(Disiakan 18. 4.
2015)
Hidup ini merupakan aktiviti minda
melihat di jendela iman tentang kewujudan alam dengan segala makhluknya
memusatkan pemikiran betapa agungnya kekuasaan Allah S.W.T.. Tanggungjawab
manusia sebagai hamba-Nya adalah mentafsir kewujudan berbagai jenis makhluk
yang ada di alam kehidupan dan memahami kemanfaatannya kepada kehidupan. Allah
mewujudkan berbagai makhluk semestinya ada tujuan kepada kehidupan manusia.
Maka itu memakmurkan alam kehidupan menjadi tanggungjawab setiap insan sebagai
khalifah Allah S.W.T..
Membaca alam kehidupan menjadi
agenda utama dalam pembangunan tamadun manusia di samping membaca kalam Allah yang
terucap-Nya beriringan dengan hadis
baginda Rasul Nabi Muhammad S.A.W., kekasih Allah yang teragung, dalam
mentarbiahkan Islam sebagai ‘addin’ atau cara hidup kepada umatnya.
Apakah misi dan visi manusia
diwujudkan Allah S.W.T. di dunia? Di alam dunia ini sama ada di permukaannya
mahu pun di perut bumi, di angkasa, di dalam lautan, seluruhnya Allah telah isikan dengan berbagai jenis
makhluk, tujuan untuk diterokai oleh manusia
serta memahami kemanfaatannya kepada pembangunan kehidupan di dunia mahu
pun di alam akhirat nanti.
Allah, bekalkan berbagai jenis makhluk, termasuklah
manusia di alam kehidupan, bahkan Dia juga mengamanahkan kepada hamba-Nya untuk
menyeleggarakan pembangunan kehidupan berpandukan Al Qur’an dan Hadis Rasululah
S.A.W.. Al-Qur’an ini adalah dokumen wahyu yang diturunkan (Allah) dari langit
melalui malaikat Jibril, dan dipertanggungjawabkan kepada kekasih Allah, baginda
Rasul Nabi Muhammad S.A.W. untuk mentarbiahkan kepada umatnya, tentang falsafah
hidup yang betul yang diredhai Allah S.W.T.
Demi kemanfaatan kepada ilmu yang
ditarbiahkan Rasul kepada umatnya, manusia wajar mengilmukan dirinya terlebih
dahulu melalui proses pendidikan. Dalam usaha mengilmukan diri, setiap individu
wajar melalui pendidikan di gedung-gedung ilmu sejak usia lima tahun untuk membetulkan
persepsi ufuk pemikiran manusia sebagai khalifah Allah.
Allah bekalkan manusia dengan jiwa
(roh) untuk hidup; akal sebagai rasul dalam dirinya; otak untuk kemahiran
berfikir mengolah ibadah kepada Allah; hati untuk memurni kan kehidupan, dan perasaan
kasih sayang sebagai zat yang memupuk hubungan ukhuwah kemanusiaan. Semua
fitrah tersebut hanya dapat berfungsi
dalam pembangunan insan dengan kehadiran ilmu dalam diri setiap individu.
Manusia harus merasa syukur kepada
Allah S.W.T. atas kurnian-Nya yang amat agung itu maka wajar diimbali dengan
kegigihan individu dalam mengilmukan diri agar kita tidak mengkufuri segala
fitrah tersebut dalam menelusuri kehidupan. Menuntut ilmu merupakan agenda
kehidupan semasa berada di dunia. Baginda Rasul Nabi Muhammad S.A.W. dalam mentarbiahkan umatnya supaya menuntut
ilmu itu mulai dari buayan hingga ke liang lahad. Ini bermaksud tidak ada
pension atau persaraan dalam usaha mengilmukan diri terutama sekali ilmu yang
berkaitan dengan ilmu akidah.
Mengkufuri fitrah yang Allah telah
bekalkan kepada seorang insan membawa kedosaan dan amalan demikian akan
mengheretkan manusia ke neraka jahanam. Melaksanakan ibadah yang diperintahkan
Allah secara istiqamah dalam hidup akan menjadi calun masuk ke syurga.
Kedua-dua distinasi manusia tersebut,
syurga atau neraka, Allah sediakan untuk hamba-hamba-Nya yang telah
dipetanggugjawapkan untuk melaksanakan amanah sebagai pemakmur alam kehidupan. Dunia
ini disediakan Allah adalah untuk
manusia melaksanakan pembangunan selaras dengan kerdhaan Allah S.W.T..
Maka itu janganlah abaikan hidup
di dunia ini dengan hanya menghabiskan
usia hanya untuk berpartisipasi dalam sandiwara dunia yang disediakan Allah. Kehidupan
dunia hanya sementara sahaja maka akhirat juga ditujui oleh setiap makhluk
manusia dalam
perjalanan hidup setelah agenda dunia yang fana ini
selesai.
Beriman kepada Allah adalah sifat
semulajadi dalam jiwa manusia. Pengajian-pengajian agama yang moden telah
banyak menemukan perkara-perkara yang perlu diperhatikan secara mendalam
iaitu bahawa agama adalah menjadi
sifat umum seluruh manusia baik yang lama ataupun yang baru. Sejarah
menunjukkan bahawa tidak ada satu bangsa yang tidak beragama.
Ramai
ahli bijak pandai mengatakan bahawa pemikiran tentang Allah ataupun agama,
secara umumnya adalah merupakan pemikiran semulajadi yang ada pada akal
manusia. Ia dilengkapkan kepada kita
oleh Pencipta yang agung iaitu Allah S.W.T..
Setip
manusia membawa dalam dirinya “fikiran tinggi” dan fikiran itu adalah memadai
untuk membentuk akidah. Tuhan adalah pencipta alam dan manusia mempunyai
fikiran tentang kejadian sesuatu; ia yakin kepada adanya pencipta yang membuat
sesuatu itu dan ia yakin bahawa ia sendiri tidak berdaya membuatnya.
Allah
berfirman dalam Surah Ar-Rum ayat 30:30 -31
yang bermaksud:
“Luruskanlah muka engkau menghadap agama
(Islam) serta condong kepadanya, itulah agama Allah yang menciptakan manusia
sesuai dengan kejadian (agama tersebut). Tidak boleh ditukar-ganti ciptaan
Allah. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui.Hendaklah kamu kembali (bertaubat) kepada-Nya, dirikanlah sembahyang
dan jangan kamu menjadi orang-orang yang menyekutukan-Nya.”
Allah
menyuruh rasul-Nya dan umat Islam yang menjadi pengikutnya, supaya meluruskan
muka, yakni supaya menumpukan tujuan hidup mereka lurus-lurus ke arah agama Islam. Iaitu ke arah mentaati
Allah atau agama Islam yang juga merupakan agama yang lurus tidak bengkok dan
tidak membawa kepada kesesatan. Bahkan dia merupakan agama fitrah, yang sesuai
dengan kejadian manusia. Dan Allah juga menyuruh supaya mereka condong atau
cenderung selama-lamanya kepada agama tersebut, jangan sampai menyelewing dari
kebenaran.
Hendaklah
benar-benar menumpukan perhatian kamu kepada agama Allah itu, kerana agama tersebut
telah diciptakan sesuai dengan kehidupan manusia. Dan manusia itu dari asal
mulanya telah diciptakan dengan mempunyai pembawaan dan tabiat semulajadi,
untuk mentauhidkan Allah dan percaya akan adanya Allah, kerana kepercayaan dan
keyakinannya selaras dan bersesuaian dengan apa yang ditunjukkan oleh akal
fikirannya yang waras.
Mengubah-ubah
ciptaan Allah dan menukar-nukar agama-Nya dengan agama yang lain itu adalah
dilarang. Jelasnya janganlah kamu
menukarkan agama Allah dengan menye- kutukan-Nya. Kesan dari ayat ini
menunjukkan: Bahawa akal manusia itu ibarat sehelai kain putih yang akan
menerima apa sahaja corak yang dicorengkan ke atasnya.
Hal
ini samalah juga seperti bumi, yang bersedia menerima segala macam benih yang
ditanam orang di atasnya. Dia akan menumbuhkan hasil tanam-tanaman dan buah-buahan
sama ada yang berguna kepada manusia dan haiwan, mahupun yang mengandung racun
dan mendatangkan bahaya kepada mereka.
Setelah
Allah menyuruh Baginda S.A.W. bersama pengikutnya supaya menumpukan perhatian
mereka kepada agama Allah yang lurus – semata-mata cenderung kepada Allah – maka
disuruhnya supaya mereka kembali yakin bertaubat kepada-Nya dan supaya takut
kepada-Nya iaitu dengan berhati-hati dalam mentaati Allah tanpa mencuai-cuaikan
agama tersebut, jangan melakukan perbuatan maksiat atau derhaka kepada Allah.
Mereka
juga disuruh melazimkan kewajipan sembahyang yang dikerjakan tepat pada
waktnya. Kerana sembahyang itu tiang agama, dia dapat mengingatkan orang yang
beriman mengenang Tuhannya. Dan dalam sembahyang itulah seseorang berpeluang untuk
bercakap-cakap, merayu dan memohon kepada Tuhannya, sekurang-kurang lima kali
dalam sehari semalam. Di samping itu
dapat melarang orang dari melakukan dosa, kekejian serta perbuatan
mungkar. Kerana dengan sembahyang, diri
manusia dapat dilatih menjadi khusyuk
dan patuh serta tunduk kepada perintah Allah sama
ada dalam berterang-terangan atau sembungi-sebunyi.
Hal
ini sebgaimana tersebut dalam hadis yang berbunyi:
“Hendaklah engkau sembah Allah
seolah-olahnya engkau melihat-Nya. Sekiranya engkau tidak dapat melihat-Nya,
sesungguhnya Dia melihat engkau.”
Alam
dan segala kandungannya yang terdiri daripada benda-benda hidup dan benda-benda
mati merupakan susuatu kesan dari kesan-kesan kekuasaan Allah yang menciptakannya dari bentuk tiada kepada ada. Ianya kekuasaan yang sempurna yang tidak dapat dilemahklan oleh sesuatu apapun.
Al-Qur’an menyebutkan:
“Maha berkat Allah yang (ditangan-Nyalah) menguasai
pemerintahan (dunia dan akhirat), dan Dia Maha kuasa atas segala sesuatu.” Surah
Al-Mulk ayat 67:
Allah yang Maha Tinggi lagi Agung
telah memuji diri-Nya Maha Berkat. Yakni mempunyai kebaikan yang banyak dan
dapat dirasakan atau difikirkan oleh makhluk-Nya. Keberakatan-Nya melimpah-ruah
kepada seluruh makhluk-Nya dalam bentuk kebaikan yang beraneka.
Allah mengkhabarkan bahawa di
tangan-Nyalah terletak kekuasaan untuk memerintah kerajaan di dunia dan di
akhirat. Mengatur kerajaan yang ada di langit dan di bumi mengikut
sekehendak-Nya.
Kata Ibnu Abbas: Di tangan-Nyalah
terletak pemerintahan, memuliakan sesiapa yang disukai-Nya dan menghinakan
siapa yang disukai-Nya, menghidup dan mematikan, mengikutnya dan memiskinkan,
memberi dan menahan, kerana Dia berkuasa di atas segala sesuatu, tiada siapa
yang dapat menegah dan menghalang kekuasaan-Nya.
Dan firman-Nya lagi dalam surah
Al-Hajj ayat 22:6 yang bermaksud:
“”Yang
demikian itu, kerana sesungguhnya Allah, Dialah yang hak dan sesungguhnya Dialah
yng menghidupkan segala yang mati dan sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala
sesuatu”.
Allah memiliki kuasa penciptaan,
tetapi penciptaan-Nya paling tinggi dan paling banyak dari keseluruhan jumlah
penciptaan manusia. Manusia mempunyai akal dan fikiran yang terbantas ketika
mencipta sesuatu. Ini berlainan dengan kekuasaan atau qudrat Allah yang sama
sekali tidak terbatas.
Jenis-jenis serangga umpamanya tidak dapat dicipta oleh
manusia. Walaupun sebenarnya binatang itu
paling mudah kejadiannya jika
dibandingkan dengan kejadian makhluk Tuhan yang lain. Inilah perbezaan yang
besar di antara kekuasaan manusia dengan kekuaaan Allah yang tidak mempunyai
kesudahan.
Kesan-kesan kekuasaan Allah yang
dapat kita perhatikan di alam ini, menunjukkan kepada keupayaan atau daya yang
tidak terbatas. Adalah diketahui bahawa semua daya di atas bumi bergantung
kepada cahaya matahari. Sedangkan matahari ialah sebuah bintang sama seperti
bintang-bintang lain di langit yang tidak dapat dibilang kecuali Allah. Jadi,
berapakah jumlah daya yang besar itu yang dikeluarkan oleh cahaya dari
bintang-bintang di alam ini.
Allah mengetahui perkara-perkara
seni dan rahsia alam. Pandangan Islam tentang Allah bukan semata-mata teori
falsafah metafizika seperti mana yang dipercayai oleh kebanyakan orang-orang
barat yang mempercayai bahawa Allah menjadikan alam, kemudian Dia naik ke
langit dan tidak ada tugas lagi. Tetapi Allah bekerja dalam alam secara berterusan.
Setiap perkara yang berlaku bergantung kepada pekerjaan Allah yang berterusan
itu. Firman Allah dalam Surah Al-An’am ayat 6:59 yang bermaksud:
“Dia
pada sisi Allah terdapat segala kunci perkara yang ghaib, tiada sesiapa yang
mengetahuinya melainkan Allah. Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di
laut. Tidak ada sehelai daun pun yang gugur kecuali Allah mengetahuinya. Tidak
ada sebiji benih di dalam bumi yang gelap dan tiada pula benda yang basah dan
kering, melaikan semua itu tertulis di dalam kitab yang terang.”
Allah ialah punca kehidupan.
Dialah yang memberi kehidupan bagi setiap sesuatu yang hidup. Oleh demikian
akal dapat nenerima bahawa Allah adalah bersifat dengan sifat hidup dengan
bentuk yang sempurna. Hidup Allah adalah kekal, tidak bergantung kepada
kebinasaan, tidak mengantuk dan tidak tidur. Tersebut dalam al-Quran surah
Al-Baqrah ayat 2:255 yang bermaksud
“Allah,
tidak ada Tuhan melainkan Dia. Yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya),
tidak mengantuk dan tidak tidur”.
Ayat tersebut menerangkan bahawa,
tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah sahaja, dia bersifat hidup
yakni kekal selama-lamanya – tidak akan mati atau binasa, bersifat amat menjaga
yakni bertanggugjawab mengurus dan mentadbir semua makhluk-Nya. Tidak pernah mengantuk, apa lagi tidur. Maka
pusatkan pemikian mengenai fenomena tersebut. Ia akan membawa kita khyusuk dan
tawadhu memikirkan kekuasaan Allah yang Maha Agung dan maha sempurna itu.
No comments:
Post a Comment