(Disiarkan pada 5. 12. 2015)
Konotasi ini memberi gambaran bahawa
dalam menyelesaikan masalah ibadah pembangunan kehidupan, pendapat daripada dua
orang atau berjemaah adalah lebih manfaatnya berbanding dengan usaha seorang diri.
Manusia berbincang untuk memberi ruang kepada percambahan fikiran demi mendapat
kata putus mengenai penyelesaian sesuatu agenda. Dalam percamabahan fikiran itu
minda kita memainkan peranan utama. Apa yang kita hendakkan ialah ilham dari
Allah SWT. yang diberi pada setiap individu yang terlibat dalam jemaah
berkenaan.
Dalam hubungan kemanusiaan, kita
memerlukan media untuk berkomunikasi. Madia yang amat sempurna dan mudah
dilaksanakan ialah dengan menggunakan kod bahasa untuk menghantar mesej atau
maklumat kepada orang lain.
Islam menggalakan umat manusia supaya
sentiasa berbincang atau berjemaah dalam semua segi perlaksanaan pembangunan.
Walaubagaimana pun berjemaah semata tanpa kekuatan ilmu kurang manfaatnya. Maka
itu untuk membolehkan manusia berinteraksi antara sesama, perlu ada ilmu
pengetahuan. Dengan ilmu kita dapat berbincang serta bertukar-tukar pendapat
untuk menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi dalam kehidupan.
Ibadah berbincang akan menjemput ilham
yang didatangkan oleh Allah yang akan mendewasakan tindakan kita secucuk dengan
keredhaan Allah SWT. Dalam suasana pembangunan mengenai agenda tertentu, tidak
ada faktor pembangunan yang, walau macam mana rumitnya sekalipun, tidak dapat
diselesaikan jika ufuk pemikiran kita tumpukan kepada keredhaan Allah SWT.
Keyakinan kita adalah setiap masalah itu merupakan ujian Allah kepada hamba-Nya agar segala fitrah Allah
berikan kepada manusia dimanfaatkan.
Berbicara ialah satu nikmat Allah yang
terbesar, yang diberikan kepada manusia. Dengan berbicara manusia menjadi
makhluk yang termulia dibandingkan dengan makhluk-makhluk yang lain. Allah
berfirman dalam al-Qur’an surah Ar Rahman ayat 55:1-4 yang bermaksud:
“Tuhan
Yang Maha Pemurah. Yang telah mengajarkan Al-Qur’an. Dia Menjadikan manusia.
Mengajarnya pandai berbicara.”
Allah melebihkan manusia dari
makhluk-makhluk yang lain dengan
mengajarkan pandai berbicara. Sungguh amat besar nikmat pandai berbicara yang dianugerahkan Allah kepada manusia itu.
Wajiblah manusia mensyukurinya, dan yang tidak mensyukurinya di anggap suatu
keingkaran.
Islam telah menjelaskan bagaimana
seharusnya manusia memanfaatkan nikmat yang amat besar ini, agar manusia
benar-benar dapat mempergunakannya untuk berbicara sehari-hari yang baik, yang menjadi jalan
kebaikan.
Jika kita menghitung pembicaraan
seseorang, ternyata apa yang mereka bicarakan lebih banyak pembicaraan yang
tidak ada gunanya. Bukan dengan cara demikian mensyukuri nikmatnya yang amat
besar ini. Allah menjadikan lidah bukan untuk
membicarakan yang sia-sia tetapi untuk yang bermanfaat. Allah berfirman
dalam surah An-Nisa ayat 4:114 yang
bermaksud:
“Tidak
ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan
dari orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat ma’ruf,
atau mengadakan perdamaian di antara
manusia. Dan barang siapa yang berbuat demikian kerana mencari keredhaan Allah
maka kelak Kami memberi kepadanya pahala yang besar.”
Allah mencela perbuatan orang-orang yang
suka membanyakkan berbisik-bisik itu dapat menimbulkan persangkaan yang tidak
baik. Terutama jika isi kata-kata yang
dibisik-bisikkan itu mengandungi tujuan buruk atau parkatan jahat.
Sebenarnya berbisi-bisik itu tidak perlu sekiranya tidak merupakan rahsia yang
takut diketahui. Kemudian Allah menyatakan pula: “ Kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau menyeruh
berbuat
kebajikan, atau
mendamaikan, antara manusia.”
Berbisik-bisik
untuk merancangkan suatu kerja yang baik dan bertujuan mulia tidaklah pula
dilarang. Bahkan kadang-kadang perlu sesuatu kerjasama yang baik itu
dirahsiakan yang hanya baik atau lebih sesuai diperkatakan dengan jalan
berbisik-bisik sahaja supaya tidak diketahui orang, kerana jika diketahui orang
mungkin rancangan itu akan gagal di tengah jalan atau akan merosakkan rancangan
tersebut.
Manusia menimba ilmu pengetahuan
daripada orang lain. Ilmu itu sebenar adalah satu pengalaman diri mengenai fenomena alam kehidupan. Maka itu
orang yang mempunyi ilmu yang banyak adalah mereka yang mempunyai pengalaman
yang luas hidup bersama dengan orang lain. Ada orang mengatakan bahawa
pengalaman itu adalah guru yang paling bijaksana.
Pengalaman bersama dengan orang lain ada
kaitan dengan usia individu. Semakin panjang usia semakin banyak pengalaman.
Maka itu Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. menyarankan kepada umatnya dengan
bersabda: “Tuntutilah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad.” Menuntut ilmu
sebanyak yang boleh kerana orang yang
berilmu Allah menyukai hamba-Nya kerana umat demikian sentiasa dekat dengan
Allah dan akan memudahkan urusan hidupnya sebagai persediaan hidup di akhirat
kelak.
Ini bermakna menuntut ilmu itu tidak
terbantas kepada peluang-peluang yang ada semasa usia remaja sahaja. Baginda
Rasul menyarankan bahawa menuntut ilmu itu sepanjang hayat. “Education is a long life learning.”
Menurut pendapat ahli psikologi, orang yang menghabiskan usianya untuk menimba
ilmu adalah mereka yang tidak didatangai oleh faktor ‘lali’ dalam hidupnya.
Tidak ada penceon dalam menuntut ilmu.
Orang berkata menuntut ilmu itu adalah
sepanjang zaman. Dalam menuntut ilmu semakin kita tahu semakin kita tidak tahu.
Ia membawa maksud bahawa orang yang menuntut ilmu, semakin banyak ilmu yang
diterokai nya semakin banyak lagi ilmu yang belum dapat dikuasainya.
Agama mentamsilkan ilmu yang setakat
dapat dikuasi oleh manusia bagikan menculupkan jarinya ke dalam laut, kemudian
angkat. Air yang membasahi jarinya adalah ibarat banyaknya ilmu yang dapat
dikuasainya berbanding dengan ilmunya Allah yang ada di alam kehidupan ini
bagikan air lautan yang tidak bertepi itu.
Dan jika kita mengunakan air lautan itu
sebagai tinta untuk mencatit ilmunya
Allah; sehingga kering air laut itu pun tidak dapat menghabiskan ilmunya Allah
dan kalau pun digandakan banyaknya air lautan itu pun sehingga kering sekalipun
tidak dapat jua menghabiskan ilmu Allah.
Maka itu wajarlah setiap insan itu
mengetahui dirinya betapa kerdilnya di hadapan Allah SWT. Oleh itu janganlah
berpuas hati tentang ilmu yang kita perolehi dalam usaha membangunkan ummah.
Manusia harus mengakui dirinya bahawa disisi Allah SWT. seorang insan itu
ilmunya amat sedikit yang menjadikannya merasa amat besar!
Akhlak yang baik dan jujur, bermanfaat
kepada orang lain yang hidup bersama kita akan sentiasa mendapat keredhaan
Allah SWT. Hidup ini memerlukan kehadiran orang lain kerana tidak semua
keperluan dalam hidup dapat kita sediakan sendirian. Hidup yang bermanfaat
adalah mementingkan budaya berjemaah.
Berjemaah dalam melaksanakan ibadat akan
menelorkan suasana perasaan kasih sayang yang dengan sendirinya akan
mengukuhkan semangat kekitaan. Manusia yang menghayati paradigma give and take atau kesalingbergantungan,
tidak bersifat tamak kepada harta dan
ilmu. Mereka sedar bahawa ilmu untuk
dimanfaatkan bersama dan bukannya untuk kepentingan diri semata-mata.
Sikap mementingkan diri sendiri
sebenarnya akan menyempitkan rezeki Allah. Rezeki yang luas adalah hasil
kerjasama dalam pembangunan ummah. Allah berfirman dalam al-Qur’an surah
Almaidah ayat 5:2 yang bermaksdu:
“......Dan
bertolong-tolonglah kamu dalam perkara kebajikan dan kebaktian , tetapi
janganlan bertolong-tolongan
dalam perkara dosa dan melanggar peraturan. Takutlah kamu kepada Allah. Seungguhnya Allah itu bersangatan keras seksanya.”
Allah menyeru sekalian umat Islam
itu hendaklah antara satu sama lain
bertolong-tolongan dalam perkara kebajikan, iaitu segala kerja yang baik dan
membawa faedah kepada masyarakat, dan bertolong-tolongan dalam kebaktian
iaitu beramal yang baik yang mengundang
jasa sesuai dengan yang diperintahkan oleh Allah dan jauh dari apa yang
ditegah-Nya.
Dan Allah melarang bertolong-tolongan
dalam perkara maksiat yang mendatangkan dosa, demikian pula dalam perkara
permusuhan dan melanggar hukum. Jika seruan ini dipegang, dan dilaksanakan
sepenuhnya dalam hubungan masyarakat, maka akan terciptalah kesucian,
kebahagian dan perdamaian dalam
pehubungan umat manusia.
Ayat ini merupakan amaran, iaitu kamu hendaklah berhati-hati, jangan melanggar
peraturan Allah yang telah ditetapkan-Nya kerana orang yang melanggarnya
bererti akan diseksa, sedang seksa Allah itu sangatlah kerasnya.
Dalam sejarah kewujudan manusia, setiap
individu mukmin Allah telah jadikannya
sebagai khalifah di muka bumi ini. Ia bermaksud manusia mempunyai agenda yang
telah ditetapkan oleh Allah SWT. untuk memurnikan tamadun kehidupan yang
difahami sebagai ibadat. Amanah Allah
wajar diselenggarakan tanpa berkecuali kerana kegagalan berbuat demikian akan dipertanggungjawabkan
kepadanya apabila masa penghisaban di padang Mahysar nanti.
Allah berfirman dalam Al-Qur’an surah Al-Baqarah ayat 2:30 yang bermaksud:
“Dan
ingatlah hai Muhammad) ketika Tuhanmu(Allah) berfirman kepada Malaikat: “Sesungguhnya
Aku menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).” Maka jawab mereka itu: “Adakah
patut Engkau menjadikan seorang khalifah di atas bumi yang akan membuat bencana
menumpahan darah (berbunuh-bunuh), sedang kami tasbih memuji Engkau dan mensucikan Engkau.” berfirman
Allah::“Sesungguhnya Aku mengetahui apa-apa
yang tiada kamu mengetahui.”
FirmanNya lagi dalam surah Al-An’am ayat
6:165 yang bermaksud:
“Dan
dialah yang menjadikan kamu penguasa (khalifah) di bumi.”
Ditangan manusia terletak kekuasaan
untuk mengatur dan mengendalikan segala isi alam ini. Firman Allah dalam surah
Al-Baqarah ayat 2:29 yang bermaksud:
“Dialah
Tuhan yang menjadikan segala apa yang di bumi ini untuk kepentingan manusia.”
Oleh itu, maju dan mundur, baik dan
buruknya keadaan alam ini adalah bergantung
kepada
manusia. Manusialah yang layak memegang
amanah ini yang tidak dapat ditanggung oleh makhluk-makhluk lain. Perkara ini
ditegaskan oleh Allah SWT sendiri dalam firman-Nya dalam surah Al-Ahzab ayat 33:72 yang bermaksud:
“Sesungguhnya Kami telah menawarkan amanah ini kepada langit, bumi dan
gunung, maka semuanya tidak sanggup memikulnya, mereka takut akan
mengkhianatinya dan manusialah yang layak memikul amanah ini, tetapi manusia
ini amat zalim dan bodoh.”
Tanggungjawab
melaksanakan amanah haruslah dengan baik dan jujur. Perkara utama tentang
kelayakan jawatan khalifah ialah bahawa manusia
itu hendaklah mengenali Tuhannya dengan sebenar-benarnya dan beribadah
kepadanya dengan sebanar-benar ibadat. Firman Allah surah At-Thalaq 65:12 yang bermaksud:
“Allah menjadikan tujuh petala
langit dan begitu juga bilangannya dari bumi, yang mana segala perintah
diturunkan di antara kedua-duanya supaya kamu mengetahui bahawa Allah amat
berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu dan Allah ilmu-Nya telah meliputi tiap-tiap
sesuatu.”
Mengenali Allah
SWT itu ialah tujuan bagi segala kejadian langit dan bumi. Bilamana
manusia
melalaikan tugas itu, nescaya Allah SWT akan menurunkan kepadanya azab yang
pedih.
Sebaliknya apabila mereka dapat menjalankan segala tugas dan tanggungjawabnya
itu dengan sempurna, nescaya dia diberikan Allah SWT penganugeraan yang utama
dan mulia.
Setiap detik masa adalah amat
penting diisi dengan agenda kehidupan. Jangan biarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa membuat sebarang perubahan dalam
menangani kehidupan. Muhasabah diri sama ada masa itu telah digunakan sebaik
mungkin adalah wajar dengan cara merujuk kepada pandangan yang telah
dilaksnakan oleh orang lain. Disitulah pentingnya mengeratkan hubungan sesama
insan atau faktor ukhuwah kemanusiaan wajar menjadi barometer dalam memimpin
diri untuk mengikuti pembangunn semasa.
Dengan demikian, maka
terlaksanalah budaya hidup: “Two heads are better than one” atau berjemaah dalam semua ibadat lebih manfatnya
daripada seorang diri. Keutamaan dalam konotasi ini ialah memelihara suasana
ukhuwah kemanusiaan lebih diutamakan berbanding dengan hidup bersendirian.
No comments:
Post a Comment