(Disiarkan 19 April
2014)
Amanat ialah segala hak yang
dipertanggung jawabkan kepada seseorang, baik hak-hak itu milik Allah haqqullah
maupun hak hamba (haqqul adami), baik merupakan pekerjaan mahupun perkataan dan
kepercayaan hati.
Amanat itu melengkapi segala yang dipertaruhkan
kepada kita, yakni amanat harus kita
pelihara, kita laksanakan serta kita layani, baik berupa harta, kehormatan, mahupun berupa
sesuatu hak yang lain. Bahkan amanat melengkapi undang-undang yang Tuhan telah
pertaruhkan dalam tangan kita dengan maksud supaya kita menjaganya dan
menyampaikan nya kepada manusia umumnya.
Manusia sebagai khalifah Allah di dunia
diamanatkan untuk memakmurkan alam kehidupan. Makhluk manusia diberi
tanggungjawab tersebut atas dasar manusia mempunyai ilmu serta kemahiran berfikir
sebagai alat dalam menyeleggarakan amanat tersebut. Oleh yang demikian manusia
wajar terlebih dahulu melengkapkan dirinya dengan ilmu pengeta- huan sama ada
ilmu keduniaan mahupun ilmu keakhiratan atau ilmu kejasmaniaan dan kerohanian.
Firman Allah dalam Al-Quran surah
Al-Ahzab, ayat 72 yang bermaksud (terjemahan): “Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan
gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka
khuwatir akan mengkhianantinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia.”
Makhluk-makhluk langit, bumi, gunung
yang telah dijadikan Allah di alam ini, iaitu makhluk yang besar pada bentuknya
dan besar pula kekuatannya – jika dibandingkan dengan manusia. Meskipun besar,
namun makhluk-makhluk tersebut itu tidak
mempunyai pesediaan untuk menanggung bebanan yang berupa perintah dan
tegahan daripada Allah, bahkan tidak ada persediaan untuk memperhatikan
mengenai urusan agama dan dunia.
Sebaliknya pula bangsa manusia sebagai
makhluk yang bentuknya lebih kecil dan tenaganya terlalu lemah, namun demikian
telah dijadikan oleh Allah ada mempunyai persediaan untuk menanggung bebanan
yang berupa perintah dan tegahan daripada Allah, bahkan tidak ada persediaan
untuk menerima bebanan yang berat-berat berupa tanggungjawab yang dinamakan
dengan “amanat”.
Ilmu dunia adalah untuk memakmurkan alam
kehidupan yang ada semasa hidup di alam
dunia. Segala makhluk yang Allah wujudkan di alam dunia menjadi tanggungjawab
manusia untuk memakmurkan kehidupannya di samping menggunakan atau
memanfaatakan nya terutama sekali makhluk yang tidak hidup seperti segala jenis logam, tanah, batu. Pasir, Air, udara,
cahaya matahari dan sebagainya.
Hidup ini merupakan satu perjuangan dan
perjuangan itu adalah satu pengorbanan maka itu kita hendak hidup harus
berkorban dengan menggunakan tenaga, ilmu dan kemahiran berfikir. Berani
berjuang wajar berkorban demi kemanfaatan hidup. Kalau ta’ mahu berkorban ta’
payah berjuang dan jika ta’ mahu berjuang berhenti hidup!
Amanat dalam pandangan Islam ialah
segala sesuatu yang dipertaruhkan kepada seseorang menjadi kepercayaan berupa
perintah dan tegahan mengenai urusan agama dan dunia. Islam mewajibkan kaum
muslimin agar berlaku jujur dan dapat dipercahaya. Mengerti kewajibannya dengan
jelas dan bertanggungjawab kepada Tuhannya.
Amanat ialah bebanan dalam segi
keagamaan seperti sembahyang, puasa, zakat, haji, bercakap benar, menjelaskan
hutang, menyukat dan menimbang dengan cukup, bahkan anggota badan dan
kehormatannya hendaklah digunakan sesuai dengan maksud ia dijadikan dan
lain-lain perkara lagi.
Maka dia dinamakan “amanat” kerana dia
merupakan kewajipan-kewajipan yang ditetapkan oleh Allah kepada orang-orang
mukallaf sebagai suatu amanat yang mesti dipikul
dengan
patuh dan taat. Allah berfirman dalam surah Az-Zaariyat ayat (51) 56 yang
bermaksud (terjemahan): “Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya
menyembah kepada Ku”
Allah
menjelaskan, bahawa tujuan-Nya menjadikan makhluk dari bangsa jin dan manusia
adalah memberi tugas kepada mereka supaya menyembah Allah dengan mengabdi kan
diri kepada-Nya dan mengesakan-Nya, bukan supaya mereka mencari kepentingan
hidup di dunia dan bertungkus-lumus untuknya.
Dalam Surah Al-Asr’ ayat 1 – 2
yang bermaksud: “Demi masa manusia
sentiasa dalam kerugian.” Masa bergerak tidak menungguh sesiapa pun. Manusia sentiasa tidak dapat
memanfaatkan masa sebaik mungkin, yang bergerak pantas. Ada orang yang
beranggapan bahawa masa itu masih banyak; tetapi tahukah anda setiap saat dalam hidup ini
denjutan jantung sentiasa memberi tahu bahawa umur manusia sentiasa
berkurangan.
Setiap hari perjalanan hidup menjadi
pendek menghampiri liang lahad. Bagaimana pula dengan bekalan kita di akhirat
nanti? Manusia sentiasa lupa dan tidak memahami mengenai kewujudannya di dunia
ini. Kita memakmurkan kehidupan kita dengan menghiasi
nya dengan amal ibadah kerana Allah di samping melaksanakan tugas
memakmurkan kehidupan makhluk lain di alam ini.
Hidup manusia dilengkapi oleh Allah
dengan berbagai nikmat hidup. Segala nikmat berkenaan membuatkan hidup ini
selesa dan menggembirakan. Oleh itu manusia tentu bersedia untuk menunaikan
janji kepada Allah. Satu nikmat yang paling unggul dan membahagiakan ialah
nikmat hidup. Maka itu kalau kita menerima nikmat hidup kita wajar berjanji kepada Allah untuk melaksanakan tanggungjawab tujuan Allah wujudkan kita.
Setia kepada janji merupakan bahagian
dari pada iman. Satunya kata dengan perbuatan. Menyempurnakan janji ialah salah
satu sendi hidup bersosial. Islam menuntut sekeras-kerasnya kepada sekalian
mukmin supaya sentiasa tetap berperangai
dengan menyem purnakan janji. Jika berjanji wajib menepatinya. Itulah ajaran
Islam dan itulah peribadi muslim, sehingga dikenal dilingkungannya, setiap
perkataannya merupakan perjanjian yang kuat, tidak dikhawatirkan akan menyalahi
dan mengingkarinnya.
Akhlak yang mulia merupakan buah
keimanan dan punca akhlak itu ialah amanah dan menepati janji. Siapa yang telah
hilang sifat amanah dan tidak menepati janji, yang demikian itu merupakan suatu
tanda merosotnya iman dan jauh dirinya dari ketakwaan kepada Allah. Akhlak yang
buruk itu bertentangan dengan keimanan dan tidak akan dapat bertemu antara
keimanan dengan akhlak yang keji. (Al-Hadis)
Manusia adalah makhluk berbudaya
menyukai kebersamaan dan persaudaraan. Kasih sayang Allah s.w.t. menjadikan
mereka sebagai saudara yang saling mencintai, tolong menolong, saling
berhubungan dan berbalas kasihan. Manusia mempunyai keperluan hidup yang serupa
di mana sahaja belahan bumi Allah ini mereka berada.
Semua umat manusia pemegang saham
(rahmat) Allah dalam hidupnya. Setiap manusia di alam kehidupan di seluruh
pelusuk dunia atau alam sejagat adalah pemegang saham tersebut. Rahmat tersebut
ialah udara, cahaya mata hari, air, bumi dengan segala jenis logamnya, kayu
kayan dan sebagainya. Rahmat Allah tersebut diperlukan oleh segenap lapisan
masyarakat tidak kira masyarakat mukmin ataupun yang kafir. Oleh sebab setiap
manusia di muka bumi ini memerlukan rahmat Allah tersebut maka adalah wajar
menghidupkan persaudaraan sejagat.
Udara adalah sesuatu keperluan
hidup dalam kelangsungan hidup manusia dan juga berbagai haiwan serta makhluk
Allah yang lain yang ada di alam ini. Maka itu semestinya ia bersifat bersih
dengan segala keperluan lainnya yang ada dalam udara seperti oksijen,
karbondioksida, hyadrogen serta gas-gas yang lainnya. Manusia menangani
pembangunan memerlukan rahmat Allah tersebut.
Fenomena alam sedemikian rupa
yang dibekalkan Allah kepada makhluk manusia
mahupun
segala kehidupan (haiwan) yang lain mendidik kita manusia yang berakal fikiran
bahawa Allah mewujudkan persaudaraan sejagat. Mengkafirkan diri terhadap rahmat
Allah tersebut merupakan makhluk yang bertopengkan manusia tetapi berjiwa
kehaiwanan.
Haiwan tidak punya kemahiran
berfikir seperti manusia. Ia bergerak mencari makanan kerana perutnya memaksa
berbuat demikian secara naluri semula jadi atau instinct. Manusia boleh berfikir apa yang baik dan apa yang tidak
baik bagi dirinya tetapi mengapa tidak menggunakan kemahiran berfikir itu
mengenai nikmat Allah s.w.t. serta merasa syukur terhadapnya.
Antara kita sesama manusia tidak
ada yang dibanggakan sebenar. Semuanya berasal dari keturunan yang sama iaitu
masyarakat Bani Adam. Kita lahir ke dunia semua melalui dua lobang yang hina,
iaitu loban kencing seorang bapa semasa kita dalam bentuk air mani yang
terpancar ke dalam rahim seorang ibu semasa
berlaku hubungan kelamin lalu bercantum dengan air mani di ibu maka jadilah
segumpal darah.
Segumpal darah tersebut kemudian
menjadi janin. Janin itu dibekalkan dengan
tulang kemudian dibungkus degan kulit lalu menjadi lembaga. Lembaga itu,
oleh Allah dihembukan roh-Nya setelah usianya 120 hari atau empat bulan dalam
rahim ibu lalu menjadi manusia yang berperasaan. Setelah membesar dalam rahim
ibu hingga usianya sembilan bulan sepuluh hari maka ia dilahirkan ke dunia
melalui lobang kedua iaitu lobang kencing si ibu.
Lahirnya kita di dunia wajar
bersedia melaksanakan amanat yang Allah sediakan untuk hamba-Nya. Melaksanakan
amanat tersebut kita kena lengkapkan diri dengan ilmu terlebih dahulu kerana
ilmulah membetulkan ufuk pemikiran manusia ke jalan yang diredhai Allah. Allah
sukakan hambaNya hidup berilmu kerana
manusia berilmu jauh lebih baik berbanding dengan orang yang tidak berilmu.
Orang berilmu kiblat pemikirannya memberi keutamaan kepada pembangunan akhirat
kerana dengan sendirinya pembangunan dunia akan turut sama terbela, seperti
yang ditamsilkan kepada falsafah hidup: “Tanam padi rumput turut tumbuh sama
tetapi tanam rumput padi tidak ikut tumbuh.”
Islam agama ilmu dan agama akal.
Kerana itu sebelum Islam membebankan pengikutnya-pengikutnya supaya
menghasilkan maksud-maksud keduniaan, lebih dahulu Islam mewajibkan kepada
pengikut-pengikutnya menjadi orang yang berilmu, berakal, sehat, faham,
cemerlang pemikirannya, elok penglihatannya, berpandangan luas, dapat mendalami
segala urusan sebelum mengerjakannya, dapat membanding sesuatu dengan berbagai
perbandingan, agar perbuatannya bersesuaian dengan kebenaran, keadilan,
kemaslahatan dan kewajiban.
Ayat Al-Quran yang pertama kali
turun, ternyata bahawa Allah memberikan perhatianNya kepada qalam dan
tulis-menulis dan baca-membaca kepada ilmu dan mempelajarinya. Di samping itu
banyak sekali dalam al-Qur’an perintah-perintah dikira sebagai dasar yang asasi
untuk membangun iman yang kuat. Inilah
yang membuka hati terhadap kebudayaan moden yang baik, sehingga
memudahkan bagi penemuan –penemuan besar tentang rahsia-rahsia alam, dan
menaklukkan manusia pada sesuatu yang belum pernah memimpikannya.
Islam menganggap, bahawa agama
tidak akan mendapat tempat yang baik,
apabila orang-orang Islam tidak
mempunyai pengetahuan yang matang dan fikiran yang sihat. Oleh kerana itu pengetahuan
bagi Islam bagikan ruh (nyawa) bagi manusia.
Ini terkandung dalam Al-Qur’an
mencakup semua ruang lingkup kehidupan manusia, sebagaimana firman Allah surah
Ibrahim ayat 52 yang bermaksud (terjemahan):
“(Al-Qur’an) ini adalah
penjelasan yang cukup bagi manusia, dan supaya mereka diberi peringatan dengan
dia, dan supaya mereka mengetahui bahawasanya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa
dan agar orang-orang yang berakal mengambil pelajaran”.
Allah menurunkan
wahyu yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. merupakan pemberitahuan dan
seruan yang pertama dari Allah, yang juga menyatakan perang terhadap kebodohan
dan menetapkan membaca serta belajar merupakan landasan pertama dalam
pembangunan tiap-tiap orang besar. Yang memperkuatkan pendapat ini adalah Allah
sendiri
telah
bersumpah dengan qalam dan meninggikan peranannya, sebagaimana firman Allah
dalam surahAl-Qalam ayat 1 yang bermaksud: “Nun,
demi qalam dan apa yang mereka tulis.”
Allah bersumpah
dengan qalam, iaitu alat tulis yang dipakai oleh manusia, untuk menuliskan ilmu
dan pengetahuan, kerana qalam atau pena
itulah saudara kandung kepada lidah,
yang mempunyai peranan besar, sama-sama dapat mentakbirkan dan melahirkan
bayang hati. Dan qalam itu merupakan nikmat yang terbesar dari Tuhan kepada
hamba-Nya. Bermakna, Allah bersumpah dengan qalam yang dipakai untuk menulis
kejadian alam di dalam Lohmahfuz dan juga perkara-perkara yang baik dan berguna
yang telah ditulis oleh para malaikat.
No comments:
Post a Comment