(Disirkan pada 7. 2. 2015)
Allah wujudkan makhluk manusia di bumi-Nya
ini sebagai Khalifah-Nya. Walau bagaimana pun rancangan Allah tersebut ditentang
oleh malaikat kerana mereka berkeyakinan
bahawa makhluk manusia akan membawa kemusnahan, kekufuran, kemaksiatan
dan pertumpahan darah di dunia. Antara tujuan para Malaikat berkata demikian
disebabkan mereka mempunyai cita-cita untuk menjadi khalifaah di muka bumi ini.
Allah
memberi alasan kepada tindakanNya bahawa para malaikat tidak mengetahui mengapa
Allah mewujudkan manusia. Antara fakta-fakta yang Allah memilih manusia sebagai
khalfah ialah manusia mempnyai ilmu yang makhluk malaikat tidak mempunyainya. Apabila
Allah meminta sebutkan nama-nama benda yang ada di bumi maka para malaikat
tidak tahu mengenainya dan begitu juga kepada makhluk lainnya seperti iblis,
syaitan, bulan, bintang, bukit, gunung dan sebagainya.
Kesemua makhluk
tersebut tidak mampu memberi tahu Allah nama-nama benda yang ada di bumi;
tetapi giliran manusia diminta menamakannya, ia dengan mudah memberi tahu semua
nama-nama benda yang ada di dunia pada masa itu. Maka Allah perintahkan semua
sujud (hormat) kepada manusia (Adam). Semua makhluk mengikuti perintah Allah
dikecuali iblis.
Pembangunan
manusia dihiasi dengan hubungan sesama agar berlaku system “Give and Take”. Tidak semua keperluan makhluk manusia boleh
disediakan oleh mereka sendiri. Ini berlaku sebab setiap individu, Allah
bekalkan berbagai kebolehan berupa fitrah kepada setiap individu. Maka
berlakulah budaya tolong menolong antara satu sama lain. Pepatah bahasa
Inggeris mengatakan: “You scratch my back
and I scratch yours.”
Ukhuwah
kemanusiaan lahir atas dasar bahawa perasaan ingin menolong kepada orang lain
sentiasa ada. Naluri kekitaan itu ada pada setiap individu maka jiwa mereka
suka menolong tanpa undangan pun. Biasa kita dengar konotasi berbunyi: “mereka
sentiasa ringan tangan hendak membantu.”
Lahirnya
budaya ukhuwah kemanusiaan akan menyinarkan cahaya perasaan kasih sayang antara
sesama. Maka teguhlah prinsip hubungan kemanusiaan demi membina solidaritas
sosial. Pembangunan sosial merupakan antara elemen yang wajar ada dalam suasana
bermasyarakat. Maka keunikan makhluk manusia berbanding makluk Allah lainnya
ialah ia sentiasa bermasya- rakat.
Kedatangan
Islam menguatkan lagi suasana ukhuwah kemanusiaan kerana Islam adalah agama
persaudaraan. Jalinan atau ikatan semangat keIslaman lebih teguh memelihara jaringan
persaudaraan berbanding dengan persaudaraan yang lahir dari keturunan. Sebagai
contoh persaudaran sedarah iaitu sebapa tidak mustahil mempunyai kerenggangan
dalam hubugan kasih sayang berbanding dengan persaudaraan yang lahir dari
keimanan kepada keIslaman.
Kelemahan
manusia menelusuri kehidupan adalah antara
faktor yang memaksa manusia
menerima dan membudayakan semangat ukhuwah kemanusiaan. Dalam pepatah bahasa
Inggeris mengatakan “Two heads are better
than one,” membawa maksud berfikir seorang dalam menyelesaikan masalah
tidak sebaik berbanding dengan dua orang atau lebih yang dilibatkan untuk
mencari penyelesaiannya. Ukhuwah kemanusiaan melandaskan falsafah tersebut demi
memudahkan urusan.
Ukhuwah
kemanusiaan juga menelurkan semangat kesetiakawanan sosial yang akan
menghasilkan perasaan kasih sayang antara sesama. Perasaan kasih sayang itu
menghalalkan persempadan ethnik kelak merapatkan siraturahim sebagai
bibit-bibit ketamadunan kehidupan. Maka Islam menggalakkan umatnya untuk
membudayakan ukhuwah sebagai satu lambang persaudaraan umat manusia sejagat.
Semangat
ukhuwah ini dapat kita saksikan dalam
lapangan rekreasi bersukan seperti main bola sepak, hockey, bola keranjang dan
sebagainya. Dalam arena main bolasepak satu
pasukan itu mempunyai sebelas ahli. Kesebelasan ahli itu mempunyai satu disiplin
iaitu memasukkan bola ke dalam gawang lawan. Untuk menjayakan misi tersebut
haruslah menggunakan semangat ukhuwah sebagai taktik untuk membolekan bola itu
sampai ke gawang lawan.
Setiap
ahli dalam permainan bola sepak mempunyai tugas masing-masing Penjaga gawang
tugasnya ialah menjaga bola supaya jangan sampai masuk ke dalam gawang. Kemudian dua orang ditugaskan sebagai fullback atau tugu pertahanan; di atasnya ada tiga orang ditugaskan
sebagai permain tengah dan kemudian yang dekat dengan pihak lawan ada empat
orang iaitu dua orang pemain sebagai sayap kanan dan kiri dan dua orang lagi
ialah penyerang tengah atau center
forward.
Dalam permain
bola sepak disiplin kerja sama amatlah penting. Semasa bermain semestinya ada
kesepaduan dalam membawa bola ke kawasan lawan. Kesepaduan yang dimak- sudkan
disini ialah kita sebagai pemain dan pada masa yang sama kita memikirkan juga
pemain yang lain serta memahami posisi masing-masing.
Permainan yang
biasa diamalkan ialah jangan terlalu lama menyimpan bola di kaki dan haruslah
memikirkan pemain lain maka wajar menghantar bolah kepada kawan seberapa cepat
yang boleh. Ukhuwah kesebelasan pemain wajar dijelmakan; dengan cara demikian
akan menggamit semangat juang akan tertanam dan hati semua pemain.
Tanpa
ada ukhuwah dalam perlawanan bola sepak, sukar hendak mengalahkan pihak lawan
sebab akan berlaku kekucar-kaciran dalam mengatur stratigi permainan dan
kelemahan seperti ini pihak lawan akan mengambil kesempatan untuk membuat serangan
bertubu-tubi hinggalah mereka berjaya menembusi gawang lawan.
Dalam
pembangunan umat manusia kita disarankan untuk membudayakan semangat kekitaan.
Budaya ukhuwah amat penting dalam membina masyarakat yang berkerja sama demi
melahirkan rukun hidup bertamadun. Kekuatan naluri manusia untuk melahirkan
ukhuwah kemanusiaan berlandaskan kepada fitrah kasih sayang lahir dari
ciri-ciri kerohanian setiap individu.
Rohani
manusia merupakan ciptaan Allah. Allah yang mewujudkan roh sebagai fakulti
manusia dalam menelusuri kehidupan. Tanpa roh tidak ada manusia wujud di alam
kehidupan. Firman Allah dalam al-Quran surah Al-Hijr ayat 15:29 yang bermaksud:
“Apabila telah siap Ku buat dan Aku tiupkan
ke dalamnya roh-Ku (yang Aku jadikan), maka hendaklah kamu merendahkan diri
kepada-Nya berkeadaa sujud (tunduk)”
Allah
mengatakan kepada malaikat-malaikat itu, Apabila
telah siap tanah yang kering itu Aku buat menjadi bentuk manusia dan Aku tiupkan ke dalamnya roh-Ku. Yakni,
Allah menyan- darkan perkataan roh kepada
diri-Nya, adalah sebagai penghormatan kepada Nabi Adam. Perkataan roh Allah disini dibahaskan sebagai roh
yang dijadikan oleh Allah.
Penampilan
manusia sebagai khalifah Allah wujud kerana kehadiran roh kepunyaan Allah.
Allah itu Maha Pengasih dan maha Penyayang maka itu wajar manusia mempunyai
ciri-ciri tersebut sebagai kekuatan naluri mewujudkan persaudaraan.
Ukhuwah
kemanusiaan itu ciri-cirinya didasari oleh perasaan kasih sayang. Jika fitrah
kasih sayang itu tidak dijadikan sebagai intisari membina ukhuwah maka kita
telah mengkufuri nikmat mempunyai rohani. Jika budaya demikian berlaku maka manusia
dipimpin oleh nafsu kehaiwanan yang sukar menginap naluri kasih sayang dalam
bermasyarakat.
Konotasi
yang biasa diungkapkan oleh para ulamak mengatakan “kenali diri mu sebelum anda
mengenali Tuhan;” membawa maksud memahami diri bagaimana kewujudan anda sebagai
hamba Allah dan mengapa dipertanggungjawabkan sebagai khalifah di muka bumi.
Apa maknanya hidup ini dan apa tujuan pembangunan rohani dalam melahirkan
pembangunan jasmani dalam kehidupan.
Melahirkan
ukhuwah adalah antara ciri-ciri kefahaman mengenai hubungan kemanu- siaan itu
mempunyai kesamaan dan persamaan dari segi fitrah. Hanya yang membezakannya
ialah ketakwaan kepada Allah s.w.t.. Orang yang takwah dan beriman kepada Allah
adalah umat
yang bersaudara. Maka itu Islam mendasari naluri
persaudaraan yang dibalut dengan
ketakwaan kepada Zat yang Maha Pencipta dan Maha Berkuasa serta Maha pengasih
dan penyayang kepada makhluk ciptaan-Nya.
Ukhuwah
boleh membawa makna kepada ikatan sesuatu yang kita sayangi dalam kelangsungan
hidup. Islam adalah addin yang membawa maksud cara hidup. Islam adalah juga
agama persaudaraan. Maka itu manusia hidup sewajarnya mempunyai ukhuwah kepada
Agama Islam yang bermaksud bahawa Islam itu adalah agama Allah maka itu
sewajarnyalah manusia ada ukhuwah dengan Allah yang semestinya wujud kerana
hidup ini ada kerana Allah sayangkan kita.
Allah
berfirman dalam al-Quran Surah Az-Zariyat ayat 51:56 yang bermaksud:
“Tidaklah Aku jadikan manusia melainkan
supaya mereka menyembah Aku”
Menurut Islam, manusia mempunyai dua tugas yang
berbeza, tetapi saling berkaitan antara satu sama lain, iaitu tugas sebagai
hamba Allah dan juga tugas sebagai khalifah Allah di dunia ini. Perlaksanaan
kedua-dua tugas tersebut manusia dianggap beribadah kepada Allah.
Allah
itu Maha Pengasih dan Maha penyayang kepada hamba-Nya. Kejadian manusia
dibekalkan Allah dengan rahmat dan
nikmat yang tidak terkira banyaknya. Dalam diri manusia itu segala yang
ada dalam kelangsungan hidup adalah milik Allah yang ditumpangkan-Nya sebagai
firah hidup.
Untuk membetulkan
cara hidup kita Allah bekalkan dengan agama. Allah berfirman dalam al-Quran
Surah Al-Maaidah ayat 5:3 yang bermaksud:
“….Pada
hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agama mu dan telah Ku cukupkan kepada
mu nikmat-Ku dan telah Ku redhai Islam
itu jadi agama bagi mu.”
Dengan turunnya
ayat ini, nyatalah kepada kita bahawa agama Islam telah sempurna, berisikan
perkara-perkara yang fardu dan sunat, ada batas-batas hukuman, terangkan
perkara-perkara yang halal dan haram sehingga tindak ada diturunkan lagi
selepas itu. Syariatnya berkekalan hingga
hari kiamat.
Dengan
sempurnanya Islam, menjadikankanlah ia
suatu nikmat dari Allah, di antaranya orang-orang mukmin dapat mengerjakan haji
dengan aman, tidak ada pula yang turut mengerjakan haji semenjak itu. Agama
Islam telah diredai oleh Allah. Sehingga siapa yang menghendaki agama lain dari
Islam, tidaklah Allah terima agamanya, dan rugilah ia di akhirat.
Ukhuwah dalam
Islam mewajibkan umatnya mempunyai ikatan demi melahirkan kesatuan dan
persatuan di dalam satu landasan Islamiah. Jiwa Islam kiblatnya ialah Allah
S.W.T. sebagai pencipta yang berkuasa terhadap segala-galanya yang ada dalam
kehidupan.
Kewajiban
beragama menunjukkan kecintaan kepada Allah S.W.T.. Islam memimpin umat manusia
untuk sentiasa dekat dengan Allah dan mematuhi segala laranganya dan
melaksanakan segala yang difardhukan demi memelihara keutuhan bermasyarakat.
Utuhnya masyarakat merupakan hasil ketakwaan serta keimanan yang sempurna
kepada Allah S.W.T.
No comments:
Post a Comment