiasakan diri
dengan amalan muraqabah, iaitu meneliti diri sebelum, semasa, dan selepas
melaksanakan sesuatu perbuatan.
4. Membiasakan diri
dengan adab yang mulia seperti adab makan, dan minum, adab berkomunikasi, adab
bergaul, dan adab berkeluarga.
5. Membiasakan diri
dengan amalan tahara, iaitu mensucikan anggota badan daripada najis dan
kotoran, mensucikan anggota badan daripada perbuatan dosa, mensuci kan fikiran
daripada perkara yang keji, dan mensucikan rohani daripada perkara yang batil
seperti takbur, syirik, riya’, dan percaya kepada tahayul dan khurafat.
Unsur
marah pula terbit daripada sifat kekerasan, kebuasan, dan kebengisan. Unsur
kekerasan tidak sama sekali memberi laluan diri untuk berfikir secara logik
dalam sinario keimanan. Semua hujah di pihak lain tidak difikirkan mengandungi
kebenaran. Masalahnya ialah ia hanya berfikir kebenaran diri sendiri sahaja.
Perkara demikian berlaku pada dirinya mungkin disebabkan falsafah pemikiran
tidak dijadikan sebagai pokok untuk mencari kebenaran.
Ciri-ciri pemikiran yang tidak
dilandaskan kepada akal dan keimanan akan meng- hanyutkannya ke jurang
kekerasan hati yang tidak berkompromi dengan apa sekali pun sudut-sudat
kebaikan dan kebenaran. Demi menegakkan kebenarannya, ia akan membawa berbagai
masalah lain yang tidak ada kaitan sama sekali tentang agenda yang merumitkan
lagi kefahamannya.
Sekiranya mekanisme pendorong
dikuasai unsur mara, maka manusia akan memaparkan sifat-sifat yang ganas dan
buas seperti dengki, dendam, suka
membangkang tanpa pembaikan, buruk perangai, suka bermusuh, tidak sabar, degil
mempertahankan kelemahan dan keburukan diri, suka menghina dan merendahkan
usaha orang lain, tamak, suka memfitnah, bercakap lucah, suka menghukum, buruk
sangka, suka mencarut, dan suka mencerca.
Ketiadaan sifat marah pada diri
manusia juga dianggap sebagai sifat yang tercela kerana seorang kehilangan
harga diri sama sekali untuk menentang sesuatu yang mengganggu kehormatan diri
atau kehormatan keluarganya. Ini menimbulkan sifat tidak peduli ketika peribadi
isterinya dihina dan dicaci oleh orang yang buruk akhlak.
Walau bagaimana pun orang yang
buruk akhlak sebenar tidak tahu diri samada dia mempunyai penyakit rohani
seperti itu. Memperbaiki atau menyedarkan diri orang berkenaan adalah lebih
bermanfaat daripada mempersembahkan sifat marah kepadanya. Kita balik kepada
iman di mana segala sifat manusia merupakan fitrah dari Allah Subhanahu Wa
Talah.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
Shallallahu ‘Alaihi Wasalam pernah bersabda kepada sahabatnya Syaidina Ali
apabila beliau meminta izin kepada baginda untuk membalas orang quraisy yang
menyakiti baginda. Nabi Muhammad tidak membenarkan Ali untuk bertindak dengan
alasan mereka (Quraisy) tidak sedar atau tidak tahu apa yang mereka buat adalah
bersifat jahat. Kalaulah mereka tahu dan faham apa yang dilakukan adalah salah
pasti mereka tidak berbuat demikian.
Akal merupakan sumber kerohanian
yang digunakan oleh roh rasional untuk mengenali dan membeza kebenaran daripada
kebatilan. Maka itu anak yang belum baliq atau anak yang masih kecil tidak
dapat mengenali dan membezakan apa yang betul dan apa yang salah. Mereka tidak
mampu menyelesaikan sebarang masalah dengan menggunakan pemikiran mereka.
Apabila anak itu sudah baliq atau
umurnya kira-kira tujuh tahun kanak-kanak berupaya mengenali dan membezakan apa
yang betul dan apa yang salah. Akal dalam diri seorang insan berfungsi sebagai
rasul maka pemikiran wajar dilandaskan kepada
akal untuk menimbang kebenarannya.
Unsur ketuhanan berada dalam roh
manusia semenjak mula kejadiannya. Bagai manapun, unsur ini mula berfungsi
dengan jelas selepas roh bercantum dengan jasad. Unsur ketuhanan melahirkan
sifat-sifat seperti suka kepada pujian, kekuasaan, pencapaian hasrat diri,
apresiasi daripada orang lain, prestij, mengetahui, dan memahami. Antara lain,
matlamat asas unsur ketuhanan adalah untuk memuaskan beberapa keperluan manusia
seperti keperluan emosi, sosial, pencapain hasrat diri, penjernihan diri dan
rohani.
Jika mekanisme pendorong dikuasai
unsur ketuhanan tanpa bimbang pemikiran rasional dan syariat Islam, maka
manusia akan memaparkan tingkah laku yang negatif seperti suka kepada kekuasaan
dan keitemewaan yang mutlak, mahu kebebasan berbuat segala perkara, mahu
terlepas daripada ikatan sifat kehambaan, mengaku dirinya mengetahui dan menguasai
berbagai-bagai ilmu, dan suka kepada pujian.
Sebaliknya, unsur ketuhanan yang
dikembangkan berpandu kepada pemikiran rasional dan bimbingan Allah yang
terkandung dalam syariah Islam akan melahirkan sifat-sifat yang baik seperti
cinta kepada ilmu, harga diri, yakin diri, hikmah, berusaha mempelajari hakikat
segala sesuatu, berusaha menguasai urusan kehidupan dengan kekuatan ilmu dan
pandangan hati, dan kasih sayang.
Dalam keadaan seperti ini, manusa
tidak akan mengabdikan diri kepada dorongan syahwat dan marah. Dengan mengawal
dorongan syahwat dan mengembalikannya kepada batas kesederhanaan, maka
terpancarlah sifat-sifat yang mulia dalam diri manusia seperti berdisiplin
dalam setiap pekerjaan, berbudi mulia, suka kepada aktiviti yang beradab, bercita-cita
tinggi, berpandangan jauh, bijaksana dalam membuat pertimbangan; cermat dalam
percakapan, taat kepada perintah Allah, takwa, gembira melakukan kebaikan, kuat
bekerja, cintakan ilmu yang bermanfaat, bersih fikiran, kemas dalam tindakan,
dan suka bekerjasama.
Isilah akhlak merujuk seluruh
aspek kehidupan manusia seperti disiplin diri, aktiviti harian, sikap, watak,
gaya hidup, corak pemikiran, perilaku, dan cara pembawaan diri dalam pergaulan
sesama manusia. Akhlak yang mulia terbentuk daripada cantuman disiplin yang
tinggi. Amalan yang salih, sikap yang kontruktif, pemikiran yang luas dan
terbuka, pergaulan yang beradab.
Kekuatan syahwat yang bermanfaat
ialah kekuasaan syahwat yang berada di bawah kawalan akal rasional dan syarak.
Kekuatan syahwat yang bermanfaat akan mendorong pembentukan peribadi yang suci,
jauh dari perbuatan maksiat. Manakala kekuatan syahwat
yang
tidak bermanfaat akan mendorong pembentukan peribadi yang buruk. Keburukan
peribadi menggambarkan orang yang berakhlak rendah.
No comments:
Post a Comment