(Disiarkan
pada 01. 11. 2014)
Akal dan iman adalah dua fakulti dalam
diri seorang insan. Dimensi akal terbahagi kepada dua fakulti yang berbeza.
Dari aspek fisikal merujuk organ otak, manakala dari aspek kerohanian akal
merujuk kebolehan manusia mengenai kefahaman Islam sebagai cara hidup atau
addin. Dalam erti kata lain fungsi akal berlegar dalam sinario keduniaan.
Iman pula merupakan quality hidup (jiwa) seseorang insan sebagai hamba Allah Subhanahu
wa Tala. Iman kiblatnya hanya kepada Allah sebagai Zat yang Maha Kuasa dan Maha
Bijaksana mengatur hidup manusia untuk menuju ke alam berikutnya iaitu alam
akhirat. Fungsi iman hanya berlegar dalam fenomen kehidupan akhirat yang bakal
ditempuhi oleh sekalian manusia setelah selesai agenda kehidupan dunia.
Maka itu kehidupan seorang manusia di
alam dunia dengan kemurnian akal memempinnya
berkait rapat dengan kehadiran iman pada dirinya sebagai intiti
mendekati Allah Subhanau wa Tala demi keselamatan hidup di akhirat yang penuh
dengan kebahagian, kemewahan, keselesahan yang bersifat kekal di syurga Allah
Subhanahu wa Tala.
Walaubagaimana pun kegagalan akal
berkawan dengan iman atau kehidupan tanpa iman kepada Allah Subhanahu wa Tala,
manusia akan menempuhi kehidupan akhirat yang ditetapkan Allah Subhanahu wa
Tala dalam kesangsaraan hidup di neraka
jahanam. Dalam erti kata lain jika akhirat diutamakan dalam hidup maka dengan
sendirinya alam dunia akan terbela tetapi jika kehidupan dunia yang diutamakan
semata-mata maka kehidupan akhirat tidak menempatkan manusai di syurga Allah.
Analogi hidup di dunia memberi gambaran
bahawa jika kita tanam padi tanpa diundang rumput tumbuh sama, tetapi jika kita
tanam rumput jangan mimpi padi ikut sama tumbuh! Padi ditamsilkan sebagai
kehidupan akhirat (syurga) manakala rumput dimaksudkan disini ialah kehidupan
dunia.
Kehidupan dunia sentiasa Allah menguji
kita kerana melalui ujian manusia dapat mengenali dirinya sebagai hamba Allah.
Allah menguji kita kerana Allah cinta kita maka itu wajar diimbali dengan
kecintaan kita kepada Allah Suhanahu wa Tala dengan melaksanakan ibadat kerana
Allah.
Allah berfirman dalam al-Quran surah
Az-Zariyat ayat (51) 56 yang bermaksud (terjemahan): “Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah Aku”......manusia diwujudkan
Allah Subahanahu wa Tala dengan satu tujuan iaitu beribadah kepada-Nya.
Orang yang beriman semestinya mempunyai
akal kerana akallah yang memimpin manusia di landasan yang diredhai Allah
Subhanahu wa Tala. Tetapi orang yang berakal tidak semestinya beriman kerana
bangsa Quarisy masyarakatnya rata-rata berakal tetapi menyalah gunakan fitrah
akal. Akal apabila disalahguna maka ia menjadi akal kehaiwanan yang sentiasa
membelakangi kemurnian hidup beragama.
Kehadiran akal pada manusia
menempatkannya sebagai makhluk Allah yang tertinggi dalam semua makhluk ciptaan
Allah Subahanhu wa Tala. Maka itu Allah amanahkan tanggungjawab kepada manusia
sebagai khalifahNya di alam dunia ini. Manusia sebagai pemakmur alam kehidupan
dengan menggunakan fitrah akal disulami dengan iman serta ilmu untuk menyusun
strategi perlaksanaan pembangunan sejagat.
Akal, iman dan ilmu menjadi prasyarat
dalam membina dan memurnikan pemba- ngunan tamadun. Iman boleh membantu akal
dalam landasan yang betul dan ilmu menjadi nadi kekuatan kepada akal di bawah
kelolaan iman dalam membetulkan persepsi ibadah yang di redhai Allah Subhanahu
wa Tala.
Akal dapat membina kemurnian ibadah
dengan bantuan iman dalam diri seseorang
dengan
catatan bahawa ilmu sentiasa sesuai dengan keadaan ibadah. Ilmu tauhid serta
ilmu yang bersangkutan dengan pembangunan kerohanian wajar sentiasa diperolehi
oleh setiap
insan
sebagai bekalan menempuhi kehidupan
akhirat.
Akal adalah budi fikiran yang
sihat bagi menempatkan manusia sebagai makhluk yang mempunyai kewibawaan dalam
menangani pembangunan hidup. Jika budi fikiran itu diguna pakai dengan sajian
iman kepada Allah Subhanahu wa Tala, maka segala penyelesaian kepada
permasalahan kehidupan dapat ditangani dengan sempurna dan saksama mengikut
lunas-lunas ketamadunan manusia.
Hidup susah merupakan ujian Allah
Subhanahu wa Tala dan ia menjadi garam dalam hidup seorang insan. Keadaan hidup
demikian dilahirkan oleh datuk
nenek manusia Nabi Adam alaihi salam
yang gagal memelihara kesenangan yang diberi oleh Allah Subhanahu wa Tala
kepada makhluk manusia sejak mulanya wujud di syurga Allah. Oleh yang demikian
hidup ini harus disajikan dengan kesusahan barulah kita merasakan kelezatan bahawasanya hidup
itu adalah nikmat.
Kesyukuran manusia kepada
kehadiran akal dalam dirinya untuk menangani teka-teki tamadun kehidupan harus
digunapakai dengan sajian iman sebaik mungkin demi memperbaiki hidup dari yang
susah kepada yang lebih dominan untuk kemurnian hidup.
Akal atau budi fikiran yang sihat
sentiasa melihat sesuatu masalah itu dengan cahaya kecemerlangan disebalik
kejadiannya yang disedikan oleh Allah Subhanahu wa Tala sebagai jalan untuk
menuju ketamadunan hidup manusia. Maka itu orang mengatakan bahawa masalah itu
merupakan peluang yang tersirat.
Fenomena yang tersirat di sebalik
belakunya ujian Allah Subhanahu wa Tala dalam menangani pembangunan, lahirnya
hikmah yang membolehkan manusia memahami hidup ini sebagai ibadah kerana Allah.
Hidupnya seorang rasul sentiasa dihiasai dengan masalah demi
masalah. Semakin banyak ujuan Allah dalam usahanya mentarbiahkan cara hidup
kepada umatnya, semakin teguh pendiriannya untuk menentang rintangan hidup.
Dalam sejarah hidup manusia, tidak ada nabi dan rasul yang manjakan oleh Allah.
Baginda Rasul Nabi Muhammad Shallallahu wa sallam meniti
sejarah kehidupan yang amat getir sekali. Baginda menempuhi hidup yang susah
sejak dalam rahim ibu apabila ayahnya meninggal dunia semasa usianya enam
bulan. Setelah lahir ke dunai ditimang derita demi derita sehingga belaiu
terpaksa berkerja mengembalakan kambing kepunyaan masyarakat Quraisy.
Meningkat usia enam tahun dimana
seorang anak memerlukan belaian kasih sayang dari seorang ibu, tiba-tiba ibunya
meninggal pula. Maka Baginda terpaksa hidup di bawa asuhan seorang nenek yang
sudah lanjut usianya. Walaupun beliau menempuhi hidup dalam kemiskinan tetapi
iman serta akalnya sentiasa memimpin beliau di jalan yang benar sehingga baginda diberi satu mukzizat iaitu
wahyu dari Allah yang diterimanya dari langit dalam perantaraan Malaikat Jibril.
Turunnya dokumen wahyu yang
diterima Baginda dari Allah Subhanahu wa Tala selama 23 tahun maka lengkaplah
falsafah pembangunan manusia dalam landasan yang diredhai Allah Suhnahau wa
Tala.
Baginda tidak pernah menuntut
ilmu di bangku sekolah disebabakan kemiskinannya, jauh sekali mendapat didikan
dari seorang ayah tetapi baginda dapat membina hidup dengan ilmu tauhid yang
diterimanya dari langit. Akal fikiran Baginda serta kasih sayang terhadap
umatnya amat mulia sekali sehingga Allah sendiri memuji Baginda.
Dalam perjuangan Baginda
menentang masyarakat Quraisy yang memusuhai Islam, nyawa baginda sudah di hujung pedang tetapi giliran musuh
Islam itu terlalai dan peluang memihak kepada Baginda untuk membelas dendam,
Baginda masih boleh memaafkannya.
Apabila ditanya oleh sahabatnya mengapa Rasul tidak membalasnya Baginda
berkata: “Saya diutuskan ke dunia untuk
perbaiki akhlak manusia dan bukan memusnahkan mereka.”
Jika dia dianiaya oleh musuhnya baginda
berdoa semoga orang itu dapat melihat
kebenaran dalam perbuatannya itu. Dalam beberapa perkara baginda berjaya dalam
usahanya untuk membentuk manusia yang mempunyai akal fikiran yang sentiasa
memikirkan cahaya kebenaran itu memihak dirinya.
Manusia memperolehi ilmu
pengetahuan melalui proses pendidikan yang dilaksanakan oleh seorang yang
bertauliah yang dipanggil “guru”. Tetapi
Baginda Nabi mendapat Ilmu pengetahuan dari langit yang gurunya ialah
Allah Subhanahu wa Tala sendiri.
Maka itu akal yang sempurna ada
pada baginda Nabi yang wajar manusia mencontohi nya. Maka dengan itu Islam
menyarankan kepada umat manusia bahawa
jika menghendaki kebahagian di dunia dan juga di akhirat hendaklah
mempunyai ilmu pengetahuan yang disajikan dengan akal fikiran serta iman kepada
Allah Subhanahu wa Tala.
Akal adalah kekuatan otak untuk
menimbang atau memikirkan sesuatu. Akal sentiasa bertemankan daya fikir
manusia. Oleh yang demikian akal fikiran merupakan kekuatan mental individu
untuk memahami dan mentafsirkan sesuatu fenomena kehidupan.
Manusia wajar menggunakan akal
fikiran untuk mendekatkan diri kepada kefahaman sesuatu permasalahan. Akal itu menemui
jalan keluar manakala fikiran adalah kefahaman kepada masalah tertentu.
Al-Qur’an diturunkan untuk
memandu akal manusia ke arah kesempurnaan jiwa, maka seseorang itu adalah
manusia, dari sudut jiwanya, dia akan dapat mencapai tahap kemanusiaan yang
sangat tinggi.
“Dinn” akal yang dimaksudkan oleh
al-Qur’an sebagai pembawa hidayah, memberi maksud sebagai penerang hati untuk
melihat sesuatu yang berlandaskan kepada akal manusia dengan catatan bahawa
Allah Subhanahu wa Tala redha kepada akhlak manusia yang memandunya untuk
menerima petunjuk berkenaan.
Agama datang sebagai pembawa hidayah
kepada akal dalam beberapa masalah seperti persoalan-persoalan akhlak yang
berkaitan dengan kebaikan dan kelebihan (fadhilat) yang perlu kepada seorang
untuk menjadi seorang muslim yang salih.
Al-Qur’an diturunkan dan akal mampu
memahami ayat-ayat yang jelas dan terang (muhkam) dan akal tidak bertelagah pada ayat-ayat yang ada kesamaran
(mustasyabih). Firman Allah dalam surah
Ali Imran: 7 yang bermaksud:
“Sebahagian
besar daripada Al-Qur’an itu ialah ayat-ayat; muhkamat (yang tetap tegas
dan nyata maknanya serta jelas maksudnya).
Ayat-ayat mukhmat itu ialah ibu atau asas isi Al-Qur’an. Dan yang lain lagi
adalah ayat-ayat: “Mutasyabihat”(yang samar-samar, tidak terang maksudnya. Oleh
sebab itu timbullah faham yang berlalinan menurut kandungan hati
masing-masing.”
Menurut Prof.Dr. Al-Qardhawi dalam
bukunya “Wawasan Islam antara keaslian dan Keodenan” akal manusia adalah merupakan
‘forum dan media’ komunikasi bagi syariat Islam yang bertugas untuk mempelajari
dan memahami isi kandungan ajaran al-Quranul karim dan sunnah Nabi Muhammad
shallallu alaih wasalam.
Akal berkewajipan untuk melakukan
ijtihad (pengkajian dan penyelidikan) dalam memahami dan menggali hukum hakam
syarak terutama sekali dalam masalah yang tidak dijelaskan secara terang dalam nas-nas syariat.
Bahkan wahyun(syariat) telah memberikan
kepada akal ‘medan ijtihad’ yang sangat luas untuk diterokai khasnya berkenaan
dengan masalah kehidupan dan rahsia alam
semesta untuk menggali dan mencari manfaatnya bagi kebaikan hidup di dunia dan
kejayaan di akhirat.
Maka itu muliakan hidup mu dengan
kehadiran akal dan iman untuk memimpin diri di landasan yang diredhai Allah Subhanahu
wa Tala. Kebahagian dunia dan kebahagian akhirat akan sentiasa mewarnai hidup anda
sebagai manusia yang hidup bertamadun.
No comments:
Post a Comment