(Disiarka pada 28. 3. 2015)
Insan merupakan ciptaan Allah yang mempunyai dua
unsur iaitu jasmani dan rohani. Jasmani asalnya daripada tanah manakala rohani
adalah ciptaan Allah yang bersifat ghaib. Maka pembangunan insan difahami
sebagai pembangunan kedua-dua unsur manusia, jasmani dan rohani. Dalam erti
kata lain pembangunan insan dilihat kemanfaatan dalam kedua-dua alam, iaitu
jasmani (dunia) dan rohani (akhirat).
Hidup
insan di dunia ini hanyalah sementara. Cuma dunia ini adalah sebuah pelabuhan
persingahan dalam satu perjalanan jauh menuju alam kekal abadi di akhirat. Jasad hanyalah
pinjaman Allah s.w.t. kepada setiap insan. Padanyalah roh menumpang. Lalu
terciptalah insan itu yang terdiri dari jasad dan roh.
Jasad akan hancur
binasa pada satu ketika yang bernama kematian tiada yang tinggal daripadanya selain
dari tulang dan dari situlah tubuh manusia terhimpun kembali menuju ke padang
mahsyar di hari kebangkitan. Namun roh akan kekal. Roh akan kembali ke hadirat
Allah s.w.t. untuk diperhitungkan samada roh itu diisi dan diimarahkan dengan
iman, yakin dan amalan-amalan soleh atau sebaliknya.
Dunia adalah
tempat santapan bagi rohani diberikan. Rohani ini hendaknya dihiasi dengan
iman, yakin ihsan, muraqabah, amal-amal soleh, akhlak mulia… kesemuanya dalam
rangka mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. bagi memperolehi keredhaan-Nya.
Manusia mempunyai
potensi kekuatan dan kelemahan yang tertentu. Mana-mana kekuatan atau kelemahan
akan berkembang subur dengan banyak berdasarkan beberapa seperti jiwa manusia,
corak asuhan, pendidikan, persekitaran fisikal, dan persekitaran sosio-budaya.
Satu kekuatan asas yang ada pada manusia ialah kebolehan untuk membina ilmu,
membuat pilihan hidup, dan mengurus diri sendiri.
Kelemahan manusia
yang paling utama ialah sifat lalai dan lupa. Sifat inilah yang menjadi punca
kezaliman, kejahilan, penderhakaan dan ketidaktaatan manusia terhadap peraturan
dan suruhan Allah. Manusia dinamakan insan
kerana sifat pelupanya. Melalui unsur kesyaitanan dan sifat pelupa manusia
terdedah kepada bisikan syaitan. Syaitan merupakan sejenis makhluk yang menjadi
musuh manusia yang sentiasa berusaha untuk membawa manusia ke neraka.
Untuk membantu
manusia menjalani kehidupan duniawi dengan baik, Allah menurunkan petunjuk
dalam bentuk Al-Qur’an dan Sunnah. Dengan berpandukan ilmu wahyu, pemikiran rasional, dan
pengalaman yang konstruktif, maka manusia dapat menjalankan tugas sebagai hamba
dan khalifah Allah di muka bumi ini dengan baik.
Manusia merupakan
sejenis makhluk ciptaan Allah yang terbentuk daripada cantuman jasad dan roh.
Sebagai entiti yang hidup, manusia sentiasa berubah dan berkembang menurut
perubahan masa dan tuntutan persekitaran. Semasa proses perubaan dan perkembangan
itu, manusia sentiasa ingin mendapatkan sesuatu. Keinginan inilah yang
mendorong manusia untuk terus berusaha dan merealisasi keinginan yang bermanfaat
secara progresif bagi mencerminkan kejayaan dalam perkembangan diri.
Dalam konteks
ini, kemanfaatan atau kegunaan tidak ditentukan berdasarkan kepada keuntungan
dan keseronokan duniawi semata-mata.
Sebaliknya, kegunaan itu merujuk sesuatu yang memberi manfaat kepada kehidupan
duniawi dan ukhrawi. Kekidupan duniawi yang bersifat sementara dilihat sebagai
persediaan untuk menjalani kehidupan di akhirat yang bersifat kekal abadi.
Sesetengan
keinginan perlu diperoleh kerana tapanya kehidupan manusia akan terjejas.
Keinginan seperti itu disebut sebagai keperluan asas. Keinginan yang tidak
menjejaskan kehidu-
pan jika tidak diperoleh pula disebut sebagi
kehendak. Dalam proses perkembangan, kita perlu membezakan keperluan dengan
kehendak supaya tumpuan yang sewajarnya dapat diberi kepada usaha untuk
memuaskan keperluan asas.
Secara
khusus, keperluan asas berkait dengan unsur yang membentuk diri manusia.
Misalnya, jasad yang berpunca daripada tanah melahirkan keperluan asas yang
bersifat fisikal atau kebendaan seperti keperluan untuk mendapatkan makanan,
minuman, pakaian, perhiasan, rehat, tidur, tempat tinggal, keamanan, kepuasan seks,
pengalaman deria, mengeluarkan kotoran dan mengelakkan kecederaan.
Roh
pula yang berpunca daripada alam ketinggian dan kekudusan melahirkan keperluan
asas yang bersifat psikologi atau kerohanian, seperti keperluan untuk membentuk
kekuatan akidah, ilmu, akhlak, pencapaian diri, dan persucian diri.
Untuk
memuaskan keperluan asas dengan baik, manusia perlu mengikuti acuan atau kaedah
yang ditetapkan oleh Allah. Acuan atau kaedah pembangunan yang ditetapkan oleh
Pencipta mempunyai matlamat yang khusus. Misalnya, perkembangan dan pembangunan
manusia bermatlamat untuk mempertingkatkan kebahagian diri ke tahap yang
optimum dalam semua aspek kehidupan.
Dalam hal ini,
aspek rohani yang dianggap sebagai pokok, iaitu penentu bagi system kehidupan
mendapat tempat yang istemewa. Manakala aspek-aspek yang lain seperti teknologi,
ekonomi, pengurusan, dan saintifik dianggap sebagai cabang yang mengeluarkan
buah kerana patuh kepada sifat semula jadi pokok itu sendiri. Kuantiti dan
kualiti buah yang dikeluarkan bergantung pada mutu perkembangan sesuatu pokok
yang merupakan pembangunan rohani.
Untuk mencapai
tahap yang optimum, perkembangan aspek kerohanian harus diseimbang kan dengan
perkembangan aspek kebendaan (NikAzis, 1994). Bagaimanapun keseimbangan
tersebut bukan bermaksud aspek kerohanian dan aspek kebendaan berada dalam satu
bentuk timbangan yang sama berat atau persamaan martabat. Timbangan yang sama
berat atau persamaan martabat tidak mungkin dicapai kerana aspek kerohanian
mempunyai dimesi, realiti, dan kosmologi yang berbeza daripada aspek kebendaan.
Sebaliknya,
keseimbangan antara aspek kerohanian dengan aspek kebendaan dalam pembangunan
manusia terbentuk dalam satu konnfigurasi yang unik, dengan pembangunan aspek
kebendaan yang bersifat sementara (lihat Nik Azis 1994).
Pembelajaran
adalah satu pengembaraan yang berpanjangan. Education
is a long life learning. Tidak ada cara singkat, kaedah pendek rengkas atau
jalan pintas untuk menjadi insan yang pintar cerdas. Islam menyuruh manusia
agar jangan berdiam diri sahaja tanpa melakukan sebarang aktiviti yang
konstruktif dan bermanfaat. Kekuatan intelek tidak akan datang dengan sendirinya
tanpa usaha dan pengorbanan. Manusia perlu berikhtiar dan berkorban untuk
mengubah nasib masa depan anda. Perubahan itu bermuara dengan pembangunan diri
secara menyeluruh.
Firman Allah
dalam Surah Ar-Ra’d ayat 13:11 yang bermaksud: “Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum kalau kalau kum itu sendiri tidak mengubahnya.”
Oleh yang
demikian halusilah permasalahan yang datang memporak porandakan agenda
pembangunan anda sama ada dalam diri
anda sendiri mahupun kepada keluarga dan masyarakat sekelilingnya. Ilmu
pengetahuan itu diberi kepada manusia untuk menjadi pemangkin kepada usaha kita
hadapi dalam hidup ini, yang semakin tinggi tanggungjawab tamadun manusia.
Menuntut ilmu
adalah penting demi kesediaan kita memahami pembangunan kehidupan tetapi yang
amat penting sekali ialah amal ibadah. Ilmu yang diperolehi wajar bersama kita
dalam hidup kerana kedatangan ilmu tersebut mendewasakan pemikkiran kita
sebagai khalifh di
alam kehidupan ini. Segala ilmu yang telah
diperolehi seharusnya diterjemahkan dalam
kehidupan kerana dengan cara itu ilmu menjadi zat
pembangunan sebenar.
Ilmu
itu ada bermacam jenis. Ilmu yang landasannya kepada syairat mendidik kita
memahami disiplin kehidupan yang diredhai Allah S.W.T. Ilmu inilah yang wajar
ditelusuri oleh setiap insan untuk melahirkan tamadun kehidupan.
Dalam
system bermasyarakat ilmu dianggap sebagai satu keutamaan dalam system nilai dan
juga masyarakat manusia di setiap peringkat. Ilmu menjana pengetahuan yang tinggi
dan menjadi kunci kepada segala kebaikan. Ilmu itu adalah ketibaan sesuatu
makna, hasil daripada maklumat yang benar ke dalam diri seseorang. Kehadirannya
dalam diri anda membolehkan kita memahami maknanya hidup.
Bermasyarakat akan melahirkan ukhuwah kemanusiaan kelak
menelorkan perasaan kasih sayang antara sesama dan hasilnya ialah ibadah kerana
Allah yang pasti ganjarannya pahala
sebagai zat pembangunan rohani kita. Ilmu semata tidak menghasilkan manfaat
kepada kita tanpa menterjemahkan sebagai zat pembangunan jasmani. Maka itu ilmu
yang diperolehi wajar menjadi sumber pembangunan jasmani dan rohani.
Ilmu
itu adalah hak gunapakai manusia dalam hidup. Hak mutlaknya ialah Allah S.W.T.
Anda menggunakan ilmu itu sebatas umur kecuali ilmu itu telah digunakan yang
menghasilkan amal jariah di mana produk amalan itu masih bermanfaat kepada
orang yang masih hidup setelah anda meninggalkan alam dunia ini.
Dalam
menangani pembangunan manusia, Islam menggunakan faktor masa sebagai
barometernya. Peredaran masa mempunyai satu faktor yang manusia wajar
mencontohi. Masa begerak secara istikamah, dengan disiplin yang tidak berubah
kelajuannya.
Walau
bagaimana pun jika manusia tidak membudayakan disiplin istikamah maka ia
merasakan masa berlalu begitu pantas. Setiap ibadah yang dilaksanakan secara
istikamah pasti menempah kejayaan kerana budaya demikian satu disiplin
pembanguan yang mendapat keredhaan dari Allah S.W.T..
Jika
kita membaca al-Qur’an al Karim dua tiga muka setiap hari secara instikamah
Allah lebih suka berbanding dengan orang yang membacanya sekali dalam satu juz
kemudian tidak membacanya lagi. Orang yang membaca secara istikamah walaupun
hanya dua muka sahaja lambat laun ia akan atam Al-Qur’an berbanding dengan
orang yang membaca tidak mengikut
disiplin istikamah maka sampai bila-bila pun ia tidak akan dapat
mengatam al-Qur’an.
Islam
mementingkan faktor masa sebab mengetahui pergerakan masa merupakan satu ibadah
kerana Allah. Memahami pergerakan masa juga akan mendidik manusia supaya
mengetahui peningkatan usianya. Usia adalah satu faktor pembangunan kerana masa
membuat segala keperluan tamadun kehidupan, masa mudanyalah yang sesuai untuk
melaksanakannya.
Islam
adalah agama ilmu. Al-Qur’an al Karim adalah kitab ilmu dan ayat yang pertama
diturunkan ialah berkenaan ilmu, iaitu “Baca”. Membaca adalah pintu keilmuan.
Orang yang berilmu sebagai orang bersaksi
kepada Allah dengan ketauhidan bersama Malaikat. Orang yang berilmu
adalah orang yang paling takut kepada Allah serta bertakwa kepada-Nya. Firman
Alla yang bermaksud:
“Sesungguhnya
yang takut kepada Allah di kalangan hamba-bamba-Nya hanyalah orang-orang yang
berilmu.” Surah
Faathir ayat 35:28.
Al-Qur’an adalah
kitab teragung yang membangunkan “mentaliti ilmiah”. Al-Quran menolak segala
perkara kurafat. Ia juga menolak keraguan dan hawa nafsu dalam kontek
perbahasan hakikat akidah yang berdasarkan kepada keyakinan. Al-Qur’an
menganggap analisa itu sebagai kewajipan, berfikir itu sebagai ibadah, mencari
hakikat itu sebagi amalan mendekat
kan diri kepada Allah.
Satu
aktiviti pembangunan insan yang sangat penting ialah persucian diri. Istilah
diri merujuk jasad dan roh manusia. Oleh itu, persucian diri membabitkan
aktiviti mensucikan anggota badan daripada najis dan kotoran, mensucikan
perilaku daripada amalan yang salah dan
berdosa, mensucikan kalbu daripada kepercayaan yang sesat dan menyelewing,
mensucikan jiwa daripada akhlak yang terkeji, dan mensucikan akal daripada
persepsi yang mengelirukan.
Potensi intelek
tidak dapat berkembang dengan baik sekiranya kita mengalami krisis keruntuhan akhlak atau kekosongan jiwa.
Al-Ghazali (1992) menganjurkan satu pendekatan atau model persucian diri yang bersifat
seimbang dan menyeluruh.
Model persucian
diri antara lain membabitkan empat kategori: Kategori 1: Melakukan ibadat
kepada Allah. Kategori 2: Menjalankan aktiviti seharian dengan beradab.
Kategori 3: Menjauhkan diri daripada perbuatan yang membinasakan dan kategori
4: Mengamalkan perbuatan yang menyelamatkan.
No comments:
Post a Comment