(Disiarkan pada 31. 1. 2015)
Allah
wujudkan manusia dalam dua unsur iaitu unsur jasmani yang berbentuk nyata dan
unsur rohani yang bersifat ghaib. Jasmani berasal dari sari pati tanah dan akan
kembali kepada tanah apabila roh telah berpisah dengannya, manakala unsur
rohani asalnya roh Allah yang bersifat zat ciptaan Allah dan akan kembali
kepada Allah yang Maha Pencipta dan Maha Berkuasa di alam mayah ini sama ada di
alam dunia mahupun di alam akhirat.
Dunia juga bersifat tidak kekal
atau fana manakalah akhirat kekal tidak ada penghu- jungnya. Kehidupan manusia
itu juga ada dua iaitu kehidupan dunia dan kehidupan akhirat iaitu kehidupan selepas agenda dunia selesai.
Allah wujudkan manusia sememangnya menempuhi perjalanan hidup yang jauh menuju
akhirat. Tetapi kejadian manusia itu adalah dalam keadaan lemah dan tidak tahu
keadaan hidupnya termasuklah tidak mengenali dirinya sendiri.
Maka itu Allah bekalkan agama
(Islam) kepada mereka untuk mengetahui ciri-ciri pembangunan kehidupan yang wajar
setiap insan mengetahuinya dan telusuri dalam hidup. Firman Allah yang
bermaksud:
“.........Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agamamu dan
telah Ku cukupkan kepada mu nikmatKu dan telah Ku redhai Islam itu jadi agama
mu.” Surah Al-Maaidah ayat 5:3.
Ayat ini telah diturukan kepada
manusia pilihan Allah iaitu Baginda Rasul Nabi Muhammad S.A.W. dalam
perantaraan Malaikat Jibril. Rasul diberi tanggungjawab untuk mentarbiah agama
Islam sebagai addin atau cara hidup
kepada umat manusia. Persoalan timbul; mengapakah wujud agama manusia berbagai
macam di dunia?
Allah bekalkan manusia akal,
kemahiran berfikir serta nafsu untuk memimpinnya dalam menangani hidup. Oleh
sebab kelemahan manusia sentiasa menemaninya dalam menelusuri hidup maka
berlakulah penyelewingan akidah yang telah disempurnakan Allah. Fitrah akal dan
kemahiran berfikir telah disalahgunakan oleh manusia maka berlakulah berbagai
jenis agama rekaan manusia sendiri.
Dengan pada itu juga manusia
sentiasa diawasi oleh iblis laknatullah
yang mempu- nyai agendanya yang tersendiri untuk membalas dendam kepada
amanusia kerana gara-gara manusialah
maka iblis telah disingkir oleh Allah dari kehidupan bahagia di syurga
dan menempuhi hidup yang sentiasa sengsara di alam dunia.
Manusia yang berjaya diporak-poranda
hidupnya oleh iblis akan mengikuti telunjuknya yang sentiasa menyesatkan ufuk
pemikiran manusia di jalan yang benar
yang diredahi Allah S.W.T.. Pembangunan yang dibina manusia mengikut kepimpinan
iblis laknatullah bertentangan dengan pembangunan yang digaris bawahkan oleh
agama Islam yang ditarbiahkan oleh Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w..
Allah, melalui agama-Nya yang
diturunkan kepada manusia (Muhammad) memimpin manusia cara hidup yang mendapat
keredhaan Allah hingga ke syurga di akhirat sebagai distinasi mutlak manusia
sebagai hamba Allah. Untuk mendapat petunjuk jalan yang benar menuju akhirat
Islam memimpin manusia membetulkan persepsi manusia untuk mengenali antara yang
benar dengan yang salah.
Allah telah sediakan distinasi
akhirat kepada semua makhluk manusia. Menempuhi jalan yang benar ganjarannya
syurga tetapi mengikuti jalan yang salah yang dipimpin oleh iblis laknatullah ganjarannya
ialah neraka jahanam. Untuk menentukan jalan yang benar Allah telah sediakan
dunia di mana manusia boleh mengupulkan dana pahala untuk akhirat(syurga) atau
kedosaan untuk neraka jahanam.
Persepsi manusia yang membentuk
dunia sebagai syurganya akan mendapat ganjaran yang setimpal dengan
keyakinannya. Manusia yang kiblat pembangunan kehidupannya menganggap syurganya
di dunia adalah mereka yang menganggap rasulnya iblis. Kemewahan
hidup
di dunia akan membelakangi akhirat kelak akan merelakan dirinya masuk ke neraka
yang kekal itu. Ingat selepas kematian di dunia tidak ada lagi kematian di
akhirat. Seberat mana keseksaan di neraka tidak ada lagi fenomena kematian dan
keseksaan itu sentiasa dialami tidak ada penghujungnya.
Antara syurga dunia dengan syurga
akhirat, manusia selalu membuat kesilapan. Surga dunia adalah kemewaan hidup
yang dapat dirasai dan dilihat oleh manusia. Manakala syurga akhirat bersifat ghaib pada kehidupan di
dunia; dan kita dapat merasakan enaknya apabila selesai agenda di dunia.
Syurga dunia, manusia sendiri menciptanya tidak semacam syurga akhirat Allah
mewujjudkannya. Mereka yang menganggap kehadiran syurga dunia adalah khusus kepada orang yang tidak
beriman. Tidak meyakini bahawa kehidupan akhirat itu ada setelah selesai kehidupan di dunia.
Syurga dunia penghuninya adalah
orang-orang yang mencintai kemaksiatan serta mereka yang suka memuaskan nafsu
kehaiwaannya. Malik bin Dinar pada mulanya penghuni syurga dunia. Namanya
sahaja sudah orang tahu orangnya adalah yang paling kaya.
Malik ertinya kaya dan dinar maknanya
duit. Rumahnya begitu cantik dikelilingi beberapa timbuk yang cantik dan indah
dan dikawal oleh puluhan pengawalnya. Malik sentiasa tidak sunyi dengan perempuan
yang cantik-cantk belaka dengan
berpakaian terdedah auratnya yang sangat mengiurkan nafsu mansia yang
melihatnya.
Kekayaan Malik menghanyutkannya ke
lembah kehinaan kerana hidup diwarnai oleh kemaksiatan. Ia lupa daratan dan
jauh mensyukuri kekayaannya kerana hanya mementingkan dirinya sendiri tanpa
mengira kekayaannya adalah pemberian dari Allah s.w.t. Malik tidak sama sekali
mendengar nasihat orang malah orang yang menasihatinya akan mendapat tamparan
mulut untuk berdiam sahaja.
Ibadahnya ialah minum arak sehingga
mabuk, bertemankan perempuan yang cantik-cantik, bermain judi dan segala
aktiviti kemaksiatan, Maliklah menjadi raja. Dia tidak takut apa sahaja bahaya
datang kerana ia mempunyai pengawal yang ramai. Pengawalnya serta wanita-wanita
kesemuanya mendapat upah yang lumayan dari Malik.
Pada satu ketika Malik bin Dinar
bermimpi dia dibuang ke neraka. Sebaik sahaja
dia dilemparkan ke neraka lalu ia tersedar dari tidurnya. Hatinya
bergelataran seraya berkaat: Syukur, hanya mimpi! Pada keesokan harinya Malik
mendapati seluruh badannya terkelopak kulitnya seolah-olah terkena api.
Ia merenung sejenak lalu teringat
mimpinya semalam. Ia yakin bahawa kesan terkelopak pada tubuhnya kerana ia
bermimpi dibuang ke neraka! Alangkan hebatnya dimimpikan sahaja dilempar ke
neraka begitu kesan pada badannya. Ia berfikir kalalah betul-betlul ia dicampak
ke neraka tidak terbayang dalam hatinya
keadaan badannya.
Akibat mimpi yang ngeri itu ia bertukar
menjadi manusia yang tekun beribadah. Ia tanggalkan pakaiannya yang mahal-mahal
itu serta berjenama tinggi dan keluar dari istananya untuk melaksanakan ibadah
dakwah di seluruh dunia sehingga pengikut-pengikutnya mencerca seribu orang.
Satu keluarbiasaan akhlak Malik bin
Dinar dalam melaksanakan dakwah Islamiah ialah dia tidak pernah senyum sehingga
ditegur oleh pengikut-pengikutnya, mengapa ia tidak pernah senyum dalam urusan
berdakwah? Malik bin Dinar berkata: “Macam mana saya boleh senyum kerana
memikirkan mimpi yang saya dilimpar ke neraka tetapi kesannya kepada tubuh saya
kelihatan berkelopak!
Demikianlah satu kisah seorang hamba Allah yang pada mulanya membelakangi akhirat dan mementingkan dunia semata yang
dianggapnya sebagai syurganya. Orang yang berakhlak demikian jiwanya telah
dihanyutkan oleh kemewahan dunia maka imannya tidak lagi menjadi pemimpinnya
dan nafsu syahwatnya memimpin hidupnya.
Syurga dunia amat terkenal kepada masyarakat kafirun
kerana wawasan hidup mereka
hanya
pemberatan kepada dunia semata. Ia tidak mengenali iman dan hanya meletakan
keyakinannya terhadap kewujudan alam kehidupan sebagai “Nature” atau kejadian
semula jadi. Rasa syukur terhadap segala rahmat Allah tidak dijadikan agenda
dalam kehidupan. Segala kejayaan yang diperolehi lewat usahanya diyakini
sebagai nasib.
Walau bagaimana pun giliran kesihatan
badan menjadi murung barulah merujuk kepada Allah untuk meminta pertolongan
tetapi apabila kesihatan itu bersamanya lupa kepada Zat yang memberi
kebahagian. Kadangkala apabila keresahan dan kesulitan dialami dalam hidup
akibat bencana alam seperti banjir, gempa bumi, kemarau yang berpanjangan
dipersalah kan Tuhan pula yang mengakibatkannya. Tidak pernah menginap dalam
jiwanya bahawa kejadian malapetaka alam sebenarnya ada hikmahnya.
Syurga akhirat adalah satu tempat
yang disediakan Allah kepada hamba-hamba-Nya yang mukmin yang sentiasa memelihara
ibadah dan menjauhi segala larangan Allah. Manusia yang ahli syurga akhirat sentiasa
merasakan hidup ini penuh dengan rahmat dan nikmat Allah S.W.T. maka itu
sentiasa membudayakan rasa kesukuran kepada Allah
Hidupnya sentiasa dihiasi dengan
ukhuwah dan kasih sayang antara sesama manusa dan sentiasa mengamalkan tolong
menolong dalam segala hal pembangunan kehidupan. Mereka bertoleransi untuk
menangani sebarang permasalahan terutama sekali lewat perselisihan faham dalam
membina disiplin kehidupan.
Memelihara dan menjaga hak-hak
manusia adalah antara elemen yang penting dalam membina masyarakat berbilang bangsa
dan keturunan serta kepercayaan. Kita tidak akan diiktiraf sebagai manusia
moden jika kita tidak menjaga dan mengakui hak-hak insan dalam perlembagaan dan
undang-undang sama ada di institusi kerajaan ataupun swasta. Kita wajib
menghormati dan menjaga hak-hak orang lain dan menanamkan sikap seperti ini
kepada para generasi muda, bangsa dan para pemimpin kerajaan, khususnya hak-hak
kaum mustad’afin dan orang-orang miskin.
Professor Fathi Uthman dalam
bukunya bertajuk “Hak-hak Insan antara Syari’at Islam dan Pemikiran
Undang-Undang Barat”; beliau menjelaskan bahawa pengakuan dan pengiktirafan
hak-hak manusia yang dilakukan Islam mencakupi seluruh jenis hak-hak manusia,
baik yang terdahulu atapun yang akan datang.
Beliau menulis:
(i)Pengakuan Islam
terhadap hak-hak manusia meliputi hak-hak peribadi, pemikiran, politik,
undang-undang, sosial dan ekonomi.
(ii) Pengakuan Islam
terhadap hak manusia meliputi jenis lelaki dan perempuan. Kerana perempuan ini
adalah teman seperjuangan bagi kaum lelaki, seperti yang dinyatakan dalam
hadith baginda Nabi Muhammad S.A.W.; juga meliputi kalangan kanak-kanak, kerana
mereka adalah ‘zuriat’ yang masih lemah dan memerlukan bimbingan, perlindungan
dan pengajaran dari semua unsur dan pihak yang ada: keluarga, masysrakat dan
negara.
(iii) Pengakuan Islam
terhadap hak-hak manusia mencakupi orang-orang Islam dan bukan Islam di dalam
negara Islam dan diluarnya. Kerana makna “al-Birr” (kebajikan) dari perspektif
Islam adalah mencakupi seluruh ummat manusia dalam dunia antarabangsa. Firman
Allah Ta’ala bermaksud:
“Allah tiada melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap
orang-orang yang tiada menerangi kamu kerana agama dan tidak (pula) mengusir
kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.”
(Surah al-Mumtahanah ayat 60:8)
(iv) Pemelihraan dan penjagaan hak-hak insan
mengikut perspektif Islam adalah menjadi tanggugjawab semua pihak: individu,
masyarakat dan negara. Firman Allah Ta’ala bermaksud:
“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka
(adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh
(mengerjakan) yang
makruf, mencegah
dari yang mungkar, mendirikan solat, menunaikan zakat, dan mereka ta’at kepada
Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya
Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Surah at-Taubah ayat 9:71).
Demikianlah hak-hak kemanusiaan
yang wajar mendapat pengiktirafan dalam membina masyarakat mengikut syariat
Islam. Perlaksanaannya wajar dan penting demi memelihara ukhuwah kemanusian.
No comments:
Post a Comment