(Disiarkan pada 12. 4. 2014)
Setiap
yang hidup itu mempunyai kewajipan tersendiri. Kewajipan utama bagi semua
makhluk Allah ialah memenuhi keperluan perutnya tetapi kewajipan seorang hamba
Allah adalah jauh lebih luas daripada makhluk-makhluk yang lain. Ini disebabkan
manusia dicipta Allah dalam dua unsur
iaitu unsur jasmani dan unsur rohani. Maka itu kita mempuyai tanggungjawab
terhadap penciptanya.
Allah berfirman dalam al-Quran
surah Az-Zaariyat (51)56 yang bermaksud (terjemahan): “Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya menyembah kepada
Ku”
Allah
menjelaskan, bahawa tujuan-Nya menjadikan makhluk dari bangsa jin dan manusia
tidak ada maksud yang lain, kecuali untuk memberi tugas kepada mereka supaya
menyembah Allah dengan mengabdikan diri kepada-Nya dan mengesakan-Nya – bukan
supaya mereka mencari kepentingan hidup di dunia dan bertungkus-lumus untuknya.
Kerana mereka tidak memiliki manfaat atau muderat bagi diri mereka, bahkan
tunduk kepada qadak-Nya.
Jika seorang telah mengakui
beriman kepada Tuhan, tidaklah dia akan mahu jika hidupnya di dunia ini kosong
sahaja. Dia tidak boleh menganggur. Selama nyawa dikandung badan, manusia harus
ingat bahawa tempohnya tidak boleh kosong dari pengabdian. Seluruh hidup
hendaklah dijadikan ibadat.
Menurut riwayat dari Ali bin Abu
Thalhah, yang diterimanya dari Ibnu Abbas, erti untuk beribadat, ialah mengakui
diri adalah hamba dari Allah, tunduk menurut kemahuan Allah, baik secara sukarela atau secara
terpaks, namun kehendak Allah berlaku juga. Mau tidak mau jika datang ajal
mesti mati. Ada manusia yang hendak melakukan di dalam hidup ini menurut kemahuannya,
namun yang berlaku ialah kemahuan Allah jua.
Oleh sebab itu ayat ini memberi
ingat kepada manusia bahawa sedar atau tidak dia mematuhi kehendak Tuhan. Maka
jalan yang lebih baik bagi manusia ialah menginsafi kegunaan hidupnya, sehingga
dia pun tidak merasa keberatan lagi
mengerjakan berbagai ibadat kepada Tuhan.
Sejak mulai lahir dari perut ibu sampai kepada masa
habis tempuh di dunia ini dan kita menutup mata, tidaklah dapat dihitung dan
dinilai betapa besar nikmat dan kurnia Allah kepada kita. Maka timbullah
pertanyaan, apakah tidak patut kita
berterima kasih kepadaNya atas seluruh kurnia itu?
Di situlah Tuhan menjuruskan
hidup kita, memberi kita pengarahan. Allah mencipta kan kita, jin dan manusia
tidak untuk yang lain hanya untuk satu macam
tugas sahaja, iaitu mengabdi, beribadat. Beribadat iaitu mengakui bahawa kita
ini hambaNya, tunduk kepada kemahuanNya.
Ibadat itu dimulai dengan IMAN,
iaitu percaya bahawa ada Tuhan yang
menjamin kita. Percaya akan adanya Allah ini sahaja, sudah jadi dasar pertama dari hidup itu sendiri. Maka
IMAN yang telah tumbuh itu, wajib dibuktikan dengan amal yang salih, iaitu
perbuatan yang baik. IMAN dan AMAL SALIH
inilah pokok ibadat. Bila kita telah mengaku beriman kepada Allah,
nescaya kita pun percaya kepada RasulNya. Maka pesan Allah yang disampai kan
oleh Rasul itu kita perhatikan. PerintahNya kita kerjakan, laranganNya kita
hentikan. Maka dapatlah kita
jadikan seluruh hidup kita ini ibadat kepada Allah. Sembahyang lima waktu,
puasa bulan Ramadhan, berzakat kepada fakir miskin, adalah bahagian kecil,
sebagai pematri dari seluruh ibadat yang umum itu. Semuanya itu kita kerjakan,
kerana kita IMAN kepadaNya, dan kita pun beramal yang salih, untuk faedah
sesama kita manusia. Kalau tidak ini yang kita kerjakan, tidaklah ada ertinya
hidup kita yang terbatas di dalam dunia ini.
Allah telah memberikan tuntunan
hidup bagi kita berupa agama Islam, sebagai pedoman yang sempurna, kerana di
dalamnya terkandung hukum dan ketentuan-ketentuan yang bertalian dengan urusan dunia dan akhirat. Difinasi tentang
agama iaitu “Agama ialah tuntunan illahi
untuk segenap orang yang berotak waras untuk mencapai kesejahteraan dunia dan
akhirat.”
Pengertian difinisi atau takrifan
tentang agama ialah Islam adalah agama hidup dan kehidupan; oleh sebab itu
Islam mengatur tata-hidup manusia, baik
dalam hubungan dengan sesamanya, mahupun hubungan manusia dengan Maha
Penciptanya.
Kita menyedari perlunya hubungan
sesama hamba Allah dalam melaksanakan tugas-tugas, lantaran kita tidak boleh
melepaskan diri dari masyarakat, bahkan saling memerlukan satu sama lain.
Hal ini kita sedari pula kerana
keterbatasan kemampuan manusia, meskipun Allah telah memberikan anugerah
akal-fikiran yang merupakan kelebihan manusia atas segala makhluk. Memang
dengan akal kita dapat membedakan baik dan buruk, perintah dan cegah, sehingga
bagi manusialah Allah mengamanatkan Agama.
Firman Allah dalam al-Quran Surah
Al-Baqarah, ayat 132 yang bermaksud (terjemahan): “Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian
pula Ya’qub. (Ibrahim berkata): Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah
memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama
Islam.”
Sebagai
pertanggunganjawab, maka hendaklah kita menyerahkan hidup-mati, ibadat dan
pekerjaan kita hanya kerana mengharap rida Allah semata-mata.
Firman Allah dalam Al-Quran Surah
Al-An’am, ayat 162 – 163 yang bermaksud (terjemahan): “Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadahku hidupku dan matiku hanyalah
untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagiNya;dan demikian itulah yang
diperintah kan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama menyerahkan diri
(kepada Allah)”.
Dengan
demikian semua amal perbuatan yang kita lakukan adalah benar-benar merupakan
pancaran cahaya iman; dari sanalah terbentangnya akhlaqul karimah dan laku
perbuatan terpuji amal salih.
Kepada merekalah Allah akan
memberikan kebahagian dunia dan tempat yang baik kelak di akhirat, sebagaimana
firmanNya yang bermaksud (terjemahan): “orang-orang
yang beriman dan beramal salih, bagi mereka kebahagiaan dan tempat kembali yang
baik.” (Surah Ar-Ra’d, ayat 29).
Mereka yang beriman dan beramal
salih itu mendapat keuntungan yang baik
dan akan mendapat tempat kembali yang bagus, ia tentulah syurga. Semua ini
merupakan daya penarik dan menjadi galakan kepada setiap orang supaya mentaati
Allah dan jangan derhaka dengan berbuat maksiat kepada-Nya. Memanglah
seseorang itu apabila telah memasuki
syurga dia akan dapati apa sahaja yang disukainya di sana seperti yang
diterangkan dalam hadis:
Di dalam syurga itu banyak perkara yang tidak pernah dilihat oleh mata,
tidak pernah didengar oleh telnga dan tidak pernah terlintas di dalam hati
manusia.
Mudah-mudahan
kita sekalian dimasukkan ke dalam golongan orang-orang yang menjadi
penghuninya, amin.
Allah menjanjikan kepada mereka
rahmat yang akan dikurniakan di dunia dan akhirat berkepanjangan – disebabkan
ketaatan mereka terhadap Allah dan rasul-Nya. Dan ini adalah menjadi lawan
kepada apa yang dijanjikan Allah iaitu melupakan orang-orang munafik di akhirat
kelak dan melaknat mereka.
Firman Allah dalam Al-Quran Surah
At-Taubah ayat 72 yang bermaksud (terjemahan): “Allah menjanjikan kepada orang-orang Mukmin lelaki dan perempuan
beberapa buah syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka berkekalan
di sana serta mendapat tempat tinggal yang bagus di dalam syurga ‘Adn dan
keredaan daripada Allah adalah paling
besar (nikmat-Nya), itulah dia kejayaan yang benar.”
Berbahagialah mereka yang memperolehi
kenikmatan janji Allah! Kita menyedari bahawa hakikat hidup manusia adalah
untuk beribadat kepada Allah, sebagaimana firman-Nya dalam Al-Qur’ Surah
Alzariaat ayat 56 yang bermaksud )terjemahan): “Tidaklah Aku jadikan manusia dan jin melainkan untuk memberikan pengabdia
yang luas.”
Mengingat terbatasnya umur yang
diberikan Allah kepada makhluk-Nya, maka marilah kita isi sepanjang hidup
dengan akhlaq dan amal yang baik serta ibadat yang benar, sebagai membuktikan
pernyataan iman terhadap Allah s.w.t.
Antara kewajipan-kewajipan
sebagai hamba Allah dalam hidup ini ialah memperguna kan waktu sebaik mungkin
kerana waktu adalah milik manusia yang paling berharga. Waktu apabila telah
berlalu tidak akan dapat diharapkan kembali lagi. Berbeza dengan sesuatu benda
yang telah hilang, masih mungkin boleh dapat ditemukan kembali.
Manusia yang berakal, menghadapi
masa bagikan orang yang kikir menghadapi harta bendanya yang mahal. Ia tidak
mensia-siakan sekejap pun terhadap sesuatu yang sedikit, apa lagi yang banyak.
Ia selalu menghitungkan setiap wang yang keluar harus mendapat imbalan yang
wajar. Ia juga selalu berusaha untuk menempatkan sesuatu pada tempatnya yang
layak. Begitulah orang yang mempergunakan wang dan demikian pula seharusnya
kita memperguna kan masa.
Apabila kita memikirkan tentang
masa maka timbul fikiran tentang usia kita. Masa berjalan tanpa henti, begitu
jugalah usia kita hari demi hari, bulan berganti bulan dan seterunya tahun
berganti, usia semakin meningkat tua tetap bagaimana persediaan kita untuk
akhirat. Tidak seorang pun tahu tentang usia kita bila masanya ajal datang
menjemput nyawa, bagikan buah kelapa; yang masih kecil pun jatuh, sederhana
besar pun juga jatuh; dan yang sudah besar sampailah kepada yang tua hanya
menungguh masa sahaja ia jatuh ke tanah.
Sebagai muslim yang baik,
hendaklah sedar bahawa masa itu sebagai sesuatu yang berharga kerana masa
adalah umurnya. Perjalanan hidup manusia melaju dengan cepat menuju kepada
Allah s.w.t. Sedang setiap kemajuan yang keluar pada suatu pagi, tidak lain merupakan
satu fasa dari fasa-fasa perjalanan yang tidak berhenti sampai di sini sahaja,
melainkan untuk selamanya.
Sebagai muslim yang baik wajib
menyedari kenyataan ini dan berjalan sambil mengikuti tumtunan yang digariskan
oleh Allah dan Rasul-Nya, sebagai bukti keimanan dan tanda bagi orang yang
takwa. Firman Allah dalam Al-Qur’an surah Yunus ayat 61 yang bermaksud
(terjemahan):
“Bahawasanya pada pertukaran malam
dan siang itu, dan pada sesuatu yang diciptakan Allah di langit dan di
bumi, terdapat tanda-tanda kekuasaan-Nya, bagi orang yang beriman.”
Orang yang lalai
terhadap hari esok, Islam menganggap mereka sebagai orang yang tenggelam dalam
hari ini, yang mudah tergiur oleh
kesenangan dunia yang fana dan mereka sebagai orang yang bodoh dan merugikan.
Sungguh kepergian kita ke akhirat
itu cukup lama, bukan sahaja lama tetapi juga kekal, tidak kembali lagi ke
dunia. Memerlukan berbagai bekal, untuk itu bekal yang paling utama ialah taqwa
kepada Allah. Barang siapa yang berbekal dengannya ia selamat dapat menempuh
perjalanan itu dengan aman.
Barang siapa yang tidak berbekal
dengannya, maka ia merugi. Orang yang berbahagia
adalah
orang yang berbekal untuk perjalanannya dan menyiapkan persiapannya sedangkan orang
yang celaka ialah orang yang terpedaya di dunia ini, tenggelam dan
bergelumang dalam syahwat dan kelezatan
dunia; waktu hidupnya habis dan ia dijemput
oleh mati, pada hal ia masih
dalam kemaksiatan dan meninggalkan ketaatan. Firman Allah dalam Al-Quran surah
Al-Baqarah, ayat 197 yang bermaksud (terjemahan):-
“Berbekallah, sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah taqwa, dan bertaqwa
kepada-Ku hai orang-orang yang berakal”.
Pelayaran menuju akhirat pun
perlu kepada perbekalan yang dinamakan perbekalan akhirat, iaitu berupa
ketaatan, kebaktian, dan takwa kepada
Allah. Perbuatan ini adalah lebih penting dari yang lainnya.
Perbekalan dunia hanya boleh
menyampaikan kepada kepuasan nafsu dan kehendak syahwat belaka, sedang
perbekalan akhirat akan menyampaikan kepada kenikmatan yang kekal dan kelezatan
yang abadi di akhirat. Allah telah memberi ingat kepada orang-orang yang
berakal yang tahu akan hakikat sesuatu perkara. Hendaklah takut kepada
seksa-Nya.
No comments:
Post a Comment