(Disirkan 14 feb 2015)
Allah mewujudkan manusia dengan satu tujuan iaitu
beribadah kepada-Nya. Allah berfirman dalam al-Quran Surah Az-Zariyat ayat
51:56, yang bermaksud:
“Tidaklah Aku(Allah) menjadikan jin dan
manusia melainkn supaya mereka menyembah kepadku.”
Allah
menjelaskan, bahawa tujuan-Nya menjadikan makhluk dari bangsa jin dan manusia tidak ada maksud
yang lain, kecuali untuk memberi tugas kepada mereka supaya menyembah Allah
dengan mengabdi diri kepada-Nya dan mengesakan-Nya – bukan supaya mereka
mencari kepentingan hidup di dunia dan bertungkus-lumus untuknya. Kerana mereka
tidak memiliki manfaat atau muderat bagi diri mereka, bahkan tunduk kepada
qadak-Nya.
Bukanlah menjadi
tugas al-Quran untuk memberi tahu kepada akal manusia tentang masalah-masalah
dunia dan hakikat kewujudannya sains, tetapi al-Quran itu ialah kitab yang
menjadi pertunjuk dan panduan kepada manusia tentang kehidupan beragama dan
kehidupan di dunia.
Al-Quran menceritakan
bahawa Allah tidak mengutus seorang Rasul kecuali untuk menyeru manusia supaya
mentauhidkan (mengesah) Allah. Dengan sebab itu Allah mengatakan kepada Nabi
Muhammad s.a.w. :
“Dan
Kami tidak mengutus seorang Rasul pun
sebelum kamu, melainkan Kami mewahukan kepadanya: Bahawasanya tidak ada Tuhan
melainkan Allah. Maka sembahlah oleh mu akan Aku” Surah Al-Anbia’
ayat 21:25.
Allah menguatkan
dalil-dalil tentang keesaan-Nya dengan menyatakan: Bahawa Kami tidaklah mengutus
para rasul kepada umat, melainkan mereka Kami berikan wahyu untuk memaklumkan,
bahawa tidak ada Tuhan yang disembah, baik di langit mahupun di bumi, melainkan
Aku sahaja. Oleh itu kalau kamu hendak menyembah dan beribadat, sembahlah Aku
dengan tulus ikhlas – jangan pula menyembah kepada Tuhan yang lain.
Islam teristemewa
daripada agama-agama lain kerana mengambil jalan tengah antara tuntutan rohani
dengan kehendak jasad. Islam tidak melarang seseorang menggunakan keben- daan
selama diperolehinya kebendaan itu dengan cara yang betul. Banyak terdapat ayat
Al-Quran yang memberi galakan untuk mendapatkan kedudukan secara bersama. Allah
berfirman dalam Surah Al-Qasas ayat 28:77 yang bermaksud:
“Dan
carilah dengan perantaraan (kekayaan) yang dikurniakan Allah kepadamu akan
(kebahagian) kampung akhirat, dan janganlah engkau lupakan bahagian engkau di
dunia ini, dan buatlah kebaikan sebagaimana Allah telah berbuat kebaikan
kepadamu dan jangan engkau membuat bencana di muka bumi. Sesungguhnya Allah
tiada menyukai orang-orang yang berbuat bencana”.
Ayat ini ada
kaitannya dengan kisah Qarun dari bangsa
kaum Bani Israel yang menyom- bongkan diri dengan kekayaan yang banyak.
Lantaran itu ia ditegur dan dinasihati oleh kaummnya supaya ia jangan leka
dengan bersenang lenang sahaja.
Seterusnya ia
diingatkan dengan nasihat-nasihat yang baik
seperti yang tersebut dalam ayat ini. Tentunya yang menjiwai
nasihat-nasihat itu ialah Allah sendiri.Walaupun pada lahirnya kepada Qarun,
namun tujuan nasihat-naihat itu untuk
umum, supaya dijadikan panduan oleh siapa sahaja
Hendaklah engkau
tuntut keselamatan di kampung akhirat dengan kekayaan yang dianugerahkan Allah
kepada Engkau. Hendaklah engkau cari pahala yang ada di sisi Allah di akhirat
dengan membelanjakan harta yang dikurniakan Allah kepadamu pada jalan yang
mendatangkan keredaan Allah. Hendaklah engkau rebut kebahagian hidup di kampung akhirat
itu dengan membelajakan kemewahan dunia yang sedang
engkau nikmati, kerana kebahagian hidup di kampung akhirat itu lebih baik dan
lebih kekal dari bersenang-lenang dengan
kemewahan dan kelezatan dunia.
Caranya
ada banyak, misalnya: dengan memberi sedekah atau derma kepada fakir miskin,
untuk mendirikan masjid, surau, sekolah, madrasah, kelas-kelas bimbingan agama,
taman didikan kanak-kanak dan perpustakaan.
Untuk membangunkan rumah sakit, klinik, rumah-rumah kebajikan, pemulihan
akhlak, musafir-khanah dan lain-lain.
Maka
membelajakan harta menggunakan kekayaan yang melimpah-limpah, kenikmatan,
kemewahan dan kemudahan moden yang ada, untuk perkara-perkara yang disebutkan
tadi adalah merupakan jalan ke arah mendampingkan diri kepada Allah, dengan
mendapat balasan di dunia dan pahala serta kebahagiaan hidup akhirat.
Hidup
beribadah semestinya memurnikan hubungan manusia dengan Allah. Hubungan utama
antara manusia dengan Allah menurut Al-Quran adalah berasaskan keimanan kepada
Allah, kasihkan-Nya dan beryukur kepada
nikmat-Nya yang tidak terhingga.
Tetapi
di samping ini ada tiga tujuan yang dikehendaki oleh Al-Quran iaitu: Mendidik
jiwa manusia, mencapai kebahagiaan jiwa dan mengubati penyakit-penyakit jiwa.
Mendidik
jiwa amatlah penting kerana jiwa dikatakan sebagai pemandu untuk mengarahkan tinngkahlaku seorang dalam
hidupnya. Jiwa itu jugalah yang memperlihatkan akibat-akibat perbuatan orang
lain.
Jiwa
adakalanya menjadi lemah, tetapi ia boleh menjadi subur dan kuat melalui
pendidikan individu dan masyarakat. Perbezaan jiwa sama ada lemah atau kuat
juga berlaku antara individu dengan individu yang lain. Sesungguhnya nilai hati
yang terbesar ialah percayakan Allah Yang Maha Berkuasa menghitung
perkara-perkara besar dan kecil serta dapat melihat apa yang disembunyikan oleh
hati seseorang. Seorang ahli falsafah mengatkan: “Hati yang tidak percayakan Allah umpama mahkamah tanpa hakim”.
Al-Quran
menggambarkan hati melalui firman Allah yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan
manusia dan mengetahui apa yang dibisikan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya
daripada urat leher”. Surah Qaaf ayat 50:16
Ayat
ini menjadi dalil yang menunjukkan kekuasaan Allah dalam menciptakan manusia,
kemudian membangkitkannya dari kubur serta mengetahui apa yang dibisikkan oleh
hatinya sama ada baik atau buruk tanpa dikenakan seksa – berdalilkan
hadis Nabi s.a.w.
“Sesungguhnya
Allah melepaskan umatku (dari dosa) apa yang dibisikkan oleh hatinya selagi
belum dituturkan atau dilakukan.”
Kebahagian jiwa pada pandangan Al-Quran, juga
merupakan hasil dari adanya perhubungan antara manusia dengan pencipta-Nya.
Faktor utama yang memberi kebahagian kepada jiwa kita ialah perhubungan dengan
Allah. Allah sentiasa bersama kita dan kita tidak keseorangan menghadapi
bencana hidup ini, malah Allah sentiasa menolong dan memberi rahmat kepada
kita.
Beriman kepada
Allah ialah asas kehidupan rohani. Ia juga menjadi punca kepada semua ketenangan
serta menjadi sumber kepada semua kebahagian. Iman ini tidak hanya setakat
beriman bahawa ada Tuhan yang menguasai alam, tetapi dengan mengetahui kesucian
Allah, kebesaran-Nya dan melahirkan kesan keimanan ini dengan
perbuatan-perbuatan yang lahir.
Beriman kepada
Allah membebaskan seseorang daripada belenggu kebendaan. Dia tidak tunduk
kepada nafsu dan tidak mempedulikan faedah dan bahaya yang khas. Seseorang yang
Beriman akan berusaha untuk dirinya, untuk bangsa dan umat manusia seluruhnya.
Jadi, setiap apa yang berlaku kepada orang itu sama ada amalan kebajikan dan
pengorbanannya adalah kerana imannya dengan Allah. Hakikat ini disokong oleh
pengalaman-pengalama manusia secara umum.
Sesungguhnya
beriman kepada Allah dan amal soleh melahirkan keredhaan Allah dan diberi
ganjaran di akhirat. Allah berfirman dalam al-Quran Surah Al-Kahfi ayat 18:30
yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan
mengerjakan amal salih (baik), Pasti Kami (Allah) tidak akan menyia-nyiakan pahala
orang yang baik amalanya”.
Ayat ini
menganjurkan agar manusia selalu berbuat kebaikan, kerana kebaikan yang
dilakukan itu tidak akan disia-siakan. Allah menjelaskan, bahawa orang-orang
yang beriman, yakni percaya kepada perkara yang hak dan benar yang telah
diwahyukan kepada rasul-Nya lagi pula mereka mengerjakna pekerjaan yang baik
yang diperintahkan kepada mereka, sesungguh nya Allah berjanji tidak menyia-nyiakan
atau menghilangkan pahala dan upah mereka yang berbuat kebajikan itu, sebab
Allah tidak menganiaya sesiapa pun.
Beriman
kepada Allah akan menerangkan kegelapan hidup kita ini. Dalam saat kegelapan,
seseorang mukmin akan mengingati bahawa dia mempunyai tempat untuk minta tolong
iaitu Allah s.w.t.. Jadi tidak ada sebab baginya berputus asa. Hatinya menjadi
tenang dan peristiwa malang yang dialaminya akan dianggap sebagai perkara kecil
sahaja. Allah memberitahu orang-orang mukmin bahawa Allah sentiasa menolong
mereka.
Firman Allah
dalam al-Quran surah At-Taghabun ayat 64:18 yang bermaksud:
“Sesiapa yang beriman dengan Allah sentiasa
memberi pertunjuk atau memimpin hatinya”.
Firman-Nya
lagi yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya Allah adalah pemimpin orang-orang
yang beriman kepada jalan yang lurus”. Al-Hajj ayat 22:54.
Allah juga
berfirman dalam al-Quran surah Al-Baqarah ayat 2:257 yng bermaksud:
“Allah pelindung orang-orang yang beriman. Dia
mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman).”
Iman yang
disertakan dengan amal soleh adalah menjadi jalan untuk mendapat nikmt dunia: Surah
An-Nahl ayat 16:97 yang bermaksud:
“Barang
siap yang mengerjakan amal soleh baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan
beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan
sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik
dari apa yang telah mereka kerjakan”.
Di sini Allah
menerangkan persamaan antara lelaki dengan perempuan dalam beramal salih dan
akan mendapat ganjaran yang sama, dengan syarat mereka itu orang yang beriman,
sebagai tanda rahmat dan kemurahan Allah tidak membeza-bezakan kedua orang yang
berlainan jenis itu selagi masing-masing berusaha menunjukkan kebaktiannya
Amal salih yang
dimaksudkan disini ialah kerja-kerja yang baik yang diwajibkan oleh Allah
kepada hamba-hamba-Nya supaya ditunaikan. Sedangkan orang itu beriman, yakin
percaya kepada Allah yang menjanjikan seksaan bagi yang derhaka dan berbuat
maksiat. Sama ada lelaki mahupun perempuan, apabila telah mengerjakan amal
salih tersebut, nescaya Allah akan memberikan balasan dan upah kepadanya, iaitu
menyediakannya hidup yang senang di dunia dan balasan pahala yang
sebaik-baiknya di akhirat sebagai balsan atas apa yang mereka kerjakan.
Bagaimanakah yang
dikatakan kehidupan yang senang itu? Berbagai pendapat telah
diberikan oleh para ulama mengenainya. Al-Hasan
mengatakan kehidupan yang senang itu ialah al-Qana’ah,
ertinya memadai dengan yang ada. Maka
sesiapa yang mempunyai sifat qana’ah dengan rezeki yang dikurniakan Allah
kepadanya dan reda dengan apa yang ditakdirkan Allah kepadanya, dia akan
merasakan kehidupan yang senang.
Sa’id
bin Jubair mengatakan kebahgian yang senang itu ialah rezeki yang halal. Muqotil mengatakan; ialah hidup di dalam ketaatan. Atau dikatakan kelezatan taat. Dan ada pula yang mengatakan rezeki yang didapat sehari-hari.
Apapun kehidupan
orang Mukmin di dunia meskipun papa, dia
lebih senang daripada orang kafir meskipun kaya. Ini disebabkan orang Mukmin itu
mengetahui bahawa rezeki yang diterimanya adalah kurnia daripada Allah yang
ditakdirkan (ditetapkan) dan diatur oleh Allah.
No comments:
Post a Comment