(Disiarkan pada 3.1.2015)
Penyakit
takut merupakan fitrah manusia yang mengpengaruhi tinkahlaku individu berkenaan
terhadap sesuatu fenomena alam kehidupan sama ada di dalam dirinya mahupun diluar yang bersifat nyata ataupun
yang ghaib. Fenomena berkenaan diyakini akan mengakibatkan kemuderatan kepada
kesihatan serta pengalaman individu berkenaan yang tidak berjaya diperolehi.
Fitrah takut berlaku pada diri
seseorang kerana meyakini hubungannya dengan alam kehidupan kurang memberi
jaminan keselamatan mahupun kebahagian pada dirinya. Fenomena takut biasanya
menginap pada orang yang imannya tidak menentu. Disiplin perlaksanaan ibadah
kurang berlandaskan kepada tawakal kerana Allah.
Penyakit takut timbul dari jubun.
Hawa kemarahan badan sudah terlalu dingin dan beku. Sebab itu timbullah
ketakutan. Takut kerana menyangka ada bahaya, atau perkara yang tidak diingini. Sebab yang diakui bukanlah barang
yang telah kejadian tetapi yang akan datang, perkara besar, atau kecil, sukar
atau mudah!
Barang yang boleh jadi datang dan
belum tentu, belum pasti. Sebab itu janganlah kita putuskan saja bahawa perkara
yang belum pasti akan terjadi juga. Kalau berat sangkaan bahawa perkara itu pasti
datang, yang ditakuti itu kadang-kadang tidak seberat yang kita sangka.
Hidup yang senang bahagia dan
yang aman, ialah hidup yang mempunyai persangkaan dan pengharapan baik,
cita-cita yang tinggi dan perinsip yang teguh, dan tidak terlalu banyak
memikirkan barang yang belum tentu akan terjadi. Misalnya seseorang enggan
berniaga kerana takut rugi, enggan menyewa tokoh besar, takut tidak terbayar
sewanya, enggan beristeri, takut tidak akan terbelanjai. Semua ketakutan itu
menghalangi langkah mencapai kemajuan hidup. Padahal yang lebih patut ditakuti
ialah yang tidak ada kemajuan itu.
Tetapi kalau yang ditakuti itu
datang dari kesalahan sendiri, hendaklah kita awas dan hati-hati. Kalau takut
diseksa, singkirkan dosa. Kalau takut rugi berniaga, hendaklah hati-hati. Kalau
pekerjaan ditimpa bahaya, jangan lupa mengawasinya. Kalau segala usaha dan
ikhtiar telah cukup dilakukan dan dalam hati masih ada ketakutan juga, ini
adalah penyakit. Pergilah ke doktor. Kalau memang datang juga bahaya itu,
padahal ikhtiar dan usaha telah cukup, tidak lah seorang yang sihat akalnya
merasa takut dan menyesal lagi!
Ketakutan yang begini, kerana dia
datang dari fikiran, maka ubatnya ialah dari dalam fikiran juga. Misalnya
seorang berniaga takut rugi, hendaklah diubati dengan perasaan, bahawa jatuh
miskin itu bukanlah penyakit, sebab orang yang lebih miskin pun boleh hidup.
Yang jadi penyakit ialah ketakutan itu.
Ingatlah bahawa sorang manusia
dilahirkan tidak berharta dan berkain sehelai benang juga, kemudian dia kembali
ke akhirat, pun hanya dengan 3 lapis kafan. Semuanya itu adalah biasa, tidak
perlu ditakutkan.
Dua perkara yang mesti datang dan sangat
ditakuti oleh manusia iaitu, tuan dan mati. Apakah ubatnya takut itu? Harus
diingat, bahawa semua manusia inginkan panjang umur, takut tua dan takut mati.
Inilah suatu perasaan ganjil. Gila saja pun tidak segila ini. Sebab orang gila
ada keinginan hidup, sebagaimana tidak mengingini mati juga.
Kalau suka umur panjang, tentu ertinya
suka tua, bukan? Adakah berumur panjang tidak menemui tua? Tidakkah terlalu
tamak orang yang ingin umur panjang dan ingin terus muda? Al Akhthal, penyair
Nasrani di zaman Khalifah Bani Umaiyah menyairkan:
“Manusia
itu semuanya cinta umur panjang.
Padahal
tidaklah ku lihat umur panjang hanya menambah tolol belaka.
Kalau
engkau hendak membanggakan harta benda.
Tidaklah
ada harta benda yang melebihi amal soleh.”
Bila
umur panjang tua pasti datang. Sebab kalau hidup telah lanjut, timbangan panas
dingin
telah
reda, darah telah usang, anggota badan pun lemah. Kegiatan habis, kekuatan
pencernaan hilang, gigi goyah dan kadang-kadang
tanggal semuanya. Alat keturunanpun lemah dengan sedirinya. Apalagi
orang tua itu kerapkali menyaksikan
orang yang lebih muda daripadanya, terutama di dalam kalangan kuluarganya
sendiri, yang dicintainya, mati dahulu daripadanya. Itupun menambah tua juga.
Takut itu satu sifat naluri
manusia terutama sekali apabila memikirkan tentang kehidupan yang serbah
mencabar. Walaubagaimana pun naluri takut itu jika disandarkan kepada pembangunan rohani seperti takut
kepada kedosaan, takut melakukan kemaksiatan dan takut kepada menghianati perintah
Allah, merupakan satu naluri manusia yang mulia dan digalakkan dalam
pembangunan dunia dan akhirat.
Allah berfiman Surah Ali Imran
ayat 3:110, yang bermaksud:
“Adalah kamu sebaik-baik umat yang dibangkitkan bagi manusia supaya
kamu menyuruh mengerjakan kebajikan dan
kamu melarang berbuat kejahatan serta percaya kepada Allah. Kalau berimanlah
Ahli Kitab (Yahudi atau Nasrani) nescahaya lebih baik bagi mereka. (tetapi
sesetengah mereka itu mukmin dan kebanyakan mereka fasik.”
Sebabnya ayat ini diturunkan
kerana ada beberapa orang Yahudi iaitu Malik bin ash-Shaif dan Wahab bin Yahada
telah berkata kepada orang-orang Islam iaitu Abdullah bin Mas’ud, Mu’adz bin
Jabal dan Salim (hamasahaya Hudzaifah) begini: “Kami lebih mulia daripada kamu
dan agama kami lebih baik daripada agama yang kamu dakwahkan.” Maka Allah
turunkan ayat ini.
Maksud ayat tersebut iaitu;
Kamulah sebaik-baik umat yang ada
sekarang dengan sebab kamu ada menyuruh mengerjakan kebaikan dan melarang
daripada melakukan kejahatan serta beriman dengan sebenar-benar iman. Sedang
umat yang lain yang telah tenggelam di dalam kejahatan dan tidak ada di antara
mereka yang menyuruh kaumnya berbuat kebajikan dan mencegahkan dari kejahatan
serta tidak pula beriman dengan Allah sebenar-benar iman.
Sekiranya mereka itu beriman
dengan sebenar-benar iman yang tertanam di dalam hati dan sebati dengan
jiwa—sebagaimana keimanan orang-orang mukmin – maka yang demikian itu amatlah baiknya iaitu akan
mendapat ketinggian di dunia dan pahala di akhirat dengan memasuki syurga.
Di antara orang-orang Ahli Kitab
itu terdapat juga orang-orang yang telah beriman dengan tulus ikhlas dalam
sebarang amalannya seperti; Abdullah bin Salam dan kumpulan daripada orang-orang Yahudi, dan kumpulannya
dari orang-orang Nasrani. Tetapi kebanyakan nya bermaharajarela di dalam
kekufuran.
Orang mukmin sejati adalah orang
yang takut kepada Allah S.W.T. dengan semua anggota tubuhnya. Seperti apa yang
telah diperkatkan oleh Abul Laits; “Takut kepada Allah S.W.T. akan terlihat tanda-tandanya dalam tujuh
macam hal.
(a)
Lidahnya, dia tentu akan
mencegahnya dari dusta menggunjing, mengadu domba, membual dan perkataan tidak
bermanfaat. Lagi pula dia akan menjadikannya sibuk dengan zikir kepada Allah
S.W.T. membaca Al-Qur’an dan memperbincangkan ilmu.
(b)
Hatinya, dia tentu akan
mengeluarkan dari dalamnya perasaan bermusuhan, kedustaan, dan dengki terhadap
kawan kerana kedengkian akan menghapuskan segala kebaikan; seperti apa yang
disabdakan Rasulullah SAW.,
“ Hasad (dengki)
menghancurkan kebaikan sebagaimana api menghancurkan kayu bakar.”
Dan
ketahuilah, bahawa sesungguhnya hasad itu termasuk penyakit hati yang berat dan
semua penyakit tidak dapat disembuhkan kecuali dengan ilmu dan amal.
(c)
Penglihatannya, dia tidak akan
memandang yang haram, baik makanan, minuman,
pakaian, atau yang lain, tidak memandang kepada dunia dengan keinginan, akan tetapi dia
memandangkannya dengan mengambil ikhtibar dan dia tidak akan memandang kepada sesuatu yang tidak
halal baginya, Rasulullah S.A.W. telah bersabda’
“Sesiapa memenuhi
matanya dengan sesuatu yang haram, Allah S.W.T. akan memenuhi matanya besok
hari kiamat dengan api neraka.”
(d)
Perutnya, dia tidak akan
memasukkan suatu yang haram ke dalamnya, kerana hal itu merupakan dosa besar.
Rasulullah SAW bersabda: “Ketika sesuap haram jatuh pada perut anak cucu Adam,
semua malaikat dibumi dan langit memberi laknat kepadanya selama suapan
itu berada dalam perutnya, dan sekiranya ia mati dalam keadaan begitu maka tempatnya adalah jahanam.”
(e)
Tangannya, dia tidak akan
meraih sesuatu yang haram tetapi meraih
sesuatu yang terdapat unsur taat Allah di dalamnya. Diriwayatkan dari Ka’bil
Ahbar, dia berkata: “Sesungguhnya Allah S.W.T. menciptakan perkempungan dari
zabarjad hijau, di dalamnya terdapat seribu rumah dan di dalam setiap rumah
terdapat seribu buah bilik, tidak akan menempatinya kecuali seorang lelaki yang
diberikan sesuatu yang haram kepadanya, lalu dia meninggalkannya kerana takut
kepada Allah S.W.T.
(f)
Telapak kakinya, dia tidak akan
berjalan di dalam kemaksiatan kepada Allah tetapi berjalan di dalam ketaatan
pada-Nya dan reda-Nya, serta ke arah pergaulan dengan ulama dan orang-orang
soleh.
(g)
Ketaatannya, dia tentu akan
menjadikan ketaatannya itu murni kerana reda Allah S.W.T. dan dia khuatir dari riya’ dan kemunafikan.
Sekiranya dia
telah melakukan semuanya itu, maka dia termasuk orang-orang yang
difirmankan
Allah S.W.T.:
“Kehidupan akhirat di sisi Tuhanmu itu adalah bagi orang-orang yang
bertakwa.”Surah Az-Zukhruf ayat 43:35.
Di kampung akhirat di mana syurga
berada di sana cukup dengan kenikmatan yang tak terhitung banyaknya disediakan
oleh Allah bagi orang-orang mukmin yang takwa dengan menjauhi syirik dan dosa
dan beramal ke arah mentaati Allah serta lebih mengutamakan
kepentingan
akhirat daripada kepentingan hidup di dunia.
Abu Laits
berkata, “Sesungguhnya Allah S.W.T. memiliki malaikat-malaikat di langit yang
selalu sujud sejak Allah S.W.T. menciptakan mereka sampai hari kiamat, persendian
mereka gementar kerana takut menyalahi perintah Allah S.W.T.. Apabila telah
datang hari kiamat, mereka mengangkat
kepala mereka dan berkata “Maha Suci Engkau, kami belum
mengabdi
kepada-Mu dengan sepenuhnya pengabdian.” Itulah maksud firman Allah S.W.T.
dalam Surah An-Nahl ayat 16:50:
“Mereka takut kepada Tuhannya yang berkuasa atas mereka dan mengerjakan
apa yang diperintahkan pada mereka.”
Berlakunya kerosakan akhlak,
perbuatan maksiat serta merebaknya
jenayah di dunia pada masa sekarang adalah disebabkan oleh kelalaian manusia
terhadap Penciptanya, serta ketiadaan perasaan takut kepada Allah.
Takut kepada Allah merupakan asas
kehidupan rohani yang membawa ke arah kebaikan. Oleh sebab itu semua agama cuba
menanamkan perasaan ini kepada semua orang yang melakukan kesalahan.
Sekiranya tidak ada perasaan takut
kepada Allah nescaya manusia akan sentiasa melakukan perbuatan keji, sentiasa
mengikut nafsu tanpa mempedulikan kepentingan orang lain. Demikian juga segala
undang-undang yang dibuat untuk mengawasi manusia daripada menganiayai orang
lain akan memberi sebarang hukuman jenayah.
Di samping Islam memperundangkan
hukuman jenayah dan larangan-larangan yang boleh mengelakkan manusia dari
melakukan kejahatan, Islam tidak pula lupa mengingatkan manusia supaya takutkan
keseksaan Allah, sebab peringatan seperti ini akan membawa manusia kepada
mentaati Allah serta akan mengikuti jalan yang
diredhai dan mencapai kemenangan dengan nikmat-Nya. Ayat Al-Quran yang
menyaksikan demikian ialah:
“Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya dan takut kepada
Allah dan ketakwaan kepada-Ku, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan”. Surah An-Nur:24:52.
No comments:
Post a Comment