(Disiarkan pada 24. 1. 2015)
Orang
memberi kita menerima seharusnya dibalas
dengan kalimah terima kasih menandakan keimanan kita terhadap rezeki Allah
S.W.T. lewat di tangan orang. Orang yang mengucap terima kasih adalah gulungan orang yang merasa syukur kerana
mendapat pertolongan dari orang lain. Orang bersyukur demi merendahkan diri
kerana menerima pertolongan yang diperlukan dalam menangani hidupnya.
Pertolongan itu boleh berbentuk
bermacam cara mengikut keperluan yang meminta pertolongan, seperti memberi
sesuatu yang bersifat benda atau khidmat atau pandangan mengenai bagimana cara
menyelesaikan masalah yang mengalami kebuntuhan jalan untuk mendapat jalan
penyelesaiannya.
Pertolongan yang besifat benda
ialah memberi sesuatu yang boleh digunakan dalam menyelesaikan masalah seperti meminjamkan alat atau memberi
sesuatu dengan ikhlas kerana Allah. Pertolongan serupa ini adalah untuk
meringankan bebanan dalam hidup kelak melancarkan perlaksanaan ibadah yang
dihadapi.
Memberi pertolongan melalui
khidmat diri merupakan lebih kepada meminjamkan tenaga atau yang biasa
dikategorikan sebagai gotong royong. Suasana memberi khidmat serupa ini lebih
kepada melahirkan suasana kasih sayang antara sesama dan ini akan mengukuhkan
ikatan kekitaan dalam melaksanakan pembangunan yang saksama.
Menghulurkan pertolongan yang
bersifat pandangan merupakan lebih bersandarkan kepada kemahiran berfikir untuk
memahami permasalahan yang dihadapi. Suasana demikian lebih kepada landasan
fasafah pemikiran yang melibatkan sinario kekuasaan Allah S.W.T. yang Maha
Berkuasa dan Maha Bijaksana dalam segala hal permasalahan pembangunan.
Maka itu wajarlah mengikuti
falsafah pemikiran dalam pembangunan masyarakat untuk melahirkan semangat
ukhuwah kemanusiaan dalam semua agenda kehidupan. Pemikiran demikian wajar
dilandaskan mengikut konotasi yang berbunyi, “Two heads are better than one.”, yang bermaksud dua kepala adalah
lebih baik berbanding satu maka itu setiap masalah itu mudah mendapat
penyelesaiannya jika dibawa ke meja perundingan.
Sebagai contoh, Baginda Rasul
Nabi Muhammad S.A.W. tidak pernah masuk
medan pertempuran tanpa mengadakan mesyuarat dengan pejuang-pejuangnya, untuk
mendapatkan strategi yang consensus (ijmak)
atau persetujuan sebulat suara. Ini penting kerana untuk menghadapi masalah
yang membahayakan keselamatan, wajar mendapat pandangan orang lain untuk
mendapatkan satu strategi yang semua boleh menerimanya.
Islam menyeruh umatnya untuk
saling tolong menolong dalam semua hal perlaksanaan ibadah demi kebaikan
bersama. Dengan cara demikian akan melahirkan kasih sayang antara sesama dan
menghidupkan suasana kehidupan yang conducive,
atau cara hidup yang membantu.
Antara ciri-ciri ketakwaan ialah
tawadhu atau merendahkan diri. Budaya merendahkan diri kiblat kepada Allah
S.W.T. kerana keyakinan bahawa segala nikmat yang kita perolehi samada lewat
usaha kita sendiri atau melalui khidmat
orang lain adalah pemberian dari Allah S.W.T. Masyarakat mukmin sewajarnya
dapat membudayakan ciri-ciri ibadah yang bersifat tawadhu kerana dalam
mendirikan sembahyang lewat ketakwaan kepada Allah S.W.T. falsafah melaksanakan
ibadah tersebut telah dipraktikkan budaya merendakan diri.
Dalam tubuh manusai bahagian yang
paling kita jaga dan hormati ialah kepala di mana letaknya otak sebagai CPU (central prosesing unit) dalam badan
manusia iaitu tempat memprosesan
maklumat sebelum amalan dapat dilakukan. Apabila bergurau dengan teman, dipukul
tangan kita, boleh diterima dengan senyum. Dipukul belakang kita masih kita
boleh bersabar, tetapi dipukul kepala kita, pasti tindakan kita ialah merasa
marah.
Tetapi apabila mendirikan
sembahyang kita rukuk dan kita sujud menandakan kerendah hati kita kepada Zat
yang Maha Berkuasa. Kepala kita letakkan sama rata dengan telapak kaki,
Allahuakbar! Maka itu mendirikan solat mendidik kita membudayakan rasa tawadhu,
satu amalan yang mementingkan kudrat kemanusiaan yang beriman dan bertakwa
kepada Allah S.W.T..
Falsafah mendirikan sembahyang
ialah kita merasakan Allah beri bermacam-macam nikmat dan rahmat hidup
termasuklah hidup itu sendiri maka tidak ada dalam diri kita yang membawa
perasaan kesombongan kepada Allah termasuklah kepala kita sendiri. Maka itu
kita menunjukkan kerendahan serta kesyukuran diri terhadap Allah dengan cara
sujud menanda kan rasa tawadhu yang akan menggamit ketakwaan kita kepada Allah
S.W.T..
Setiap usaha kita dalam
melaksanakan sebarang ibadah seharusnya dihiasi dengan rasa kesyukuran sama ada
keberhasilan dapat diperolehi atau sebaliknya, kerana pokok ibadah di situ
ialah kita sihat dan masih dapat menjalankan amanah Allah sebagai pemain dalam
pembangunan kehidupan.
Tenaga dalam mengusahakan ibadah dalam
hidup serta kemahiran kita berfikir sudah wajar kita bersyukur kerana semua itu
adalah pemberian rahmat dari Allah S.W.T.. Kesyukur dalam hati kiblatkan kepada
Allah kerana tanpa-Nya tidak ada wujud hidup ini dan tidak ada makna pembangunan
dalam hidup.
Segala yang dapat dilihat dan
didengar tanpa kcualinya adalah rahmat Allah. Bumi dengan segala isinya,
matahari dengan cahayanya yang memancar dan berputar, bulan dengan sinarannya
yang lunak, bintang dengan sinarannya yang berkedip-kedip, semua adalah rahmat
atau kasih sayang Allah. Itulah rahmat Allah yang kelihatan.
Ada rahmat Allah yang ta’ dapat
kita lihat, tetapi dapat kita rasakan. Perasaan enak dan nyaman ketika kita
makan dan minum, perasaan enak atau nyaman ketika kita melihat pandangan yang
indah adalah rahmat Allah yang jauh
lebih tinggi dari benda yang kelihatan. Apa lagi rahmat Tuhan yang berupakan
cinta kasih kasih terhadap anak dan isteri dan keluarga kita atau terhadap
manusia umumnya, adalah rahmat Tuhan
yang jauh lebih tinggi lagi daripada rahmat pertama dan kedua diatas.
Firman Allah Surah Al-Ruum 21
yang bermaksud:
“Dan dari
keterangan–keterangan Allah Ia menjadikan untuk kamu pasangan (isteri) dari
diri (bangsa) kamu sendiri, supaya kamu tenang (mesra) kepadanya, dan
dijadikan-Nya cinta dan kasih di antara kamu. Sesungguhnya pada yang demikian
itu terdapat keterangan-keterangan bagi
kaum yang memikirkan.”
Allah menyatakan, di antara
keterangan-keterangan yang menunjukkan Dia berkuasa mengadakan hari kebangkitan
itu ialah, manusia yang hidup ini diadakan pasangan untuknya yang terdiri dari
bangsa manusia itu sendiri – sama ada pasangan itu isteri untuk orang lelaki
mahupun suami untuk seorang perempuan.
Gunanya supaya manusia itu terus
dapat hidup dalam suasana yang tenang dan mesra dengan pasangannya itu dan
tidak akan merasa kesunyian. Pasangan suami isteri yang telah dijodohka itu
agar terus dapat hidup bersama lalu dikurniakan perasaan cinta dan kasih sayang
antara satu sama lain sebagai rahmat sehingga rumahtangga mereka berkekalan dan
dalam hidup yang teratur.
Kesyukuran menggamit ketakwaan
membawa makna bahawa orang yang sentiasa bersyukur terhadap nikmat dan rahmat
Allah yang ada di alam ini mahupun dalam dirinya sendiri akan membuahkan ketakwaan kepada
Allah S.W.T. Begitu juga seorang yang sudah percaya dan yakin atau iman terhadap Tuhan, bila dia tidak bertakwa atau taat, tidak beribadat menyembah terhadap
Allah, maka sudah sewajarnya pula manusia itu dikatakan tidak wajar, durhaka
dan berdosa terhadap Tuhan.
Taqwa ertinya ialah menjalankan
semua yang diperintahkan oleh Allah dan menjauhi segala yang dilarang oleh
Allah. Takwa ertinya menyesuaikan diri dalam hidup ini dengan kehendak dan
keredaan Allah. Takwa bererti berhati-hati dalam segala gerak-gerik, tindak
tanduk dalam hidup. Gerak gerik dan tindak tanduk hidup ini tidak hanya semuanya
saja,
tetapi
disesuaikan dengan ajaran Allah dan Rasulnya.
Tidak lengkap dan kukuh ketakwaan
seseorang itu jika ia tidak menjauhi diri dari pekerjaan yang subhat yang
membawa manusia ke lembah hina. Amalan-amalan
hidup yang sentiasa memelihara
kesucian Islam itu akan membawa manusia bertemankan iman. Iman merupakan benting segala kekufuran dan kebatilan. Iman
itu adalah jaminan Allah untuk memasuki Syurga-Nya.
Orang yang beriman melihat segala
amalannya itu dengan mata hatinya dan berkeyakinan bahawa Allah sentiasa
melihat apa yang dilakukan. Iman dan amal merupakan landasan hidup yang membawa
kemurnian dunia dan akhirat. Kehidupan seseorang yang mempunyai iman yang
tertanam dalam dadanya, tidak mudah digoda oleh iblis dan syaitan. Kekuatan
iman menjamin kehidupan manusia itu lebih sempurna dan terbela. Kenikmatan
mempunyai keimanan kepada Allah S.W.T. akan mendorong kita lebih bertawakal dan
mensyukuri segala apa yang ada pada dirinya.
Iman itu satu kekuatan dalam jiwa
manusia yang meyakini bahawa segala sesuatu itu ada penciptanya. Tidak ada
kewujudan sesuatu itu dengan sendirinya melainkan diciptakan. Seperti bumi,
matahari, bulan dan bintang-bintang, langit dan sebagainya tidak wujud dengan
sendirinya tanpa ada kekuasaan yang mewujudkannya, iaitu Allah yang Maha
Pencipta.
Begitu juga segala ibadah yang
kita laksanakan, tidak ada keberhasilannya tanpa kekuasaan Allah untuk
mewujudkan sesuatu yang baru. Maka itu adalah wajar setiap ibadah yang kita
laksanakan kita sirami dengan kalimah syukur alhamdulillah. Dengan berbuat
demikian akan menggamit rasa takwa kepada Allah yang Maha Pengasih dan Maha
penyayang.
Keimanan seseorang itu berpunca
kepada keyakinan bahawa keberadaan Zat
yang Maha Pencipta. Maka itu orang yang beriman adalah mereka yang
percaya kepada yang bersifat ghaib. Walaubagaimana pun apabila keyakinan itu disandarkan
kepada perkara yang maujud semata maka manusia akan mengalami kesan yang tidak
menyenangkan.
Sebagai contoh, pada suatu masa
Nabi Musa A.S. menerima wahyu dari Allah, ia meminta kepada Allah supaya ia
boleh melihat jasad-Nya kerana mendengar suara-Nya nabi Musa tidak puas hati
sehingga menyaksikan bentuk Allah sendiri. Allah berfirman bahawa manusia
adalah hamba-Nya yang lemah dan tidak
ada kemampuan melihat Allah.
Oleh kerana Nabi Musa meminta
diberi peluang juga maka Allah memerintahkan Nabi Musa keluar dari gua tempat
ia istikaf dan melihat ke hadapan pintu goa tersebut. Apabila Nabi Musa berbuat
demikian dilihatnya di hadapan hanya sebuah gunung sahaja. Dalam masa beberapa
saat sahaja kelihatan oleh Nabi Musa
gunung yang berdiri megah di hadapannya menjadi cair. Nabi Musa jatuh
pengsan. Apabila beliau tersedar ia meminta ampun kepada Allah dan mengakui
kelemahan manusia.
Untuk meyakini sesuatu yang ghaib
sering berlaku dalam hidup yang kita sentiasa merasakannya. Lada merupakan
contoh yang paling mudah untuk meyakini kewujudan sesuatu yang ghaib.
Apabila kita makan lada kita rasa
pedasnya tetapi sifat pedas itu susah nak ditentukan tetapi kita yakin bahawa
rasa pedas itu ada.
Begitu juga apabila angin
bertiup, angin tidak ada bentuknya tetapi kita yakin bahawa angin itu ada
apabila ia bergerak. Apabia angin bergerak dengan kuat kesannya kita dapat
saksikan seperti tumbangnya pohon kayu yang besar atau kelihatan daun-daun
pokok bergerak mendayu dayu tetapi kita
tidak nampak dengan mata kepala kita bagaimana bentuk yang mengakibatkan
pokok-pokok itu bergerak.
Allah S.W.T. bekalkan sesuatu
nikmat kepada manusia yang bersifat ghaib seperti kasih sayang, merasa enak
pada perasaan melihat pemandangan, berselera makan di atas meja yang dihidang,
merasa sihat dan sebagainya. Dengan pada itu jua Allah bekalkan manusia rasa
sakit, tidak selesa dan sebagainya. Kesemua itu
adalah yang bersifat ghaib tetapi amat perlu kepada kehidupan. Maka itu
setiap individu yang mengalaminya wajar bersyukur kerana
budaya
demikian akan menggamit ketakwaan kepada Allah.
Dalam diri manusia, kemuliaan
akal yang juga bersifat ghaib, adalah dari segi menjadi sumber keluarnya ilmu
dan hikmah, serta sebagai alat untuk memperolehi ilmu dan hikmah. Akan tetapi
jiwa (roh) manusia merupakan sumber bagi
ilmu dan hikmah, dan keduanya telah tertanam di dalamnya dengan pasti sejak
awal mula diciptakan; sepetimana ada air di dalam bumi.
Ilmu itu ada yang dicapai tanpa
melalui pelajaran manusia sebagaimana yang berlaku ke atas para Nabi Alaihimussalam,
kerana ilmu-ilmu mereka itu lahir dan datang dari golongan malaikat yang luhur
tanpa perantaraan manusia. Pada kelazimannya ilmu itu dipelajari dengan memakan
masa yang panjang. Maka itu bersyukurlah terhadap segala yang kita nikmati dalam
hidup kerana akan menggamit ketakwaan kepada Allah S.W.T..
No comments:
Post a Comment