(Disiarkan pada28. 5. 2016)
Ketahuilah bahawa semua makhluk
di alam kehidupan adalah alam kecuali Allah s.w.t.. Allah bukan alam dan Allahlah
yang menciptakan segala bentuk alam sama ada yang bersifat nyata atau sebaliknya.
Orang mukmin beriman kepada alam yang ghaib, tetapi orang musrikin tidak
meyakininya.
Perubahan alam sebagai sunat Allah. Perubahan
itu untuk kemanfaatan kepada makhluk
lain yang hidup sama ada di luar atau di dalam alam yang telah berubah. Allah
telah mewujudkan keadaan alam sedemikian rupa kerana Allah inginkan makhluk
lain untuk mengambil iktibar darinya demi membuat perubahan pada kehidupannya.
Membuat perubahan sebenar adalah
merupakan pembangunan kepada kehidupan kerana untuk membangun semestinya Allah
memberi kita satu petunjuk bagaimana hendak
berubah atau menyelesaikan masalah
fenomena yang dihadapi.
Sebagai contoh, kehidupan zaman Nabi
Adam a.s., anak-anaknya yang bernama Khabil telah membunuh abangnya Habil
gara-gara tidak merestui perintah Allah supaya perkahwinan anak-anak Adam
semestinya dilakukan dengan cara bersilang, iaitu mengawini anak yang bukan kembarnya
sendiri. Semua anak Nabi Adam dilahirkan kembar, lelaki dan perempuan.
Perkahwinan sedemikian cara dalam
masyarakat manusia pertama dibenarkan Allah swt. kerana belum ada manusia lain
lagi yang boleh disunting. Cara demikian juga adalah untuk mempercepatkan
pembiakan manusia. Di zaman moden ini tidak dibenarkan cara perkahwinan seperti
itu kerana manusianya sudah mempunyai berbagai-bagai keturunan sehingga
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku.
Khabil tidak merestui perintah Allah
kerana adik kembarnya sendiri, Ikhlimah, raut wajahnya cantik berbanding dengan
Labudah, adik kembar kepada Habil yang kurang penampilannya. Khabil merasa
cemburu kepada Habil maka dia membunuh abangnya. Demikianlah berlakunya riwayat
pembunuhan manusia pertama. Ini bermakna setiap berlakunya pembunuhan manusia selepas
itu hingga akhir hayat manusia atau kiamat Khabil akan mendapat ganjaran
kedosaannya!
Setelah Khabil membunuh abangnya,
maka ia tidak tahu macam mana mengurus mayat abangnya. Lalu Allah beri
pentunjuk kepada kejadian makhluk lain. Dua ekor gagak berpatuk (berkelahi) dan
tidak ada yang mengalah, akhirnya seekor daripadanya mati. Kemudian gagak yang
hidup itu mengorek tanah dengan paruhnya. Setelah lobangnya cukup besar
kemudian ditarik kawan yang telah mati itu ke dalam lobang yang disediakan.
Setelah itu gagak menimbunnya dengan tanah.
Kejadian tersebut disaksikan oleh
Khabil, maka dapatlah ia bagaimana menyelesaikan mayat abangnya yang telah mati dibunuhnya. Demikianlah satu
petunjuk yang diberi Allah kepada Khabil untuk menangani perubahan pada dirinya
itu. Perubahan itu sebenar menjadi ilmu kepada Khabil dengan membaca alam
kehidupan yang ada di hadapan matanya.
Keadaan alam yang sentiasa berubah mengikut
pergerakan masa ialah usia manusia. Setiap detik masa usia manusia berubah
menjadi tua, atau dalam erti kata lain perjalanan manusia menuju ke liang lahad
semakin dekat. Inilah fenomena alam kehidupan yang membuat makhluk manusia
sentiasa alpa.
Kealpaan manusia dalam menangani
perubahan usianya akan merugikan pembangu nan dalam kehidupan kehidupannya.
Kepentingan dalam menangani hidup ialah mengilmu kan diri dengan ilmu dunia dan
juga ilmu ukrowi atau ilmu akhirat (agama). Apabila manusia dilengkapi dengan
kedua-dua ilmu tersebut, maka perubahan pada kehidupan akan sentiasa menuju
kepada kecemerlangan dunia dan akhirat. Segala agenda pembangunan dapat dilak sanakan
sebagai khalifah Allah s.w.t..
Jiwa manusia selalu mengalami perubahan demi perubahan. Baik perubahan
yang positif mahupun perubahan ke arah negatif. Maka itu jiwa manusia perlu diberikan pendidikan agar
sesuai dengan matlamat yang ingin diperolehi. Jika seseorang menginginkan agar
jiwanya ataupun jiwa-jiwa orang lain melakukan pekerjaan yang bermanfaat, maka
ia harus mendidik jiwa seseorang itu
sesuai dengan matlamatnya itu. Sebaliknya jika mengingin kan ke arah yang
negatif maka mereka berusaha mendidik jiwa ke arah yang diingini itu pula.
Pada dasarnya kesalahan-kesalahan
serta penyakit yang menimpa diri seseorang itu dapat dibahagi kepada dua
bahagian. Pertama maksiat atau
kesalahan yang bersumber dari fisikal. Kedua,
maksiat atau kesalahan yang bersumber dari batin atau jiwa.
Untuk mendidik diri agar
terhindar daripada perbuatan dosa yang disebabkan oleh anggota badan kita,
ialah dengan menjauhi segala kejahatan yang ditimbulkan oleh anggota tersebut.
Tujuh anggota yang paling berpengaruh di dalam mengerjakan aktiviti dosa di
antara nya, mata, telinga, lidah, perut, kemaluan(faraj), tangan dan kaki. Sehingga
ada ulama yang mengatakan Allah menciptakan tujuh neraka itu sebagai tempat
penyeksaan terhadap anggota-anggota yang melakukan perbuatan dosa.
Oleh sebab itu maka mata
hendaknya digunakan melihat kepada yang baik dan indah, jangan melihat
yang haram. Telinga untuk mendengar
bacaan ayat Al-Qur’an dan Hadith Rasulullah saw. dan tidak menggunakan untuk
mendengar sesuatu yang mengandungi nilai maksiat dan haram seperti mendengar
orang mengumpat, memfitnah dan sebagainya. Lidah
hendaklah digunakan untuk mengucapkan zikir, istigfar, membaca Al-Qur’an,
berdakwa dan sebagainya.
Begitu juga perut, harus diisi dengan makanan yang halal bukan dari barangan
yang haram, sebab makanan yang haram itu dapat menutup pintu hati. Kemaluan
atau faraj
itu hendaklah dikendalikan jauh dari perbuatan zina dan sebagainya. Tangan, hindarkan dari perbuatan yang
dilarang oleh agama seperti mencuri, memukul orang lain, membunuh,
memegang
sesuatu yang haram dan sebagainya. Kaki, juga
harus digunakan untuk pergi mengerjakan ibadah, ke masjid dan sebagainya,
sebaliknya tidak digunakan untuk pergi ke tempat-tempat maksiat.
Pastikan bahawa setiap anggota kita sentiasa
terjaga daripada perbuatan maksiat. Didiklah ia agar selalu berbuat baik kepada
manusia dan kepada Allah swt. Jangan gunakan anggota itu untuk berbuat
kemungkaran. Kerana pada dasarnya anggota itu
Tuhan ciptakan sebagai nikmat dan amanah kepada manusia.
Imam Al-Ghazali berpendapat
bahawa menggunakan nikmat dan amanah Allah swt. itu untuk berbuat dosa dan maksiat adalah kederhakaan
terhadap Allah. Bahkan menjadi kewajipan manusia memelihara dan mengambil
manfaat untuk kebajikan yang sebesar-besarnya daripada nikmat dan amanah yang
diberikan Allah swt. itu.
Mendidik jiwa itu dapat kita lakukan dengan menjauhkan
diri dari dosa yang disebab kan oleh jiwa manusia. Oleh sebab itu setiap
individu harus membersihkan jiwanya dari sifat-sifat yang tercelah dan menghiasinya
dengan sifat-sifat terpuji.
Akhlak menurut Imam Al-Ghazali
adalah mengubah bentuk jiwa dan mengembalikan nya daripada sifat-sifat yang
buruk dan tercela kepada sifat-sifat yang terpuji menurut agama Islam,
sebagaimana yang telah menjadi perangai ulama-ulama syuhada, Sadiqin dan Nabi-
nabi.
Dalam kitab al Mizan, Al-Ghazali
mengemukakan bahawa akhlak yang baik itu dapat mengadakan pertimbangan antara
tiga kekuatan yang terdapat dalam diri manusia, iaitu kekuatan berfikir, kekuatan hawa nafsu dan kekuatan amarah.
Keperibadian yang
baik itu selalu bertentangan dengan sesuatu yang disukai oleh manusia. Sesuai
dengan firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 2:216 yang bermaksud:
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, pada hal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah Maha
Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
Ketujuh-tujuh anggota badan tersebut
yang Allah bekalkan kepada manusia amat penting dalam kehidupan kerana tanpanya
kehidupan manusia sukar dikendalikan kalau tidak pun tidak dapat menikmati
hidup sebenar. Antara anggota badan yang amat penting dalam kehidupan ialah
nikmat mempunyai mata.
Benda-benda bermacam-macam bentuk, warna dan
sebagainya dapat difahami melalui anggota mata. Segala aktiviti kehidupan sama ada menimba ilmu
pengetahuan, bermasyarakat, berkasih sayang dapat dilakukan dengan mudah
disebabkan adanya anggota mata. Apabila manusia tidak bersyukur mempunyai mata,
tidak melaksanakan ibadat yang sewajarnya, Allah akan mengambil balik nikmat mempunyai
mata.
Satu peristiwa berlaku kepada
seorang Mualaf yang telah mengalami nikmat mata ditarik balik oleh Allah swt. Individu
berkenaan adalah bekas pegawai kerajaan yang berkhidmat dengan Jabatan
Perhutanan di salah sebuah negeri di Malaysia. Sejak memeluk agama Islam tidak
pernah menjejaki kaki di masjid.
Pegawai berkenaan, tubuh badannya
tinggi lampai dan gempal berumur lebih kurang dalam lingkungan tiga puluhan. Matanya
jelas seperti mata orang biasa tetapi tidak dapat melihat. Ia melihat dunia
dalam keadaan putih semata. Ia
menceritakan
riwayatnya dengan memulakan mengenai amalan dalam hidupnya.
Ia berkeluarga dengan tiga orang
anak berumur 3, 5, dan 7 tahun. Ia tidak melaksana kan ibadah, jauh sekali
melaksanakan solat lima waktu. Amalannya berbuat maksiat. Dia mempunyai rakan-rakan seperjuangan yang
bukan seakidah dengannya. Dia menjadi “Ring
Leader” dalam kumpulan itu.
Suatu hari ia termimpi bertemu dengan
orang tua yang menasihatinya supaya meng hentikan amalannya. Kalau tidak dia
akan mengambil anaknya. Pegawai bekenaan mempun yai pembawaan diri yang kasar,
tidak menghirau sedikitpun nasihat orang tua itu. Selepas tiga bulan berlalu
tiba-tiba seorang daripada anaknya meninggal dunia tanpa apa-apa penyakit.
Pegawai tersebut tidak ada keyakinan bahawa kematian anaknya itu ada kaitan
dengan nasihat orang tua dalam mimpinya.
Setelah selesai pengkubumian
anaknya, tidak ada kesan kepada amalannya maka ia meneruskan tanpa batas.
Setelah beberapa hari berlalu kemudian dia termimpi lagi orang tua yang sama.
Orang tua itu menasihati lagi dengan nada yang keras: “Kalau kamu tidak
menghentikan amalan kamu, saya akan ambil anak kamu lagi.”
Setelah bangun dari tidurnya, ia
terpegun sejenak memikirkan mimpinya berulang lagi dengan nasihat yang serupa.
Ia berfikir selama seminggu untuk
mentafsirkan mimpinya itu. Walaubagaimana pun rakan-rakan dalam
kumpulannya sentiasa menjemputnya menghadiri amalan seperti biasa. Mereka rasa
kesunyian tanpa kepimpinannya.
Lewat beberapa hari kemudian kedua-dua anaknya
yang hidup meninggal dunia bersama tanpa sebab. Kali ini ia sedar bahawa yang
berkuasa untuk menghidupkan kembali anak-anaknya ialah Allah s.w.t.. Maka ia
berkunjung ke masjid pada kali pertamanya sejak mengucap dua kalimah syahadah, hendak
melakukan iktikaf, memohon ampun kepada Allah. Di tengah-tengah masjid
bertentangan dengan kubahnya ia berdoa menadakan tangannya ke atas, menangis dan
merintih dengan hati yang khyusuk dan tawadhu meminta ampun kepada Allah dan
meminta kembalikan kedua-dua anaknya dan berjanji tidak akan mengulangi lagi
amalan yang bersifat kemaksiatan itu.
Kemudian ia kembali ke rumah
dengan hati yang yakin Allah terima doanya. Sampai nya di rumah kelihatan
anaknya telah sedarkan diri dan meminta air untuk diminum. Amat gembira dalam hatinya melihat anak hidup semula.
Dari peristiwa tersebut pegawai itu bertaubat tidak berbuat kemaksiatan lagi.
Ia sentiasa mengisi masa hidupnya ke masjid beribadah.
Oleh kerana akhlak yang
berpangkal kepada hati yang bertentangan dengan akidah Islam jiwanya tidak
bertahan lama. Setelah tiga bulan berlalu ia merasakan hidup dengan agama Islam
kurang menyeronokkan. Rakan-rakannya juga sentiasa memujuk dan merayunya iuntuk
kembali bersama mereka kerana hidup tanpa kehadiranya kurang seronok. Akhirnya
ia kembali semula bersama mereka bermaharajarela tanpa segan silu kepada
masyarakat di mana sahaja mereka berada.
Pada suatu malam ia termimpi lagi
orang tua yang sama pada kali ketiganya. Kali ini ia menasihatinya dengan nada
yang amat keras. “Kamu keras kepala! Kali ini kalau kamu tidak hentikan amalan
kamu yang tercela itu, saya akan ambil kamu.”
Memikirkan hidupnya amat susah
dikendalikan maka ia reda dirinya diambil Allah. Maka ia meneruskan amalannya
yang tercela itu. Ia kembali menjadi
“ring leader”kepada kumpulan yang sedia ada. Rakan-rakan pun kembali seronok dengannya.
Pada satu ketika apabila ia terbangun
dari tidurnya ia merasakan matanya gatal tidak tertahan. Lalu ia mengosok
dengan jarinya. Semakin mengosok rasa gatalnya semakin parah. Ia terus
mengosoknya sehingga pada satu ketika apabila ia membuka matanya ia melihat
dunia hanya berwarna putih sahaja. Ia telah menjadi buta. Jiwanya tidak diambil balik oleh Allah tetapi
matanya pula menjadi sasaran.
Anggota mata yang diamanahkan Allah kepadanya
tidak digunakan dengan sebaiknya. Oleh sebab mata tidak digunakan dengan betul
dan hanya digunakan untuk melihat benda-benda yang haram serta perbuatan yang
berunsur kemaksiatan maka Allah ambil balik nikmat mempunyai mata. Maka orang
itu menghabiskan usianya dalam keadaan buta.
Ia menggunakan mata untuk berubah hidup ke
arah yang negatif dan bukan ke arah
positif maka itu hidupnya tidak mempunyai kebahagian. Allah s.w.t. tidak
mengubah hidupnya ke arah kebahagian maka Allah mengubahnya seperti yang
dikehendakinya.
No comments:
Post a Comment