(Disiarkan pad 28
. 2. 2015)
Ibadah
adalah satu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan oleh setiap mukmin demi
kesetiaan kepada disiplin beragama dan kecintaan kepada Allah S.W.T.. Rahmat
serta nikmat Allah berikan kepada makhluk manusia tidak pernah terhenti walau
sesaat pun maka itu menjadi tanggunjawab setiap manusia mukmin menghiasi
hidupnya dengan ibadah kepada Allah sebagai tanda kesyukuran kepada nikmat
hidup.
Allah telah menguatkan disiplin
tersebut, firmannya dalam Surah Az-Zaariyat ayat 51:56 yang bermaksud:
“Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya menyembah kepada-Ku”.
Tujuan manusia dihidupkan di
dunia adalah sebagai hamba Allah dan wajib sujud menyembah dan memuji Allah.
Dengan terlaksananya ibadah wajib kepada Allah bermakna hubungan manusia dengan
Allah sentiasa terpelihara. Melaksanakan ibadah kerana Allah sebenar merupakan
satu aktiviti minda demi memahami tanggungjawab sebenar manusia mengapa ia
diwujudkan di alam kehidupan ini.
Putaran bumi mengelilingi mata
hari secara istiqamah merupakan satu teknologi Allah demi memberi peluang
kepada alam kehidupan melaksanakan aktiviti kehidupan. Setiap kali mata hari
mensinsing di sebelah timur menandakan kesediaan makhluk manusia melaksnakan
ibadah. Orang yang setia kepada ibadahnya merasa syukur melihat sinaran sang
suria memancar cahayanya ke bumi menandakan aktiviti kehidupan mula digerakkan
dan menjadi aktif.
Walau bagaimana pun apabila mata
hari membelakangi sebahagian bumi kelak menjadi gelap Allah mengizinkan makhluknya
untuk berehat melepaskan lelahnya
setelah melaksanakan ibadah selama 12 jam. Memberi rehat kepada jasmani
manusia bermakna kita melaksanakan keadilan kepada badan (jasad).
Walau bagaimana pun masyarakat mukmin
yang setia kepada ibadahnya demi kecintaan kepada Allah S.W.T. menggunakan
sepertiga masa malamnya untuk
melaksanakan ibadah terutama sekali mereka yang sentiasa kiblat pemikirannya tertumpu
kepada Allah yang Maha pengasih dan Maha penyayang itu yang tidak pernah rehat
membekalkan rahmat dan nikmat kepada semua makhluk-Nya yang hidup.
Masyarakat mukmin yang setia kepada
ibadahnya menumpukan kehidupan akhirat lebih diutamakan berbanding dengan
kehidupan dunia. Allah telah menegaskan dalam al-Quran bahawa kehidupan
dunia hanyalah sebagai sandiwara sahaja
tetapi kehidupan akhirat juga yang lebih istememewa dan kekal abadi. Maka itu
rebutlah peluang untuk mengumpul dana pahala sebagai persediaan untuk hidup
akirat dan janganlah tertipu oleh buaian keseronokan dunia yang fana itu.
Kesetiaan kepada ibadah akan
melambangkan kecintaan kepada Allah serta rasul-Nya. Mengikuti jejak langka rasul melaksanakan
ibadah yang amat tinggi disiplinnya menunjukkan kecintaan kepada Allah serta kekasih-Nya
Rasul Nabi Muhammad s.a.w.,yang digelar sebagai rahmat bagi sekalian alam.
Kehidupan dunia dianggap rasul sebagai
persingahan belaka yang besifat sandiwara dan tumpuan kepada kebajikan rohani
lebih diberi keutamaan. Kesenangan hidup di dunia tidak mengiurkan jiwa para
kekasih Allah malah tidak mendekati sekali pun. Budaya hidupnya lebih
mengutamakan hidup dalam keseksaan daripada membelakangkan khidmat kepada
Allah.
Menegakkan tauhid dengan sentiasa
menyemerakkan rumah-rumah ibadah menjadi agenda utama. Memanfaatkan masa diberi
keutamaan yang amat sempurna maka itu kecintaan kepada agama menjadi perjuangan
dalam hidup. Banyaknya aktiviti keagamaan akan bertambah kecintaan kita kepada
Zat yang Maha Berkuasa itu.
Perlaksanaan ibadah secara istiqamah
yang kiblatnya kepada Allah akan
mendapat petunjuk serta hidayah dalam menelusuri kehidupan. Allah sentiasa
memberi ilham kepada hamba-Nya dalam semua perlaksanaan ibadah kelak memudahkan
urusan demi penyelesaian satu-satu agenda pembangunan.
Orang yang istiqamah memelihara
hubungannya dengan Allah s.w.t. akan mendapat perlindungan dalam semua disiplin
perlaksanaan ibadah di samping memperolehi pahala sebagai bekalan hidup di
akhirat nanti. Allah telah membenarkan makhluk iblis dalam permintaannya supaya
ia jangan dimatikan sehingga hari kebangkitan kerana hendak membalas dendam
kepada manusia, gara-gara Adam yang iblis gagal mematuhi perintah Allah untuk
sujud (hormat) kepadanya maka dia disingkir oleh Allah dari syurga-Nya.
Allah mengingatkan kepada iblis dalam meluluskan
permintaan tersebut bahawa orang yang setia kepada ibadahnya, iblis tidak mampu
hendak menggodanya. Maka itu keselamatan manusia dari diganggu oleh iblis dalam
melaksanakan ibadahnya mendapat jaminan dari Allah s.w.t.. Bukan hanya
keselamatan ibadah semata tetapi juga akan mendapat ilham serta gajaran pahala
dalam melaksanakan aktiviti pembangunan.
Perlaksanaan ibadah kepada Allah secara
istiqamah mengundang keseronokan untuk memikirkan pembangunan secara positif.
Ia mempunyai sandaran kepekaan untuk memikirkan bahawa segala aktiviti ibadah
mempunyai hubungan positif dengan Allah untuk mendapatkan keredaan-Nya.
Hidup seharusnya mempunyai keserasian
dengan pembangunan umat kerana kehadiran manusialah maka keadaan sesuatu alam
kehidupan mengalami perubahan. Manusia sebagai catalyst atau pemangkin kepada perubahan untuk menjadikannya
berubah wajah daripada aslinya kepada sesuatu yang baru. Setiap perubahan itu
wajar berkiblat kepada kebaikan atau bersifat moden. Naluru manusia sentiasa
inginkan sesuatu yang baru maka ibadahnya biasa tertumpu kepada melahirkan
sesuatu yang moden.
Manusia yang inginkan perubahan kepada
keadaan kehidupannya sebenar adalah insan yang membangun. Kewujudan sesuatu
yang baru disebabkan manusia menggunakan fitrah akal fikiran untuk memahami
sesuatu keadaan bagaimana ia boleh diperbaiki atau diubah menjadi yang lebih
menyerlah daripada aslinya. Kelahiran yang baru akan memantapkan kesetiaan
naluru manusia kepada ibadah kelak akan merapatkan hubungan kepada Allah yang Maha
Bijaksana dan Maha Berkuasa itu.
Memantapkan hubungan kita dengan Allah
adalah wajar kerana Dialah yang sebenar melahirkan sesuatu perubahan menjadi
lebih menyerlah daripada asalnya. Allah
itu maha kaya dalam segala-gala bentuk pembangunana yang ada di alam
kehidupan.
Kesetiaan kita kepada ibadah merupakan
satu bentuk zikirullah kepada Allah. Istiqamah dalam perlaksanaan ibadah akan
mendapat keredaan Allah s.w.t.. Maka itu laksanakanlah ibadah dengan penuh
keikhlasan dan kesetiaan kerana Allah sentiasa meredai ibadah yang jujur yang
bersifat istiqamah.
Orang yang membudayakan sifat istiqamah
dalam melaksanakan ibadah, Allah akan memperkayakan ilham kepadanya maka itu ia
menjadi pemangkin diri untuk lebih giat
melaksanakan ibadah. Manusia merasakan dirinya lebih seronok dalam
menyelesaikan agenda pembangunan jika ia sentiasa mendapat ilham untuk
memperbaiki amal ibadahnya.
Pepatah mengatakan bahawa: “Semakin saya
tahu semakin saya tidak tahu”. Inilah konsep pembangunan kehidupan yang
disediakan Allah S.W.T.. Apalah makna setitir air membasahi jari jika diculup
ke dalam laut berbandinng dengan air laut
yang tidak bertepi itu. Setitis air yang membasahi jari ditasilkan
sebagai ilmunya manusia dalam mengola pembangu-
nan
berbanding ilmunya Allah seluas air laut yang tidak bertepi itu. Maka itu
menuntut ilmu tidak ada penyudahnya.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. meninggalkan satu falsafah hidup yang wajar dilaksanakan oleh setiap
insan hidup di alam dunia ini. “Tuntutilah ilmu mulai dari buayan hingga ke
liang lahad”. Konotasi ini memberi ingatan kepada setiap makhluk manusia bahawa
hidup di dunia sewajarnya dengan ilmu. Orang yang berilmu adalah lebih disukai dan
disayangi Allah berbanding dengan orang yang tidak berilmu.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. memberi peringatan kepada umatnya dengan sabdanya: “Jika inginkan
kebahagiaan di dunia semestinya dengan ilmu, dan jika inginkan kebahagian di
akhirat wajar dengan ilmu dan jika inginkan kebahagian dalam ke dua-duanya,
dunia dan akhirat semestinya juga dengan ilmu. Ilmu itu merupakan zat
pembangunan minda manusia untuk membolehkannya mendekti kebahagiaan hidup sama
ada di dunia mahupun di akhirat.
Antara ilmu yang wajar
diperolehi oleh seorang mukmin ialah melaksanakan amal ibadah yang mendekatkan
kita dengan Allah. Zikir dan doa adalah antara ibadah yang sentiasa mendekatkan
kita kepada Allah. Yang dimaksudkan dengan kata-kata zikir dikalangan umat
Islam ialah ZIKIRRULLAH, iaitu mengingat akan Allah, menyebut akan Nama Allah,
mempelajari dan membaca firman-firman Allah (kitab Suci Al-Qur’an).
Ingat adalah pekerjaan hati (akal) semata, sedangkan sebut ialah
mengingat dengan menurut-sertakan lidah. Mengingat Allah dengan hati atau akal saja adalah baik, tetapi dengan menurut serakan
lidah (sebutan) adalah lebih baik. Mengingat Allah dengan jiwa dan raga
bersama-sama.
Seluruh ayat Kitab Suci
Al-Qur’an bila kita ingat, sebut atau pelajari, itu adalah zikir. Kita fikirkan
atau pelajari kejadian langit dan bumi dan dengan segala isinya, itu adalah
zikir. Semua itu dapat kita lakukan sedang duduk, berdiri (bekerja) atau
berbaring. Tetapi cara yang paling hebat berzikir itu ialah dengan melakukan solat
(sembahyang).
Allah memerintahkan kita agar
kita sebanyak-banyaknya mengingati Allah dengan hati, sebanyak-banyaknya pula
meningati Allah dengan lisan (kata-kata dan membaca ayat-ayat Al-Qur’an) dan
sebanyak-banyaknya pula melakkan sembahyang (solat) yang wajib dan yang sunat.
Di antara ucapan-ucapan yang
sangat besar ertinya bila kita ucapkan ada lima kalimat, yang kelima-lima di
dalam Al-Qur’an diberi nama “Al-Baqiyaatus
Shalihaat”, iaitu manfaatnya akan terus menerus tidak akan putus-putus
selamanya. Di dalam hadis Rasulullah saw menamakan kalimat-kalimat itu
masing-masingnya amat ringan disebut oleh lidah, tetapi amat berat timbangannya
di akhirat nanti. Kalimat itu adalah seperti di bawah:
1
Alhamdu
lillah: Ertinya “Segala punji untuk Allah”. Kalimat ini dinamakan “tahmid”
(memuji). Bertahmid ertnya memuji Allah dengan mengucapkan kalimat ini. Iaitu
berterima kasih, bersyukur atau berterima kasih kepada Allah.
Dalam
sebuah hadis Rasulullah menerangkan
bahawa, jikalau seluruh harta kekayaan di permukaan bumi diserahkan kepada
seseorang lalu orang itu berkata “Alhamdulillah”, maka ucapan Alhamdulillah itu lebih besar manfaatnya bagi orang itu
daripada seluruh harta kekayaan itu.
Hadis tersebut berbunyi: “Sekiranya dunia dan seluruh harta kekayaan
yang ada padanya diserahkan kepada seseorang dari umatku, lalu ia mengucapkan
Alhamdulillah, maka ucapan Alhamdulillah itu lebih baik dan lehih berharga
baginya (daripad harta benda yang banyak itu.”
Sebab
itu mengucap Alhamdulillah itu amat luar biasa ertinya disisi Allah, amat besar
gunanya
dan pengaruhnya
baik bagi orang yang mengucakannya sebagai tanda terima kasih kepada Allah
setelah menerima nikmat Allah apa jua.
Kalimah yang kedua, Allahu Akbar:
Ertinya “Allah Maha Besar”. Kalimat ini dinamai takbir, ertinya membesarkan
Tuhan. Kalimat ini pun mempunyai erti yang amat besar pada sisi Allah bila kita
ucapkan sebagai tanda pengakuan dan kesedaran kita atas kebesaran Allah. Allah yang kita akui
Maha Besar itu akan selalu memberikan pertolongan kepada kita yang selalu
merasa diri kita lemah untuk mengatasi segala macam kesulitan dan
kesusahan yang kita hadapi. Biasakan
menyebut kalimat ini dalam hidup kita. (bersambung)
No comments:
Post a Comment