(Disirkan pada25.
4. 2015)
Islam mementingkan faktor masa dalam
kelangsungan hidup di dunia. Kehidupan di dunia mengutamakan penggunaan masa
yang sempurna yang diwujudkan oleh putaran bumi di atas paksinya menghadap mata
hari sekali dalam 24 jam. Mana-mana bahagian permukaan bumi menghadap matahari
mendapat siang dan yang membelakanginya
adalah dalam keadaan malam.
Bumi berputar di atas paksinya sambil
mengelilingi mata hari sekali dalam masa 360 hari yang dikenali dalam kalinder dunia
sebagai setahun. Manakalah bumi berputar di atas paksinya sendiri menghadap
mata hari berlakunya siang dan malam yang dikenali sebagai satu hari. Itulah
kejadian alam yang dicipta Allah S.W.T..
Begitu agungnya ciptaan Allah dalam
mewujudkan kehidupan berbagai macam makhluk di dunia. Cahaya matahari memancar
ke bumi menerangkan permukaan yang menghadapnya kelak memberi kemanfaatan
kepada semua makhluk yang hidup. Makhluk
haiwan bermacam jenis berkeliaran di bumi untuk mencari makanan manakala
tumbuh-tumbuhan pula menggunakan cahaya mata hari untuk memproses makanannya
sendiri yang dikenali sebagai fotosintesis. Masa itulah tumbuh-tumbuhan
mengeluarkan gas oksigen untuk menambahkan gas berkenaan yang sudah sedia ada
di permukaan bumi.
Pergerakan bumi sedemikian rupa
mengajukan satu fenomena alam kehidupan yang dikenali sebagai masa hadapan dan
masa yang lalu. Islam mengajurkan manusia untuk memanfaatankan masa hadapan
kerana banyak pembangunan yang boleh kita lahirkan. Manakala masa yang lalu
kurang memberi impak kepada agenda pembangunan kerana itu adalah masa yang
telah berlalu dan tidak dapat dikembalikan lagi.
Maka itu Allah mengingatkan manusia
dalam Al-Qur’an Surah Al-Ashr, ayat (103:1-3) yang bermaksud:
“Demi
masa manusia sentiasa dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal salih dan
nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya
menetapi kesabaran”
Allah bersumpah dengan nama masa. Kerana
di dalam masa itu ada mengandungi teladan yang pelik-pelik dan pengajaran yang
ajaib. Adapun masa atau waktu itu selalu bertukar-tukar. Ada masa yang telah
lalu, sekarang dan akan datang. Ada masa kaya atau miskin. Ada masa senang atau
susah. Dan begitu juga seterusnya masa itu selalu berubah-ubah.
Perubahan tersebut menjadi bukti, bahawa
alam ini ada yang mentadbirkannya, iaitu Allah. Maka kepada-Nya sajalah semua
makhluk mesti menyembah. Tujuan Allah bersumpah, kerana hendak menguatkan
firman-Nya; bahawa manusia itu sentiasa di dalam kerugian.
Dikatakan rugi, kerana manusia itu setiap
masa telah menghabiskan umurnya. Lebih-lebih lagi rugi apabila umurnya
dihabiskan untuk berbuat maksiat dan derhaka kepada Allah, bukan untuk
mentaati-Nya. Maka janganlah menyalahkan masa, tetapi hendaklah menyalah kan
dirinya sendiri yang telah berdosa dan menyebabkan celaka.
Kecuali yang tidak rugi, ialah orang
yang mempunyai empat sifat seperti: Orang yang beriman (percaya) dengan berikrarkan
lidahnya dan membenarkan hatinya, bahawa semua pengajaran Islam yang dibawa
oleh Nabi Muhammad (s.a.w.) adalah betul.
Kedua beramal salih (baik). Selain
beriman, dia mengerjakan apa yang diimankannya, dan mengerjakan amal kebajikan
yang baik-baik dan mendatangkan manfaat kepada umum, serta membawa orang yang
beramal itu mentaati Allah S.W.T.
Berpesan-pesan dengan yang hak (benar),
iaitu ingat mengingatkan sesama orang mukmin, supaya berpegang dengan pengajaran
Al-Qur’an, keimanan, dan tauhid, kerana semuanya
itu benar dan tidak dapat dimungkiri.
Berpesan-pesan dengan bersabar (dengan
hati), iaitu jangan mudah tergoda oleh puju
kan syaitan untuk berbuat maksiat. Bahkan
mestilah tabah dan tahan menghadapi segala macam ujian, penderitaan dan
kesusahan. Jika ditakdirkan juga mendapat kesusahan terimalah dengan hati yang rela
dan bersyukur kepada Tuhan.
Adapun perbuatan ingat-mengingatkan itu
tidak akan berkesan atau memberi faedah kecuali orang yang mengingatkan itu ada
mengerjakannya. Maka orang yang disebutkan sifat-sifatnya di atas akan mendapat
keuntungan, iaitu hidupnya akan berbahagia di dunia dan akhirat, sedang
orang-orang yang menghabiskan masa dan umurnya dengan sia-sia dan di dalam
maksiat akan rugi, iaitu hidupnya akan celaka dan menyesal di belakang hari.
Setiap orang yang
cuba mengkaji dan meneliti Al-Qur’anul Karim semenjak zaman Mekkah, akan
didapatinya bahawa Al-Qur’anul Karim sentiasa mengarah pandangan kaum Muslimin
ke masa hadapan yang penuh cita-cita dan harapan. Al-Qur’anul Karim menjelaskan
bahawa alam raya ini terus berputar, dunia sentiasa berubah dan keadaan manusia
selalu berganti-ganti.
Pihak yang
tadinya kalah, boleh kemudian menjadi pemenang, dan yang pada mulanya menang
berubah menjadi ‘kecundang’; yang lemah menjadi kuat, dan yang kuat pula beransur-ansur
menjadi lemah. Pendek kata, seluruh gugusan alam raya ini terus mengamali
perubahan, perputaran dan pergantian.
Oleh sebab itu,
kaum muslimin diperintahkan untuk sentiasa berjaga-jaga dan mempersiapkan diri
bagi menghadapi setiap kemungkinan yang akan datang di hari esok. Mereka tidak
boleh bergantung kepada keadaan semasa dan leka daripada mengambil setiap sebab
dan perbuatan yang menambah kekuatan, kebaikan dan kemajuan di masa-masa
mendatang.
Malah mengambil
iktibar dari apa yang telah berlaku boleh menjadi agenda sokongan untuk
memperbaiki masa muka. Mengambil contoh satu keadaan apabila kita telah
tersilap langkah maka berlaku keberhasilan yang mendatang, kerana kata orang
“Experiance is the best teacher” atau pengalaman adalah guru yang paling
bijaksana.
Islam amat
mementingkan masa dalam mewujudkan pembangunan. Lahirnya pemba- ngunan adalah
disebabkan kepekaan manusia menggunakan masa dan tidak membiarkanya berlalu
begitu sahaja tanpa amal yang membuahkan perubahan pada keadaan hidup. Baginda
Rasul Nabi Muhammad S.A.W. telah meninggalkan satu “Mutiara Hidup” berhubung
dengan memanfaatkan masa dalam hidup.
Baginda
menyarankan bahawa “Manfaatkan yang lima
sebelum yang lima datang”. Konotasi demikian membawa maksud berbuatlah
sesuatu yang bermanfaat sebelum datangnya yang lima yang bersifat bencana atau
kemuderatan kepada kehidupan. Orang yang memahami masa sebagai nadi pembangunan
ummah tidak tergiur berpatisipasi dalam buaian dunia yang fana ini.
Memanfaatkan yang
lima sebelum yang lima datang sebenar satu gambaran pembangunan kehidupan yang
wajar dilaksanakan oleh setiap insan untuk dirinya berlandas kan faktor yang
dimainkan oleh masa. Hidup ini merupakan perjuangan dan untuk berjuang wajar
bersedia berkorban demi masa. Tanpa berkorban, masa akan mengorbankan
kebahagian hidup kita di dunia dan
lebih-lebih lagi di akhirat.
Memanfaatkan yang
lima pertama ialah masa mudamu, masa lapangmu, masa sihatmu, masa kayamu dan
masa hidupmu. Keadaan hidup di dunia akan mengalami lima perkara yang akan
menyusul kemudian setelah yang lima pertama berlalu iaitu masa tuamu, masa
sibukmu, masa sakitmu, masa miskinmu, dan masa matimu.
Setiap insan
mesti melalui berbagai peringkat usia dalam hidupnya bermula dari kanak-kanak,
beralih kepada remaja, kemudian peringkat dewasa lalu ke usia tua sebelum maut
menjeput nyawa. Dalam menelusuri hidup berbagai peringkat, manusia pasti
mengalami berbagai kerenah yang mesti ditangani. Keutamaan dalam hidup ialah
melaksanakan ibadah kerana Allah. Jika agenda tersebut telah dilaksanakan maka
faktor kedua yang menyusul
kemudian tidak memberi masalah kepada
kehidupan di dunia.
Masa mudamu
adalah yang terpenting dimanfaatkan sebelum masa tuamu datang. Menuntut ilmu
merupakan ibadah yang terpenting dilaksanakan kerana orang yang berilmu Allah
lebih suka berbanding dengan orang yang tidak punya ilmu. Wahyu pertama Allah
turun kepada manusia ialah “Baca”. Ini bermakna melalui pembacaan seseorang itu
akan mendapat ilmu untuk memahami teka teki kehidupan.
Usia muda amat
sesuai untuk diisi jiwanya dengan ilmu kerana belum banyak tanggungngan
mengenai pembangunan keluarga. Pada lazimnya seorang insan dalam usia mudanya
masih ada orang tuanya untuk menyarah kebajikannya. Maka itu tumpuan kepada
mengilmukan diri dapat diselenggarakan dengan disiplin yang saksama, baik dan
teratur. Setelah ilmu sudah bersama kita maka apabila masa tuanya datang tidak
ada masalah yang berat akan dialami lagi.
Dalam
melaksanakan ibadah jangan amalkan budaya menunda masa kerana setiap kewajipan
datang semestinya dilaksanakan segera kerana menangguhkan masa akan mengalami
masalah kesibukan. Pepatah Inggeris mengatakan “Stich in time save nine” yang membawa maksud jika kita mengalami
kain baju kita koyak sedikit sahaja hendaklah dijahit serta merta kerana kalau
ditangguh masanya lagi koyak itu akan membesar dan memerlukan bukan satu
jahitan tetapi sembilan jahitan.
Jangan membiarkan
usia itu meningkat tanpa diisikan dengan aktiviti pembangunan. Budaya sentiasa
mengingatkan Allah dan mendekati-Nya setiap detik masa dituntut oleh agama
Islam. Dengan amalan sedemikian kita sentiasa sedar peredaran masa dan mesti
dipergunakan tanpa membiarkan ia berlalu. Apabila masa mengizinkan untuk kita
melaksanakan ibadah maka tunaikan serta merta tanpa menangguhnya kerana
kelapangan masa datang hanya sekejap sahaja. Kerja menjadi sibuk apabila banyak
kerja-kerja yang tertangguh tidak dibereskan pada masa yang sepetutnya.
Melaksanakan
ibadah semestinya kita dalam keadaan sihat kerana masa itulah tenaga kita mengizinkan
kita. Hidup ini tidak sentiasanya mengalami sihat dan sewajarnya kita juga akan
mengalami sakit kerana fenomena itu merupakan ujian dari Allah S.W.T.. Suasana
keadaan hidup sememangnya mempunyai pasangan seperti mempunyai positif dan juga
negatif. Apabila sihat itu ada maka sakitnya pun pasti ada.
Begitu juga
keadaan ekonomi kita, ada masa kita kaya dan pada masa yang lain kita menjadi
susah atau miskin. Dalam semua pencaturan hidup kekayaan pada ekonomi menjadi
keutamaan dalam semua bentuk pembangunan. Kekayaan itu sebenar merupakan
pakaian manusia yang diredhakan Allah S.W.T. kepada individu tertentu. Ia adalah
fenomena yang hanya berada di dunia sahaja yang berupa sementara. Kekayaan
adalah peluang bagi setiap insan yang dikurniakan untuk berbuat persediaan diri
semasa di dunia untuk mendapatkan seberapa banyak pahala sebagai bekalan hidup
di akhirat nanti.
Ramai orang yang
mendapat kekayaan di dunia menjadi papa kedana kerana gagal memanfaatkan
kekayaan yang dianugerahkan Allah kepadaanya. Allah tarik balik kemewahan
hidupnya. Maka itu mempuyai kekuatan ekonomi pergunakanlah sebaik mungkin dan
janganlah laburkan kekayaan itu kepada
amalan-amalan yang mengundang kemurkaan Allah S.W.T..
Kekayaan itu
tidak mengikuti kita ke liang lahad. Manusia hidup di dunia dibezakan dengan
keadaan ekonominya. Mereka yang dikurniakan kekayaan harus bersyukur dan
menghiasi dirinya dengan takwa kepada Allah S.W.T.. Manusia dilahir di duia ini
tidak punya apa-apa malah ia dalam keadaan tidak berpakaian (bogel) dan tidak
punyai ilmu pengetahuan. Tetapi apabila ia menjadi orang kaya wajar difahami itu sebagai kurnian
dari Allah. Dan harus kita bersyukur kerana dipilih oleh Allah hidup sebagai
hamba-Nya yang kaya.
Kekayaan itu
wajar dilihat sebagai amanah untuk
berbakti kepada masyarakat bangsa
dan negara kerana ketakwan kita kepada
Allah merupakan barometer untuk hidup mulia di
sisi Allah S.W.T.
Manusia hidup di dunia harus melaksanakan amanah Allah S.W.T. Jika amanah
itu diabaikan atau tidak dijaga atau dipelihara maka akibatnya amat buruk
kepada kehidupan itu sendiri lebih lebih lagi apabila hidup itu beralih ke
alam-alam berikutnya. Memanfaatkan hidup mu di dunia sebelum datangnya maut
menjadi agenda utama setiap makhluk manusia.
Penutup sejarah hidup anda harus dihiasi dengan catatan-catatan
kemuliaan dan bukan mencorakkan satu perlakuan yang tidak ada tempatnya dalam
masyarakat yang anda bakal tinggalkan. Biarlah bakti anda itu dikenang
sepanjang zaman seperti mana pepatah Melayu mengatakan: Gajah mati meninggalkan
gadingnya, harimau mati meninggalkan belangnya, dan manusia masti meninggalkan
nama. Insya-Allah!
Orang yang termulia di sisi Allah S.W.T. bukan kerana kekayaannya tetapi
kemuliaan manusia dalam pandangan agama ialah orang yang lebih bertakwa kepada
Allah S.W.T.. Maka itu pergunakanlah masa hidupmu untuk melaksanakan ibadah
kepada Allah kerana matlamat hidup adalah kebahagian hidup di akhirat yang
disediakan Allah yang Maha Pengasih dan Maha pengampun itu.
No comments:
Post a Comment