(Disiarkan pada
13. 9. 2014)
Sesuatu
pekerjaan yang dipercayakan kepada orang tertentu untuk menjaga atau menyampai
kannya kepada orang lain dengan selamat. Ia juga berbentuk satu wasiat atau
pesanan orang tertentu yang perlu disampaikan kepada orang yang berhak menerima
wasiat atau pesanan tersebut.
Pada kebiasaannya perkara yang
diamanahkan merupakan satu bentuk pembangunan kehidupan kepada orang yang
menerima amanah. Amanah yang biasa kita ketahui ada dua jenis. Amanah yang
disampai secara langsung dan keduanya ialah amanah yang disampai secara tidak
langung.
Amanah yang disampaikan secara
langsung biasanya kedua-dua pihak, iaitu orang yang mempunyai amanah dan
penerima amanah masih hidup atau masih boleh bersemuka secara langsung seperti
hubungan seorang anak dengan ayahnya sendiri. Amanah jenis kedua ialah yang
disampaikan dengan menggunakan khidmat
orang tengah.
Kedua-dua jenis amanah mempunyai
kekuatan yang serupa dari segi maknanya. Dalam pembangunan manusia amanah atau
wasiat Allah Subhanahu wa Ta’ala telah disalurkan kepada wahyu-Nya yang
diterima oleh Baginda Rasul Nabi Muhammad shallalahu alai wasallam dalam
perantaran Malaikat Jibril sebagai penyampainya.
Wasiat-wasiat atau amanah Allah
yang dimuatkan dalam al-Quran dipertanggung jawabkan kepada baginda rasul nabi
Muhammad shallahu alai wasallam untuk ditarbiahkan kepada semua manusia di alam
dunia ini. Walaubagaimana pun wasiat atau amanah tersebut diturunkan
tanggungjawabnya kepada umat nabi Muhammad setelah wafatnya baginda rasul,
untuk disampaikan kepada manusia hingga ke hari
kiamat.
Antara amanah atau wasiat Allah
dalam Al-Quran seperti dalam surah Al-Isra’ ayat 36 yang bermaksud:
“Dan
janganlah kamu mengikuti sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan
tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan jiwa (hati); semua itu
akan diminta pertanggungjawabnya.
Dan janganlah kamu berjalan di
muka bumi ini berlagak sombong, kerana sesungguh nya kamu sekali-kali tidak
dapat menembus bumi dan sekali-kali tidak akan mencapai setinggi gunung.”
Ayat di atas
adalah salah satu di antara ayat-ayat yang mengandung wasiat dan hikmah yang
besar. Ayat tersebut juga merupakan anjuran dari Allah swt. kepada
hamba-hamba-Nya agar selalu memelihara segala sesuatu yang dianugerahkan, baik
berupa akal fikiran, telinga, jiwa, dan lain-lain untuk menggunakan dan
mengembangkannya di segala bidang dengan
sebaik-baiknya. Bila karunia yang dimilikinya tidak digunakan sesuai dengan
fungsinya, maka ia harus mempertanggungjawabkannya.
Sebagaimana diketahui, bahawa
akal itu mempunai dua sifat, iaitu pertama:
Akal yang sifatnya positif, menerima apa sahaja dan percaya pada hal-hal yang
tidak benar, misalnya khurafat dan khayalan, tanpa adanya dasar yang mengikuti
suatu paham dan sebagainya. Sifat demikian itu, yang tidak bernilai, ditolak
oleh Islam.
Kedua: Akal yang dikehendaki oleh Islam ialah akal aktif yang
mengikuti dan patuh pada dalil dan hal-hal yang ada dasarnya. Akal yang sihat
dan sempurna, dan itu akan tercermin pada pengalaman, ilmu pengetahuan, dan
cara memakai segala sesuatu yang
diberikan Allah swt. kepadanya, misalnya
telinga, penglihatan serta jiwa sebagai sarana makrifat.
Allah berfirman dalam Al-Quran
surah An-Nahl ayat 78 yang bermaksud:
“Dan Allah telah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui apa-apa lalu Dia
menjadikan bagimu pendengaran, penglihatan dan jiwa agar kamu bersyukur.”
Maka, wajib bagi manusia
menggunakan telinga untuk mendengarkan hal-hal yang baik. Penglihatan untuk
memandang sesuatu yang dapat menimbulkan
pengalaman-pengala- man berharga. Maka atas dasar inilah berkembang ilmu-ilmu
pengetahuan di alam semesta ini. Pikiran atau akal dipakai untuk menimbang
(membedakan) sesuatu, baik atau buruk, dan juga dapat menarik kesimpulan dari
suatu analisis.
Sarana atau alat tersebut dapat
mengungkapkan dan melihat dari jauh alam penghidu-
pan
makhluk serta syriat Allah yang telah diperintahkan atau yang dilarangnya. Alat
tersebut tidak boleh digunakan untuk hal-hal yang dilarang dan
mengikuti hal-hal yang tidak benar atau kebatilan.
Firman Allah swt. surah
Al-qashash ayat 71 yang bermaksud:
“....apakah kamu tidak mendengar?”
Untuk memikirkan betapa dahsyatnya jika
memang misalnya terjadi demikian, iaitu hari malam terus menerus, gelap terus
menerus yang sebaik-baiknya ialah pada malam hari, terutama malam gelap gulita.
Cahaya bulan tidak ada, cahaya bintang tidak ada, dan segala sesuatu hening
bening di kanan kiri kita. Ke mana saja mata memandang tidak ada yang
kelihatan. Maka yang tajam waktu
itu ialah daya pendengaran kita. Maka
itu penutup ayat ialah: “Apakah tidak kamu
mendengar?”
Firman Allah swt. surah Al-Qashash ayat 72:
“....apa kamu tidak memperhatikan ?”
Manusia disuruh berfikir, disuruh
menuntut ilmu untuk menyelidiki bahawa tidak mungkin peraturan yang telah ada
ini iaitu peredaran bumi mengelilingi matahari, yang menyebabkan terjadi siang
dan malam, mewujudkan perputaran cakerawala alam akan dapat diubah lagi. Tidak
ada kekuasaan lain yang mengaturnya
kecuali kekuasaan Tuhan. Dan Allah sendiri misalnya dengan kudrat iradatNya
hendak mengubah perjalanan itu tidak pula ada tuhan lain yang dapat
mengalangnya.
Penutup ayat pertanyaan pula: “apakah kamu memperhatikan’. Sebab di
siang hari yang terang benderang, jauh dan dekat, warna dan warni, panjang dan
lebar jelas nampak oleh mata, maka itu pulalah pertanyaan yang sesuai buat
penutup ayat, sebagai penutup ayat tentang malam ialah apakah kamu tidak
mendengar?
Firman Allah swt. surah
Al-Baqarah ayat 76 yang bermaksud:
“....tidakkah kamu mengerti?”
Sungguh berbeza sekali antara
orang-orang Islam yang taat, yang mahu menerapkan ayat-ayat tersebut di atas,
dengan orang-orang kafir yang tersesat,
yang membekukan ayat-ayat tersebut untuk dimanfaatkan ke arah yang tidak benar.
Mereka memilikinya, tetapi tidak menggunakannya ke arah yang benar.
Allah swt. berfirman dalam
al-Quran surah Al-A’raaf ayat 179
“...mereka mempunyai hati (akal), tetapi tidak digunakan untuk memahami
(ayat-ayat Allah). Mereka mempunyai mata, (tetapi) tidak digunakannya untuk
melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah). Mereka mempunyai telinga, (tetapi)
mereka tidak menggunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu
bagikan binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itu adalah
orang-orang yang lalai.”
Mereka ada mempunyai hati, tetapi
tidak dipergunakan untuk memahami keterangan-keterangan Allah dan memikirkan
kebaikan serta petunjuk yang ada di dalamnya seperti terutusnya rasul dan
kebenaran agama Islam yang menjamin
keselamatan dan kesejahteraan manusia, bahkan mereka bepaling dari kebenaran
itu dan enggan untuk menerimanya. Mereka hanya memahami apa yang menjadi
kepentingan hidup mereka di dunia sahaja.
Mereka ada mempunyai mata, tetapi
tidak dipergunakan untuk melihat kejadian dan keajaiban alam yang menandakan
tentang keesaan Allah dan kekuasaan-Nya
di dalam mencipta dan mengatur alam sehingga semuanya berjalan dengan
sempurna dengan tidak ada cacatnya . Tetapi
semuanya itu telah menjadi perhatian, bahkan yang mereka lihat ialah
perkara-perkara
yang keji, kotor dan maksiat untuk memuaskan nafsu mereka.
Mereka ada mempunyai telinga,
tetapi tidak dipergunakan untuk mendengar keterangan-keterangan yang berharga
dari kandungan ayat-ayat Quran dan hadis, tidak untuk mendengar nasihat-nasihat
yang baik daripada ulama dan cerdik pandai, dan tidak untuk mendengar pengajarean-pengajaran
yang berguna bagi kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.
Kemudian Allah membuat
perumpamaan dengan firman-Nya yang berbunyi: “Mereka itu adalah seperti binatang ternakan.”
Sedangkan binatang ternak masih
juga faham tentang setengah-setengah perkara yang mungkin membahayakan dirinya
lalu ia menjauhinya, begitu pula setengah-setengah perkara yang mendatangkan faedah kepadanya lalu
dihampirinya. Tetapi bagi orang yang kufur dan ingkar, mereka itu tetap tidak mahu memahaminya. Sikap mereka
itu menunjukkan bahawa mereka lebih
sesat lagi dari binatang. Itulah perumpamaan orang-orang yang dibebani
kewajipan syarak – sebagai sifatnya makhluk yang mesti tunduk – tetapi telah
cuai, lali dan menyia-nyiakan tugasnya.
Allah berfirman dalam al-Quran
surah Al-Isra’ ayat 37 yang bererti: “Janganlah
kamu berjalan di atas bumi Allah ini dengan berlagak sombong. Sesungguhnya
engkau tidak akan dapat menembusi bumi dan tidak akan mencapai setinggi
gunung.”
Allah melarang, janganlah
seseorang itu berjalan di muka bumi dengan berlagak sombong, umpamanya berjalan dengan menghentak-hentak kaki kerana
menunjukkan kemegahan. Sebabnya dilarang – Allah menyindir – kerana engkau
tidak akan dapat menembusi bumi. Dengan
kesombongan dan takburmu, engkau tidak akan dapat menembusi bumi sampai ke
hujung atau sebaliknya. Dan tidak pula dapat engkau menandingi gunung dengan
kesombonganmu hingga mencapai puncaknya
kerana engkau tidak dapat memanjang saetinggi gunung.
Jelasnya: Janganlah manusia itu
membesarkan diri walhal dia adalah makhluk yang lemah. Jika dibandingkan
manusia itu dengan bumi, gunung dan benda-benda yang ada disekelilingnya, dia
adalah jauh lebih kecil dan paling lemah. Kesombongan hanyalah bergantung
dengan besarnya kekuatan dan besarnya
tubuh badan, sedang kedua-duanya ini tidak pula dipunyai oleh manusia. Maka
apakah yang menyebabkan dia berlagak sombong sedangkan dia lebih hina daripada
bumi dan lebih kecil daripadanya.
Tidak layak bagi orang mukmin
berjalan dengan lagak (gaya) ujub dan takabur (sombong). Pada ayat lain Allah
memuji hamba-hamba-Nya yang salih. Sebagaimana firman Allah dalam Al-Quran
surah Al-Furqaan ayat 63 yang ertinya,
“Dan
hamba-hamba Tuhan yang Pengasih itu, ia lah mereka yang berjalan di muka bumi
beradab sopan. Dan apabila diajak bercakap oleh orang-orang yang bodoh, mereka
katakan: “Baik sahaja.”Jika hamba Ar-Rahman berjalan di atas bumi, mereka
berjalan dengan tenang dan rendah hati.”
Allah
sebutkan akan pekerti hamba-hamba-Nya daripada orang-orang Mukmin yang
sungguh-sungguh ikhlas di dalam beribadat kepada Allah. Mereka itu
sifat-sifatnya yang sempurna dengan segala budi pekertinya yang mulia, yang
dengannya layaklah mereka mendapat pahala yang besar dari Tuhan mereka dengan
diberi kehormatan yang mulia.
Gambaran mereka yang baik itu pula
dibayangkan dengan beberapa macam si
fat-sifat seperti yang berikut: Hamba-hamba Allah yang layak mendapat
pahala sebagai pembalasan dari Tuhan mereka, ialah orang yang berjalan dengan
penuh tertib dan beradab sopan, tidak menghentak-hentakkan kakinya di atas bumi
untuk menunjukkan kesombongan nya dengan
membuat bising ribut da bising suara kakinya.
Dalam hubungan ini Sayidina Umar (r.a.)
telah meriwayatkan: Apakala beliau melihat seorang budak laki-laki jalannya
berlenggang dengan lagak yang sombong, beliau menegur nya dengan berkata:
Sesungguhnya berlenggang dengan lagak yang sobong itu adalah cara berjalan yang
dibenci. Maka bercermatlah engkau waktu berjalan. Demikian Sayidina Umar
mengingatkan budak tersebut. Untuk apa manusia berjalan di
muka bumi ini dengan gaya yang sombong? Sedangkan ia tidak dapat menembus bumi
dan tidak dapat juga mencapai setinggi gunung?
Bagikan orang yang mengendarai
mobil atau kendraan bermotor yang mewah dengan kecepatan yang luar biasa, tanpa
mempedulikan pejalan kaki sehingga
mereka itu sering menjadi korban kecelakaan.
Sebagai orang Muslim, hendaklah
memperhatikan ketertiban dan berlaku baik,
menjauhi
sifat-sifat sombong atau ujub. Sebagaimana sabda baginda Nabi shallahu alai
wasallam.
“Barang siapa yang menganggap dirinya besar dan berlaku sombong dalam
perjalanannya, maka ia akan menemui Allah dan dimurkai-Nya.” (H.r. Ahad dan
Bukhari)
No comments:
Post a Comment