PERTUKARAN WAJAH DIREDAI
ALLAH WAJAR DALAM KEHIDUPAN
(Disirkan pada 14. 5. 2016)
Hidup ini mempunyi berbagai sifat wajah
mengikut perkembangan pembangunan manusia di alam kehidupannya. Ada manusia yang
hidupnya mengikut wajah yang diyakini nya sendiri yang boleh disahkan oleh
fenomena sains dan teknologi seperti masyarakat ateis. Tidak kurang juga
masyarakat yang mempunyai wajah hidupnya yang berpegang kepada kepercayaan
berbagai jenis tuhan. Masyarakat demikian tidak sedar bahawa mereka menyekutukan
Allah s.w.t.. Tidak kurang pula masyarakat yang mempunyai keyakinan kepada
makhluk ciptaan Allah seperti haiwan, gunung-gunung, laut dan sebagainya.
Pada dasarnya kehidupan manusia yang
direkabentuk wajahnya sendiri, mempunyai naluri bahawa sesuatu yang berkuasa
menjaga kebajikan hidupnya mempunyai bentuk yang boleh disahkan kehadirannya
dengan menggunakan pancaideranya. Keadaan demikian bersesuaian dengan fakta
yang dapat disahkan oleh sains dan teknologi. Ufuk pemikian mereka tidak sampai
kepada Zat yang berkuasa yang menciptakan alam-alam berkenaan.
Allah telah turunkan dokumen wahyu-Nya
demi membetulkan cara hidup manusia mengikut tamadun yang diredai Allah s.w.t..
Walaubagaimana pun masyarakat yang tidak berpegang kepada panduan tauhid, sukar
hendak hidup dengan wajah yang sempurna mengikut falsafah yang digarisbawahkan oleh
Islam sebagai cara hidup. Ilmu tanpa agama Allah s.wt. menjadi buta,
meraba-raba di alam kehidupan di
dunia ini.
Setiap umat manusia perlu yakin bahawa
Allah memiliki rasa Kasih Sayang yang paling agung untuk hamba-hamba-Nya yang
selalu ingat kepada-Nya. Sabda Rasulullah s.a.w. “Ada seorang yang dicabut Malaikat nyawanya. Lalu diperiksa seluruh
badannya, tiada pernah sekalipun membuat
kebajikan. Kemudian dibelah dadanya, tidak mengandungi kebai kan walau sezarahpun. Akhirnya dingangkan mulutnya,
kelihatan di hujung lidahnya melekat pada langit-langit bekas mengucapkan
kalimah “La Illaha illallah,” maka ia mendapat keampunan kerana kalimatul
Ikhlas.”
Pintu rahmat Illahi selalu sahaja
terbuka bagi sesiapa yang merinduinya. Allah akan menyambut hamba-Nya yang
mengetuk pintu taubat dan meninggalkan segala perbuatan derhaka.
Dalam sebuah hadith qudsi dijelaskan
Allah berfirman:
“Barangsiapa
berbuat sesuatu kebajikan, Aku balas dengan sepuluh kali ganda, bahkan lehih
dari itu. Dan barangsiapa berbuat kezaliman, akan menerima akibatnya yang
setimpal atau aku ampuni. Barangsiapa menuju kepada-Ku sejengkal, Aku maju
kepadanya sehasta. Baransiapa mendekatkan diri kepada-Ku sehasta, Aku
mendekatkannya sedepa. Barangsiapa menemui-Ku dengan berjalan, Aku temui dia
dengan berdiri. Dan barangsiapa menghadapi kepada Ku dengan dosa sepenuh
lembah-lembah bumi tanpa menyekutukan Aku dengan sesuatu, maka Aku sambut
dengan ampunan sebanyak itu juga,” (HR
Muslim)
Allah sentiasa menghendaki agar
hamba-Nya selalu dekat di sisi-Nya di mana sahaja ia berada. Kedatangan hamba
yang penuh dengan rasa mesra dan rindu, juga akan disambut Allah dengan
kerinduan dan kemesraan, lebih dari yang dimiliki manusia. Rasulullah s.a.w.
berzabda:
“Sesungguhnya
Allah sangat gembira menyambut kesedaran hamba terhadap-Nya. Bahkan lebih gembira
dari seorang yang ditinggalkan unta tunggangannya berserta makanan dan
minumannya. Kerana tidak ada harapan untuknya akan kembali, maka ia berbaring
di bawah sebatang pohon. Kemudian tiba-tiba unta berdiri di sampingnya, Segera
ia bangun dan memegang kuat-kuat tali unta itu, sambil menyebut dengan penuh
gembira: “Ya Tuhan Engkau hambaku dan aku Tuhanmu, tersilap lidahnya ketika
menyebut, kerana terlalu gembiranya.” (HR Nuslim)
Nabi s.a.w. memberikan motivasi dan
menjaga hati umatnya daripada ditakut-takuti dengan azab Neraka. Semua yang
dilakukan Rasulullah itu, untuk membebaskan jiwa kita dari rasa pesimistik,
dan membebaskan jiwa dari cengkaman
kecemasan, Sehingga membuka
peluang
kepada jiwa-jiwa yang terlanjur berdosa untuk bertaubat, mengharapkan keampunan
dari Allah s.w.t. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Janganlah sampai seseorang itu mati dahulu sebelum ia yakin akan kasih
sayang Allah.”
Sebaliknya dalam
berusaha, kita tidak perlu bimbang dengan harapan dan limpahan rahmat Tuhan. Orang
yang sentiasa bimbang dan khuatir, tidak sanggup berjuang dan mene gakkan
kebenaran dalam kehidupannya, akhirnya menjadi manusia yang tertinggal dalam
segala aspek kehidupan.
Harapan akan rahmat dan ampunan
(maghfirah) Allah s.w.t. selalu memberikan kepada kita kekuatan zahir dan
batin, sehingga kita dapat mengalahkan segala rintangan yang berbentuk
kelemahan-kelemahan di dalam diri kita sendiri. Mental seseorang akan runtuh
dan akan menerima kegagalan demi kegagalan akibat daripada menurut hawa nafsu.
Kelalaian itu hanya tidak diubati dengan
bertaubat serta hanya berharap hanya kepada Illahi.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. sentiasa menunjukkan kepada umatnya jalan mana yang harus ditempuhi.
Kemudian menghancurkan setiap dinding yang menjadi penghalang jiwa umat dari
mengharapkan rahmat Allah. Sebenarnya dinding-dinding pemisah antara hamba
dengan Allah s.w.t. dibuat oleh manusia
itu sendiri, kerana ia lupa akan tujuan nya hadir di dunia ini.
Perbezaan antara wajah orang-orang yang
beriman dengan orang-orang yang mening galkan ajaran agama jelas kelihatan pada
cahaya mukanya. Pada orang-orang yang menjalan kan ajaran Islam dengan sebenarnya nampak pancaran
keimanan dari wajahnya. Ia bersikap tenang, tenteram dan tidak menunjukkan
kegelisahan dalam dirinya.
Sebaliknya kita akan melihat wajah
seseorang yang jarang sujud kepada Allah bercelaru, resah dan selalu
menunjukkan sikap tidak puas dengan nikmat yang telah diberikan oleh Allah
s.w.t.
Dalam kehidupan ini kita pasti berjumpa
dengan dua jenis manusia tersebut. Kemudian kita dapat merasakan betapa
manusianya jika ketenangan dan ketenteraman jiwa itu dapat kita miliki
sebaliknya betapa gelisahnya jika kegoncangan jiwa itu menempuh kehidupan kita.
Pilihan dari kedua aspek itu tadi
tergantung pada diri kita sendiri, oleh sebab itu perlu bertanya dalam diri
kita, kemana akan kita bawa jiwa yang merindui kebenaran itu. Tentu kita semua
akan berkata, bahawa kedamaian dan ketenangan jiwa lebih bermakna dari
segala-galanya. Untuk mencapai ke tingkat kedamaian jiwa itu hanya Islam yang
mampun membim bing kita.*
Beberapa peringatan Allah di dalam Firman-Nya
tentang ketenangan dan kesihatan jiwa
ini antara lain seperti (1) dalam surah Ar-Ra’ad ayat 13:28 yang
bermaksud:
“Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan
mengingat Allah. Ingatlah! Dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram.”
Orang-orang yang kembali kepada Allah
itu, ialah mereka yang beriman sedang hati mereka menjadi tenteram dan
cenderung untuk mengingat Allah.
Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah
sahajalah hati orang-orang Mukmin menjadi tenteram selama-lamanya, iaitu akan
hilang segala syak dan ragu-ragu, hilang rasa bimbang gelisah, disebabkan
sinaran iman yang menerangi hati mereka.
Firman Allah (2) dalam surah yang sama
ayat 13:29 yang bermaksud:
“Orang-orang
yang beriman dan mengerjakan perbuatan yang baik, mereka menda pat untung yang
baik dan tempat kembali yang baik.”
Ibnu Abbas mengatakan: Orang yang
beriman dan beramal salih itu akan mendapat kesukaan yang menyenangkan
pemandangan. Mereka yang beriman dan beramal salih itu mendapat keuntungan yang
baik dan akan mendapat tempat kembali yang bagus, ia tentulah syurga. Semua ini
merupakan daya penarik dan menjadi galakan kepada setiap orang supaya
mentaati
Allah dan janganlah derhaka dengan berbuat maksiat kepada-Nya. Memanglah
seseoang itu apabila telah memasuki syurga dan akan dapat apa sahaja yang
disukainya di sana seperti yang diterangkan hadis.
Di dalam syurga itu banyak perkara yang tidak pernah dilihat oleh mata,
tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas di dalam hati
manusia.
Firman Allah(3) dalam surah Al-A’raf ayat 7:35 yang bermaksud:
“Hai
anak-anak Adam! Sekiranya datang kepada kamu utusan Allah daripada golongan
kamu yang menceritakan kepada kamu tentang keterangan Aku, maka sesiapa yang
memelihara dirinya (dari kejahatan) dan berbuat baik nescaya mereka tiada
didatangai rasa takut dan tiada pula berdukacita.”
Allah menyeru sekalian manusia, terutama
penduduk Makkah, iaitu sekiranya kamu didatangi utusan Allah, iaitu Muhammad
s.a.w., sedang utusan Allah itu terdiri dari bangsa manusia juga seperti kamu,
dan utusan itu adalah menceritakan tentang keterangan Allah, yakni membacakan
kitab-Nya yang berisi hukum dan syariat agama untuk panduan kepada sekalian
manusia, mereka diperingatkan:
Sesiapa yang memelihara dirinya dari perkara kejahatan
seperti syirik atau menyalahi utusan tersebut, serta orang itu berbuat pula
akan perkara yang baik, seperti menjalanlkan kewajipan yang diperintahkan Allah
dan menjauhi larangan-Nya, nescaya ia kelak merasakan ketakutan pada masa
menhadapi cubaan terutama pada hari kiamat yang menggerunkan. Dan ia tidak pula
berdukacita atau merasa sayang atas perkara keduniaan yang terluput olehnya.
Firman Allah(4) dalam surah Lukman ayat
31:18-19 yang bermaksud:
“Dan
janganlah engkau memalingkan mukamu dari pandangan orang, dan janganlah
berjalan di bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada setiap
orang yang sombong dan membanggakan diri.”
(5)“Sederhanalah
dalam masa engkau berjalan, dan lembutkanlah suara engkau. Sesungguhnya
seburuk-buruk suara memanglah suara keldai.”
Janganlah engkau memalingkan mukamu
dengan cara yang sombong semasa berhada pan dengan orang yang mengajak
berkata-kata. Sebaliknya hadapilah dengan muka manis, tanpa memperlihatkan
tanda yang tidak menyenangkan kepadanya.
Dalam hadis ada panduan-panduan yang
diberikan bagi menjadi seorang Islam yang baik – sebagaimana yang diriwayatkan
dari Anas bin Malik: Bahawasanya Rasulullah s.a.w telah bersabda yang
bermaksud:
“Jangan
kamu berbenci-bencian dan jangan kamu bermusuh-musuhan, dan jangan kamu
berdengki-dengkian, dan jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara, dan
tidak halal bagi seorang Muslim tak mahu bertegur kepada saudaranya, lebih dari
tiga hari. Dan janganlah berjalan di bumi dengan angkuh.”
Janganlah engkau berlagak sombong semasa
berjalan, umpamanya dengan mengentak-hentak kaki untuk melakukan kemegahan.
Gaya berjalan yang seperti itu adalah sikap dari setengah-setengah pembesar
yang angkuh, iaitu pembesar-pembesar yang suka menganiaya manusia di muka bumi
dan suka berbuat ribut. Sebaliknya, berjalah dengan beradab sopan, menandakan
sikap merendah diri yang membawa kepada kebaikan bersama.
Firman Allah (6) surah Hujuraat ayat
49:13 yang bermaksud:
“Hai
manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang
perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu
saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di
sisi Allah ialah orang yang paling betakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah
Maha Mengetahui lagi Maha Mengetahui.”
Seyoga manusia itu bermegah-megah antara
satu sama lain, dengan menyombongkan keturunannya, kebangsawanannya atau pangkatnya.
Janganlah menghinakan orang, atau mengejek-ejek, mencela, mentertawakan dan
sebagainya. Sedangkan mereka semuanya
berasal
dari satu keturunan, Ataupun berlain-lainan bangsa,, bahasa, warna kulit dan
bentuk roman mukanya. Apalah yang hendak
dimegah-megahkan, walhal semuanya berasal dari air dan tanah.
Allah menjadikan manusia
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, untuk berkenal-kenalan di antara satu sama
lain. Dan untuk mendekatkan pegertian, persefahaman dan perbaikan, agar
tercipta di dalam dunia ini ketenteraman dan kerukunan.
Firman Allah (7) dalam surah
Al-Baqarah ayat 2:153 yang bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman! Minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembah
yang. Sesungguhnya Allah berserta yang sabar.”
Di dalam ayat ini
Allah menyeru orang-orang Islam supaya sabar dan mengerjakan sembahyang, kerana
kedua sifat itu adalah merupakan pertolongan penting di dalam melaku kan suatu
ibadat atau pengabdian kepada Allah. Erti sabar ialah menahan diri, supaya
cekal memikul beban yang tiada digemari, tetap dan kuat menderita
kepayahan-kepayahan dalam menjalankan ibadat dan lain kebaktian dengan tiada
pula gelisah atau berkeluh-kesah.
Sifat sabar ini perlu
dipakai umpamanya di dalam menjalankan ibadat puasa, berjihad atau berperang
ataupun ketika menghadapi malapetaka. Tentang mengerjakan sembahyang pula,
seorang itu dapat dilatih supaya merendah diri kepada Tuhan yang disembah,
penuh dengan rasa keikhlasan dan taat setia. Sesungguhnya Allah berserta orang
yang sabar, yakni mereka akan mendapat pertolongan dan berakhir dengan
kejayaan.
* Sumber – Muhammad Isa
Selamat: PENAWAR JIWA. Psikologi Ketenangan Minda. Diterbit oleh Darul Numan
1994
No comments:
Post a Comment