(Disiarkan
pada 22. 11. 2014)
Dalam hidup kita memerlukan kebahagiaan.
Hidup beragama wajib untuk menempuhi kebahagiaan. Maka itu agama merupakan nadi
kesempunaan hidup di dunia dan di akhirat kelak. Dunia merupakan semaian
benih-benih kebahagiaan untuk menempuhi kehidupan akhirat nanti. Walaubagaimana
pun dunia merupakan tempat lahirnya berbagai karenah-karenah serta
ranjau-ranjau kehidupan yang kalau tidak ditangani dengan iman dan takwa kepada
Allah Subhahanu wa Tala, akan mengakibatkan kecacatan pada kehidupan di dunia
dan lebih-lebih lagi di akhirat kelak.
Kewujudan makhluk manusia di dunia
diamanahkan Allah Subhanahu wa Tala
sebagai pemakmur alam kehidupan dengan catatan bahawa ilmu(akidah), akal dan
iman menjadi sajian dalam memurnikan kekhalifahannya yang bersifat adil,
sempurna dan saksama. Dalam menjalankan amanah yang diperintakan Allah
Subhanahu wa Tala, ganjaran pahala merupakan imbalannya yang menjadi bekalan
hidup bahagia nanti di akhirat kelak, InsyAllah!
Syurga dunia dan syurga akhirat
mempunyai ciri-ciri yang bertentangan antara satu sama lain. Manusia (Adam)
pada mulanya telah diwujudkan Allah Subhanahu wa Tala di syurga bersama
pasangannya Siti Hawa untuk menempuhi kebahagian hidup yang mutlak, tetapi
mereka telah mengkufuri kebahagian hidup itu maka Allah tempatkan mereka di dunia
untuk meneruskan hidup sebagai hamba Allah Subhanahu wa Tala.
Mengkufuri kebahagian hidup mutlak di
syurga memaksa Tuhan menempatkan manusia di dunia buat sementara waktu di mana
kebahagian itu semestinya diusahakan yang bersifat tawakal untuk
mendapatkannya. Kebahagian hidup yang bersifat sementara di dunia akan
mencacatkan kebahagian akhirat jika tidak ditangani dengan kesempurnaan iman
dan ketakwaan kepada Allah Subhanahu wa Tala. Keadaan demikian berlaku
disebabkan kelicikan makhluk iblis dan syaitan memporak porandakan manusia
menangani kebahagian hidup di dunia tersebut.
Fitrah yang ada pada manusia juga
seperti nafsu syahwat serta keinginan naluri dalamannya menjemput perlakuan
yang mengkufuri keimanan dan ketakwaan kepada Allah Subhanahu wa Tala kelak
mengundang kedosaan.
Makhluk iblis telah diusirkan oleh Allah dari syurga-Nya
disebabkan sikap iblis yang sombong tidak mematuhi perintah Allah untuk sujud
(tanda hormat) kepada manusia kerana manusia adalah lebih mulia dan pintar
daripada makhluk ciptaan Allah yang lain. Keberadaan iblis di dunia telah
berjanji kepada Allah, akan membinasakan
manusia kerana gara-gara manusialah maka iblis dikeluarkan dari hidup bahagia
yang kekal di syurga Allah Suhanahu wa Tala.
Permintaan iblis itu direstui Allah
Subhanahu wa Tala dengan catatan bahawa manusia yang dekat dengan Allah, iblis
tidak mampun mengodanya. Manusia yang lemah imannya kerana jauh dari Allah
Suhanahu wa Tala sahaja yang iblis dapat mengganggu kebahagian hidupnya di
dunia. Maka itu Allah turunkan agama Islam sebagai perisai manusia menentang
kemaraan iblis memporak porandakan pembangunan kehidupan manusia.
Akidah Islam sebagai permurni kehidupan
di dunia serta membentangkan dan membetulkan cara hudup yang diredhai Allah
Subahanahu wa Tala. Maka itu manusia yang memelihara ilmu tauhid sahaja yang
akan mendapat kehidupan yang sempurna yang kekal di akhirat (syurga) nanti
setelah selesai agenda di dunia.
Persepsi manusia mengenai falsafah
kehidupan di dunia tidak menentu disebabkan masalah menangani diri sebagai
pemakmur alam kehidupan. Setiap insan Allah bekalkan nikmat kehidupan berupa
fitrah yang cukup untuk mencapai kebahagian dan kemurnian hidup dilandasan yang
diredhai Allah Subhanahu wa Tala.
Fitrah-fitrah tersebut adalah
berpasangan dan terpulanglah kepada manusia untuk memilih mana pasangan yang
diguna untuk menangani kehidupan. Tersilapnya memilih fitrah hidup yang
kiblatnya keduniaan semata maka kerugian hidup akan ditempuhi yang akan membawa
kesangsaraan hidup diakhirat nanti setelah selesai agenda di dunia berakhir.
Fitrah akal diwujudkan dalam dua
dimensi iaitu akal kemalaikatan dan akal kehai- wanan. Akal kemalaikatan
misinya syurga manakala akal kehaiwanan yang bersifat iblis tentunya distinasinya neraka jahanam.
Kedatangan agama Islam membantu
manusia menegakkan serta menguatkan iman kepada Allah Subhanahu wa Tala untuk
membetulkan persepsi ibadah manusia yang diredhai Allah Subhanhu wa Tala. Dalam
erti kata lain hidup dengan iman kepada Allah Subhanahu wa Tala merupakan nadi
pembangunan ummah dan menjadi perisai dari
dicorobohi oleh elemen-elemen yang membawa kepada kekufuran.
Puncak kebaikan adalah redha
Allah terhadap hamba-Nya. Itulah pahala dari redha seorang hamba terhadap Allah
Subhanahu wa Tala. Firman Allah dalam al-Quran surah At- Taubah ayat 72 yang
bermaksud: “Dan tempat-tempat tinggal
yang bagus di syurga ‘Adn dan keredhaan Allah adalah yang lebih besar.”
Mengikut kata mufassirin syurga
‘Adn merupakan tempat tinggal yang penuh kenikmatan, serupa dengan syurga
Firdaus, iaitu sebuah syurga yang paling tengah atau yang paling atas
kedudukannya di antara syurga –syurga yang lain.
Solat merupakan ibadah yang
paling utama. Para ulamak mengkatigorikan solat sebagai tiang agama. Sabda Nabi
Muhammad Shallallahu alaihi wassallam, “Tidaklah seorang hamba diberi pemberian
yang lebih baik daripada dia diberi izin dua rakaat.” Muhammad bin Sirin
berkata, “Seandainya aku disuruh memilih antara solat dua rakaat dan syurga
tentu aku akan memilih solat dua rakaat itu, kerana sesungguhnya dalam solat
dua rakaat terdapat redha Allah Subhanahu wa Tala, sedang di dalam syurga
terdapat redhaKu.
Dikatakan, sesungguhnya Allah
Subhanahu wa Tala ketika mencipta tujuh langit, Dia memenuhinya dengan
malaikat-malaikat dan memerintahnya untuk mengerjakan ibadah solat. Mereka
tidak pernah berhenti sesaat pun. Penghuni Illiyyin dan penghuni Arasy selalu
berdiri mengelilingi sekitar arasy, dengan membaca tasbih memuji kebesaran
Tuhan mereka dan memohonkan ampun untuk orang-orang di bumi.
Agama membuahkan kebahagian dunia
dan akhirat dengan catatan bahawa
manusia memelihara amanat yang dipertangunjawabkan oleh Allah Subhanahu wa
Tala. Allah berfirman dalam Surah Al-Ahzab ayat 72 yang bermaksud:
“Sesungguhnya
Kami (Allah) telah memberikan amanat (tanggungjawab) itu kepada langit dan bumi
dan gunung-gunung, tetapi mereka enggan untuk memikulnya dan takut kepadanya,
dan manusia pula mahu memikulnya. Sesungguhnya dia adalah aniaya lagi tersangat
jahilnya.”
Ayat ini meriwayat bahawa manusia itu
telah dijadikan oleh Allah ada mempunyai persediaan untuk menerima bebanan
iaitu tanggungjawab yang berupa amanat. Namun demikian, amanat yang diterimanya
itu oleh setengah manusia telah diabaikannya, sehingga ia berlaku aniaya
terhadap dirinya, dan bertindak secara jahil terhadap perintah Tuhannya.
Amanat Allah yang dipertanggungjawabkan kepada
manusia ialah bebanan dari segi keagamaan seperti sembahyang, puas, zakat,
haji, bercakap benar, menjelaskan hutang, menyukat dan menimbang dengan cukup,
bahkan anggota badan dan kehormatannya hendaklah digunakan sesuai dengan maksud
ia dijadikan dan lain-lain perkara lagi.
Maka dia dinamakan “amanat”
kerana dia merupakan kewajipan-kewajipan yang ditetapkan oleh Allah kepada
orang-orang mukallaf sebagai suatu amanat. Menurut Al-Qurthubi, “Amanat itu
menyeluruh kepada semua kegiatan agama menurut yang sahih dari
pendapat-pendapat ulama.”
Mengapakah manusia yang ada
mempunyai persediaan untuk menerima bebanan itu setengah telah mengabaikannya.
Hal ini tidak lain kerana pada diri manusia itu terdapat naluri atau pembawaan
suka marah yang mengakibatkan ia berlaku aniaya dan zalim. Begitu juga ingin
menuruti kemahuan nafsu syahwatnya yang mengakibatkan ia jahil untuk mengambil
dan memperhatikan terhadap kesudahan sesuatu perkara. Oleh itu Allah bebenkan
kewajipan-kewajipan agama kepadanya, maka bebanan-bebanan itulah yang menjadi
pengekang dari mengikuti berterus-terusan kehendak nalurinya yang tidak
terbatas, agar tidak celaka.
Pangkal dari ketaatan adalah
mengetahui Allah, takut kepada Allah, mengharapkan pada Allah, dan muqarabah
kepada Allah. Apabila seorang hamba
kosong dari perkara-perkara ini, maka dia tidak dapat menemukan hakikat dari
iman. Kerana sesungguhnya ketaatan kepada Allah tidak sah, kecuali setelah mengetahui Allah dan
iman dengan wujud-Nya sebagai pencipta Yang Maha Megetahui, Maha Kuasa, tidak
sebuah pengertian pun dapat menjangkau-Nya dan tidak sebuah dugaan pun dapat
menggambarkan-Nya.
“Tidak ada sesuatu yang
menyamai-Nya dan Dia adalah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” Kita tidak
mampu melihat-Nya dengan mata penglihatan tetapi hati ini melihat-Nya dengan
hakikat iman, tidak dapat diraba dengan
panca indera dan tidak menyerupai manusia. Dapat dikenal dengan beberapa tanda
dan dapat disebutkan dengan beberapa
alamat dan tidak melintasi batas dalam keputusan. Itulah Allah, tiada Tuhan
kecuali Dia.
Sebahagian orang arif pernah
ditanya tentang ilmu batin. Dia berkata, “Dia merupakan sebuah rahsia dari
rahsia Allah, Dia memasukkannya dalam hati kekasih-Nya dan tidak Dia
perlihatkan kepadanya, baik malaikat atau manusia.
Sekiranya pengetahuan Ketuhanan sudah menancap maka,
akan muncul pengakuan kehambaan, dan sekiranya keimanan sudah tertanam di dalam
hati, maka suatu keharusan adanya ketaatan kepada Tuhan. Iman ada dua macam,
zahir dan batin. Iman zahir adalah ucapan lisan, sedang batin adalah keyakinan
dalam hati.
Aqidah dari sudut istilah yang am
adalah kepercayaan atau keimanan yang muktamad tanpa sedikit pun rasa syak dan
ragu-ragu bagi orang yang berpegang kepada kepercayaan itu. Takrifan ini adalah
umum merangkumi kepercayaan aqidah yang hak mahupun yang batil (palsu), apa
yang penting adalah aqidah yang dipegang di dalam hati penganut aqidah
tersebut.
Aqidah Islamiyyah adalah istilah
khusus yang merujuk kepada keimanan yang teguh dan bersifat pasti kepada Allah
Subhanahu wa Tala dengan melaksanakan segala kewajipan, mentauhidkan-Nya dan
taat kepada-Nya, beriman kepada para malaikat –Nya, para rasul-Nya,
kitab-kitab-Nya, hari akhirat, takdir baik dan buruk serta mengimani seluruh
apa yang telah sahih tentang prinsip-prinsip agama atau usuluddin,
perkara-perkara yang ghaib, beriman kepada apa yang menjadi ijma’ salafussaleh, serta seluruh
berita-berita qat’i (pasti),
baik secara ‘ilmiyyah mahupun secara ‘amaliyah yang telah ditetapkan
menurut al-Qur’an dan al-Sunnah yang
sahih serta ijma’ para ulama. (Mohd.
Aizam bin Mas’od: Isu Aqidah dan Pemikiran Semasa di Malaysia. “Ahli
sunnah wal-Jamaah: Aqidah Wasatiyyah
Definisi Aqidah”. hal 22).
Hukum wasatiyyah dalam aqidah adalah wajib sebagaimana yang disyariatkan
dalam beberapa firman Allah Subhanahu wa Tala yang menegah daripada sikap
melampau umat-umat terdahulu dalam berakidah. Firman Allah Subhanahu wa Tala
Surah al-Nisaa ayat 171 yang bermaksud:
“Wahai
ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap
Allah melainkan yang benar.”
Begitu
jua firman Allah Subhanahu wa Tala Surah al-Ma’idah ayat 77 yang bermaksud:
“Katakanlah:
Wahai ahli Kitab! Janganlah kamu melampau dalam agama kamu secara yang tidak
benar, dan janganlah kamu menurut hawa nafsu suatu kaum yang telah
tersesat (jauh)
dari jalan yang betul.”
Islam adalah agama ilmu dan
setiap penganutnya diwajibkan untuk mengilmukan diri sebagai satu cara
mendekatkan Allah Subhanahu wa Tala. Walau bagaimana pun memper- olehi ilmu
adalah satu perkara dan mengamalkan ilmu itu atau menterjemahkan dalam
kehidupan adalah perkara utama. Ilmu dan amal wajar berikutan untuk menempuhi
kebahagian hidup dunia dan akhirat. Baginda Rasul Nabi Muhammad shallallahu
alahi wasallam telah memberi contoh kepada umatnya sehingga Siti Aisah
mengatakan bahawa akhlaq Nabi ialah Al-Qur’an.
Mempelajari isi al-Qur’an dan
menterjemahkannya ke dalam kehidupan wajib pada setiap mukmin sebagai jaminan
kebahagian hidup di dunia dan juga akhirat kelak. Al-Qur’an adalah dokumen
wahyu Allah yang diturunkan kepada manusia untuk memahami hidup ini sebagai
ibadat. Maka peliharalah akhirat demi keselamat dunia dan peliharalah agama
demi memartabatkan dunia sebagai semaian pahala yang akan menimang kita di
akhirat nanti. Insya-Allah
No comments:
Post a Comment