(Disiarkan pada 26. 12. 2014)
Fitrah
manusia yang sentiasa merendahkan sifat
kemanusiaannya ialah syahwat dan
kemarahan. Maka itu kesihatan batin hendaklah dijaga dikongkong jangan sampai
terpengaruh oleh kekuatan syahwat dan marah. Syahwat itu menimbulkan rindunya.
Jika rindu telah timbul, timbullah daya upaya menyembah. Untuk itu manusia lupa
pada apa yang patut dan janggal. Waktu itulah dia kehilangan pedoman.
Orang yang berakal tidak akan
membangkitkan angan-angan nafsu, tidak
mencari dan mengorek yang akan
menimbulkan marah. Melainkan dibiarkannya syhawat dan marah itu tidak untuk
menyerang tetapi untuk mempertahankan diri.
Walau bagaimana pun kalau syahwat
dan marah tidak ada pada manusia, nescaya mereka tidak pula selamat dalam
hidupnya, yang tidak bersyahwat dan tidak
berperasaan marah, akan ditindas oleh orang yang berperasaan marah.
Gunanya pada diri manusia, ialah penjaga keselamatannya, bukan mengganggu dan
menyerang keselamatan orang lain.
Sebagai langkah supaya nafsu
(batin) terpelihara, hendaklah orang
berjuang menying- kirkan perangai rendah. Biasakan diri untuk tidak menyetujui
sesuatu kehendak tanpa sandarannya. Jika orang lain mengerjakan-nya, biasakan
melatih diri di dalam keutamaan. Paling
berbahaya buat kesihatan rohani ialah
memandang murah kejahatan yang kecil.
Jangan memikirkan enting perkara
kecil kerana perkara kecil itu menjadi
pintu buat yang lebih besar. Kalau dari
kecil sudah biasa menjaga perangai, dan
lidah dari tutur kata yang tidak tentu arah, kelak akan terbiasalah mengerjakan
pekerjaan itu di mana perlu, pada hal orang lain jauh daripadanya, sebab-sebab
tidak diajar dan dibiasakan.
Misalnya seorang khadam yang
berkerja dengan seorang tuan yang kotor mulutnya dan kasar perangai. Mula-mula
dia mendengar perkataan-perkataan yang keras itu mende- nging telinganya. Tetapi lama-lama
kerana sudah biasa, telinganya sudah tebal mendengar perkataan itu, sehingga
pada suatu waktu, bagaimana marah tuannya dan bagaimana keras perkataannya,
tidaklah akan memberi bekas kepada
perangai khadam itu, bahkan diterimanya dengan senyum saja.
Manusia akan terdidik dengan
keadaan alam di mana ia sering berada di tempat yang serbah serbih berbeza
dengan pengalamannya sebelum itu. Diambil satu misalan semasa Nabi Adam a.s.
bersama isterinya Siti Hawa tinggal di syurga Allah menikmati kehidupan yang
serba mewah dan jauh dari suasana yang menyayatkan kepada perasaan. Segalanya
dalam keadan sempurna. Keadaan alam yang cantik serta mempunyai bau-bauhan yang
amat wangi dan menyegarkan pada perasaan.
Walau bagaimana pun hidup dalam
keadaan yang begitu mewah serta sempurna dari segi kewujudan kehidupannya Nabi
Adam bersama isteri lupa terhadap kesyukuran yang Allah telah sediakan kepada
mereka. Lalu mereka telah menghianati perintah Allah Subhanahu wa Tala yang
mengakibatkan mereka disingkir dari Syurga dan ditempatkan di dunia sebagai manusia
pertama menghuninya.
Pada saat mereka ditempatkan di
dunia seakan-akan mereka tidak dapat bertahan mencium bau bumi begitu
menjijikan perasaan mereka. Tetapi tiada tempat lain hendak pergi lagi terpaksa
bertahan membiasakan hidup yang tidak pernah dialami mereka sebelumnya. Bukan
hanya itu sahaja mereka menanggung derita, tetapi mereka dipisahkan Allah
selama lebih kurang dua ratus tahun baru dipertemukan semula di padang Arafah
di Mekkah Al-Mukaramah, tempat para haji mengerjakan wukuf semaja musim haji.
Setelah sekian lama mereka hidup
dalam keadaan begitu seksa, lama-lama mereka pun terbiasa dengan keadaan hidup
tersebut dan tidak lagi merasa jijik dengan bau tanahnya hinggalah kepada
keturunan Adam sekarang ini, anak dilahir dan membesar dalam keadaan
alam
yang serba kekurangnya.
Untuk membina kehidupan baru mereka
terpaksa berusaha sendiri untuk mendapatkan keperluan hidup. Allah telah
menyediakan segala nikmat hidup di alam sekelilingnya tetapi mereka terpaksa
menggunakan tenaga serta tawakal kepada Allah untuk menterjemahkan nikmat
tersebut kepada pembangunan kehidupan manusia.
Pergaulan yang baik menjadi syarat utama
dalam membentuk batin, ajaran sejak kecil menjadi tiangnya. Dalam membentuk
kemuliaan batin contohilah kerajaan yang siasah. Sebelum musuh menyerang ke
negerinya, dia cukup persiapan dalam segala segi kerana kadang-kadang musuh
menyerbu ke dalam batin ialah kerana di dalamnya telah ada kekacauan lebih
dahulu. Kemarahan dan syahwat telah berada maka jika benteng tidak cukup
pertahanan, dalam sebentar waktu, jatuhlah kota itu dari tangan musuh.
Maka benteng penjaga supaya syahwat dan
marah itu tidak keluar dari batas penjagaannya, ialah sabar. Disinilah terpakainya
pepatah Melayu mengatakan: “Sediakan payung sebelum hujan.” Kalau musuh masuk,
baru akan mulai bersiap atau kalau
hunjan telah turun, baru hendak mencari payung, meskipun, berhasil juga, tetapi
sukar. Lebih banyak bahaya dan kerugian dari keuntungan.
Dalam Surah Al-Baqarah ayat 2:45 Allah
berfirman yang bermaksud:
“Minta
tolonglah kamu kepada Tuhan dengan sabar
dan mengerjakan sembahyang, sesungguhnya sembahyang itu amat berat, kecuali di
atas orang-orang yang khusyuk (taat).”
Allah telah menyuruh hamba-Nya, agar
sentiasa memohonkan pertolongan-Nya, dengan mengurniakan sifat kesabaran di
dalam melaksanakan sebarang kerjanya, dan mengur- niakan keteguhan hati di
dalam menunaikan ibadat sembahyangnya, serta menahan diri dari perkara yang
tidak disukai oleh kehendak hati. Dengan kesabaran akan tercapai kejayaan.
Hingga pekerjaan sembahyan pun hanya dapat disempurnakan dengan banyak
menggunakan sifat kesabaran.
Akan ibadat sembahyang pula, adalah
satu-satunya ibadat yang paling utama, kerana ia mengandungi segala jenis
ibadat, baik mengenai rohani mahupun mengenai jasmani. Setiap petugasnya
mestilah bersiap diri di dalam waktu-waktunya. Hendaklah menyucikan dirinya
terlebih dahulu, bersih badan, pakaian dan tempat, tertutup aurat dengan
pakaian yang sopan, mengeluarkan wang kerana keperluan yang dihajati dalam
menunaikan sembahyang. Menghadap kepada yang satu, ke arah yang satu dengan
tujuan yang satu.
Waktu mengerjakan benar-benar dilakukan
dengan sepenuh tugas, khuyuk dan ikhlas sepenuh hati, semata-mata hanya untuk Allah. Berjuang
bersungguh-sungguh melawan godaan syaitan yang sentiasa hendak memalingkan hati
manusia. Merayu-rayu dan ber- munajat kepada Allah memohon kepada yang hak.
Memohon dan meminta, bebas berkata-kata dengan tiada payah memakai
pengantara. Kalimat suci al-Qur’an
dibaca, dan dua kalimah syahadah sebagai penyaksian diucapkan, dan banyak
lain-lain lagi.
“Sesungguhnya
sembahyang itu amat berat, kecuali di atas orang-orang yang khusyuk.”
Sesungguhnya ibadat sembahyang itu amat
berat untuk dipikul, berat untuk dijalankan, kerana banyak syarat-syaratnya,
banyak rukun-rukunnya dan banyak pula pantang
larangnya. Kecuali bagi orang-orang yang khusyuk yakni taat dan takut
kepada Allah . Sembahyang itu merupakan ibadat yang ringan dan mudah, apabila
telah merasakan kelezatannya akan merasa ketagih. Betapa tidak, kerana dengan
sembahyang ia telah merasa dirinya benar-benar dihadapan Allah, terasa aman dan
tenteram jiwanya. Meskipun Tuhan itu tiada dapat dilihatnya. Tetapi ia pecaya
Tuhan ada melihatnya. Ia yakin di akhirat kelak dapat berjumpa Allah – sebagai
mana yang difirmankan Allah dalam ayat ke 46 itu surah yang sama.
“Iaitu
orang-orang yang yakin mengetahui bahawa mereka akan berjumpa dengan Tuhan, dan
mereka akan kembali kepada-Nya.”
Dalam Surah Ali Imran ayat 3:200 Allah
berfirman yang bermaksud:
“Hai
orang-orang yang beriman! Sabarlah kamu (dalam ketaatan) bersabarlah
(menghadapi musuh) besiap sedialah (menentang mereka), dan takutlah kamu kepada
Allah, semoga kamu mendapat kemenangan.”
Bahawasanya Allah menyeru orang-orang
mukmin itu supaya sabar di dalam sebarang usaha yang membawa kepada mentaati
Allah dan melaksanakan kewajipan agamanya. Juga diseru supaya sabar di dalam
menghadapi cubaan dan menghadapi musuh
dari sebarang gangguan serta cabarannya.Seraya bersiap sedia dengan secukup-cukup kelengkapan yang menjadi
kewajipan setiap umat Islam mengadakannya.
.Ketiadaan sifat marah pada diri manusia
juga dianggap sebagai sifat yang tercela kerana seorang kehilangan harga diri
sama sekali untuk menentang sesuatu yang menggangu kehormatan diri atau
kehormatan keluarganya. Ini menimbulkan sikap tidak peduli ketika peribadi
isterinya dihina oleh orang yang buruk akhlak.
Seterusnya sifat marah dan lemah juga dianggap sebagai sifat
yang tercela. Misalnya, manusia merasa terlalu lemah dan kecil untuk
mempertahankan masuh isterinya daripada kecaman orang lain. Perbuatan seperti ini termasuk dalam
sifat yang buruk, sebab ia memupuk sikap tidak sensitif dan tidak cemburu ke atas kemurnian maruah diri atau
maruah keluarga, pada hal melindungi maruah tersebut daripada pencabulan
merupakan suatu kewajipan asas (al-Ghazali, 1990).
Walaupun unsur syawat dan unsur marah
dicipta oleh Allah untuk kepentingan manusia, mereka juga boleh menjadi punca
kejahatan manusia. Misalnya, unsur syawat dan unsur marah yang patuh kepada
daya intelek dalam roh rasional akan mendorong manusia membina budi pekerti yang
mulia.
Sebaliknya, unsur syawat dan unsur marah
yang memberontak dan membangkang tehadap daya intelek sehingga mereka dapat
menguasai mekanisme pendorong akan menggalakkan manusia untuk melakukan
maksiat. Dalam keadaan seperti itu, rosaklah akhlak manusia dan terputuslah
perjalanan hidup manusia ke arah mencapai kebahagiaan yang abadi. Keinginan
yang terbit daripada mekanisme pendorong
yang dikuasai unsur syahwat dan unsur marah dikenali sebagai hawa nafsu atau
nafsu syahwat.
Pada umumnya, unsur syawat dan unsur
marah agak mudah dipengaruhi syaitan yang memang berkerja mengajak manusia ke
arah kejahatan. Sebab itulah kedua-dua unsur ini kadangkala disebut sebagai
agen syaitan (hizb ash syaitan)
Allah berfirman dalam al-Quran surah
al-Furqan ayat 25:29 yang bermaksud: “Sesungguhnya
dia telah menyesatkan aku dari Al-Qur’an ketika al-Qur’an itu telah datang
kepadaku. Dan adalah syaitan itu tidak mau menolong manusia.”
Jasad merupakan alat bagi roh dalam kehidupan
duniawi. Oleh itu, jasad perlu dipelihara dan dilindungi dengan baik. Manusia
perlu mengambil bahan yang berfaedah dan bersesuaian dengan kesihatan badan
(keperluan fisiologi) dan menolak atau mengelakkkan diri daripada sebarang
perkara yang boleh mencacatkan dan membinasakan badan (keperluan keselamatan)’
Keperluan fisiologi merupakan
keperluan untuk mendapatkan makanan, minuman, oksigen, tidur, rehat, aktiviti
fizikal, seks, dan kepuasan deria. Keperluan keselamatan pula merupakan
keperluan untuk mengelakkan diri daripada kecederaan dan kesakitan, mendapat
jaminan ketenteraana yang lahir daripada keadaan yang berstruktur, dan merasa
terlindung daripada ancaman luaran dan dalaman.
Allah telah mewujudkan dua
mekanisme dalam roh kehaiwanan bagi memenuhi keperluan fisiologi dan keperluan
keselamatan, iaitu mekanisme pendorong
dan mekanime penggerak. Mekanisme pendorong
mengarahkan dan memfokuskan keperluan yang ditimbul kan oleh unsur syahwat dan unsur marah,
manakala mekanisme penggerak pula menggerak kan anggota badan untuk mencapai
pelbagai matlamat, termasuk memuaskan keperluan yang ditimbulkan oleh unsur
syahwat dan unsur marah.
Unsur syahwat terbit daripada
sifat kehaiwanan. Unsur ini bertanggungjawab terhadap tabiat kehaiwanan yang
ada pada diri manusia seperti makan, tidur, dan seks. Matlamat utama unsur
syahwat ialah memuaskan keperluan fisiologi. Jika dikawal dengan baik,
keinginan syahwat dapat memberi beberapa manfaat kepada manusia.
Unsur marah pula terbit daripada
sifat kekerasan, kebuasan, dan kebengisan. Matlamat utama unsur marah ialah
untuk memuaskan keperluan keselamatan.
Sekiranya mekanisme pendorong dikuasi unsur marah, maka manusia akan memaparkan
sifat-sifat yang ganas dan buas seperti dengki, dendam, suka membangkang tanpa
pembaikan, buruk perangai, suka bermusuh, tidak
sabar, degil mempertahankan kelemahan dan keburukan diri, suka menghina
dan merendakan usaha orang lain, tamak, suka memfitnah, cepat marah, bercakap
luca suka menghukum, buruk sangka, suka mencarut dan suka mencerca.
No comments:
Post a Comment