(Disiarkan pada 05. 04. 2014)
Perjalanan
hidup bermula dari rahim ibu semasa jasad berusia 120 hari atau empat bulan
iaitu setelah air mani seorang suami
bersebati dengan air mani seorang ibu semasa hubungan kelamin. Pada usia genap
empat bulan Roh Allah ditiup-Nya ke dalam jasad itu maka jadilah seorang
manusia. Kehidupan di alam rahim memakan masa lebih kurang sembilan bulan
sepeluh hari. Masa pembesaran dalam alam rahim anak itu akan dibekalkan dengan
segala fasiliti hidup yang bersifat fitrah.
Fitrah-fitrah berkenaan menjadi
fasilitinya dalam melaksanakan ibadah dalam kehidupan di alam dunia kelak.
Mulai dari kepala di mana letaknya organ terpenting dalam kehidupan yang
dikenali sebagai otak kemudian di bahagian toraks terdapat organ-organ lain seperti jantung, ginjal,
paru-paru yang melaksanakan berbagai aktiviti ibadah. Kemudian di bahagian
bawah letaknya argan-organ seperti kaki yang bertanggungjawab mengenai
pergerakan badan dalam melaksanakan ibadah kerana Allah.
Semasa dalam rahim ibu bayi itu
dibekalkan dengan berbagai nikmat hidup yang menjadi agen kepada pembangunan
kehidupan semasa hidup di alam dunia nanti. Nikmat-nikmat ini wajar dijaga,
diguna dan dipelihara sebagai amanah Allah dalam kelangsungan hidup sebagai
pemain dalam memakmurkan alam kehidupan.
Di bahagian kepala nikmat
mempunyai otak untuk berfikir dan memahami keadaan alam yang akan disalurkan
kepada argan mata untuk melihat; kepada telinga untuk mendengar dan mentafsir
teka-teka kehidupan; kepada organ dalam badan seperti usus untuk melaksanakan
proses metabolism; kepada organ jantung untuk membawa darah yang mengandungi
oksijen dan makanan kepada seluruh anggota bandan untuk membesar.
Segala aktiviti dalam badan adalah
arahan dari otak cara bagaimana melaksanakan aktiviti yang dipertanggung jawabkan.
Semua organ-organ tersebut merupakan
parajurit perlaksana. Otak merupakan CPU atau central prosessing unit dalam
sistem perlaksanaan aktiviti badan manusia.
Satu nikmat yang agak penting
juga peranannya ialah mempunyai deria seperti telinga untuk mendengar, mata untuk melihat, hidung untuk menghidu, kulit untuk sentuhan dan mulut untuk merasa. Deria-deria seperti inilah
membuat hidup ini dapat merasakan kebahagian, kenikmatan dan keseronokan hidup
di dunia.
Amalan ibadah untuk pembangunan
anak dalam rahim ibu adalah tanggungjawab ke dua suami isteri semasa sembilan
bulan sepuluh hari, anak itu dalam kandungan ibu. Mendekati agama serta sentiasa
takut kepada Allah merupakan ibadah yang akan memurnikan akhlak anak dalam
kandungan. Amalan yang bertentangan dengan akidah Islam samada suami atau
isteri akan menjadi bahan pembangunan anak semasa dalam kandungan ibu.
Lahirnya anak ke dunia bermulalah
perjalanan hidupnya menerokai alam kehidupan. Sebaik sahaja anak itu lahir
wajar dididik dengan ilmu tauhid agar anak itu memulakan kehidupannya dengan
mengenali Allah s.w.t.. Maka itu adalah menjadi tanggungjawab seorang suami
setelah anak itu dimadikan untuk mengazankannya jika anak itu seorang lelaki
dan mengkamatkan jika anak itu seorang perempuan.
Ini bertujuan supaya dalam menerokai
alam kehidupan anak itu telah diperkenalkan terlebih dahulu dengan Allah yang
menciptanya. Ilmu tauhid, yang kedua suami isteri, telah bekalkan kepada anak
semasa dalam kandungan, akan diserasihkan dengan ilmu yang akan ia pelajari
apabila ia lahir ke alam dunia. Kemanfaatannya kepada anak ialah ilmu tauhid
telah tertanam lebih dahulu dalam hatinya rasa cinta kepada Allah.
Allah berfirman dalam Al-Quran surah Ali
Imran ayat 159 yang bermaksud (terjemahan):
“Sesungguhnya
Allah mencintai orang-orang yang berserah diri kepada-Nya.”
Alangkah agungnya sebuah kedudukan yang
ditandai dengan kecintaan Allah s.w.t. dan orang yang melaksanakan akan
ditanggung oleh Allah dengan kecukupan. Maka Allah akan memberikan anugerah
dengan mencukupinya, menjaminnya, mencintainya, dan menjaga nya. Dia sungguh
beruntung dengan keberuntungan yang besar,
kerana orang yang dicintai tidak akan diseksa dan tidak akan dijauhkan serta
tidak akan dihalangi.
Perjalanan hidup seorang anak selepas
lahir ke dunia akan melalui berbagai peringkat. Peringkat pertama ialah melalui
alam kanak-kanak di mana ia akan melalui peringkat pembesaran jasmani di samping
mengalami berbagai pengalaman yang membentuk anak itu sebagai persediaan untuk
memasuki alam remaja.
Antara akhlak yang membentuk anak
menjadi orang yang saleh ialah memberi keutamaan kepada baik budi pekertinya.
Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi-Nya, dan kekasih-Nya dengan memuji kepadanya
dan memperlihatkan nikmat-Nya di hadapannya. Allah berfirman dalam al-Quran
Surah Al-Qalam ayat 4 yang bermaksud: Dan
sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung.”
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya aku hanyalah diutus untuk
menyempurnakan budi pekerti yang mulia”.
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Yang paling berat di antara apa yang
diletakkan di timbangan amal pada hari kiamat adalah takwa kepada Allah dan
kebaikan budi pekerti.”
Maka itu susulilah kejahatan dengan
kebaikan, tentu kebaikan itu akan menghapus kannya. Baginda bersabda “Pergaulilah manusia dengan budi pekerti
yang baik.”
Kehidupan di alam kanak-kanak sentiasa “adventurous”, suka mengembara dan penuh
dengan bahaya dan keseronokan. Disitulah ia mendidik diri mengenai kemuderatan
dan kemanfaatan satu-satu ibadah. Segala pengalaman yang dilaluinya akan
menjadi bahan untuk memahami tentang pembangunan kendiri. Kata-kata pujangan
mengatakan “Experiance is the best
teacher.”
Dengan pengalaman tersebut ia akan
bersedia memasuki alam remaja di mana ufuk pemikirannya bertambah luas. Di alam
remaja sifat sombong sentiasa bersamanya. Maka itu harus waspada jangan sifat
sombong itu menawan hati sendiri.
Ketika Nabi Khadhir menginginkan berpisah
dengan Musa as. Musa berkata kepadanya, “berilah nasihat kepadaku.” Nabi
Khadhir berkata: “Hati-hatilah terhadap
sobong dalam berbantah, janganlah kamu berjalan dengan tanpa keperluan,
janganlah tertawa dengan tanpa hal yang menakjubkan, janganlah mencela orang-orang yang bersalah dengan
kesala- han mereka dan menangislah atas kesalahan dirimu sendiri.”
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
menasihati manusia untuk menggunakan masa dengan sebaik mungkin dalam hidup dan
jangan masa yang menggunkan anda dengan sabda Baginda: “Berbuat yang lima
sebelum yang lima datang”.
Pergunakan masa mudamu sebelum masa
tuamu datang; Pergunakanlah masa sihatmu sebelum masa sakit mu datang;
pergunakanlah masa lapang mu sebelum masa sibuk mu datang; pergunakanlah masa kayamu
sebelum masa miskinmu datang; dan pergunakanlah masa hidupmu sebelum masa
matimu datang.
Pergunakan masa mudamu sebelum masa
tuamu datang menguntukkan tanggung jawab masa remaja, kerana usia remajalah
mempunyai segala keperluan dalam mengolah ibadah kerana Allah. Segala fitrah
Allah bekalkan adalah dalam keadaan baik dan sempurna. Mata boleh melihat
dengan terang, telinga boleh mendengar dengan jelas mengenai ilmu yang
ditarbiahkan oleh orang lain. Tenaga semua anggota badan adalah dalam keadaan
baik serta semangat juang adalah dalam keadaan baik.
Setiap yang hidup harus mengalami dua
fenomena alam iaitu alam muda dan alam tua. Untuk menangani kedua-dua alam,
faktor masa memainkan peranan penting untuk menguji manusia kepekaannya
menggunakan masa dalam perjalanan hidup menuju alam akhirat. Jika dilihat dari
segi perjalanan masa, hidup ini merupakan satu perlumbaan antara masa dangan
hidup itu sendiri. Masa sentiasa berjalan tanpa menungguh sesiapapun, begitu
juga hidup ini ia sentiasa berubah mengikut arus pergerakan masa itu sendiri.
Oleh kerana ia bersifat perlumbaan maka
wujudlah siapa yang menang dan siapa yang kalah. Jika masa itu menang bermakna
manusia dilaknatkan oleh masa, tetapi jika manusia
yang
menang dari masa maka itulah yang dikategorikan sebagai umat membangunan.
Persediaan masa mudanya sentiasa mengawasi masa itu bergerak maka ia sentiasa
mendapat hidayah dari Allah s.w.t. Manusia yang sentiasa dalam perlindungan
Allah akan selamat dunia dan akhirat.
Dalam usaha mengejar kebahagian
hidup dunia dan akhirat, peringkat remaja wajib mengilmukan dirinya sebab orang
yang berilmu Allah lebih cinta daripada orang yang tidak punya ilmu. Baginda
Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah mengingatkan umatnya untuk memberi keutamaan
ilmu dalam segala ibadah. Menuntut ilmu merupakan sepanjang hayat. Long life learning. Baginda menyarankan
bahawa menuntut ilmu mulai dari buayan hingga ke liang lahad.
Terpenting dalam hidup seorang
remaja ialah menunut ilmu wajar diikuti dengan muamalah. Amal itu merupakan satu
faktor pembangunan kerana semakin banyak ilmu yang kita perolehi semakin banyak
lagi ilmu yang belum kita kuasai. Para ulamak menyarankan bahawa ilmu yang
manusia dapat kuasai adalah seperti setitis air yang membasahi jari apabila
kita culupkan ke dalam laut berbandingkan dengan ilmunya Allah bagikan air
lautan yang tidak bertepi itu.
Allah berfirman kepada Nabi Musa
bahawa ilmu itu amat luas dan tidak dapat dikuasai oleh seorang. Nabi Musa
merasa bangga kerana ia berjaya menjatuhkan kerajaan Firaun dan juga boleh
membelah lautan dengan menggunakan tongkatnya. Di samping itu Musa boleh
bercakap dengan Allah secara langsung.
Allah menguji Musa untuk
mengikuti Nabi Khidjir. Setelah bersamanya buat seketika maka Musa tidak dapat
memahami apa yang Nabi Khidjir lakukan sehingga Nabi Khidjir berpisah dengan
Musa.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. menjelaskan bahawa memperolehi kebahagian hidup di dunia harus dengan
ilmu; dan kebahagiaan hidup di akhirat juga dengan ilmu, dan jika ingin
kebahagian hidup dalam kedua-duanya dunia dan akhirat juga dengan ilmu. Allah
memilih manusia menjadi khalifah-Nya atas dasar manusia mempunyai ilmu, kerana
dengan ilmu manusia dapat memakmurkan alam kehidupan.
Dengan ilmu manusia boleh terbang
lebih tinggi daripada burung dan dengan ilmu juga membolehkan manusia menyelami
lautan lebih dalam daripada ikan. Kehadiran ilmu juga membolehkan dunia bagikan
satu perkampungan yang kecil kerana kecanggihan teknologinya.
Wahyu pertama baginda Rasul Nabi
Muhammad s.a.w. terima dari Allah s.w.t. dalam perantaraan malaikat Jibril
adalah mengenai membaca atau “iqra”. Ini bermaksud melalui pembacaan akan
bertambah ilmu seseorang itu. Dokumen yang perlu dibaca ada dua kategori iaitu
ilmu yang terucap oleh Allah iaitu dokumen wahyu-Nya, dan ketegori ke dua ialah
dokumen yang tercipta oleh Allah iaitu alam ini.
Terciptanya makhluk manusia oleh Allah
atas dua unsur iaitu jasmani yang
asalnya dari tanah dan rohani yang asalnya dari roh Allah. Maka itu adalah
wajar setiap manusia (remaja) menerokai alam dunia seiring dengan alam rohani. Dalam erti kata
lain manusia wajar memahami pembangunan dunia seiring dengan pebangunan
akhirat.
Falsafah kewujudan kedua fenomena alam
ada kaitannya dengan perlaksanaan ibadah seorang insan dalam memurnikan pembangunan
kehidupannya di alam dunia. Falsafah pembangunan berlandaskan kepada amal
ibadahnya sebagai hamba Allah boleh ditamsilkan atau melalui kias bahasa yang
berbunyi: “Kalau kita tanam padi pasti
rumput tumbuh sama, tetapi kalau kita tanam rumput mustahil padi akan turut
tumbuh sama.”
Ilmu yang dipaparkan adalah mengenai
amal ibadah seorang insan. Menimba ilmu
mempunyai
keutamaannya demi melakarkan pembangunan yang kiblatnya kepada kedua-dua alam
dunia dan alam akhirat. Dari segi pembangunan akidah seorang insan (remaja)
wajar ditumpukan keutamaannya kepada ilmu akidah kerana dengan cara demikian
ilmu dunia dengan sendirinya akan ikut sama terbela. Tetapi jika tumpuan utama
kepada ilmu atau pembangunan dunia semata maka ilmu akhirat atau ilmu akidah
akan tersiisih dari pembangunan seorang insan. Maka itu perjalanan hidup di
dunia wajar diserasikan dengan ilmu kerohanian kerana kerohanianlah akan
memudahkan perjalanan hidup di akhirat nanti.
No comments:
Post a Comment