(Disirkan
pada 15. 3. 2014)
Firaun bersama bala tenteranya mengejar Nabi Musa
bersama Bani Israil lari dari Mesir menuju ke Baitul Maqdis untuk menyelamatkan
diri dari penindasan Raja yang Zalim itu. Setelah sampai di tepi laut Merah,
Firaun merasa megah melihat air laut yang berbelah itu dan menganggap dirinya
mempunyai kekuasaan yang luar biasa maka bersama dengan bala tenteranya
menyusuli bekas laluan Nabi Musa bersama
kaumnya Bani Israil mengikutinya untuk seberang ke sebelah pantai.
Apabila Firaun bersama-sama dengan semua
bala tenteranya berada di tengah lautan yang berbelah itu, dengan kuasa Allah
maka air laut pun kembali menutup laluan mereka. Maka Firaun bersama bala
tenteranya teggelam di dalam lautan
Merah.
Pada detik-detik akhir hayat Firaun
untuk meyelamatkan diri dari maut yang sudah berada di depan matanya berkata:
“Aku percaya bahawa tiada tuhan selain Tuhan Musa dan Bani Israil. Aku beriman
kepada Tuhan mereka dan berserah diri kepada-Nya sebagai salah seorang mukmin.”
Berfirmanlah Allah kepada Firaun
yang sedang menghadapi sakaratul-maut:
“Baru
sekarangkah engkau menyatakan beriman kepada Musa dan berserah diri kepada-Ku?
Tidakkah kekuasaan ketuhananmu dapat menyelamatkan engkau dari maut? Baru
sekarangkah engkau sedar dan percaya setelah sepanjang hidupmu bermaksiat,
melaku kan penindasan dan kezaliman terhadap hamba-hamba-Ku dan berbuat sewenang-wenang, merosak akhlak dan aqidah
manusia-manusia yang berada di bawah kekuasaanmu. Terima lah sekarang
pembalasan-Ku yang akan menjadi pegajaran bagi orang-orang yang akan datang
sesudahmu. Akan Aku terapungkan tubuh kasarmu untuk menjadi peringatan bagi
orang-orang yang meragukan kekuasaan-Ku.”(Yunus: 90 – 92)
Manusia yang keras kepala tidak
mahu memahami kekuatan alam ghaib (Allah) atau Zat yang Maha Pencipta dan Maha
Berkuasa terhadap segala kewujudan makhluk di alam nyata mahupun di alam ghaib
akan hanya beriman kepada–Nya apabila keadaan sudah memaksanya berbuat demikian.
Demikianlah pembangunan kehidupan yang hanya menumpukan keseronokan dunia
semata dan mengabaikan tanggungjawab kebajikan akhirat, atau dalam erti kata
lain tidak meyakini bahawa kehidupan akhirat yang lebih kekal itu wujud.
Jasad bersifat nyata tetapi roh
bersifat ghaib. Orang beriman
mempunyai keyakinan atau keimanan tentang keberadaan fenomena ghaib. Nabi Musa membawa tujuh puluh
orang untuk menyertainya pergi ke bukit Thur Sina tempat bermunajat untuk
menerima Kitab Taurat dari Zat yang Maha Ghaib,
Allah dan mengangkat Nabi Harun sebagai
wakilnya mengurus serta memimpin kaum yang ditinggalkan selama kepergiannya.
Pada saat yang telah ditentukan,
tibalah Nabi Musa seorang diri di bukit Thur Sina, mendahului tujuh puluh orang
yang dibawanya turut serta. Dan ketika ia ditanya oleh Allah: “Mengapa engkau datang seorang diri
mendahului kaummu, hai Musa?” (Surah Thaha: 83-84)
Musa menjawab: “Mereka sedang
menyusul di belakangku, wahai Tuhan. Aku cepat-cepat datang lebih dahulu untuk
mencapai redha-Mu.”
Dalam saat bersoaljawab Nabi Musa
dengan Allah, ia hanya mendengar suara tanpa bentuk. Allah dalam keadaan ghaib. Berkatalah Musa dalam munajatnya
dengan Allah:” “Wahai Tuhanku nampakkanlah Zat-Mu kepada ku agar aku dapat
melihat-Mu.”
Allah berfirman: “Engkau tidak akan sanggup melihat-Ku,
tetapi cobalah lihat bukit itu, jika
ia tetap berdiri tegak ditempatnya sebagaimana sediakala, maka nescaya engkau
dapat melihatku.” Lalu menoleh Nabi Musa mengarakan pandangannya ke jurusan
bukit yang dimaksud itu yang seketika itu juga dilihatnya hancur luluh masuk ke
dalam perut bumi tanpa menghilangkan bekas. Maka terperanjatlah Nabi Musa,
gementarlah seluruh tubuhnya dan jatuh pengsan.
Setelah ia sedar kembali dari
pengsannya, bertasbih dan bertahmidlah ia seraya memohon ampun kepada Allah
kelancangannya itu dan berkata: “Maha Besar Engkau wahai Tuhan, ampunilah aku
dan terimalah taubatku dan aku akan menjadi orang yang pertama beriman
kepada-Mu”.
Dalam kesempatan bermunajat itu,
Allah memberikan kepada Nabi Musa kitab suci “Taurat” berupa kepingan-kepingan
batu atau kepingan kayu menurut setangah ahli tafsir yang di dalamnya tertulis
segala sesuatu secara terperinci dan jelas mengenai pedoman hidup dan penuntun
kepada jalan yang diredhai oleh Allah.
(Bacalah surah Al-A’raf: ayat 142– 145).
Pada suatu ketika berpidatulah
Nabi Musa di hadapan kaumnya Bani Israil. Ia berdakwa kepada mereka, memberi
nasihat dengan mengingatkan kepada mereka akan kurnia dan nikmat Allah yang
telah dicurahkan kepada mereka yang sepatutnya diimbangi dengan syukur dan
perlaksanaan ibadah yang tulus, melakukan segala perintah-Nya dan meninggal kan
segala larangan-Nya. Kepada mereka yang beriman, bertaat dan bertakwa, Nabi
Musa menjanjikan pahala syurga dan bagi
mereka yang mengigkari nikmat Allah diancam dengan seksaan api neraka.
Sebaik sahaja Nabi Musa
mengakhiri pidatonya, bangunlah seorang diantara para hadirin bertanya kepada
Musa, siapakah di atas bumi Allah ini yang paling pandai dan paling
berpengetahuan? Musa menjawab “Aku”. Dan tidak ada yang lebih pandai
daripadanya. Nabi Musa merasa megah kerana telah melalui berbagai kelebihan
daripada manusia biasa seperti: dapat menakluki Firaun yang zalim itu; ia dapat
kesempatan bercakap dengan Allah secara langsung; dan dapat membelah lautan
dengan tongkatnya.
Rasa sombong dan keunggulan diri
yang tercemin dalam kata-kata Nabi Musa, dicela oleh Allah yang memperingatkan
kepadanya bahawa ilmu itu adalah lebih luas untuk dimiliki oleh seorang
walaupun ia adalah seorang rasul dan bahawa bagaimana luasnya ilmu dan
pengetahuan seseorang, nescahaya akan terdapat orang lain yang lebih pandai dan
lebih alim daripadanya.
Ilmu yang Nabi Musa tidak
memperolehi adalah ilmu yang bersandarkan kekuasaan ghaib seperti dapat melihat peristiwa masa hadapan. Allah menguji
Nabi Musa dengan berdamping Nabi Al-Khidhir dan menawarkan diri menjadi
muridnya. Nabi Khidhir setuju dengan syarat Nabi Musa tidak akan mendahului
bertanya tentang sesuatu sebelum Nabi
Khidhir
memberi tahu kepada Nabi Musa.
Walau bagaimana pun pelanggaran
pertama terhadap persyaratan Al-Khidhir terjadi tatkala mereka berdua sampai di
tepi pantai di mana terdapat sebuah perahu sedang berlabuh. Nabi Khidhir minta
pertolongan pemilik perahu itu, agar menghantar mereka ke suatu tempat dituju.
Tatkala mereka berada di dalam perut perahu yang sedang melucur dengan lajunya,
tiba-tiba Musa melihat Al-Khidhir melubangi perahu itu dengan mengambil dua
keping kayunya. Musa menegurnya! Teguran pertama Musa meminta maaf, maka
Al-khidhir terima.
Kemudian perjalanan dilanjutkan di darat
bertemulah mereka dengan seorang anak lelaki yang sedang bermain-main dengan
kawan-kawannya. Tiba-tiba dipanggillah anak itu oleh Al-Khidhir, dibawanya ketempat yang agak jauh kemudian dibunuhnya.
Musa yang menyaksikan terperanjat lalu ia menegur mengapa dibunuh? Perlanggaran
syarat kedua berlaku lalu Musa meminta maaf lagi, dan Al-Khidhir masih boleh
menerimanya.
Dengan janji terakhir yang
diterima oleh Al-Khidhi dari Musa, diteruskan perjalanan mereka berdua sampai
tiba di sebuah desa. Mereka meminta pertolongan di mana mereka ingin
beristirahat. Mereka berusaha mendapatkan tempat penginapan sementara dan
sedikit barang makanan untuk sekadar dapat mengisi perut kosong mereka, namun
tidak seorang pun dari penduduk desa yang memang terkenal bakhil itu yang mahu
menolong mereka dan memberi tempat beristirehat. Dengan rasa kecewa mereka
segera meninggalkan desa itu.
Dalam perjalanan Musa dan
Al-khidhir hendak keluar dari desa itu, mereka terlihat dinding salah satu rumah
desa itu nyaris roboh. Segera Al-Khidhir menghampiri dinding itu dan
ditegakkannyalah kembali. Dan secara spontan, tanpa disedar, berkatalah Musa
kepada Al-Khidhir: “mengapa engkau berbuat kebaikan bagi orang-orang yang jahat
dan bakhil ini”.
Al-Khidhir menjawab: “Wahai Musa,
inilah saat untuk kami berpisah sesuai dengan janjimu yang terakhir. Cukup
sudah aku memberi mu kesempatan dan uzur. Akan tetapi sebelum alasan-alasan
perbuatan-perbuatanku yang engkau rasakan tidak wajar dan kurang patut”.
Al-Khidhir menghuraikan: “bahawa
kerosakan bahtera yang kami tumpang itu adalah dimaksud untuk menyelamatkannya
dari perampas oleh seorang raja yang zalim yang sedang mengejar di belakang
bahtera itu. Dengan melubangnya dianggapnya rosak. Tentang anak yang saya
bunuh, maka tujuan ku ialah menyelamatkan kedua orang tuanya dari gangguan anak
yang durhaka. Kedua-dua orang tua itu adalah orang yang mukmin”.
“Sedang mengenai dinding rumah yang
perbaiki dan ku tegakkan kembali itu adalah kerana di bawahnya terpendam harta
peninggalan milik dua orang anak yatim piatu. Ayah mereka adalah orang yang
soleh ahli ibadah dan Allah menghendaki bahawa warisan yang ditinggalkan untuk
kedua anaknya itu sampai ke tangan
mereka selamat”.
Kisah Musa dan Al-Khidhir ini dapat dibaca dalam surah Al-Kahfi ayat 60 sehingga
ayat 82. Segala pemberian Allah wajar kita bersyukur dan rasa lebih tawadhu dan
bukan menjadi hati meggah dan lupa diri kerana fenomena ghaib itu manusia tidak
ada kuasaan melainkan izin Allah.
Kitab Injil yang diturunkan kepada Nabi
Isa a.s. mendedahkan banyak fenomena ghaib
yang kita dapat pelajari; antaranya Nabi Isa sendiri sebagai Rasul yang
menerima kitab berkenaan mempunyai beberapa fenomena ghaib. Kelahiran Nabi Isa
dari seorang ibu, bernama Maryam putra Imran, seorang gadis yang suci bersih yang telah dipilih oleh Allah untuk
melahirkan seorang bayi yang telah ditakdirkan pula oleh-Nya bahawa ia akan
melakukan peranan yang besar dan suci bagi umat manusia sebagai Nabi dan Rasul.
Nabi Isa sejak lahir dan masih dalam
buaiannya dapat berkata-kata: “Sesungguhnya aku ini adalah hamba Allah. Allah memberiku sebuah kitab
menjadikan aku seorang nabi. Aku diberkahi oleh-Nya di mana pun aku berada dan
kepada ku diwasiatkan untuk melakukan solat dan zakat sepanjang hidupku dan
berlaku bakti terhadap ibuku dan tidaklah Dia menjadikan aku seorang yang
sombong dan celaka. Dan semoga kesejahteraan dan kedamaian dilimpahkan kepadaku di hari
lahirku dan di hari aku meninggal serta di hari aku dibangkit kan hidup
kembali.”
Ayat-ayat Al-Quran yang mengisahkan
pokok cerita di atas terdapat pada surah Ali Imran ayat 45, 46, 47, 48 dan
lima surah Maryam ayat 16 hingga 35, surah Al-Anbiya’ ayat 91 dan surah
At-Tahrim ayat 12.
Setelah mencapai usia tiga puluh
tahun, nabi Isa menerima tugas kenabian tatkala ia bersama ibunya berada di
bukit “Zaitun”. Ia diamanahkan oleh Allah untuk menyampaikan risalah-risalah
kepada Bani Israil yang telah jauh menyimpang dari ajaran-ajaran Nabi Musa.
Sewaktu ia bersembahyang di atas bukit itu, terlihatlah olehnya sinar cahaya
yang bergeme- lapan diikuti oleh serombongan malaikat yang tidak terbilang
hitungannya. Para malaikat itu mengelilinginya, lalu oleh Malaikat Jibril ia
diberi sebuah kitab yang berkilau-kilau laksana sebuah cermin.
Dalam usaha Isa menyebarkan
risalah dari langit itu ia ditentang oleh Bani Israil dan meminta Isa tunjukkan
sesuatu yang boleh meyakini mereka kebenaran risalan tersebut. Isa mengemukakan beberapa kejadian ghaib atau mukjizat yang dibekalkan Allah kepada Isa, di antaranya:
Ia dapat dengan izin Allah menciptakan seekor burung yang dibuatnya dari tanah
liat. Ia juga dapat menyembuhkan kebutaan orang yang buta sejak lahirnya dan
menjadikan elok kembali; demikian pula penyakit sopak. Selain itu ia dapat
mengetahui apa yang mereka lakukan di rumah, apa yang mereka makan dan minum
serta apa yang mereka simpan.
Nabi Muhammad saw merupakan
penutup para nabi dan rasul yang menerima risalah dari langit (Al-Quran) dengan
perantaraan Malaikat Jibril selama 23 tahun. Baginda berketurunan Quraisy yang
dikenali sebagai masyarakat jahiliah, juga melalui berbagai fenomena yang
digerakkan oleh kuasa ghaib dalam menyebarkan risalah langit itu.
Antara fenomena yang digerakkan
oleh kuasa ghaib ialah kisah isra’ dan Mi’raj Nabi Muhammad saw dari Al-
Masjidil-Haram
ke Al-Masjil-Aqsha dan seterusnya naik kelangit ke Sidratil Muntaha kemudian
kemali ke bumi dalam tempuh semalam sahaja
adalah antara perkara ghaib.
Selanjutnya marilah kita telusuri
perjalanan Nabi Muhammad saw dari masjidil Aqsha ke Sidratil Muntaha. Sesampainya Nabi saw, bersama Jibril dalam
perjalanan Isra’ ke Masjididil Aqsha, ternayata telah berkumpul para Nabi
terdahulu dan selanjutnya Nabi s.a.w. solat berjemaah bersama mereka, bahawa
Nabi saw memperolehi kehormatan bertindak mengimami solat. Setelah selesai
solat berjemaah dengan para nabi Malaikat Jibril menyediakan tangga mi’raj yang
diambil dari surga. Tangga mi’raj itu
terbuat dari emas dan perak berlapiskan mutiara.
Melalui tangga inilah dengan
berkendaraan Buraq Nabi saw,
bersama-sama Malaikat Jibril lalu naik ke tujuh lapis langit hingga ke Sidratil
Muntaha. Apabila Nabi Muhammad diangkat naik setingkat lagi sampai ke ‘Arasy
Allah sendirian tanpa ditemani oleh Malaikat Jibril, di situlah Nabi Muhammad
saw menerima perintah solat yang wajib dilaksanakan oleh Nabi saw dan segenap
umatnya sebanyak lima puluh kali sehari semalam. Di situlah juga Nabi Muhammad saw menerima surah Al-Fatihah langsung dari Allah.
Perintah solat lima puluh kali
sehari semalam dipendikkan Allah sebanyak lima kali sehari semalam setelah Nabi
Muhammad saw kembali ke Arasy Allah memohon dikurangkan atas pandangan Nabi
Musa as. Kerana memandangkan umat Muhammad lemah dan kurang mampu melaksanakan
sebanyak itu. Walau bagaimana pun pahalanya sama dengan solat lima puluh kali
sehari semalam.
Selepas menerima perintah solat
serta risalah lainnya Baginda turun ke bumi dan sempat solat berjemaah dengan
umat Baginda saw. Demikianlah peristiwa kekuasaan ghaib yang dilalui oleh Nabi
Muhammad saw. Kekuasaan tersebut wajar diimani oleh setiap mukmin kerana Allah.
No comments:
Post a Comment