(Disiarkan pada 18.
10. 2014)
Tamadun Islam yang diasaskan oleh
Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam lebih terserlah berlakunya selepas
baginda Shallallahu alaihi wasallam berhijrah ke Medinah al-Mukaramah dan membina
negara Islam di sana. Pembinaan Tamadun Islam pada zaman baginda Shallallahu alaihi wasallam bermula sejak 13 tahun
sebelumnya, namun semasa di Mekkah al-Mukaramah ayat-ayat al-Quran yang
menyentuh pembinaan keluarga, masyarakat dan negara turun selepas baginda
berhijrah ke Medinah.
Wahyu pertama yang diturunkan di Mekkah
yang diteriman oleh baginda Rasul Nabi Muhammad shallallhu alaihi wasallam
dalam perantaraan Malaikat Jibril adalah mengenai perintah Allah, “Iqra” iaitu
baca. Mengilmukan manusia wajar membudayakan membaca. Kalimah pertama diturukan
menandakan bahawa memanusiakan manusia haruslah dengan ilmu. Baginda menjawab
kepada Malaikat Jibril bahawa baginda tidak pandai membaca tetapi Malaikat
Jibril mengulanginya sebanyak tiga kali dan berkata “Bacalah dengan nama Tuhanmu”.
Perintah membaca itu bukan hanya
ditujukan kepada baginda Rasul tetapi adalah ditujukan kepada umat manusia
terutama sekali masyarakat Quraisy keseluruhannya yang dipertanggungjawabkan
kepada baginda Rasul untuk memimpinnya. Perintah membaca tersebut termasuklah
membaca ilmu yang terucap oleh Allah iaitu wahyu-Nya (al-Qur’an) dan juga ilmu
yang tercipta oleh Allah iaitu segala mkhluk yang ada di alam ini.
Kepimpinan Rasulullah membina Tamadun di
Mekkah al-Mukaramah amat getir dan mencabar sekali sehingga baginda melalui
berbagai ujian yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam. Faktor yang amat susah
dalam menyamaikan dakwah Islamiah ialah mentarbiahkan agama Islam kepada suku
bangsanya sendiri iaitu masyarakat Quraisy.
Masyarakat Quraisy mempunyai kepercayaan
yang dipusakai mereka dari datuk nenek mereka sejak zaman berzaman yang sudah
berakar umbi dalam jiwa mereka. Masyarakatnya mempunyai keyakinan bahawa Tuhan
itu semestinya mempunyai bentuk dan boleh dilihat dan disentuh dengan panca
indera mereka sendiri.
Maka itu tuhannya direka oleh mereka
sendiri yang diperbuat daripada berbagai bahan yang ada di alam ini. Orang yang
kaya dibuat tuhannya daripada emas. Dibentuk sedemikian rupa seperti manusia kemudian
disembah. Orang yang sederhana kaya dibuat tuhannya daripada perak, dibentuk
seperti manusia kemudian disembah. Orang yang miskin dibuat tuhannya daripada
kayu jati, dibentuk seperti manusia kemudian disembah.
Orang yang miskin tegar membuat tuhannya
daripada tepung terigu. Tepung itu diadun dengan air kemudian dibentuk seperti
manusia kemudian disembah. Dan apabila selesai menyembah, perut mereka rasa
lapar; dilihat tuhannya. “Tuhan!”, kata mereka; “kami sudah sembah engkau, sekarang
perut kami rasa lapar. Boleh tuhan jadi gantian. Jika engkau tidak boleh bantu,
katakan tidak boleh bantu. Tetapi jika tuhan boleh bantu diam sahaja. Tuhan
mereka diam sahaja tidak berkata apa-apa.
Maka mulalah diambil tangannya untuk
dimasak, kemudian itu semua anggotanya hinggalah seluruh badan tuhannya
dimakan. Sehina-hina manusia tidak memakan jenisnya sendiri. Tetapi masyarakat
Quraisy makan tuhannya sendiri. Maka kejahilan manusia amat merendahkan darjat
kemanusiaan.
Masyarakat Quraisy tidak menganggap kaum
wanita sebagai nadi pebangunan. Malah kaum wanita dianggap sebagai pembawa
kesialan dalam keluarga kerana kehadiriannya hanya sebagai membiak dan
memuaskan nafsu lelaki maka itu dia tidak wajar diberi peluang sama dengan
lelaki.
Maka itu jika seorang ibu itu mengandung
suaminya ingin isterinya melahirkan seorang anak lelaki. Dan jika isterinya
melahirkan anak perempuan maka itu akan dimusnah
dengan
menguburkan anak itu hidup-hidup sebagai tebusan menjauhi kesialan dalam pemba-
ngunan
keluarga.
Baginda Rasul Nabi Muhammad Shalallahu
alahi wasallam mengembalikan kurdrat kewanitaan dan memberi peluang sama dengan
kaum lelaki dalam membentuk dan melaksana kan pembangunan. Kaum wanita
dikategorikan sebagai asas dalam membina tamadun. Wanita yang baik akan
melahirkan negara yang baik dan rosaknya wanita maka rosaklah negara.
Dalam urusan pembangunan, baginda
Rasul mementingkan kebajikan wanita sehingga di ambang kewafatannya pun baginda
sempat meninggalkan pesan: “Asolat-asolat,
itakunisa, itakunisa , umat-umati,”maksudnya ialah solat peliharalah solat,
wanita peliharalah wanita, umatku umatku. Dan baginda menghembuskan nafas yang
terakhir.
Baginda Rasul Nabi Muhammad Shallallahu
alahi wasallam menyebarkan agama Islam dengan menggunakan moral force dan bukan secara kekerasan. Pernah Baginda bertemu
dengan seorang jejaka yang ingin memperlikan baginda. Jejaka itu berkata, “Saya
ingin memasuki Islam, boleh tak.” Rasulullah berkata “Boleh” Kemudian ia
mengucap dua kalilmah shahadat masuk Islam yang diselenggarakan oleh baginda
sendiri.
Jejaka itu berkata: “Sekarang
saya sudah Islam.” Rasulullah berkata “Ya”.
“Saya cinta Islam dan saya juga cinta Allah dan rasul-Nya. “Itu bagus!” kata
Rasulullah. “Tetapi Saya masih cinta kemaksiatan. Saya suka merompak dan suka
memperkosakan wanita. Saya susah meninggalkan semua itu”. “Itu juga baik bagi
mu.” Jawab Rasulullah. “Tetapi bolehkah anda berjanji kepadaku.” Jejaka itu
setuju dengan syarat janji itu mudah dan senang dipelihara.
Baginda rasul berkata, “Mulai
dari sekarang anda jangan bercakap bohong.” Jejaka itu berkata “Kalau itu
sahaja boleh. Saya berjanji kepada rasul tidak akan bercakap bohong.” Kemudian
jejaka itu pergi meninggalkan Rasul.
Dalam perjalanan pulang jejaka itu
berfikir dan merasa anih kepada Rasul kerana Rasul tidak marah kepadanya untuk
meneruskan amalan kemaksiatan dan memperkosakan perempuan dan hanya meminta
saya berjanji supaya jangan bercakap bohong!
Hari demi hari. Minggu bertukar bulan
tiba-tiba jejaka itu bersua dengan seorang perempuan cantik. Jejaka itu
menjemput berborak-borak dengannya. Perempuan itu melayaninya dan begitulah
mereka berdua berbincang menjual masing-masing punya pengalaman dalam hidup.
Perbincangan itu berakhir dengan
jejaka itu menjemput perempuan itu ke rumahnya. Maka pergilah mereka berdua ke
rumah lelaki itu. Masuk rumah mengikut undangan wajar tetapi ini masuk rumah tanpa
duduk di ruang tamu, mereka berdua terus ke kamar tidur lelaki. Perempuan itu
senang sahaja menerima undangan. Perbincangan semakin rancak sehinggalah bersentuhan
tangan yang melahirkan perasaan masing-masing yang menjemput ke alam keghairahan
hendak melaksanakan maksiat.
Keadaan yang menyeronokkan
betukar kepada ingin berzina. Perempuan melayani kehendak jejaka itu. Tatapi
sebelum jejaka itu melaksanakan kehendak nafsunya tiba-tiba ia teringat
janjinya kepada rasul supaya jangan bercakap bohong, Jejaka itu berfikir:
“Kalau saya melakukan zina dan ketemu rasul pasti ia akan bertanya kepada saya
sama ada saya melakukan zina atau tidak. Apa jawapan saya nanti? Jika saya
cakap yang benar pasti saya kena tangkap. Tetapi jika saya kata tidak, saya
sudah melanggar janji saya kepada rasul supaya jangan bercakap bohong.”
Rasa bengong dalam pemikirannya.
Dalam jiwa jejaka itu berlawan antara malikat dan iblis. Antara iman dan nafsu.
Akhirnya malaikat yang menang dan iblis kalah. Iman mengalakan syhwat.
Perempuan itu sudah menunggu dan mengatakan bila lagi? Jejaka itu berkata ta’ apalah kita batalkan
saja. Membazir-membazirlah! Jejaka itu berjaya melawan syhwatnya.
Pada satu ketika yang lain jejaka
itu hendak merompak rumah orang jutawan. Ia masuk ke rumahnya dengan mudah
sahaja kemudian mendapakkan kunci peti tuan punya rumah. Ia membuka peti wangnya
dan mengambil seberapa banyak wang. Tetapi apabila ia
hendak
melangkah keluar rumah, ia teringat janjinya kepada rasul.
“Kalau saya ambil duit ini dan
ketemu rasul pasti bertanya samada saya merompak atau tidak, apa jawapannya?
Kalau saya jawab ia tentu saya kena tangkap dan masuk penjara. Tetapi kalau
saya jawab tidak saya sudah bercakap
bohong kepada rasul. Berlawanlah dalam jiwanya antara syaitan dengan malaikat.
Antara kekufuran dan keimanan. Jejaka itu dapat melawan syaitan yang membisikan
di hatinya dan menang imannya.
Ia tidak jadi membawa duit begitu banyak. Dia keluar tanpa apa-apa yang
diambil. Setelah itu ia berjumpa rasul dengan berkata: Ya Rasulullah, janji mu
yang engkau berikan kepada saya adalah pokok kepada segala kejahatan dan kemaksiatan dalam hidup. Saya
tidak dapat berganja. Ia mendidik saya sebagai orang Islam yang setia kepada
Rasul dan beriman
kepada
Allah. Jejaka itu menjadi manusia yang patuh kepada ibadah dan sentiasa
mencintai Allah dan rasul-Nya. Ia membenci segala kemaksiatan dan kekufuran dalam
hidup.
Orang yang berhati keras membenci
Islam dan rasulnya yang mentarbiahkan cara hidup yang betul baginda Rasul
berjaya membetulkan persepsi mereka terhadap Islam kerana akhlak Baginda yang sukar hendak ditumbang oleh musuh-musuh
Islam. Pernah pada suatu ketika semasa Rasul bersama Abu Bakar hendak berhijrah
ke Medinah al-Mukaramah. Masyarakat Quraisy mengadakan perhimpunan bagaimana
menangkap Muhammad hidup atau mati.
Diumumkan kepada semua masyarakat
Quraisy bahawa Muhammad sudah meninggal kan Mekkah. Maka diusahakan untuk
menangkap beliau hidup atau mati. Sesiapa yang berjaya menangkapnya akan
dihadiahkan seratus ekor unta. Hadiahnya amat mengiurkan. Seratus ekor unta
lebih kurang seratu ekor sapi atau kerbau di Malaysia.
Seorang pemuda bernama Surokoh.
Dengan diam ia meninggalkan majlis dan
pergi mendapatkan Muhammad. Ia memecut kudanya dengan pedang ditangan pergi mencari
di mana Muhammad sedang berada. Tidak lama kemudian Surokoh melihat Muhammad
sedang berjalan di padang pasir bersama Abu Bakar.
Surokoh memecut kudanya laju,
dengan menghunus pedang sedia ditetakkan
kepada lehir Muhammad. Nabi Muhammad sudah tahu dari malaikat Jibril bahawa
Surokoh sedang datang hendak menhapuskan Muhammad. Jarak sepuluh meter dari
mereka berdua tiba-tiba kaki kuda
Surokoh termasuk lobang.
Surokoh lalu jatuh, terhumban
berguling-guling di atas pasir dan terdampar persis di kaki Baginda. Pedangnya
terjatuh dekat dengan Rasul. Rasul membangunkan Surokoh sambil mengambil pedangnya
seraya berkat “Kalau menunggang kuda hati-hati Surokoh.” Baginda mengembalikan
pedang kepada surokah. Jubah Surokoh
penuh dengan pasir.
Surokoh kembali menunggal kudanya dengan
membawa pemikiran bahawa orang yang dimusuhi oleh kaumnya (Quraisy) adalah
orang yang amat baik dan berbudi pekerti
yang luhur. Mengikut sejarahnya Surokoh
memeluk agama Islam kerana mengakui agama Islam sahaja yang mempunyai
keadilan dan letaknya kasih sayang yang membina ukhuwah kemanusiaan.
Pada suatu ketika apabila Nabi Muhammad
berehat di bawah pohon kurma lalu tertidur kerana letih seharian di medan
perang demi menegakkan akidah Islam, tiba-tiba datang seorang pemudah yang
gagah. Ia mendekati Nabi dengan pedang terhunus lalu meletakkan pedang itu ke
leher baginda.
“Muhammad! Kelmarin kamu bersama dengan
rakan-rakanmu menunjukkan kehadalan memperjuangkan Islam. Sekarang kalau saya
tetakkan pedang ini ke leher mu siapa yang akan menolong kamu?” Nabi Muhammad Shallallahu
alahi wasalam dengan suara yang tesekat-sekat kerana pedang menekan
korongkongnya, lalu berkata: “Tiada yang boleh menolong saya hanya
Allah.”
Kalimah Allah jika diucapkan oleh orang
yang bersih jiwanya, pengaruhnya amat
berkesan
sekali. Kepala pedang terasa oleh pemuda berkenaan bagikan barah api begitu
panas lalu terlepas. Nabi mengambil pedang itu dan ditujukan ujung pedang itu kembali
kepada leher orang muda itu lalu Nabi berkata:
“Kalau saya potong leher mu
dengan pedang ini siapa yang akan menolong engkau?” Orang muda itu bercakap
dalam keadaan bergelataran kerana ketakutan; “Tiada yang boleh menolong aku
melainkan engkau ya Muhammad. Tolonglah ya! Rasul mengembalikan pedang itu
seraya berkata, “Jangan ulangi lagi perbuatan itu.”
Rasulullah shallallahu alaihi wasalam
dapat mengampunkan orang yang jelas akan memusnahkan riwayat Baginda. Betapa mulianya hati Baginda. Dengan
kesabaran yang indah dan akhlaq yang luhur serta ketabahan jiwa yang unggul
menangani kesusahan, kemeskinan dan ujian Allah yang begitu tinggi sekali, maka
Nabi Muhammad shallallahu alaihi wasallam dapat memimpin umatnya ke puncak
kecemerlangan hinggalah sampai ke hari ini, umatnya sentiasa mengikuti jejak
langkah Baginda. Bukan hanya manusia sahaja memuji Muhammad tetapi Allah merestui
ketinggian akhlaq Baginda.
No comments:
Post a Comment