(Disiarkan pada 6.
12. 2014)
Dalam melaksanakan ibadah kerana Allah
seseorang itu memerlukan dua fakulti dalam dirinya sebagai hamba Allah. Orang
yang mendirikan solat disiplin kekhusyukkan amatlah diperlukan. Khusyuk
bermaksud dengan punuh tumpuan kepada
ibadah yang dilaksanakan. Mendirikan solat, tumpuan atau concentration dalam minda kita ialah Allah Subhanahu wa Tala.
Tawaduk adalah satu daripada sifat yang
terpuji iaitu merendahkan diri, tidak sombong, tidak membesarkan diri, tidak
angkuh. Pemimpin yang baik dan berwibawa wajar mempunyai akhlak yang
bersifat tawaduk. Abu bakar, sahabat
Rasul Nabi Muhammad shallallhu alahi wasallam adalah pemimpin yang mempunyai
sifat rendah diri atau tawaduk terhadap rakyat di bawah pimpinannya.
Setelah dia dipilih menjadi pemimpin
(Khalifah) beliau berpidatuk di hadapan orang-orangnya dan menyampaikan amanat
yang berunsur tawaduk. “Saya telah dipilih oleh kamu menjadi pemimpin
tuan-tuan. Jika saya lari dari kepimpinan yang adil tegur saya dan jika saya
laksanakan tuga saya dengan adil dan saksama sokong saya”.
Begitulah sifat pemimpin yang tawaduk.
Dia tidak meloncat tinggi dan merasa
sombong malah perasaan rendah diri semakin memuncak kerana ia memikirkan bahawa
menjadi pemimpin adalah satu tanggungjawab yang berat. Kalau mengikut hatinya,
ia tidak mahu menjadi pemimpin tetapi oleh kerana kecintaannya kepada rakyat
yang inginkan kepimpinannya maka dia menerima tugas dengan penuh keikhlasan.
Pemimpin yang amat berwibawa dan
cintakan kepada rakyatnya berkata: “Kalau rakyat saya kaya biarlah saya orang yang terakhir merasa
kenyang; tetapi jika rakyat saya jatuh miskin biarlah saya orang yang pertama
merasa kelaparan”. Inilah sifat tawaduk atau rendah diri. Dia meletakkan
dirinya sebagai orang yang terakhir merasa kenikmatan dalam menempuhi kekayaan
dan mendahului rakyatnya dikalah kesusahan melanda kehidupan mereka.
Orang yang melaksanakan ibadah solat
adalah orang yang tawadhu kerana Allah Subhanahu wa Tala. Dalam diri seseorang
itu bahagian kepalalah yang amat kita sayangi dan hormati kerana disitulah
letaknya organ otak sebagai pusat pemprosessan maklumat. Dalam erti kata lain
organ otak adalah CPU atau central
Processing Unit dalam kehidupan manusia.
Jika bergurau dengan kawan ia memukul
tangan kita, masih kita senyum; dipukul belakang kita masih kita bersabar.
Tetapi dipukul kepala kita jangan coba-coba! Kerana bahagian kepalalah yang
kita jaga dan kita sayangi benar kedudukannya dalam badan kita. Tetapi semasa
mendirikan sembahyang kepada Allah Subhanahu wa Tala kita sujud dengan
meletakkan kepala kita sama rata dengan telapak kaki, Allahuakbar, tiada yang
lebih besar, lebih tinggi kekuasaannya dan lebih disayangi dan dihormati selain
kekuasaan Allah Subhanahu wa Tala.
Dalam diri seseorang yang mendirikan
solat paling penting ialah kekhusyukkannya kepada Allah. Pada kebiasaannya
semasa mendirikan solat minda kita sukar memberi tumpuan kepada yang disembah kerana sibuk melihat
dengan mata hati kita pengalaman yang telah dilalui sebelum mendirikan solat.
Orang yang boleh mengawal mindanya dan hanya khusyuk kepada Zat Yang Maha
Berkuasa adalah orang yang mempunyai iman yang mantap.
Kekhusyukan dalam melaksanakan ibadah
sewajarnya telah berjaya menutup pancaindera yang lain seperti pendengaran,
perasaan pada sentuhan, penglihatan, menghidu dan sebagainya. Pendengaran,
penglihatan dan menghidu merupakan fakulti iman yang kalau dapat dikawal semasa
mendirikan solat, hubungan kita dengan Allah Subhanau wa Tala dapat
dimanfaatkan.
Penglihatan dan pendengaran merupakan
dua fakulti iman yang amat sukar dikawal semasa mendirikan solat. Deria-deria
tersebut mudah menggugat tumpuan kita dalam sembahyang kerana kedua-duanya
mempunyai hubungan yang rapat kepada pemikiran kita. Penglihatan mempunyai dua
salurannya seperti melihat kepada pengalaman dengan menggunakan mata hati kita atau
pemikiran dan kedua melihat kepada yang disaksikan semasa solat dengan
menggunakan mata kepala sendiri.
Kadang-kadang kita mendengar orang
berkata: “I see but I don’t look”,
membawa maksud dia nampak tetapi tidak melihat. Orang yang dalam kekhusyukan,
matanya nampak sesuatu tetapi sebenarnya dia tidak melihat. Maklumat yang
dipandang oleh mata tidak dapat disalurkan kepada otak untuk diproses
maklumatnya kepada mata maka itu tidak sampai kepada kefahaman mengenai apa
yang dipandang oleh mata.
Begitu juga dengan sentuhan pada
perasaan. Jika orang itu dalam kekhusyukkan memikirkan tentang sesuatu maka apa
yang dirsentuh oleh kulit badannya, perasaan itu tidak sampai maklumatnya
kepada otak untuk diproses. Maka dia tidak merasai apa yang menyentuh badannya.
Sayidina Ali a.s. pada suatu ketika
mengalami penyakit bisul dalam badannya di bahagian belakang. Ia tidak
memecakan bisulnya sebab beliau kurang mampu menahan kesakitan. Maka itu ia
meminta rakannya untuk memecanya semasa beliau mendirikan solat. Beliau memilih
masa yang dia sedang khyusuk solat kerana pancaindera pada sentuhan tertutup
kerana otaknya menumpukan kepada Allah Suhanahu wa Tala yang disembah sahaja.
Maka itu orang yang mendirikan solat wajar khusyuk memikirkan Allah agar
solatnya bermanfaat.
Allah berfirman dalam Al-Qur’an ayat
23:1-2 yang bermaksud: “Benar-benar telah
beruntung orang-orang yang beriman (iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solat
mereka).”
Khyusuk dimaksudkan “merendah diri dan merendah
hati”. Dia mempunyai dua pengertian, iaitu pertama pada segi perbuatan hati
yang tidak nampak. Kedua pada segi perbuatan anggota lahir yang nampak.
Adapun sehabis-habis khusyuk di dalam
sembahyang ialah orang yang merendah diri kepada yang disembah dan hatinya
sedikitpun tidak terlintas untuk mengingati yang lain kecuali Allah
semata-mata, yakni ingatannya hanya tertumpu kepada Allah. Inilah perbuatan
hati.
Adapun merendah diri atau khusyuk dengan
perbuatan anggota lahir pula, iaitu semasa sembahyang dia tidak menoleh-noleh, tunak sahaja (tidak bergerak)
tidak memejamkan mata, hanya memandang ke tempat sujudnya, hinggalah tidak menyedari
siapa yang ada di kanan dan di kirinya. Maka khusyuk yang sebaik-baiknya, ialah
yang meliputi kedua-duanya sekali, iaitu segi perbuatan hati dan perbuatan
anggota lahir.
Dalam hubungan ini Aisyah telah
meriwayatkan katanya: Saya bertanya kepada Rasulullah Shallallahi alaihi
wasallam berkenaan menoleh-noleh di dalam sembahyang, Baginda menjawab: “Itu
curi pandang dari perbuatan syaitan semasa seorang hamba itu sedang sembahyang”.
Daripada Abu Dzar pula meriwayatkan,
bahawa Nabi Shallallhi alaihi wasallam
telah bersabda:
“Allah masih lagi berhadap-hadapan
dengan seorang hamba yang sedang dalam sembahyang selagi hamba itu tidak
menoleh. Maka apabila menoleh, Tuhan akan berpaling daripadanya”.
Firman Allah dalam al-Qur’an surah Taha
ayat 20:14 yang bermaksud:
“Sesungguhnya Aku ini ialah Allah, yang tidak ada Tuhan
melainkan Aku, oleh sebab itu sembahlah
Aku dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Aku.”
Di sini Allah menjelaskan apa yang
penting sekali di dalam wahyu yang disampaikan kepada Nabi Musa iaitu,
mula-mula yang wajib atas orang mukallaf ialah mengakui serta mengetahui
bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa dan tidak
menyekutukan-Nya dengan sesuatu apapun.
Begitu pula dirikanlah sembahyang
mengikut peraturan yang Aku perintahkan kepadamu dengan sempurna syarat
rukunnya, dan gunanya sembahyang itu ialah untuk mengingat Aku dan memohon
kepada-Ku apa yang engkau hajati dengan ikhlas – tidak bercampur perbuatan
syirik atau ditujukan kepada yang lain.
Dikhaskan sebutan sembahyang dari
lain-lain ibadat di sini, kerana sembahyang itu mempunyai kelebihan daripada
yang lain. Sebab di dalam sembahyang, orang dapat mengingati Tuhan yang
disembah, dan melupakan segala ingatan yang ada di dalam hati. Seterusnya
sembahyang itu jika diamalkan akan dapat mencegahkan seorang daripada perbuatan
keji dan yang salah.
Khusyu’ dalam solat merupakan
kesempurnaan amal ibadah seorang mukmin. Ketahui lah sesunggunya ada riwayat,
bahawa yang petama kali dilihat dari amal seorang hamba besok hari kiamat
adalah solat. Apabila solatnya ditemukan
sempurna, maka diterimalah solat itu
dan seluruh amalnya yang lain. Tetapi apabila solatnya ditemukan kurang
sempurna dikembalikanlah solat itu kepadanya dan seluruh amalnya yang lain.
Nabi Muhammad Shallallahu alaihi wasallam bersabda:
“Perumpamaan solat maktubah adalah
seperti timbangan. Sesiapa yang memenuhi solatnya, akan dipenuhi timbangan
itu.”
Baginda mengisyaratkan tentang kekhusyukkan,
“Allah tidak akan melihat seorang hamba besok hari kiamat yang tidak
meluruskan, menegakkan tulang punggung di antara ruku dan sujudnya,” Nabi
Muhammad Shallallahu alaihi wasallam bersabda:
“Sesiapa yang solat pada waktunya,
menyempurnakan wuduk dan rukunya, sujud dan kekhusyukkannya, maka solat itu diangkat ke langit dalam keadaan
terang cemerlang.”
Solat itu berkata, “Mudah-mudahan Allah
memeliharamu sebagaimana engkau telah memeliharaku”. Dan sesiapa yang solat
tidak pada waktunya, tidak menyempurnakan wuduknya dan tidak menyempurnakan
rukuk, sujud, dan kekhusyukkannya, maka solat itu diangkat dalam keadaan gelap
dan hitam kelam. Solat itu berkata, “Mudah-mudahan Allah mensia-siakanmu
sebagaimana kamu telah mensia-siakanku.
Solat adalah tempat bekhudu’an
(ketenangan semua anggota tubuh) dan sumbur tawaduk
dan khusyu’. Semua ini adalah ciri solat diterima. Kerana untuk sah dan diterimanya solat itu ada syaratnya.
Syarat sahnya adalah melaksanakan kewajipan solat itu, sedang syarat
diterimanya solat adalah khusyu’.
Ahli makrifat
mengatakan, “Solat itu ada empat syarat hal, melaksanakannya dengan ilmu,
berdiri dengan rasa malu, menunaikannya dengan disertai sikap mengaggungkan dan
keluar darinya dengan disertai rasa takut.” Sebahagian Masyayikh berkata,
“Sesiapa yang tidak membulatkan hatinya dengan sungguh-sungguh maka rosaklah
solatnya.” Dan Nabi Muhammad Shallallahu alaihi wasallam bersabda:
“ Di dalam syurga terdapat sebuah sungai
yang disebut Alfiyah, di dalamnya terdapat bidadari-bidadari yang diciptakan
Allah dari za’faron.”
Mereka mempermainkan mutiara dan yaqut
serta membaca tasbih kepada Allah dengan tujuh puluh ribu bahasa. Suara mereka lebih merdu dari suara Nabi Daud as.
Mereka berkata, “Kami diperuntukkan bagi orang yang mengerjakan solatnya dengan
khusyu’ dan kehadiran hati.” Allah lalu berfirman,
Dikatakan sesungguhnya ramai orang yang
melakukan solat tetapi orang yang khusyu’ di dalam solatnya adalah sedikit.
Ramai orang yang beribadah haji tetapi yang berbuat baik hanya sedikit. Dan
ramai orang yang alim, tetapi sedikit yang beramal. Allah Subhanahu wa Tala
berfirman:
“Benar-benar
beruntung orang-orang yang beriman. Orang-orang yang khusyu’ di dalam
solatnya.” (Al-Mukminu:
23:1-2)
Allah Subhanahu wa Tala berfirman:
“Sesungguhnya Allah hanya
menerima solat dari orang-orang yang bertakwa”. (Al-Maidah 5:27).
No comments:
Post a Comment