(Disiarkan pada 19. 7. 2014)
Allah Subhanahu wa Ta’ala mencipta manusia dalam keadaan yang amat sempurna
berbanding makhluk-makhluk ciptaan-Nya yang lain. Manusia dicipta-Nya dalam dua
unsur iaitu jasmani yang asalnya dari tanah dan roh yang besifat ghaib yang
asalnya dari Allah sendiri. Manusia juga dibekalkan dengan berbagai fasiliti
hidup berupa fitrah seperti mempunyai hati, akal, kemahiran berfikir, nafsu
membangun, serta sifat kasih sayang terhadap dirinya sendiri dan makhluk-makhluk
lainnya samada di alam nyata ini mahupun di alam ghaib.
Dengan kejadian manusia sedemikian rupa maka
wajar kita memahami bahawa manusialah menjadi kekasih Allah Subhanahu wa Ta’ala
sehingga dia dijadikan khalifah-Nya atau diamanatkan sebagai pemakmur alam
kehidupan di alam dunia ini. Tanggungjawab sebagai khalifah Allah semestinya
mempunyai ilmu untuk memahami disiplin kehidupan di samping mewujudkan
kefahaman tentang falsafah pembangunan makhluk alam sejagat yang ada di ala
dunia ini.
Fitrah akal serta kemahiran berfikir
menjadi pemangkin memahami kewujudan berbagai disiplin kehidupan termasuklah
berbagai makhluk Allah sama ada yang hidup mahpun yang tidak hidup.
Kedua-duanya menjadi agen pembangunan di alam nyata mahu pun di alam akhirat
sebagai distinasi perjalanan hidup setiap mukmin. Kewujudan fenomena
tersebut menjadi rahsia alam yang Allah
telah sediakan kepada manusia untuk diterokai dan dimanfaatkan demi mewujudkan
pembangunan yang diredhai Allah Suhanahu wa Ta’ala.
Membongkar rahsia Allah yang ditaburkan
di alam ini memerlukan ilmu kerana ilmu lah membina kekuatan manusia untuk
menyelenggarakan tamadun kehidupan di alam sejagat ini. Ilmu itu terbahagi
kepada dua kategori iaitu ilmu duniawi dan ilmu ukhrowi. Allah wujudkan satu
tamsil kepada pembangunan manusia yang memberi kefahaman bahawa ilmu ukhrowi lebih
diutamakan berbanding ilmu duniawi dalam kehidupan dunia.
Allah wujudkan makhluk tumbuh-tumbuhan
di bumi ini bukan hanya sebagai agen pembangunan manusia semata tetapi juga
mempunyai ilmu yang tersirat di sebalik kewujudannya. “Kalau kita tanam padi
rumput tumbuh sama, tetapi jika kita tanam rumput padi tidak ikut tumbuh”.
Tamsil ini memberi kefahaman dalam hidup bahawa jika pemberatan ibadat menuntut
ilmu itu mengenai ilmu ukhrowi maka dengan sendirinya ilmu duniawi akan turut
sama terbelah. Tetapi jika ibadat menuntut ilmu itu pemberatannya kepada ilmu
duniawi semata, maka ilmu akhirat tidak ikut terbela.
Maka itu Ilmu tauhid wajar dijelmakan
terlebih dahulu semasa muda mu atau semasa menuntut ilmu. Ilmu tauhid
membicarakan mengenai sifat-sifat keEsaan atau
ketunggalan Allah. Mentauhidkan membawa maksud menjadikan keEsaan Allah
itu sebagai satu keyakinan. Seorang muslim mestilah mentauhidkan Allah dalam
apa jua keadaan. Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana. Manusia
dijadikan Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan satu tujuan iatu beribadat
kepada-Nya dan ibadat yang dimaksudkan ialah mentauhidkan Allah.
Manusia semasa dalam usia remaja,
mempunyai kebolehan di luar jangkaan dan fitrah kemahiran berfikir boleh
menemukan kebenaran satu-satu faktor kehidupan. Kefahaman seorang insan
terhadap adanya kekuasaan Allah akan terjelma apabila ia dapat melihat dengan
mata hatinya keadaan alam semulajadi.
Melihat cakerewala kewujudan alam itu
sendiri membawa kita ke satu dimensi pemikiran bahawa setiap sesuatu fenomena
kehidupan akan melahirkan satu inspirasi bahawa tidak ada kewujudan sesuatu itu
tanpa sebab dan semestinya ada yang mewujudkannya, iaitu Allah Suhanahu wa
Ta’ala sendiri.
Rahmat atau kasih sayang Allah terhadap hamba-Nya tidak terkira
banyaknya. Allah
menamakan
dirinya Al-Rahman dan Al-Rahim, ertinya Yang Maha Pengasih dan Yang Maha
Penyayang.
Tuhan adalah zat yang penuh dengan kasih dan sayang terhadap makhluk-Nya.
Segala yang dapat dilihat dengan mata
kepala kita dan didengar tanpa
kecualinya
adalah
rahmat Allah. Bumi dengan segala isinya, matahari dengan cahayanya yang
memancar dan berpindah, bulan dengan sinarnya yang lunak, bintang dengan
sinarnya yang berkedip-kedip, semua itu adalah rahmat atau kasih sayang Allah.
Itulah rahmat Allah yang kelihatan
Ada rahmat Allah yang ta’ dapat
kita lihat, tetapi dapat kita rasakan. Perasaan enak dan nyaman ketika kita
makan dan minum, perasaan enak dan nyaman ketika kita melihat pandangan yang
indah adalah rahmat Allah jauh lebih tinggi dari benda kelihatan. Apalagi
rahmat Tuhan yang berupakan cinta kasih sayang terhadap anak isteri dan
keluarga kita atau terhadap manusia umumnya, adalah rahmat Tuhan yang jauh
lebih tinggi lagi dari rahmat pertama dan kedua tadi. Cobalah bayangkan apa
rasanya dan apa ertinya hidup kalau tidak ada rasa cinta dan kasih terhadap
anak dan isteri, terhadap manusia dan keluarga.
Fiman Allah Surah Al-Ruum ayat 21
yang bermaksud:
“Sebahagian diri anda (rahmat) Allah, bahawa Allah telah menjadikan
bagimu isteri agar kamu dapat bersenang-senang dengan mereka dan Allah
timbulkan antara kamu dan isteri kamu itu rasa cinta dan kasih sayang. Dan
dalam hal ini terdapat tanda kekuasaan Allah bagi orang yang dapat berfikir.”
Manusia yang hidup ini diadakan
pasangan untuknya yang terdiri dari bangsa manusia itu sendiri – sama ada
pasangan itu isteri untuk orang lelaki mahupun suami untuk orang perempuan.
Gunanya supaya manusia itu terus dapat hidup dalam suasana yang tenang dan
mesra dengan pasangannya itu dan tidak akan merasa kesunyian.
Pasangan suami insteri yang telah
dijodohkan itu agar terus dapat hidup bersama lalu dikurniakan perasaan cinta
dan kasih sayang antara satu sama lain sebagai rahmat sehingga rumahtangga
mereka berkekelan dan dalam hidup yang teratur.
Rahmat Allah yang berupakan malam
dan siang, adalah satu rahmat yang maha besar dan penting kerana tanpanya
makluk yang hidup di alam nyata tidak mampu hidup. Sama ada siang yang
berkekalan atau malam kedua-duanya makhluk yang hidup susah nak hidup. Apabila
siang berkekalan segala kehidupan termasuklah tumbuh-tumbuhan akan mati dan
hangus. Begitu jugalah apabila malam itu berterusan, segalanya akan menjadi
beku.
Firman Allah Surah Al-Qashash
ayat 73 yang ertinya:
“Dan sebahagian dari rahmat Allah, ialah bahawa Allah telah menjadikan
siang dan malam untuk kamu, agar kamu dapat berehat melepaskan lelah dan supaya
kamu dapat mencari kerunia Allah. Dan mudah-mudahan kamu bersyukur kepada
Allah.”
Makhluk manusia
sebagai kekasih Allah dengan segala rahmatnya wajar berterima kasih yang tidak
terhingga. Maka untuk itu wajar diimbali dengan ibadah secara istiqmah kepada
Zat yang Maha Berkuasa itu. Memakmurkan alam kehidupan menjadi amanat yang dipertanggungjawakan kepada manusia.
Menjauhi segala larangan-Nya dan
melaksanakan segala perintah-Nya menjadi agenda utama dalam hidup bertamadun. Memelihara
ukhuwah kemanusian demi melahirkan perasaan kasih sayang antara sesama yang
menjadi teras untuk mewujudkan solidariti sosial wajar menjadi misi dalam hidup
bertauhid.
Sebagai kekasih Allah kita kena
memikirkan segala ciptaan Allah sama ada yang besar seperti kejadian siang dan
malam atau memikirkan hal-hal yang kecil seperti bagaimana dan apa gerangan
yang akan terjadi kalau Tuhan tidak ciptakan kuda, unta, kucing, ulat, burung
dan lain-lain; pasti kita menjadi orang yang beriman, menjadi orang yang salih,
menjadi orang yang taat dan patuh menjalankan perintah Allah.
Tetapi sebaliknya bila tak mahu
sekali-kali memikirkan hal itu dan hanya memikirkan manisnya gula, enaknya
makanan dan bagusnya auto, saban hari kita memikirkan duit dan pangkat, ola
raga dan jabatan sahaja, maka kita akhirnya akan jatuh ke dalam cengkeraman
hidup kebendaaan. Mata, telinga dan hati
kita semuanya hanya dikerahkan dan ditujukan kepada benda saja,
berperigian ke sana-sini hanya untuk benda, bersusah payah dan membanting
tenaga hanya untuk mendapatkan benda, ertinya kita sudah menjadi budak
benda.
Alangkah jatuh dan merosotnya
kedudukan kita sebagai manusia bila sudah diper- budakkan oleh benda. Sebab
itu, hindarkanlah diri kita masing-masing dari perbudakan yang hina ini. Segala
yang ada ini, iaitu segala yang kita lihat, segala yang kita dengar, segala
yang dapat kita rasakan, semuanya penuh dengan kasih sayang atau rahmat Allah.
Semuanya berupakan rahmat Allah.
Semua bahagian dari batang tubuh
manusia merupakan rahmat dan kasih sayang Allah. Tiap helai dari rambut dan
alis mata kita, tiap helai bulu yang tumbuh di sekujur badan kita, merupakan
rahmat Allah yang tidak ternilai harganya bagi kepentingan kehidupan kita. Tiap
helai dari bulu dan rambut kita memberikan perlindungan yang besar sekali
ertinya bagi badan kita.
Kalau tiap helai bulu memberikan
rahmat besar demikian itu, bagaimanakah besar dan tinggi nilai rahmat Tuhan
yang berupakan mata dan telinga, kaki dan tangan, jantung dan paru, daging dan
darah, tulang dan urat, kuku dan gigi dan lain-lain anggota badan kita.
Batang tubuh kita, berupakan
sumber rahmat dan kasih sayang Allah yang tak kering-kering dan tak
putus-putusnya terhadap diri dan kehidupan kita di dunia ini, apalagi alam
semesta yang maha luas ini. Kalau batang tubuh kita yang begini kecil, demikian
besar rahmat Allah yang dihasilkan, cobalah fikirkan dan renungkan bagaimana
besar dan hebatnya rahmat Allah yang disalurkan Allah kepada kita dengan
perantaraan bumi dan bintang, dengan perantaraan hawa, udara dan cahaya.
Perhatikan Firman Allah, Surah
Al-A’raaf ayat 156 yang bermaksud:
“Allah berfirman: Azabku Aku kenakan
kepada orang yang aku kehendaki, tetapi (dan) tahmat-Ku meliputi tiap sesuatu”.
Allah mengatakan
kepada Nabi Musa: “Ada kalanya rahmat-Ku yang berupa kemur- kaan Kutimpakan
khusus kepada orang-orang yang derhaka dan berbuat maksiat, sedang rahmat-Ku
pula Aku kurniakan secara umum meliputi seluruh makhluk di merata alam.
Bermakna seksa yang Ku-turunkan itu adalah daripada perbuatan-Ku yang menunjuk
keadilan-Ku. Seandainya rahmat-Ku yang secara umum itu tidak ada dan tidak Aku
kurniakan kepada setiap makhluk, nescaya musnahlah sudah setiap orang yang
kafir dan yang derhaka sebaik-baik mereka itu melakukan dosa.”
Firman Allah Surah Al-An’aam ayat
12 yang bererti:
“Tanyakan kepada manusia hai Muhammad, kepunyaan siapakah langit dan
bumi dengan segala isinya ini? Dan jawablah: semuanya itu adalah kepunyaan Allah,
Allah telah mewajibkan dirinya memberi rahmat.”
Ayat ini mengandungi pertanyaan
dan jawapan, yang maksudnya Allah menyuruh rasul-Nya supaya menyatakan kepada
orang-orang yang menyamakan Allah dengan yang lain dalam ibadatnya dan yang
mendustakan-Nya, itu tanyakanlah: “Siapakah yang punya apa-apa yang di langit
dan di bumi?” Kalau mereka tidak boleh menjawabnya, engkau menjawabnya. Katakan
bahawa yang punya ialah Allah. Dialah yang berkuasa atas segala sesuatu. Dialah
yang memiliki dan dialah yang memperhambakan segala sesuatu, bukannya berhala
yang kamu sembah, dan bukannya patung yang kamu puja, bahkan semuanya itu
adalah benda-benda mati yang tidak ada memiliki sesuatu, tidak dapat memberi manfaat
dan tidak pula mendatangkan muderat. Suruhan supaya membuat pertanyaan kemudian
jawapannya pula, menandakan betapa kuatnya ayat ini dalam memberi hujah.
Setelah Allah menerangkan
kesempurnaan kudrat-Nya terhadap sekalian makhluk-Nya, maka diiringi pula
dengan menerangkan kesempurnaan rahmat-Nya dan belas kasihan-Nya terhadap
makhluk. Allah mengingatkan kepada orang-orang yang berpaling daripada-Nya
hendaknya mereka itu berbaliklah semula kepada-Nya. Tiadalah Allah itu
terburu-buru
untuk
menyeksa, bahkan bersedia memberi pengampunan kepada sesiapa yang telah
bertaubat.
Ya, rahmat Allah
meliputi segala sesuatu, dan Allah mewajibkan dirinya memberi rahmat. Ertinya
semua rahmat Allah yang begitu hebat dan banyak, semuanya diberikan Allah
kepada kita dengan tidak kita minta atau
tuntut, kerana Allah sudah mewajibkan dirinya untuk memberi rahmat
Kita lahir di dunia bukan kerana
tuntutan kita. Kita jadi lelaki atau perempuan, kita dapat tangan dan kaki,
semua tidak kerana tuntutan, tetapi diberi Allah. Sekalipun tak kita minta.
Menjadi kekasih Allah, tunjukkan kecintaan
kita kepada Zat yang Maha pemberi dan Maha Bijakasana. Boktikan ibadatmu di
bulan Ramadan Al-Mubarak ini. Makmurkan rumah Allah dengan semahyang fardu
secara berjemaah, semerakkan masjid dengan sembahyang sunat Tarawih, bertahmit,
bertasbih, Qiamullail dan tadarus Al-Quran. Muliakan malam hari mu dengan
sembahyang sunat Tahajud. Kejarlah malam Lailatul Qadr yang telah mengagungkan
kebesaran Al-Quran.
No comments:
Post a Comment