(Disiarkan pada
4. 4. 2015)
Segala amal ibadah yang berpusat kepada hati yang
khuysuk merupakan aktiviti pembangunan dalam hidup dan semestinya merupa
tawakal kepada Allah kerana tidak ada kewujudan sesuatu fenomena alam kehidupan
tanpa kekuasaan Allah S.W.T.. Kita berdoa bermunajat kepada Allah dengan hati
yang ikhlas semoga doa kita itu dapat keredhaan-Nya.
Tawakal
merupakan salah satu ibadah hati yang paling utama dan salah satu dari berbagai
akhlak iman yang agung. Sebagaimana yang dikatakan Al-Imam Al-Ghazaly, tawwakal
merupa kan salah satu manzilah agama dan kedudukan orang-orang yang beriman.
Malahan tawakal termasuk darjat muqarrbin
yang paling tinggi. Sehingga menurut Ibnul-Qayyim, tawakkal adalah separuh
daripada agama dan separuh lainnya adalah inabah,
kembali kepada Allah, seperti yang diisyaratkan Allah yang bermaksud:
“Hanya kepada Allah aku bertawakkal dan hanya
kepada-Nya aku kembali.” Hud 11:88
Di
samping itu, agama adalah ibadah dan memohon pertolongan sebagai firman-Nya
yang bermaksud:
“Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya
kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.” Surah Al-Fatihah1:5.
Bertawakal
kepada Allah sebenar berserah diri memohon pertolongan kepada-Nya lewat usaha
yang gigih serta sentiasa dalam keadaan sabar, tabah dan tetap hati, dan tetap
pula di dalam mengerjakan solat, pengabdian atau ibadat terhadap Allah.
Dalam
Surah Ali-Imran ayat 3:200, Allah berfirman yang maksudnya:
“ Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah,
dan sabarkanlah kamu (dalam ketaatan), bersabarlah (menghadapi musuh)
bersiap-sedialah (menentang mereka), dan takutlah kamu kepada Allah, semoga
kamu mendapat kemenangan.”
Dalam
Surah An-Nahl ayat 16:127, Allah berfirman yang bermaksud:
Bersabarlah engkau hai Muhammad, dan kesabaranmu itu disertai selalu oleh Allah,
janganlah engkau berduka cita atas mereka, dan jangan engkau merasa sempit dada
lantaran tipu muslihat mereka.”
Selama kita
bersabar, selama itu Allah bersama kita. Tetapi bila kesabaran itu telah lenyap
dan hilang, itulah tandanya Allah tidak
berserta kita lagi. Sebab itu rasa kesabaran itu harus kita pertahankan
selalu agar Allah selalu pula berserta kita di dalam perjuangan kita menegakkan
kebenaran, menghadapi segala halangan, rintangan, tantangan permusuhan dan intimidasi-intimidasi dari
musuh-musuh kita. Jangan merasa sempit dada menghadapi tupu muslihat musuh
dalam perjuangan.
Tawakkal
merujuk penyerahan nasib diri dan nasib usaha kita kepada Allah setelah kita
berikhtiar dengan bersungguh-sungguh untuk melaksanakan sesuatu tugas dan kita
berdoa dengan ikhlas kepada Allah untuk mendapat kebaikan daripada usaha yang
kita telah lakukan. Semangat tawakal yang sebenar mengimplikasikan bahawa kita
sedar dan yakin bahawa penentuan terakhir berada pada kekuasaan Allah.
Sesungguhnya
Allahlah yang menentukan kebaikan, kejayaan, dan kebahagian hidup manusia.
Bagaimanapun, Allah menetapkan sesuatu ketentuan di atas diri manusia dengan
adil. Allah berfirman dalam Surah Ali-Imran ayat 3:18 yang bermaksud:
“Allah telah menyatakan bahawa tiada Tuhan
melainkan Dia, dan Malaikat-Malaikat serta orang-orang yang berpengetahun pun
naik saksi (bahawa Allah keadaan-Nya) berdiri dengan adil, tidak ada Tuhan melainkan
Dia, yang Maha perkasa lagi bijaksana.”
Allah menerangkan
keesaan-Nya dan Malaikat serta orang-orang yang berilmu pengeta-
huan naik saksi – berikrar dengan lisan dan
membenarkan di dalam hati – bahawa Allah itu berdiri sendiri dengan adil.
Maksud
berdiri dengan adil iaitu; berkuasa mentadbirkan semua makhluk-Nya dengan adil,
Yakni melalui jalan tengah di dalam iktikad, ibadat, akhlak dan amalan. Adil
atau jalan tengah di dalam istikad itu ialah, mentauhidkan Allah atau
mengesakan-Nya. Maka tauhid atau pengesahan itu adalah terletak di
tengah-tengah pengingkaran dan penyekutuan. Mengengingkari adanya Allah tidak
adil, menyekutukan-Nya juga tidak adil.Yang adil ialah memilih jalan tengah
iaitu, mengsahkan-Nya – tidak mengingkarinya dan tidak pula menyekutukannya.
Pada
akhir ayat disebut “Tidak ada Tuhan
melainkan Dia Yang Maha Pekasa lagi Bijaksana.”
Ayat ini diulang
sebut, untuk memberitahukan bahawa dialah kalimat yang maha agung
dan termulia membacanya terhitung semulia-mulia
ibadat.
Al-Kalbi
menceritakan; Ayat ini diturunkan, kerana telah datang 2 orang pendeta dari
negeri Syam ke Medinah. Manakala kelihatan negeri Medinah, salah seorang dari
keduanya berkata: “Alangkah serupanya negeri ini dengan negeri Nabi Muhammad s.a.w.
yang akan dibangkitkan pada akhir-zaman.”
Bila
keduanya memasuki kota tersebut, mereka pun mengenali sifat-sifat Nabi dan
berkata kepada Nabi s.a.w.. “Adakah tuan ini Muhammad?”
Nabi
menjawab: “Ya”
Keduanya
berkata pula: “Dan tuan ini Ahmad?”
Nabi
menjawab: “Saya Muhammad dan Ahmad.”
Keduanya
berkata pula: “Kami akan menanyakan kepada tuan sesuatu. Sekiranya tuan
khabarkan, kami akan beriman kepada tuan.”
Nabi
menjawab: “Bertanyalah!”
Keduanya
pun bertanya: “Khabarkanlah kepada kami tentang sebesar-besarnya syahadat di
dalam kitab Allah Azza Wajalah.”
Maka
Allah turunkan ayat 18 ini, yang kemudian Nabi s.a.w. sampaikan kepada kedua
nya. Mendengarkanlah ayat ini, keduanya pun masuk Islam.
Tawakkal
bukan merujuk perbuatan menyerah untung nasib diri kepada Allah dengan tidak
perlu berusaha dan berikhtiar. Sebaliknya, tawakkal membabitkan dua proses yang
saling berkait, iaitu penyerahan nasib diri kepada Allah dari satu sudut,
dan penggunaan seluruh tenaga fizikal, mental, dan rohani
untuk mengubah keadaan diri sendiri dari sudut yang lain.
Berkait
dengan Nasib Diri tiga konsep asas yang wajar difahami iaitu bertawakkal,
berikhtiar dan takdir. Usaha kita ialah berikhtiar dan kalau tidak dapat
mengatasi masalah maka tidaklah terkeluar dari garis tawakal, jika kita
berusaha menghindarkan diri dari kemalaratan.
Kalau
bahaya yang mengancam itu akan datang sesama manusia, sekiranya ada jalan sabar,
atau jalan untuk mengelakkan diri, pilihlah lebih dahulu yang pertama, iaitu
sabar. Kalau tak dapat lagi, pilihan yang kedua, iaitu mengelakkan diri. Kalau
tak dapat juga, barulah menangkis. Kalau satu-satunya jalan ialah menangkis,
tidak juga ditangkis, tidaklah bernama tawakal lagi, tetapi sia-sia.
Firman
Allah Surah Al-Muzzammil ayat 73:9 – 10
yang bermaksud:
“(Dialah) Tuhan (yang menguasai) timur dan
barat dan tiada Tuhan melainkan Dia., maka ambilah Dia sebagai pelindung.”
“Dan bersabarlah terhadap apa
yang mereka ucapkan dan jauhilah mereka dengan cara yang baik.”
Adapun kesabaran
atau tawakkal menghadapi ular yang mematuk, binatang besar yang
hendak menerkam, kala jangking yang mengejar kaki,
anjing gila yang kehausan, maka jika sabar jua menuggu, tidak berusaha
menangkis, tidak bernama tawakkal lagi, tetapi sia-sia.
Tidaklah
keluar dari garis tawakkal jika dikuncikan pintu terlebih dahulu sebelum keluar
rumah, ditutupkan kandang ayam sebelum hari malam, dimasukkan kerbau ke kandang
sebelum senja. Kerana menurut Sunatullah, dikuncikan rumah dahulu baru pencuri
tertahan masuk, ditutupkan pintu kandang baru musang tak mencuri ayam.
Ingatlah
ketika Rasulullah S.A.W. meninggalkan negeri Mekkah hendak pegi ke Medinah,
bersembunyi di dalam gua di atas bukit Jabal Tsur ketika dikejar oleh Kafir
Quraisy, berdua dengan sahabatnya Abu Bakar. Setelah bersembunyi dan tidak
kelihatan oleh musuh lagi, barulah dia berkata kepada sahabatnya itu!
“Jangan takut, Allah ada bersama kita.”
Iaitu berserta
mereka setelah mereka bersembunyi. Cuba kalau Rasulullah menampakkan dirinya,
pada hal musuh sebanyak itu, tentu menurut sunatullah dia akan tertangkap atau binasa
lantaran sia-sianya, dan Allah tidaklah bersertanya lagi!
Akidah
Ahli Sunnah wal-Jama’ah adalah “Ikatlah dan kemudian baru bertawakkal.
Kerjakanlah dan kemudian baru bertawakkal kepada Allah Ta’ala dalam segala
keadaan dan perbuatannya setelah terlebih dahulu mengerjakan segala upaya dalam
berusaha.
Dia mencela
orang-orang malas yang mendakwa diri mereka bertawakkal dan menyuruh mereka
supaya berusaha dan bekerja. Segala sesuatu akan menjadi mudah sesuai dengan
apa yang diciptakan Allah.
Al-Jurjani
mentafsirkan tawakkal iaitu yakin terhadap apa yang ada di sisi Allah dan tidak
mengharapkan terhadap apa yang ada di sisi manusia.
Syeikh
Abdul Qadir al-Jailani berkata: “Hendaklah kamu bekerja dan gunakan strategi
hingga iman mu menjadi kuat. Kemudian berpindahlah setelah melakukan usaha
keras dan strategi yang mantap kepada Allah. Para nabi bekerja, berjual beli
dan melakukan strategi yang kukuh pada permulaan urusan mereka dan barulah
bertawakkal setelah itu. Mereka menggabungkan antara usaha dengan tawakkal pada
permulaan dan penghujung sebagai bukti mengamalkan syari’at dan hakikat.
Beliau
menyuruh supaya berusaha dan berkerja dengan berkata: “Sembahlah Allah ‘Azza wa
Jalla dan mintalah pertolongan untuk dapat menyembahNya sengan usaha yang
halal. Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla amat mencintai seorang hamba mukmin
yang taat dan memakan dari usaha yang halal. Dia mencintai orang yang makan dan
mahu bekerja, namun Dia amat membenci orang yang hanya mahu makan namun tidak
mahu bekerja.”
“Saya
ingin mengatakan kepada kamu bahawa berusahalah dan janganlah kamu berpasrah
diri kepada taqdir dan kisah masa lalu. Ia merupakan alasan yang selalu
diperkatakan oleh orang-orang malas. Kami menyokong sifat kesederhanaan. Kami bersarah
dan bekerja dan tidak mengatakan: “Dia
telah berkata, maka kami pun berkata” dan “kenapa dan bagaimana”. Kami tidak memasuki ilmu Allah ‘Azza wa
Jalla. Kami hanya mampu berusaha dengan bersungguh-sungguh dan Dia akan
melakukan apa yang Dia kehendaki.”
Tawakal
bagi orang Islam yang meniti jalan kepada Allah merupakan keperluan pokok,
terutama dalam masalah rezeki; masalah ini biasanya menyesakkan fikiran dan
hati manusia, membuat badan menjadi letih, jiwa menjadi kusut, gelisah pada
waktu malam dan bertungkus-lumus pada waktu siang.
Malahan
adakalanya di antara mereka sanggup mengorbankan jiwa, menjual kehormatan
dan menganggukkan
kepala, hanya untuk mendapatkan sesuap kehidupan, yang dianggap ada di tangan
makhluk lain seperti dirinya, sehingga kalau berkenan dia akan memberinya
suapan
kehidupan itu dan jika tidak berkenan dia boleh
menahannya.
Al-Imam
Ibnul-Mubarak berkata, “Barang siapa memakan harta yang haram, maka dia bukan
orang yang bertawakal.”
Cara
untuk melepaskan diri dari semua itu adalah dengan bertawakal kepada Allah.
Orang Islam yang jauh lebih memerlukan tawakal ini adalah jika dia seorang
da’i, penyampai risalah dan orang yang biasa memberi nasihat. Dia melihat
tawakal itu seperti sendi yang kukuh dan
benteng yang teguh. Dia bersandar kepadanya dalam mengadapi taghut (suaitan), orang kafir,
penguasa-penguasa zalim dan pemimpin-pemimpin yang tidak adil.
Dan
memohon pertolongan dan perlindungan kepada Allah. Barang siapa mendapat
pertolongan dari Allah, maka sekali kali musuhnya pasti dikalahkan. Barang
siapa dicukupkan Allah, maka sekali-kali dia tidak akan merasa fakir dan barang
siapa yang dimulikan Allah, maka sekali-kali dia tidak akan merasa hina.
Firman
Allah Surah Ali Imran ayat 3:160 yang
bermaksud
“Jika Allah menolong kamu, maka tidak ada
orang yang dapat mengalahkan kamu, dan jika Allah membiarkan kamu (tidak
memberi pertolongan), maka siapakah gerangan yang dapat menolong kamu (selain)
dari Allah sesudah itu? Kerana itu hendaklah kepada Allah sahaja orang-orang
Mukmin bertawakal.”
No comments:
Post a Comment